iran flag

دفترخانه ها 20 درصد بنگاه‌های املاک هزینه می گیرند

پایگاه خبری جامعه خبر/ الهام مرادی/ احمدعلی سیروس در گفتگو با پایگاه خبری جامعه خبر درمورد فواید ثبت اسناد رسمی گفت: اسناد رسمی باعث می‌شود شفافیت معاملات بیشتر شود، پولشویی به طور کلی از بین برود و تمام ابهامات موجود در آنها حل شود. پس لازم است جایگاه سند رسمی در کشور تبیین شود. در تمام دنیا از سند رسمی به عنوان یک عامل برای ثبیت امور تجاری و اقتصادی استفاده می‌شود. همچنین تعیین یک روز به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی که نسبت مبارک هم دارد و برگرفته از آیه 282 سوره بقره است، ارزش و اعتبار این روز را نزد اسلام نشان می‌دهد.

*مراحل اداری پیچیده عامل روی آوردن مردم به اسناد عادی است

مشاور هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران درباره علت روی آوردن مردم به قولنامه نویسی و عدم اهمیت دادن به ثبت سند رسمی اظهار کرد: تا پیش از انقلاب حتی یک مورد قولنامه و اجاره نامه دستی وجود ندارد. چون هر زمانی که مردم اراده می‌کردند ظرف چند دقیقه اجاره نامه‌شان نوشته می‌شد و هیچ تشریفاتی وجود نداشت. اما زمانی که شورای انقلاب دفترخانه‌ها را موظف به اخذ مفاصاحساب مالیاتی برای  ثبت سند اجاره، سرقفلی و… کرد موجب شد مردم به اسناد عادی روی بیاورند.

سیروس با تاکید بر از بین رفتن مراحل اداری پیچیده در دفاتر اسناد رسمی گفت: فشاری که مسئولان به موجب دستورالعمل بخشنامه، به مردم وارد کردند آنچنان زیاد بود که در سال 1385 به این نتیجه رسیدند این همه اعمال فشار در مرحله تنظیم سند رسمی موجب ضررهای زیادی به دولت و مردم می‌شود. یکی از ضررهایی که مردم در اسناد عادی می‌بینند این است که بعد از مدتی به دلیل کلاهبرداری مرسوم در آن، مجبور می‌شوند به مراجع قضائی مراجعه کنند. از طرفی هم دولت در هر پرونده‌ای که در دادگستری تشکیل می‌شود یارانه بسیار زیادی می‌پردازد.  

*تشریفات ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی نداریم

وی در ادامه افزود: سال 1385 با تصویب قانون تسهیل، بسیاری از استعلامات کاهش یافت. اما متاسفانه به حقوق مردم توجه‌ای نشد و در سال 1395 بخشی از این قانون لغو شد. اما درحال حاضراگر کسی بخواهد اجاره‌ نامه‌ای را ثبت کند، مراحل پیچیده و زیادی ندارد و می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد. کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هنوز این مساله را رسانه‌ای نکردند و مردم نمی‌دانند تشریفات در دفاتر از بین رفته و در کوتاه ترین زمان می توانند تنظیم سند اجاره را انجام دهند.  

*دفترخانه ها 20 درصد بنگاه‌های املاک هزینه می‌گیرند

این سردفتر اسناد رسمی، با توجه به هزینه‌های ثبت در دفاتر گفت: هزینه‌ای که دفاتر بابت ثبت سند قولنامه خانه می‌گیرند بسیار کم تر از هزینه‌‌ای است که مشاورین املاک دریافت می‌کنند. به طور تقریبی  دفترخانه یک پنجم یا یک دهم هزینه بنگاه‌های املاک را می‌گیرد. در یک سند اجاره، مشاوران املاک 50 درصد رقم اجاره را می‌گیرند اگر سند مربوط به رهن باشد در ازای هر یک میلیون تومان 30 هزار تومان به مبنای حق الزحمه افزوده می شود. اگر این مساله رسانه ای شود و مردم بدانند چقدر هرینه ها در دفاتر کم تر است حتما برای انجام ثبت اسناد خود به دفاتر مراجعه می‌کنند.

