iran flag

نامه کانون خراسان به ریاست سازمان ثبت

 بسمه تعالی

جناب آقای دکتر تویسرکانی

معاونت محترم  قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

سلام علیکم ، ضمن عرض ادب و احترام محضر مبارک آن مقام عالی ، نظر به عنایتی که به روند اجرای سیستم ثبت الکترونیک اسناد ، داشته و همواره جویای نظرات سران دفاتر اسناد رسمی به عنوان اولین کاربران این سیستم بوده اید ، اکنون که حدود یک ماه از اجرای آن میگذرد و اشکالات بسیاری درحین کار مشخص و مرتفع گردیده است ، حسب الامر آن جناب ، ذیلاً مواردی چند از ایراداتی که تاکنون نسبت به رفع آن اقدامی نشده و به نوعی باعث کندی و سردرگمی دفاتر در کار تنظیم اسناد گشته است ، به نظر حضرت عالی میرساند . خواهشمند است ، نسبت به رفع آن ، بذل عنایت فرمایند.

1- علیرغم اینکه ، قبل از اجرائی شدن ثبت آنی ، راهنمای نرم افزار ، بصورت مصور در سامانه های سازمان و کانون سردفتران و دفتریاران ، در دسترس همگان بوده و در تاریخ 25/6/92 نیز دستورالعمل اجرائی مربوطه به اختصار توسط حضرت عالی ، ابلاغ گردیده است ، مع الوصف ، برخی مسائل اساسی مربوط به تطبیق ثبت آنی، با مقررات و روند تنظیم اسناد در دفاتر، کماکان در پرده ابهام قرار دارد ،و بالنتیجه  دفاتر در حالت بلاتکلیفی بوده و این موضوع باعث گردیده ، حسب مورد ، به سلیقه خود عمل نمایند . لذا تنظیم و ابلاغ دستور العمل اجرائی جامع ، ضروری به نظر میرسد .

 2-  چنانچه سندی وارد دفتر شده ، اما تا پایان ماه کاری ، اصحاب سند نسبت به امضاء آن مبادرت ننمایند و در   نتیجه شناسه مربوطه اخذ نگردد ، تکلیف سند تنظیمی در آمار آن ماه کاری چه میشود ؟ مستحضرید که ، اینگونه اسناد ، جزء آمار اسناد تنظیمی دفترخانه میباشد .

3- در صورتیکه سردفتر به درخواست طرفین سند ، شناسه مربوطه را در سامانه صادر نماید ، ولی پس از آن امضاء سند به روزی دیگر موکول شود ، چه باید  کرد؟

4- چنانچه بر حسب اتفاق و یا سهواً برای سندی با شماره ترتیب دفترجاری اشتباه ، شناسه اخذ گردد (که البته این مورد به کرّات در دفاتر رخ داده است) و سردفتر نیز آنرا تائید نهایی کرده باشد ، چه باید کرد؟

5- روند کار اسناد تبعی از قبیل فک رهن ، عزل وکیل ، صدور اجرائیه ، اخذ رونوشت ، صدور گواهی عدم حضور برای خریدار ، به صراحت مشخص نگردیده است ، بعنوان مثال : مشخصاتی که در صدور اجرائیه در نرم افزار پیش بینی شده ، با مفاد سند  رهنی ای که قبل از اجرای ثبت آنی تنظیم شده است ، همخوانی ندارد ، و نیز آیا ارسال نسخه تصدیق در فک رهن اسناد به ثبت محل ضروریست یا خیر؟

6-      ضعف امنیت در ورود به سامانه و دسترسی به اطلاعات .

همانطور که مستحضرید ، تنها با وارد نمودن یک شماره شناسه و رمز عبور میتوان وارد کارتابل دفترخانه در ثبت آنی شد . لذا  احتمال آن میرود ، نامحرمان و افراد سودجو  ، رمز کاربری دفترخانه را بدست آورده و توسط آن ، اطلاعات مردم را مشاهده و مورد سوء استفاده قرار دهند .  یادآور می شود  ، برای اتصال به سامانه ثبت آنی ، تمامی اطلاعات و فایلها و راهنمائی های لازم جهت تنظیمات VPN و غیره ، در سایتهای مربوطه قابل دسترسی برای همگان میباشد .

7-      آمارها و گزارشات بعضاً با اسناد تنظیمی مطابقت ندارد.

با مشاهده اولین سری آمارها و گزارشات در بیست و پنجم مهرماه امسال ، مشخص گردید که اسنادی که پیش نویس آنها ثبت دفتر شده ولی برای آن شناسه اخذ نشده است ، در گزارشات دیده نمی شود. همچنین اسنادی که بدلیل برخی اصلاحات ، شناسه آنها بی اثر شده و شناسه جدید برای آنها صادر گشته است ، هر دو شناسه جدید و بی اثر شده در گزارشات مشاهده میگردد و نیز شناسه تصدیق سایر خدمات ثبتی در گزارش دفتر درآمد ، لیست می شود .

