iran flag

نقل و انتقال خودرودکتر تویسرکانی : نقل و انتقال خودرو به موجب قانون باید در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد و نصب پلاک خودرو کفایت از ثبت مالکیت ندارد ولی متاسفانه گاهی تفسیرهای نابجایی توسط برخی از افراد می شود که در این زمینه نیز باید همه بر اساس قانون حرکت کنیم.

نشست خبری رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور(2)؛ دکتر تویسرکانی : 200 میلیون برگ از پرونده های ثبتی در سال 94 تصویربرداری شده است

در سال گذشته 200 میلیون برگ از مجموعه پرونده های ثبتی و 300 هزار دفتر املاک در سراسر کشور تصویربرداری و داده آمایی شده و در بانک جامع املاک قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی، دکترتویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: در صورت مساعدت های دولت و مجلس و با تکمیل اقدامات صورت گرفته ، مجموعه سوابق مالکیتی یکصدساله مردم با امنیت مناسب و به صورت دیجیتالی ذخیره سازی می شود.

وی با اعلام آمار وجود 30 میلیون سند مالکیت در نزد مردم اظهار داشت: حدود 13 میلیون فقره از این اسناد تک برگی و تعویض شده و این بدان معناست که می توان در آینده نزدیک تمامی این اطلاعات را در قالب کارت هوشمند برای مردم صادر نمود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص وضعیت بودجه کاداستر گفت: در قانون جامع کاداستر منابع لازمی که باید برای اجرای آن در اختیار سازمان ثبت قرار بگیرد پیش بینی شده که متاسفانه در سال 94 این اتفاق نیفتاد و حتی بسیاری از درآمدهایی هم که سازمان ثبت تحصیل کرده و بر اساس قانون باید در اختیار ما قرار می گرفت نیز اختصاص پیدا نکرد و از دولت می خواهیم حداقل بودجه مصوب سال 95 این سازمان را به طور کامل اختصاص دهد تا تکالیف قانونی و برنامه های این سازمان دچار وقفه نگردد.

دکتر تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص استعلامات ثبتی نیز گفت: سازمان ثبت زیرساخت های لازم را برای ارائه پاسخ استعلامات به همه دستگاهها از جمله دستگاه قضایی ایجاد نموده و در حال حاضر نیز بسیاری از استعلامات محاکم در فضای مجازی صورت می گیرد.

وی در خصوص ثبت مهریه در دفاتر ازدواج نیز افزود: آن چیزی که موضوع مهریه قرار می گیرد باید معین و روشن باشد و سردفتران حسب اصولی که باید در انعقاد عقود مورد ملاحظه قرار بگیرد در این زمینه اقدام می کنند.

معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با آمار ثبت ازدواج موقت نیز اظهار داشت: قانون حمایت از خانواده، ثبت ازدواج موقت را به جز در موارد خاص اجباری نکرده لکن بر اساس آنچه که در آمارهای سازمان ثبت در سال 94 وجود دارد 168 مورد ازدواج موقت با کاهش 22 درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل در سال 94 به ثبت رسیده است.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری که در خصوص حذف کد رهگیری در بنگاه های مشاوره املاک پرسید افزود: این بنگاهها از لحاظ اداری زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و یک واحد صنفی هستند که متاسفانه در موضوع مالکیتها که امری حقوقی است نیز دخالت می کنند که ما در حال پیگیری این موضوع هستیم که در آینده این بنگاه ها تحت پوشش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار بگیرند و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیز در این زمینه و در جهت تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در جهت توسعه ثبت رسمی در کشور کمک کنند چرا که امروز بخش زیادی از هزینه هایی که بر مردم تحمیل می شود اختلافات ناشی از معاملات عادی است و کد رهگیری هم از موضوعاتی بود که از ابتدا سازمان ثبت اسناد و املاک معتقد بود که برای نقل و انتقال ملک نیازی به آن نبوده و خوشبختانه با رأی دیوان عدالت اداری حذف شد.

وی افزود: نقل و انتقال خودرو نیز به موجب قانون باید در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد و نصب پلاک خودرو کفایت از ثبت مالکیت ندارد ولی متاسفانه گاهی تفسیرهای نابجایی توسط برخی از افراد می شود که در این زمینه نیز باید همه بر اساس قانون حرکت کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص دلائل اصلی طلاق نیز اظهار داشت: 34/4 درصد از طلاق ها به دلیل عدم تفاهم اخلاقی و امکان سازش، 13/7 درصد به دلیل دخالت های نابجای خانواده ها، 8/5 درصد به علت ترک زندگی از سوی یکی از زوجین و 4/2 درصد نیز ناشی از اعتیاد به مواد مخدر اعلام شده است.

نقل از سایت سازمان ثبت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.