*مشاوران املاک صلاحیت تنظیم اسناد ندارند

سیروس در ادامه افزود: مشاوران املاک اصلا صلاحیت تنظیم اسناد را ندارند. کار بنگاه پیدا کردن مشتری است. آنها پس از این کار باید همراه با طرفین به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند مراجعه کنند. مسئله ثبت سند کاملا تخصصی است و هیچ نهاد و مرکزی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. اینکه مشاوران املاک دانشگاه دارند هیچ تاییدی برای صلاحیت آنها در تنظیم اسناد نیست. هر صنفی می‌تواند با دانشگاه علمی کاربردی یا پیام نور برای آموزش پرسنل خود قرارداد ببند که بسیار خوب است.

*صدا و سیما در ترویج ثبت سند رسمی عملکرد ضعیفی داشته است

مشاورهیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید بر عملکرد ضعیف صداوسیما در ترویج ثبت سند رسمی گفت: ماده 25 قانون پیش فروش الزام دارد که ادارات و صدا و سیما باید درخصوص قانون پیش فروش به مردم اطلاع رسانی کنند. درحالی که از طرف سازمان ثبت، وزارت مسکن و شهرسازی و بقیه ادارات ذی ربط هیچ اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها نمی‌بینیم. متاسفانه در ساختن فیلم‌ها و سریال‌ها اطلاعات غلط به مردم داده می شود.

وی در ادامه افزود: کسی که فیلم‌هایی با محتوای اسناد و مسائل حقوقی را می‌سازد متاسفانه اطلاعاتی از محتوای سند رسمی ندارد و با اطلاعات غلط فیلم و سریال و کتاب می‌سازد و می‌نویسد و با اهل فن آن مشورت نمی‌کند. هم قوه قضائیه هم کانون سردفتران و دفتریاران باید بیشتر روی این موضوع کار کنند. کانون بودجه زیادی برای انجام این امر ندارد و نمی تواند هیچ هزینه اضافی برای ساخت فیلم و سریال کند. وزارت دادگستری و قوه قضائیه باید در تبیین جایگاه سند رسمی از طریق رسانه‌ها بیشتر توجه کنند.

احمد علی سیروس با یاد کردن از پدر محروم خود که از اولین فعالان کانون سردفتران و دفتریاران بود گفت: پدر من سال 1340 سردفتر شد و قبل از آن دفتریار مرحوم  سید مهدی لاهیجی مجتهد وعضو شورای عالی فرهنگ بود. مرحوم  لاهیجی جزو اولین کسانی بودند که در کشور سردفتر شدند. پدر مرحوم من یکی از اولین فعالان کانون سردفتران و دفتریاران بود. کانون که در سال 1316 تاسیس شد فعالیت زیادی نداشت حتی بیمه بازنشستگان هم انجام نمی‌دادند. از سال 1345 که قانون مالیات تصویب شد بیمه بازنشستگی را به کانون محول کردند که تا سال 1350 هم به درستی صورت نمی‌گرفت. سال 50 به بعد کانون فعالیت خود را با تلاش‌های پدر بنده همراه با آقایان نیکوعزم، ضیاء و علومی ومرحوم جمالی و… افزایش داد.   یکی از کارهایی که مرحوم پدرم همیشه به بنده توصیه می‌کرد این بود که کار خاصی را در روند کار خود قرار نده برای مثال هیچ وقت فقط وابسته به تنظیم یک نوع سند خاص مانند سند قطعی، ماشین نباش ویا وابسته به فلان ارگان نباش. یکی از ویژگی های مرحوم پدرم این بود که همیشه سعی می‌کرد با مسئول خاصی در ارتباط نباشد چون معتقد بودوقتی با یک مسئولی درارتباط باشد باید وابستگی و تبعات آن را هم بپذیرد و خود را محدود کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.