8-      وابستگی شدید نرم افزار به تنظیمات مرورگر اینترنت (Internet explorer) .

برای اتصال به سامانه ، نیاز به اعمال تنظیمات زیادی در مرورگر میباشد ، که بعضاً در تخصص کاربران نیست ، بالاخص که نرم افزار حال حاضر ، دائماً دستخوش تغییرات و بارگزاری نسخه های اصلاحی میباشد. این موضوع ، دفترخانه را در ارتباط با سامانه دچار مشکل نموده ، و باعث معطل ماندن کار تنظیم اسناد تا رفع مشکل میگردد.همچنین امکان استفاده از سایر مرورگرها خصوصا Firefox وجود ندارد .

 

9-      ضعف سخت افزار و رایانه های موجود در دفاتر اسناد رسمی .

 

 

استفاده بهینه از ثبت آنی ، مستلزم ارتقاء سیستمهای رایانه ای دفاتر میباشد ، که این موضوع هزینه های سنگینی را به آنها تحمیل مینماید که در این خصوص نیاز به حمایت دارند .

10-   ضرورت اطلاع رسانی ، به هنگام بارگزاری نسخه های جدید برنامه:

به کرّات ، شاهد نصب نسخه جدید در سامانه بوده ایم ، که این موضوع خود نیازمند اعمال تنظیمات جدید در رایانه کاربران میباشد . لذا خواهشمند است ، اطلاع رسانی لازم ، قبل از تغییرات ، در قالب پیام ، در بدو ورود به سامانه ، انجام گردد.

11-   هنوز نحوه مرخصی سردفتران و نیز کفالت آنان در سامانه مشخص نیست . لذا خواهشمند است در این خصوص ، اقدام مقتضی مبذول گردد.

12-   مشکلات سامانه استعلام همچنان باقیست و بلکه بیشتر شده است.

از زمان راه اندازی سیستم ثبت آنی ، دفاتر در دریافت پاسخ استعلام و نیز ارسال خلاصه معامله ، بویژه در مواردی که مهلت اعتبار استعلام منقضی گشته و نیاز به تجدید آن میباشد ، با مشکلات زیادی مواجه هستند . زمان پاسخ دهی استعلامات ثبت ، عموماً به بیش از یک هفته تا ده روز به درازا می انجامد . خواهشمند است در این خصوص اقدام لازم صورت پذیرد.

13-  در مواردی که نیاز به ایجاد کپی از پرونده جاری است ، پیشنهاد میگردد ؛ در نوار ابزار بالای صفحه پرونده ها ؛ گزینه             " ایجاد کپی از پرونده جاری " با امکان انتخاب موارد مورد نیاز برای کپی،  تعبیه شود ؛ تا دیگر نیازی به انجام تشریفات طولانی تولید پرونده جدید نباشد.

14-  ترتیب مشخصات افراد در پرونده ایجاد شده ؛ در چاپ جابجا میشود و این موضوع ؛ برای زمانیکه نیاز به درج یک توضیح مشترک در فیلد توضیحات آخرین نفرهست؛ ایجاد مشکل مینماید ؛ و کاربر به اجبار باید  آن توضیح را برای همه قید نماید.

15-   درج نام اشخاصی که در سند نیازی به امضاء آنها نیست در ذیل ورقه ، سوال برانگیز بوده ، ضرورتی ندارد.

16-  در قسمت جستجوی پیشرفته ؛ در شرایط جستجو ؛ توجهی به مشخصات اسناد منقول و اتومبیل نشده است ؛ بعنوان مثال جستجو بر ا ساس پلاک انتظامی و شناسه خودرو؛ و مواردی از این دست ؛ ممکن نیست .

17-  هنوز گزینه محاسبه هزینه تنظیم اسناد بدون نیاز به تشکیل پرونده فعال نشده است ؛ حال آنکه این موضوع یکی از پر کاربردترین  امور جاری دفترخانه است .

18-  امکان تغییر فونت در متون حقوقی ، ضروری است ، زیرا در بسیاری از موارد ، بمنظور ایجاد توجه بیشتر در سند ، نیاز به درشت  یا پر رنگ نمودن مطلبی در آن میباشد.

19-  در هنگام اخذ شناسه ، سامانه ثبت آنی در برخی مواقع ، در اعلام صحت هویت افراد اشتباه میکند و نیز بررسی نام شخص در میان لیست طولانی افراد مممنوع المعامله اعلام شده ، بسیار دشوار است .لذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ گردد که در برخود با افراد ممنوع المعامله ، جستجوی دقیق ، تسهیل گردد.

