iran flag

تدوین آئین نامه کمیسیون ملی جبران خسارت قوه قضائیه

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در گفت‌‍وگو با میزان:
خبرگزاری میزان- معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور از تدوین آئین نامه کمیسیون تعیین جبران خسارت و ارسال آن به رئیس قوه قضائیه خبر داد.

آئین نامه کمیسیون تعیین جبران خسارت بازداشت‌های اشتباهی تدوین شد/ارسال آئین نامه به رئیس قوه قضائیه«غلامرضا انصاری» در گفت و گو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان،در خصوص آخرین وضعیت کمیته تعیین جبران خسارت گفت: اجرای آرای این کمیسیون به موجب آیین نامه ای است که ظرف 3ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید باید توسط وزارت دادگستری تهیه می شد.

وی از تدوین این آیین نامه از سوی وزارت دادگستری خبر داد و گفت: هم اکنون آیین نامه کمیسیون تعیین جبران خسارت برای تصویب به ریاست محترم قوه قضائیه تقدیم شده است.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال که تا کنون چند نفر برای ثبت گزارش به کمیسیون ها مراجعه کرده اند،گفت: تا کنون هیچ گزارشی از سوی مردم ارسال نشده است.

لازم به ذکر است،چندی پیش  رئیس قوه قضاییه  طی حکمی، اعضای کمیسیون ملی جبران خسارت قوه قضاییه را انتخاب کرد. آیت الله آملی لاریجانی به استناد ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، حکم مربوط به کمیسیون ملی جبران خسارت را برای رسیدگی  به اعتراض اشخاص بازداشت شده نسبت به تصمیم کمیسیون های استانی را ابلاغ کرد.

کمیسیون جبران خسارات در قانون آیین دادرسی قبلی دیده نشده بود و از ویژگی های قانون جدید تاسیس این کمیسیون است که طی آن به اعتراض افرادی که  در مراحل تحقیقات مقدماتی بازداشت شدند و سپس برای آنها قرار منع تعقیب و یا برائت حاصل شده است،رسیدگی می شود.

 در قانون جدید آیین دادرسی کیفری، قانون گذار به این افراد اجازه داده است که بتوانند بیایند و ادعای خسارات کنند.
نقل از میزان
1 نظر
  1. مجتبی ارجنگ می گوید

    ایده خوبی هستش از قانون گزار متشکریم فقط نمیدونیم باید کجا بریم دادخواست  جبران خسارت تنظیم کنیم 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.