iran flag

کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص بدون قید فوریت بررسی می شود

دوشنبه   ۱۳۹۴/۰۸/۱۱   

کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص بدون قید فوریت بررسی می شود

کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص بدون قید فوریت بررسی می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص بدون قید فوریت را بررسی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، فاطمه آلیا در نشست علنی امروز (دوشنبه 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، به عنوان متقاضی بررسی دو فوریت لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص توضیح داد: در این لایحه حقی از گروهی ضایع نمی شود برخی نمایندگان اعتقاد دارند که ممکن است برای دولت بار مالی داشته باشد اما توجه داشته باشید که کاهش ساعت کاری بانوان به صورت لایحه و با پذیرفته شدن بار مالی از طرف دولت به مجلس ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همچنین توجه داشته باشید که این لایحه با قید شرایطی از بانوان حمایت خواهد کرد و آنها می توانند در مقطع زمانی خاصی از این شرایط استفاده کنند.

وی در خصوص شرایط استفاده از کاهش ساعت بانوان شاغل گفت: آنها در صورتی که فرزند زیر 6 سال یا معلول داشته باشند و یا در مقطعی همسرشان دچار بیماری صعب العلاج شود می توانند از این موضوع بهره مند شوند.

آلیا با بیان اینکه دو نگاه به زنان شاغل وجود دارد اظهار داشت:‌ برخی اعتقاد دارند بانوان وظیفه فرزند آوری دارند و نباید شاغل شوند ونگاه دوم این است که خانمی که شاغل است نباید فرزند داشته باشد ما نگران این دو نگاه هستیم بسیاری از بانوان کارمند با ترس از اینکه شغل خود را از دست بدهند تمایلی به فرزند آوری ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد:‌اما در این لایحه برای عده ای از بانوان که شرایط خاص دارند تسهیلاتی در نظر گرفته شده و ساعات کار آن عده ای که 44 ساعت در هفته است به 36 ساعت تغییر پیدا خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه این شرایط شامل حال بانوانی که زیر 36 ساعت در هفته کار می کنند نمی شود توضیح داد: دولت بار مالی این موضوع را پذیرفته چرا که اعتقاد دارد به نوعی سرمایه گذاری است و باعث می شود فضای محیط کاری بهبود یابد.

این نماینده به واکنش بخش غیر دولتی نیز اشاره کرد و گفت: برآورد ما این است که بخش خصوصی تمایلی به اجرای کاهش ساعت بانوان نداشته باشد اما با در نظر گرفتن بسته های تشویقی پلکانی برای بخش خصوصی این فرصت برای بانوانی که شاغل در بخش خصوصی هستند و نیاز به کمک دارند می شود.

بخش خصوصی استقبال نخواهد کرد

مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با دو فوریت لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص با تأکید بر اینکه این لایحه کمکی به جامعه زنان نیست گفت:‌اعتقاد دارم اجحاف در حق این جمعیت است چرا که بخش خصوصی قطعا تمایلی به انجام چنین کاری نخواهد داشت و کاهش ساعت با حقوق را نخواهد پذیرفت.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اظهار داشت: زنان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و خواهان شرایط استخدامی مساوی با آقایان هستند که این در خواست منطقی است اما کاهش ساعت کاری بانوان به این حق آنها آسیب وارد خواهد کرد بنابراین موافق بررسی دو فوریتی این موضوع نیستم.

با کاهش ساعت کاری بانوان نگاه بین المللی به ایران بهبود می یابد

قاسم جعفری در موافقت با دو فوریت لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص گفت: این لایحه نکات مثبت خوبی دارد و به نظر می رسد مخالف تنها در برخی جزئیات نگران است که می توان آن را اصلاح کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تنها یک روز از زمان کاری بانوان دارای شرایط خاص کاسته می شود گفت: اگر این شرایط را برای این قشر از جامعه در نظر نگیریم باید نهادهای دیگر از جمله بهزیستی را برای نگهداری همسر بیمار و یا فرزند معلول تقویت و گسترش دهیم.

وی تأکید کرد: به نظر می رسد با این لایحه بار عاطفی خانواده را افزایش می دهیم و حق بانوان برای حضور در نقش دیگر خود یعنی خانواده تقویت می یابد.

این نماینده با اشاره به تأثیر کاهش ساعت کاری بانوان در مجامع بین المللی اظهار داشت: در دنیا تصور می شود ایران نگاه تبعیض آمیزی به بانوان دارد و این قشر از حقوق مساوی برخوردار نیست بنابراین اگر  این لایحه تصویب شود قطعا نگاه جامعه بین الملل به نظام جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد.

براساس این گزارش نمایندگان با قید دو فوریت لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص با 87 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر مخالفت کردند.

وکلای مردم در خانه ملت همچنین یک فوریت آن را نیز با 97 رأی موافق، 36 رأی موافق و 7 رأی ممتنع نپذیرفتند بنابراین لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل با شرایط خاص بدون قید فوریت در مجلس بررسی خواهد شد./

نقل از حانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.