iran flag

اجرای بخشنامه جدید تقسیم اسناد از ٩۶/٨/٢٠ در دفاتر اسناد رسمی مشهد

همانگونه که همکاران محترم اطلاع دارند به حول و قوه الهی و به پشتوانه صداقت و همیاری عزیزان سردفتر و دفتریار و به استناد مصوبه شماره837_96 مورخه یازدهم آبان یک هزار و سیصد و نودوشش کمیسیون تقسیم اسناد ،کانون سردفتران و دفتریاران استان خراسان رضوی به عنوان مجری تقسیم اسناد انتخاب و در این خصوص شیوه جدید تقسیم اسناد از 1396/8/20 لازم الاجرا خواهد بود.
جهت تاکید و یادآوری مفاد مصوبه هیئت وزیران مصوب 1356 و کد 744 مجموعه بخشنامه های ثبتی و مصوبه اخیر کمیسیون تقسیم اسناد شهرستان مشهد به استحضار کلیه همکاران محترم می رساند:
1_جهت رعایت سرعت،دقت و عدالت در تقسیم اسناد و همچنین جلوگیری از مراجعات و رفت و آمدهای غیر ضروری تهیه نرم افزار توسط واحد IT  کانون در دست مطالعه و تحقیق  می باشد.بنابراین قبل از اجرای تقسیم اسناد به شیوه ی الکترونیک تا اطلاع ثانوی اجرای سنتی و متکی بر خودکنترلی اعمال خواهد شد.
2_از تاریخ بیستم آبان یک هزار و سیصد و نودوشش تنظیم هر گونه سند موضوع اسناد دولتی شامل اسناد ادارات و شرکت های دولتی و شهرداری و دوایر اجرای احکام و ثبت که به عنوان برخی مصادیق اسناد موضوع کمیسیون قلمداد شده اند خارج از ارجاع کمیسیون  تقسیم اسناد تخلف بوده و تخطی از آن مستوجب تعقیب و مجازات انتظامی شدید خواهد بود.
3_ تنظیم اسناد رهنی بانک های دولتی به استثنا بانک مسکن تا مبلغ یکصدو پنجاه میلیون تومان و با رعایت سقف مندرج در کد 744 مجموعه بخشنامه های ثبتی (تا بیست میلیون تومان در سال) بدون مهر و ارجاع کمیسیون بلامانع است.(تنظیم اسناد رهنی بیش از 150 میلیون تومان با ارجاع کمیسیون امکان پذیر است) .

4_تنظیم اسناد رهنی بانک مسکن تا مبلغ دویست و پنجاه میلیون تومان و با رعایت سقف مندرج در کد 744 مجموعه بخشنامه های ثبتی (بیست میلیون تومان در سال)بدون مهر و ارجاع کمیسیون امکان پذیر است .بدیهی است تنظیم اسناد بیش از مبلغ مورد اشاره تنها از طریق ارجاع کمیسیون امکان پذیر است.
5_صرف ارجاع سند از سوی ادارات و بانک های مذکور مجوزی برای تنظیم این گونه اسناد نبوده و در صورت مراجعه به دفترخانه ،سردفتر موظف است آن را به اداره یا بانک ذیربط عودت و یا جهت طی مراحل  قانونی به واحد تقسیم اسناد مستقر در کانون سردفتران و دفتریاران استان ارسال نمایند.
6_کلیه دفاتر اسناد رسمی مکلفند آمار دقیق ماهانه مربوط به اسناد موضوع کمیسیون تقسیم اسناد را با ذکر شماره سند _مبلغ و میزان حق التحریر دریافتی و نام مرکز ارجاع دهنده به تفکیک و حداکثر تا پنجم ماه بعد به دفتر کمیسیون مستقر در کانون تحویل نمایند( عدم تغییر در آمار ماهانه مانع از ارسال آمار نخواهد بود).
7_دفاتری که از ابتدای سال 96 به سقف مندرج در کد 744 رسیده اند تا پایان سال تحت هیچ شرایطی حق تنظیم اسناد موضوع کمیسیون را ندارند.
8_به منظور نظارت بر حسن اجرای تقسیم اسناد و در اجرای ماده 73 قانون دفاتر اسناد رسمی ،بازرسان کانون سردفتران و دفتریاران استان نسبت به بررسی نحوه اجرای آن توسط دفاتر اسناد رسمی اقدام و مراتب را گزارش خواهند نمود.
9_به همکاران محترم تذکر و توجه جدی داده می شود که با تاکیدات مدیر کل محترم ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی عدم رعایت تقسیم اسناد به عنوان تخلف از بخشنامه های ثبتی محسوب و موجب صدور کیفرخواست و انفصال خواهد بود.
10_از همکاران محترمی که با رعایت مقررات ،بزرگ منشانه و نجیبانه ما را در ساماندهی این امر یاری می نمایند کمال سپاس و تشکر را داشته و اطمینان خاطر می دهد که انجام صحیح تقسیم اسناد در نهایت به سود همه دفاتر شهرستان مشهد بوده و برکت معنوی ناشی ار رعایت عدالت در این خصوص جبران کاستی های ظاهری مادی را خواهد نمود.و این وعده الهی است که هرآنچه از شماست تمام شدنیست و آنچه نزد خداست جاودانه است. ما عندکم ینفد و ما عندالله باق.

با تشکر و تجدید احترام
محمدرضا غلامپور
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.