iran flag

امضای تفاهم‌نامه میان شورایعالی سردفتران فرانسه و کانون سردفتران و دفتریاران ایران

امضای تفاهم‌نامه میان شورایعالی سردفتران فرانسه و کانون سردفتران و دفتریاران ایران

امضای تفاهم‌نامه میان شورایعالی سردفتران فرانسه و کانون سردفتران و دفتریاران ایران

اعضای شورایعالی سردفتران فرانسه در سفر خود به ایران پس از دیدار با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، معاون دادگستری، در کانون سردفتران و دفتریاران حاضر شده و با امضای تفاهم‌نامه‌ای بر همکاری هرچه بیشتر نظام سردفتری دو کشور تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، پیش از امضای این تفاهم‌نامه، محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ضمن خوشامد به هیات فرانسوی و ابراز همدردی از حادثه تروریستی در فرانسه عنوان کرد: در سال‌های اخیر اعزام دانشجویان از ایران به فرانسه کاهش یافته است که امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه شاهد حضور تحصیل دانشجویان بیشتری به فرانسه باشیم.

او همچنین خواستار برگزاری همایش‌های مشترک و تبادل اطلاعات اساتید میان دو کشور شد.

دشتی اردکانی افزود: امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر به اتحادیه جهانی سردفتران بپیوندیم. اساسنامه کانون سردفتران ایران تصویب شده و تعداد دفترخانه‌های اسناد رسمی در ایران با اروپا تقریبا برابر است که این موضوع یک نقطه مشترک به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانیم با افتخار بگوییم فصل جدیدی در دفترخانه‌های ایران با ثبت سند به صورت آنلاین آغاز شده است و اسناد مالکیت به صورت تک برگ صادر می‌شود.

در ادامه طرف فرانسوی گفت: در بازدیدی که در دفترخانه‌های ایران داشتیم دریافتیم که نظام سردفتری ایران پیشرو است و امیدواریم هرچه زودتر ایران به اتحادیه جهانی سردفتران بپیوندد.

وی گفت: با این تفاهم‌نامه پیوند دوستی میان ایران و فرانسه برقرار می‌شود و در این سفر دیدیم که سردفتری ایران مانند فرانسه به نتیجه می‌اندیشد.

او همچنین قول داد مشکلات ویزا را برای افرادی که می‌خواهند در این کشور تحصیل کنند برطرف کند.

در این سفر پی‌یر لوک وژل، رئیس شورای عالی سردفتران فرانسه؛ ژان پل دکور، رئیس افتخاری اتحادیه جهانی سردفتران؛ دیدیه کوافاژ، نایب رئیس شورای عالی سردفتران فرانسه و پاتریس تارتینویل، مدیر کل شورای عالی سردفتران فرانسه حضور دارند.

متن این تفاهم نامه به شرح ذیل است:

 کانون سردفتران ایران که مقر آن در تهران خیابان مطهری پلاک 273 قرار دارد با نمایندگی ریاست آن آقای محمدرضا دشتی اردکانی و شورای عالی سردفتران که مقر آن در پاریس بلوار تور موبورگ پلاک 60 قرار دارد با نمایندگی ریاست آن آقای پی یر وژل با احتساب روابطی که از سال 2003 تاکنون برقرار نموده اند، با تأکید بر اینکه سند رسمی که از جانب سردفتر دریافت و تنظیم می‌شود، امروز در بسیاری از کشورها جای خود را محکم ساخته است چون تنها ادله مؤثر و عامل شفافیت است و پاسداری کامل از آن امنیت حقوقی را تقویت می‌سازد و امکان کنترل قانونی را فراهم می‌سازد و نظر به وجود اراده مشترک جهت تعمیق روابط و تلاش برای توسعه تبادل نظر دوجانبه و چند جانبه منظم و پایدار طرفین توافق نمودند.

1. تبادل نظر و گفتگوی دائمی را برقرار و حفظ نمایند به خصوص با اطلاع یافتن از هر نوع تغییر تقنینی و آیین نامه های مربوط به اعمال حرفه سردفتری.

2. کانونهای سردفتران ایران و فرانسه به تبادل دانش جهت ایجاد شبکه های انفورماتیک همانند اینترنت، انترانت، اینترنت ایمن و شیوه های کاغذ زدایی در سردفتری مبادرت می‌ورزند و برای تحقق این امر با هم به طور مستمر تبادل اطلاعات می‌کنند.

3. فراهم ساختن تحول در سردفتری ایران با چشم انداز پیوستن به اتحادیه جهانی سردفتران.

4. با یکدیگر مشورت نمایند و در صورت لزوم و در چارچوب احترام به منافع خودشان و قوانین هر یک از دولت ها مواضع و ابتکارات مشترکی را در قبال مسائل ملی منطقه ای و بین المللی اتخاذ نمایند.

5. آموزش حرفه‌ای ابتدایی و پیوسته که در واقع ضامن یک سردفتری با کیفیت است را از طریق شرکت یک هیأت از سردفتران ایران در کنگره سالانه سردفتران فرانسه تعمیق بخشند، هزینه های مربوط به آمدن این هیأت شامل اسکان و سفر بر عهده مقامات ایرانی است به استثنای هزینه های اسکان رئیس کانون سردفتران ایران و مترجم ایشان که بر عهده شورای عالی سردفتران فرانسه است.

6. شیوه ها و اشکال مختلف تکمیلی را که به ارتقاء دو نهاد سردفتری و بهبود شیوه های حقوقی منجر می‌شود را به طور مشترک بررسی نمایند و به انتقال تجربیات و تبادل دانش کارشناسی مبادرت ورزند.

7. همدیگر را به اجلاس رسمی و حرفه ای که شورای عالی سردفتران فرانسه و کانون سردفتران ایران برگزار می‌کند دعوت نمایند و هر یک از طرفین هزینه های مالی شامل سفر و اسکان مربوط به خودش را با رعایت استثنای بند 5 می‌پردازد.

8.طرفین تفاهم نامه توافق نمودند تمامی مساعی خود را جهت تسهیل و تسریع صدور روادید برای مدعوین از طریق سفارتخانه های خود مبذول نمایند.

این قرارداد به محض امضای آن برای یک دوره دو ساله اجرا می‌شود و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

این قرارداد در تهران و در چهار نسخه، دو نسخه به زبان فارسی و دو نسخه به زبان فرانسه تنظیم شد.

 نقل از کانون مرکز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.