iran flag

گزارش از جلسه کارگروه رسیدگی به مشکلات قانونی و فنی ثبت آنی(نقل از سایت کانون مرکز)

گزارش جلسه چهاردهم مهر ماه کمیسیون قضائی مجلس با نمایندگان سازمان ثبت اسناد وکانون سردفتران و دفتریاران و مرکز پژوهشهای مجلس را معروض داشتیم و اگر بخاطر داشته باشید قرار براین شد که کارگروهی با ترکیب نمایندگان کمیسیون قضائی و مرکز پژوهشها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل شود که مسئله را از جنبه "قانونی" و "فنی" بررسی نماید.

 فردای آن روز( 15 مهرماه) کارگروه در ساعت 13 تشکیل جلسه داد. ازکمیسیون حقوقی و قضائی مجلس جناب آقای ابوترابی نماینده محترم تیران کرون –نجف آباد و جناب آقای غضنفر آبادی نماینده محترم مردم بم، از مرکز پژوهشهای مجلس آقایان حکیم جوادی و عبدالملکی و دکتر فقیهی متخصص عالی فن آوری اطلاعات و از سازمان ثبت اسناد واملاک کشور جناب آقای مرادی نماینده دور قبلی مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دور قبل که در حال حاضر مدیرکل حقوقی سازمان ثبت اسناد هستند و آقای مهندس صدرنوری، سرپرست معاونت توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت و از کانون اینجانبان سیروس و آقاصفری حضور داشتیم.

 درابتدای جلسه جناب آقای ابوترابی فرمودند که مسئله از جهت قانونی دچار مشکل نیست وبپردازیم به جنبه های فنی.

 ما که به جهت روستائی بودنمان سریعا دچار حیرت می شویم عرض کردیم که دیروز بعد از ختم جلسه همه متفرق شدند و به منزلهایشان رفتند. کی جلسه بررسی موارد قانونی تشکیل شد؟ فرمودند: بعد از رفتن شما. عرض کردیم که قرار بوده است کار گروه اظهارنظر کند و ما نمایندگان کانون که عضو کارگروه هستیم در این اظهار نظر سهیم نبوده ایم، که یکی از آقایان نمایندگان مجلس فرمودند: خوب بعدا هم می توانیم به این موضوع مجددا بپردازیم.

 ما نمایندگان کانون که تصور می کردیم تا قبل از حل مشکل قانونی به ابعاد فنی پرداخته نخواهد شد و به همین جهت هم متخصص مربوط را به همراه نداشتیم، ناظر گفتگوهای فنی آقای دکتر فقیهی و مهندس صدرنوری بودیم و جناب آقای ابوترابی که سعی داشت اثبات کند در این زمینه صاحب نظر است مباحث را اداره می کرد. در نهایت قرار براین شد که جناب آقای دکتر فقیهی نظرات فنی خود را اعلام و آقای صدرنوری هم نظرات فنی خود را اعلام نمایند تا کارگروه اتخاذ تصمیم نماید.

 حال این که آیا آقایان مذکور نظرات خود را اعلام داشته اند یا خیر؛ چیزی نمی دانیم و این که آیا دوستان حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس اعلام نظری کرده اند یا خیر نمی دانیم و این که آیا نمایندگان کانون نمی بایست از نظرات آقایان مطلع می شدند؟

 اما یک نکته را به خوبی می دانیم و آن این که مقرر بوده است که کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس پس از اظهار نظر کارگروه حکمیت کند. این که فردی از اعضا کارگروه قبل از رعایت تشریفات پیش گفته و طرح مسئله در کمسیون قضائی و حتی لحاظ نظرات کارگروه و در مقام (قاضی) مسئله را یک جانبه و به نفع سازمان ثبت اسناد به قول ورزشی ها سوت بزند، کماکان بر حیرت ما افزوده است.

 هر چند احتمال دارد که جناب آقای ابو ترابی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی آنچنان از ما بندگان خدا برنجند که دیگر اجازه ندهند تا ما نمایندگان کانون امکان ملاقات با نماینده ملت که ایشان باشند و (ما از جمله آن ملتیم) با ایشان داشته باشیم، اما اعلام می داریم که ما نمایندگان کانون با سامانه اینترنتی تهیه شده توسط سازمان ثبت اعلام رضایتی ننموده ایم(هر چند خود از پیشتازان و پیشگامان برنامه های رایانه ای در دفاتر اسناد رسمی بوده و هستیم و کماکان معتقدیم که سامانه طراحی شده توسط سازمان از جنبه قانونی وفنی دچار اشکالات عدیده است و اجرای نظر قانونگذار در مواد 46 و211 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری یعنی تبادل اطلاعات به جهت تسهیل در معاملات بسیار ساده تر وکم هزینه تر و ایمن تر از این هم ممکن بود) و فرمایشات ایشان را در خبرگزاری تابناک در مورخ 92/7/22 در خصوص تصمیمات کارگروه قبول نداریم، چون کار گروه تصمیمی نگرفت.

 متذکر می گردیم که آنچه از فرموده اشخاص نقل قول کرده ایم (نقل به مفهوم( بوده است وگرنه اینجانبان در مجلس هیچ وسیله ضبط صدا حتی گوشی تلفن نداشته ایم که بتوانیم مطالب را عینا نقل کنیم.

 با احترام

مسلم آقاصفری- احمدعلی سیروس

بدون نظر
  1. برهانی می گوید

    بجای انکه از اهل فن کمک بگیرند اینگونه رفتار میکنند حال که اساتید مراجعه کرده اند این است نحوه احترام گذاردن به ایشان . از کش مکش ها چه عایدشان میشود الله اعلم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.