iran flag

سرنوشت شکایت آمریکا از سپاه به دادگاه لاهه چه می شود/فرم جدید تقابل های ایران و آمریکا در پسابرجام

سرنوشت شکایت آمریکا از سپاه به دادگاه لاهه چه می شود/فرم جدید تقابل های ایران و آمریکا در پسابرجام

سرنوشت شکایت آمریکا از سپاه به دادگاه لاهه چه می شود/فرم جدید تقابل های ایران و آمریکا در پسابرجام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم با بیان اینکه تقابل جدید آمریکا با ایران در زمینه موضوعات حقوقی است، گفت: تلاش آمریکایی‌ها این است که پس از اجرای برجام پولی به ایران پرداخت نکنند تا برجام منجر به توسعه اقتصادی و جهش توسعه‌ای ایران نشود.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص شکایت آمریکا از سپاه پاسداران  به دادگاه لاهه، اظهار داشت: روند رسیدگی درلاهه به این صورت است که دیوان لاهه تشکیل جلسه می‌دهد تا صلاحیت یا عدم صلاحیت رسیدگی به این پرونده را تعیین کند.

شرح وظایف لاهه چیست

نماینده مجلس هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه موارد دادگاه لاهه به روند رسیدگی ورود پیدا نمی‌کند، بیان کرد: پرونده‌های مربوطب به تهدید علیه صلح و امنیت جهانی یکی از مواردی است که دادگاه لاهه صلاحیت رسیدگی به آن را دارد که معمولا شورای عالی امنیت ملی این موضوعات را به دادگاه لاهه ارجاع می‌دهد که این موضوع در مورد پرونده فعلی ایران و آمریکا منتفی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مورد دیگری که دادگاه لاهه می‌تواند در رسیدگی به آن وارد عمل شود پرونده مربوط به قراردادهای بین‌المللی است که در ضمیمه آن، طرفین قرارداد مرجع رسیدگی را دادگاه لاهه معرفی کنند.

از برجام تقابل بین ایران و آمریکا حقوقی است

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در کتاب “لبخند شمشیر” به مشی جدید آمریکایی‌ها و تمرکز آن‌ها بر روی موضوعات حقوقی، متذکر شد: آمریکایی‌ها در زمان بوش به دنبال تقابل نظامی با ایران بودند پس از آن تقابل سیاسی و مرحله بعد از آن تقابل اقتصادی و موضوع تحریم‌ها بود و من معتقدم پس از برجام تقابل بین ایران و آمریکا حقوقی است و آمریکایی‌ها سعی بر پرونده‌سازی دارند تا اموال ایرانی‌ها به ایران متوقف شود.

آمریکا‌یی‌ها تاکنون 60 میلیارد دلار پرونده را با رای قطعی به سود خود پایان برده‌اند

وی با بیان اینکه تاکنون آمریکایی‌ها برای رسیدن به این موضوع خوب عمل کرده‌اند، افزود: آمریکا‌یی‌ها تاکنون 60 میلیارد دلار پرونده را با رای قطعی به سود خود پایان برده‌اند و حدود 40 میلیارد دلار را با رای بدوی به نفع خود پایان داده‌اند و سعی می‌کنند آن را نیز قطعی کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: من معتقدم اجرای این پرونده‌ها در قبال ایران بزرگترین فاجعه‌ای است که در طول تاریخ آمریکایی‌ها علیه ایران شکل داده‌اند. مجموع پولی را که ما از فروش پول نفت در دوران تحریم به صورت سالیانه وارد کشور می‌شود حداکثر سالیانه 20 میلیارد دلار است که پس از کاهش قیمت نفت به کمتر ازاین نیز رسید.

روایت اکونومیست از بزرگترین جهش توسعه‌ای کشورهای جهان سومی در ایران با اجرای برجام

 

فلاحت پیشه با بیان اینکه تمام حکمی که ایرانیان در دادگاه لاهه علیه آمریکا گرفته‌اند حداکثر به 6 میلیارد دلار رسیده است، خاطرنشان کرد: در حالی که هر تحلیلگر منصفی می‌داند که در طول تاریخ آمریکا به ایران ظلم کرده‌ است ولی در زمینه احکام پرونده‌های حقوقی نتیجه چیز دیگری را نشان می دهد که این موضوع در نتیجه خواب حقوقدانان دولت ایران است.

وی افزود: نکته جالب این است که نیروهای نظامی آمریکایی مامور پیشبردن این کارها هستند و روابط بین ایران و آمریکا به موضوعات حقوقی تبدیل شده که منافع ملی ایران از طرف آمریکا به این روش مورد تهدید قرار می‌گیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تلاش آمریکایی‌ها این است که پس از اجرای برجام پولی به ایران پرداخت نکنند تا برجام منجر به توسعه اقتصادی و جهش توسعه‌ای ایران نشود، گفت: چون نشریات بین‌المللی مانند اکونومیست اعلام کرده‌‌اند که در صورت اجرای برجام بزرگترین جهش توسعه‌ای کشورهای جهان سومی در ایران به وجود می‌آید یا به صورت قطره چکانی فقط بخشی از آن بیاید.

غرمت 250میلیون دلاری علیه ایران برای یک پرونده شکایت مضحک/ کل غرامت هواپیمای مسافربری ایرباس تنها 60 میلیون یورو بود

فلاحت پیشه با بیان اینکه آمریکا پرونده‌هایی به ظاهر مضحک را مورد پیگیری حقوقی در مراجع بین‌المللی قرار می‌دهد ولی نتایج واقعی دارد، گفت: برای مثال پرونده یک خانم آمریکایی که همسرش به مدت 5 سال در لبنان به گروگان گرفته شده، مبلغ یک میلیارد 250میلیون دلار را علیه جمهوری اسلامی ایران حکم قضائی گرفته است که بر طبق فرمان بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، دولت آمریکا این پول را از خزانه دولت به آن خانم پرداخت شود تا بعدها دولت آمریکا این پول را با دولت ایران تسویه کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تصریح کرد: 1میلیارد و 250 میلیون دلار چند ده برابر غراتی است که ایرانی‌ها بابت سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس با 290 سرنشین ایرانی گرفتند چون کل غرامتی را که ایران بابت سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی دریافت کردند 60میلیون دلار بود./

نقل از خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.