20-  در سند صلح قطعی اعیان اموال منقول و غیرمنقول ، سوال سامانه در خصوص عمری بودن صلح ، نا صحیح میباشد ، زیرا اصطلاح عمری ، مربوط به حق انتفاع موضوع ماده 41 قانون مدنی است و بکار بردن آن در موارد صلح قطعی اعیان اموال ، نادرست است .

21-  طرح سوال اینکه "آیا ملک تخلیه است یا خیر " در اسناد اجاره ، صحیح نمیباشد ، زیرا در اجاره و خصوصاً در موارد اجاره ابتدا به ساکن ، ملک هنوز تحویل نشده ، لذا اشاره به تحویل مورد اجاره لازم است نه تخلیه . و همچنین در موارد انتقال املاک  بصورت مشاعی ، اصطلاح تخلیه مصداق پیدا نمیکند .

تبصره – شایان ذکر است در اجاره مال مشاع ، کسب اجازه از شرکاء مشاع در تصرف مادّی مورد اجاره ضرورت دارد .

22-   در تنوع اسناد ، سند اصلاحنامه ، پیش بینی نشده است ، در حالیکه در امور تنظیم اسناد بسیار کاربرد دارد .

23-  با توجه به اینکه مطالب مندرج در سند بر دو قسم است : 1- اعلامات مامور رسمی    2- اظهارات طرفین یا طرف سند . در صورتیکه سردفتر اشتباهی در قسمت اعلامات کرده باشد ، مانند اشتباه در شماره ثبت یا صفحه و غیره ، اجبار متعاملین به تنظیم سند اصلاحی ، نا عادلانه میباشد . لذا استدعا دارد در این موارد، امکان اصلاح اشتباه ، با ذکر علت  از طریق ارسال پیام یا به طرق مقتضی ایجاد شود .

24-   آیا با اجرائی شدن ثبت آنی ، ارسال خلاصه معامله املاک ثبت شده ، ضروری است ؟

25-  فونت اسناد چاپ شده بسیار کوچک و مطالعه ان دشوار است ، استدعا دارد ، نسبت به درشت تر شدن آن اقدام فرمایند . در صورت عدم موافقت ، خواهشمند است شماره ترتیب ثبت دفتر مندرج در بالای سند ، تا حد ممکن درشت تر گردد .

26-امکان تنظیم اسناد رهنی اموال منقول یا وثیقه اموال منقول ، در نرم افزار پیش بینی نشده است .

با تشکر – حسین اورعی قدیری

رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی

بدون نظر
  1. حسین ف می گوید

    ای کاش درمواردبالا اشاره ای هم به اسناد ورثه ای وتکرار مشخصات ورثه می شد

  2. محمد رضا حسيني می گوید

    سوالات طرح شده ، بسیار وارد و دقیق است ، اما هنوز موارد زیادی وجود دارد که باید به انها نیز پرداخت .با تشکر

  3. جوانشير افشار - سردفتر 126 مشهد می گوید

    به نکات جالبی اشاره شده بود . از کانون محترم سپاسگذارم . خصوصا جناب مهندس میر شفیعی که زحمات بسیار زیادی جهت تنظیم و ارسال این مرقومه داشتند کمال تشکر را دارم

  4. پنجتنی سردفتر 49 می گوید

    سلام
    از کلیه همکاران خواهشمندیم چنانچه سوالی غیر از موارد ذکر شده در نامه بنظرشان میرسد در همین قسمت اعلام نمایند تا متعاقبا اقدام گردد

  5. حمید سالاریان دفتر 338 می گوید

    با سلام. خداوند خیرت دهد که مسائل فوق را که از عمده مشکلات ثبت انی است را طرح نموده اید

  6. مهدی می گوید

    سلام
    همکاران عزیز به این موضوع اشراف دارند که در بعضی از شرکتهای خصوصی و یا دولتی حق امضا اسناد تعهداور بوسیله امضا مدر عامل و رئیس هیئت مدیره امکان پذیر است که متاسفانه در سامانه گزینه رئیس هیئت مدیره وجود ندارد که بالجبار گزینه قائم مقام انتخاب شده و بعد رد توضیحات سمت واقعی عنوان میشود که خواهشمند است گزینه رئیس هیئت ندیره هم وارد شود .

