iran flag

رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول حضرت آیت اله آملی لاریجانی

 

مجموعه «فلسفه علم اصول»، اثر آیت‌الله آملی لاریجانی رونمایی شد + عکس

به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس قوه قضائیه هدف از گردآوری این مجموعه را پالایش علم اصول فقه از مجموعه مسائلی می‌داند که نسبت به مسائل این علم جنبۀ مقدماتی دارد و درجه دوم به شمار می‌آید. به نظر مؤلف، شایسته است این مباحث در علمی مستقل از علم اصول گردهم آید که وی عنوان «فلسفه علم اصول» را برای آن برگزیده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در این مراسم با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت ولی عصر (عج) و تاکید بر لزوم تلاش برای کسب معارف و تزکیه نفس بر ضرورت تلاش حوزه های علمیه در امور پژوهشی و معرفی آثار و ماحصل فعالیت‌ها و دستاوردهای علمای بزرگ حوزه به خارج از حوزه نیز تاکید کرد و گفت: بسیاری از تلاش‌ها و دستاوردهای علمای بزرگ حوزه و روحانیون برجسته، مورد غفلت قرار گرفته است، برای نمونه در حوزه اصول فقه برخی تاملات و توفیق‌های عالمان اصولی ما از آنچه که برخی از اندیشمندان غربی در این گونه مباحث عرضه کرده‌اند قوی‌تر و عمیق‌تر است و برخی از آنچه آنان نوآوری‌های پژوهشی قلمداد می‌کنند پیش از این به صورت مبسوط در آثار بزرگان حوزه مطرح شده است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه علم اصول بحث بسیار مهمی است که در سه ساحت “تدوین”، “تدریس” و “پژوهش” نیازمند بررسی و پژوهش‌های جدید است گفت: مباحث مهم علم اصول پیش از این بر حسب نیاز در آثار و مباحث بزرگان حوزه و علمای مختلف مطرح بوده، اما نیازمند این است که از پراکندگی بیرون بیاید و دارای انسجام شود.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به سابقه فعالیت‌ها و پیش زمینه‌های گرایش خود به تدوین کتاب “فلسفه علم اصول” افزود: مابین سال‌های 78 تا 88 بحث‌های گنجانده شده در این کتاب را در جلسات مختلف مطرح کردم البته جرقه آن به سال‌های قبل بر می‌گردد که بحمدالله با تلاش‌های گسترده صورت گرفته و همکاری جمعی از عزیزان طلاب و مدرسان حوزه علمیه به مرحله چاپ و انتشار رسیده است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با طرح برخی از مباحث تخصصی علم اصول و اهمیت آن در سلسله علوم دینی و حوزوی به ضرورت “نیاز به پالایش علم اصول” اشاره کرد و گفت: علم اصول علم زنده و پویایی است و البته کارهای بسیاری پیش از این از سوی علمای ما در خصوص آن انجام شده که فوق‌العاده است و باید به آن توجه جدی شود.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به آثار به جا مانده از علمای متاخر حوزه‌های علمیه و کم نظیر بودن این آثار و تتبعات، بر ضرورت تلاش برای عرضه این فعالیت‌ها و آثار به دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی داخلی و خارجی تاکید کرد.

پیش از سخنان آیت‌الله لاریجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی انتشار کتاب “فلسفه علم اصول” را گامی مهم و رو به جلو در تخصصی گرایی حوزه‌های علمیه برشمرد و مطالعه این کتاب را به محققان و اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به عنوان کتابی مرجع توصیه کرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نیز در سخنانی گفت: این کتاب حاوی مطالبی غنی، دقیق و قابل اتکا است که انتشار آن موجب افتخار حوزه علمیه قم است و باید بابت انتشار آن به حوزه‌های علمیه تبریک گفت.

وی افزود: نکته مهم درباره این پژوهش، رعایت انصاف علمی علاوه بر بیان واضح، روشن و ساده آن است.

در طرح پیشنهادی آیت‌الله آملی لاریجانی برای این مجموعه، مبادی عقلی، مبادی مرتبط با بنای عقلا، مبادی زبانی و مبادی احکامی از یکدیگر تفکیک شده‌ است.

این مجموعه در پنج بخش و سی و سه جلد تنظیم گردیده که به مرور ارائه خواهد شد.

بخش اول مجموعه به مباحثی کلی دربارۀ علم اصول اختصاص دارد و بخش‌های دوم تا پنجم، هر یک از مبادی مذکور را بررسی می‌کند.

مجموعه «فلسفه علم اصول» اثر آیت‌الله آملی لاریجانی رونمایی شد + عکس

گفتنی است با اینکه این مجموعه در قلمرو یکی از تخصصی‌ترین مباحث حوزوی است، به زبان فارسی نگارش یافته است. از همین‌رو برای اساتید و دانشجویان علاقه‌مندی که به زبان عربی تسلط ندارند، قابل استفاده است.

از دیگر ویژگی‌های مجموعه این است که جهت دستیابی آسان به مطالب، افزون بر عناوین و زیرعناوین، نمایه‌هایی محتوایی در حاشیۀ صفحات گنجانده شده است. این امر تاحدی از مشکل مبسوط بودن مطالب مجموعه می‌کاهد.

بخش عمده‌ای از محتوای مجموعه به توضیح و نقد دیدگاه‌ بزرگان علم اصول اختصاص دارد. نویسنده در هر بحث گزیده‌هایی از عبارات مورد استناد را آورده تا خواننده از مراجعه به انبوهی از کتاب‌ها بی‌نیاز گردد.

شایان ذکر است مجموعه مذکور حاصل 10 سال تدریس آیت‌الله آملی لاریجانی در قالب درس خارج اصول فقه در شهر قم می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.