iran flag

نشر اکاذیب در صدر عناوین مجرمانه پرونده‌های مطبوعاتی/ کاهش شکایت از انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی

خبرگزاری میزان- سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات گفت: نشر اکاذیب در صدر عناوین مجرمانه پرونده‌های مطبوعاتی قرار دارد که 57 مورد نشر اکاذیب در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها عنوان شده است.

نشر اکاذیب در صدر عناوین مجرمانه پرونده‌های مطبوعاتی/ کاهش شکایت از انتشار تصاویر خلاف عفت عمومیبه گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی میزان، علی اکبرکسائیان سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات در مراسم تجلیل از اعضای هیئت منصفه مطبوعات با ارایه گزارشی از کارنامه دوساله دادگاه هیئت منصفه مطبوعات بیان کرد: اعضای هیئت منصفه مطبوعات در 157 جلسه حضور یافتند که در 62 مورد از این تعداد متهمان مجرم دانسته شدند و در58 مورد مجرم شناخته نشدند، همچنین اعضای هیئت منصفه مطبوعات 22 مورد را مستحق تخفیف ندانستند.

وی افزود: اعضای هیئت منصفه مطبوعات 25 متهم را مستحق تخفیف تشخیص دادند که از بین اتهامات در کلیه عناوین مجرمانه 57 مورد نشراکاذیب بوده است یعنی در صدر عناوین مجرمانه قرار دارد و 33 مورد نشر مطالب خلاف واقع است.

کسائیان اضافه کرد: اتهام توهین 20 مورد ، افتراء 19 مورد، اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی 6 مورد، فعالیت تبلیغی علیه نظام 7مورد بوده است.

وی ادامه داد: اتهام نقل مطالب به نفع گروه‌های مخالف نظام 3 مورد، انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی 3 مورد، نشر مطالب خلاف عفت عمومی 3 مورد، اهانت به دین مبین اسلام 2 مورد، توهین به مقامات عالی نظام 2 مورد، تخلف از مصوبات شورای امنیت ملی 2 مورد و توهین به مقدسات در دو پرونده و ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه 2 مورد ، انتشار محاکمات دادگاه بدون اذن قاضی 5 مورد است.

سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات اظهارکرد: انتشار نشریه بدون مجوز 3 مورد، انتشار نامه محرمانه 2 مورد، انتشار حکم دادگاه قبل از قطعیت 2 مورد، استفاده ابزاری از تصاویر زنان 5 مورد که خوشبختانه با توجه به دقت اعضای هیئت منصفه و قضات استفاده ابزاری از تصاویر زنان بسیار کم شده است و دراین 5 مورد نیز 3 مورد مجرم دانسته نشده است.

وی گفت: تقاضای استمهال 14 مورد بوده است که اگر کسی در دادگاه  با صداقت صحبت کرده وعذر موجهی داشته است و تقاضای استمهال نموده قضات و اعضای هیئت منصفه با تقاضای آنان موافقت کردند.

کسائیان ادامه داد: رضایت شاکیان 10 مورد که دراین مورد نیز با نصیحت مورد صلح و سازش قرار گرفته است و انتشار بدون مجوز نشریه یک مورد و بدون نام مدیرمسئول 2 مورد ، گفتنی است در سه روز کاری هیئت منصفه و دادگاه علیرغم حضور قضات و اعضای هیئت منصفه به دلیل عدم حضور نماینده مدعی العموم محاکمه انجام نشد که بی سابقه است.

وی تصریح کرد: با نگاهی به محاکمات دوسال اخیر نشان می‌دهد تعدادی از مطبوعات از رسالت و اخلاق حرفه ای کم کرده اند و بسیاری ازنشریات به عدم صداقت و درج مطالب خلاف واقع و نشر اکاذیب روی آورده اند که 90 مورد است .

وی اضافه کرد: از شکایت تصاویر خلاف عفت عمومی نیز کاسته شده است و این نشان می دهد که هیئت منصفه و دادگاه به وظیفه خود خوب عمل کرده است و نوعی پیشگیری شده است.

سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات درادامه بیان کرد: متاسفانه برخی از مطبوعات به درج مطالب مخالف نظام و ارزش های اسلامی روی آورده اند که قابل تامل است و باید آسیب شناسی شود که جمعا 25 مورد درج مطالب مخالف نظام قانون اساسی و ارزش های اسلامی و غیره بوده است.

نقل از میزان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.