  7. مهدی لکزائی 203 مشهد می گوید

    سلام
    همکاران عزیز مستحصرند که:۱- در بعضی از اسناد یک نفر دارای چند عنوان حقوقی است و ۲- در گزینه وکالت گزینه سایر وکالت فروش اموال هم تعریف نشده و ۳-گزینه محاسبه هزینه اسناد هنوز فعال نشده است و شدیدا مورد نیاز است و ۴-با توجه به اینکه استلام نام و کد شناسه ملی بعضی از شرکتها و موسسات مالی و اعتباری از سامانه معرفی شده دریافت شده ولی سامانه ثبت انی مکررا عنوان میکند نام شرکت معتبر نیست و ۵-در بعضی مواقع امکان دارد در چندین سند نام یک نفر ذکر شود که در موارد مختلف و جهت اخذ شناسه یکتا سامانه فرد را نامشخص اعلام میکند و ۶-سوال من این است که سازمان ثبت با این عظمت و با این حجم بالای اسناد و با توجه به اینکه این سازمان مسئولیت خطیر حفظ اموال مردم و حق الناس را با اسم خود یدک میکشد آیا لازم نیست که یک vpn و خطوط اینترنت مخصوص به خود داشته باشد آیا وظیفه و تعهد سازمان ثبت باندازه بانکها و دیگر موسسات دولتی از اهمیت کمتر برخوردار است ؟
    از ان مقام محترم تقاضا دارم به موارد فوق الذکر توجه مبذول فرمایید و دستورات مقتضی را صادر فرمایید . باتشکر

  8. از ایوان طلا می گوید

    ازتمامی شماهیت مدیره که نسبت به سطح ارتقا علمی همکاران تلاش میکنید سپاسگذارم

  9. ناشناس می گوید

    گزینه تصدیق اصالت اوراق چرا غیر فعال شده است اوراق را چگونه احراز اصالت کنیم

  10. سردفتر می گوید

    در بعضی اسناد آیتمهای اضافی زیادی وجود دارددرزمان ثیت باید چگونه عمل کرد در صورت خذف آن ثبت با سند برابر نمیشود نوشتن آن هم وقت گیرو بی معناست

  11. ناشناس می گوید

    در سند وکالت کاری خودرو گزینه بیمه جزء موارد اختیاری تعبیه شده است که مغایر قانون میباشد چراکه ارایه بیمه نامه در کلیه اسناد موبوط به خورد اعم از نقل وانتقال وغیره اجباری است

  12. ناشناس می گوید

    در قبال کارمند ثباتم احساس مسئولیت می کنم . ثبت اوراق با فونت ریز بسیار دشوار ، زمان بر و با تحریک و فشار فراوان به چشم همراه است . لطفا کمی منطقی باشید…

  13. ناشناس می گوید

    در قسمت استعلام ادارات مختلف گزینه اداره ثبت وجود ندارد وحتما بایستی در صفحه آغازین شماره استعلام وارد شود واگر فراموش شود راه برگشت وجود ندارد خوب است اضافه شود

  14. دفترخانه253 می گوید

    مشکلات خوبی مطرح شده باتشکرازهیت مدیره محترم اما یک مشکل اساسی عدم تغییر نوع سند انتخاب شده بعداز ورود اطلاعات سندوقبل از گرفتن شناسه می باشد

  15. سردفتراینا می گوید

    تکلیف چگونگی امضای اسنادتوسط کفیل چیست.با کدام توکن امکان پذیراست

  16. دفتریار1قوچان می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان زحمتکش کانون خراسان رضوی
    سوالات مطرح شده بسیار هوشمندانه و کارگشا میباشد که امیدواریم مسئولان سازمان جواب قانع کننده ای داشته باشند لطفا درباره امنیت بیشتر اینترنت و ایجاد یک خط اینترانت برای جلوگیری از نفوذ هکرها و افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات نیز پیگیری نمایید انشاا… مفیدفایده باشد

  17. همكار می گوید

    ای کاش در مورد مقطع زدن حروف در هنگام پیش نمایش و چاپ نهایی هم مطبی اعلام میکردید

  18. سلام می گوید

    همکاران توجه کنند چنانچه حروف سند در پیش نمایش و چاپ نهایی منقطع و جدا جدا است می بایست قبل از اخذ شناسه یکتا تمام عبارات شرایط ئ متون حقوقی را در WORD کپی کرده و مراحل ذیل را به ترتیب طی کنید : ۱- صفحه کلید در حالت فارسی باشد ۲- زدن کلیدCTRL+F سپس در پنجره نمایش داده شده تب replace را انتخاب و سپس دکمه shift به همراه دکمه (ت)را با هم فشار دهید و پس از ظاهر شدن خط فاصله در قسمت find what تب replace all را کلیک نموده و ok نمایید و در انتها متن را در قسمت شرایط و متون حقوقی سامانه مجددا کپی نمایید در این صورت حروف در پیشنمایش و چاپ نهایی به نحو صحیح نمایش داده می شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.