iran flag

تویسرکانی در نشست خبری:کاهش تخلفات با گسترش نظام ثبتی در کشور

تویسرکانی در نشست خبری:کاهش تخلفات با گسترش نظام ثبتی در کشور

تویسرکانی در نشست خبری:کاهش تخلفات با گسترش نظام ثبتی در کشور

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: توسعه نظام ثبتی در کشور منجر به کاهش و پیشگیری از وقوع تخلفات می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،‌ احمد تویسرکانی رئیس سازمان اسناد و املاک کشور در نشست خبری که امروز (سه شنبه) به منظور بررسی آثار فناوری های نوین در فرایند تنظیم اسناد برگزار شد، اظهار داشت: تمام خدمات ثبتی در کشور از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و به نوعی تمام افراد با دفاتر اسناد رسمی در رابطه با ثبت املاک، ثبت وقایع ازدواج و طلاق، ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات در ارتباط هستند.

وی افزود: تمام آثار و خدمات ثبتی در جامعه روشن و در نظام حقوقی، امنیت اجتماعی و نظام اقتصادی کشور نقش دارد و اگر بخواهیم جامعه سالمی داشته باشیم و از وقوع جرم، پیشگیری و از تولید دعاوی که امروز در جامعه به آن مبتلا هستیم جلوگیری کنیم باید نظام ثبتی را در کشور توسعه دهیم.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور بیان داشت: با الکترونیکی شدن اطلاعات سالیانه 30میلیون مراجعه به دفاتر ثبت اسناد شده است.

تویسرکانی تصریح کرد: به مجموعه ثبت اسناد توصیه می‌کنم در جریان توسعه فن‌آوری‌ها باشند و به توسعه ثبت اسناد رسمی در کشور کمک کنیم زیرا مقام معظم رهبری تأکید داشتند که ثبت رسمی در کشور توسعه یابد و امیدوار هستیم در قانون برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه شود و معتقد هستم هر چه به ثبت اسناد رسمی در کشور توجه شود میزان تخلفات کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال 1310با تصویب قانون ثبت اسناد، قانونگذار به ثبت رسمی اسناد الزام داشت، گفت: با توجه به این قانون اسناد رسمی می‌توانست به عنوان حکم دادگاه باشد، اما متاسفانه نتواستیم آنچه که قانونگذار در سال 1310 هدف‌گذاری کرده بود را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: بعد از انقلاب هم در جهت تضعیف نظام ثبتی پیش رفتیم و دچار آسیب‌هایی شدیم.

تویسرکانی گفت: از نظر حجم مراجعات و ناکافی بودن امکانات و حجم انبوه سوابق و پرونده‌ها، پاسخگویی به مردم، جستجوی سوابق، از بین رفتن سوابق به علت آتش سوزی و سرقت مشکل داشتیم و با جعل اسناد که پاشنه آشیل دستگاه قضایی بود مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی هم دچار خلاء اطلاعاتی بودیم که البته به تازگی رشته‌های امور سردفتری در چند دانشگاه ایجاد شده است.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور تصریح کرد: طی چند سال گذشته سعی داشتیم نظام ثبتی کشور را احیا و با درخواست مردم منطبق کنیم زیرا در گذشته در دفاتر اسناد رسمی حدود 100 میلیون مراجعه و سالیانه ده‌ها میلیون اوراق بهادار چاپ و توزیع و 10میلیون مکاتبه و استعلام درون سازمانی انجام می‌شد که با الکترونیکی کردن اسناد تمام آنها حذف شد.

تویسرکانی افزود: در نظر داشتیم سیستم و نظام ثبتی کشور را براساس فن‌آوری‌های نوین هماهنگ کنیم و مجموعه 100ساله اسناد در فن‌آوری‌های نوین ثبت و قابل جستجو باشد و امروز قدم‌هایی در این جهت برداشته‌ایم و اوراق بهادار، خلاصه معامله‌ها و استعلام‌های کاغذی و اسناد تک برگی و نیم برگی حذف شده است و تمام قراردادها درقالب فرمت‌های نرم افزار تهیه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.