iran flag

کانون سردفتران و دفتریاران میزبان نمایندگان کانون سردفتران اتریش

کانون سردفتران و دفتریاران میزبان نمایندگان کانون سردفتران اتریش

 

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، هیات مدیره کانون میزبان دکتر فرانتس لئوپولد؛رئیس کمیسیون همکاری بین المللی اتحادیه جهانی سردفتران و عضو کانون سردفتران اتریش، دکتر ایزابلا ابرل و الکساندر وینکلر؛ از اعضای کانون سردفتران اتریش بود.

 در این دیدار دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه در زمان نزول قرآن در 1400 سال پیش در یکی از آیات به نحوه ثبت معاملات اشاره شده است،‌گفت: در قرآن تاکید شد برای هر معامله‌ای حتما باید قراردادی بین طرفین نوشته شود و دو شاهاد عادل بر این قرارداد ناظر باشند و امضا کنند. اما سردفتری به صورت مدرن در ایران از حدود90 سال پیش آغاز شده و اولین قانون سردفتری کشور ما، هم‌زمان با قانون کانون وکلا بوده است.

 وی با بیان این‌که در حال حاضر 7 هزار و 350 دفتر اسنادرسمی در ایران مشغول به فعالیت هستند، گفت: حتی در جزایر کوچک خلیج فارس که شاید بیش از 3 هزار جمعیت نداشته باشد، ‌دفتر اسنادرسمی وجود دارد و این دفاتر در 31 استان کشور ما در جغرافیای خیلی خوبی پراکنده هستند.

 رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: در کشور ما سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه وجود دارد که این قوا به صورت مجزا از یکدیگر فعالیت می کنند و کانون سردفتران و دفتریاران زیرنظر قوه قضاییه است. این کانون از نظر سیستمی به صورت مستقل اداره می شود و فقط امتحانات سردفتری و جذب سردفتر با قوه قضاییه است وگرنه نهاد سردفتری در کشور ما هم استقلال مالی دارد و هم استقلال حقوقی.

 دشتی اردکانی اظهار داشت: می توانم با افتخار بگویم تمام سیستم هایی که در دفاتر اسنادرسمی وجود دارد و همچنین تنظیم اسناد به صورت الکترونیکی است و اسنادی که در سراسر کشور ثبت می شود به طور هم زمان برای ما قابل مشاهده است.

 وی افزود: می‌توانم این ادعا را داشته باشم که ایران یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در الکترونیکی کردن اسناد است. از سال 2007 وقتی اولین سفر رییس اتحادیه جهانی سردفتران آقای ‍ژان پل دکور به ایران آمدند، سیستم سردفتری ما به طور کلی متحول شده است. الان تقریبا کاغذ در دفاتر اسنادرسمی ما کم شده و همه اسناد به صورت الکترونیکی تنظیم می شود و همه سردفتران ما دارای امضای الکترونیکی هستند.

 رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: برای امضای یک سند اثر انگشت از متعاملین گرفته می شود و جعل به طور کلی از این دفاتر رخت بربسته است. سرعت بسیار بالا رفته و هزینه ها را برای مردم کاهش داده ایم. از دولت هم به ما اطلاع داده اند که سازمانی بوده ایم که سرعت را بالا برده ایم و بهترین سازمانی بوده ایم که فرآیندها را الکترونیکی کرده ایم.

 دشتی اردکانی با بیان اینکه ظاهرا در سایر کشورها در حال محدود کردن فعالیت دفاتر اسنادر سمی هستند، گفت: در ایران اسناد ملک و خودرو حتما باید در دفاتر اسنادرسمی به ثبت برسند و رهبر کشورمان در برنامه ششم توسعه در کشور به سه قوه ابلاغ‌های داشته اند که دو بند از آن درخصوص توسعه ثبت رسمی بوده است.

وی در پایان به حادثه تروریستی در بارسلونا اسپانیا اشاره و آن را محکوم کرد و گفت: کشور ما هم قربانی تروریسم است و اخیرا شهید حججی، یکی از شهدایی بود که داعش او را سر برید. این شهید تنها 25 سال سن داشت و جرم او دفاع از مظلوم بود.

 در ادامه این نشست الکساندر وینکلر، عضو کانون سردفتران اتریش توضیحاتی را درخصوص نظام سردفتری اتریش بیان کرد.

منبع : http://www.notary.ir/content-news/249260

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.