iran flag

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درنشست خبری روز یکشنبه با اصحاب رسانه: سردفتر با امضای رییس سازمان ثبت مشغول به کار می‌شود؛ بنابراین نباید تصور شود که ماهیت سردفتری یک ماهیت غیرحاکمیتی است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در نیمه اول سال 92، 395 هزار و 626 ازدواج به ثبت رسیده است، گفت: این رقم در مقایسه با ازدواج‌های ثبت شده در نیمه نخست سال 91، 5 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، احمد تویسرکانی در نشست خبری روز یکشنبه با اصحاب رسانه، در این باره افزود: در نیمه نخست سال 92، 76 هزار و 644 طلاق به ثبت رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در 6 ماهه اول 92، 146 ازدواج موقت به طور رسمی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

تویسرکانی با اشاره به اجرای پروژه ثبت آنی از 26 شهریور 92، خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح تا روز گذشته یک میلیون و 650 هزار و 208 سند در سیستم به طور الکترونیکی به ثبت رسیده است که متوسط سند صادره توسط هر دفترخانه، 207 سند بوده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این سازمان در راستای حذف سه دهک از یارانه بگیرها اطلاعاتی را در اختیار دولت و مجلس قرار می‌دهد، گفت: ما چهارشنبه گذشته در هیات دولت حضور پیدا کردیم و گزارش مفصلی از خدمات سازمان ثبت به هیات دولت ارائه شد.

وی ادامه داد: از جمله موضوعاتی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت تقاضای بعضی از اعضای محترم هیات دولت در کمک سازمان ثبت جهت ارائه اطلاعات موثری که بتواند به نحو واقعی‌تر در هدفمندی یارانه‌ها موثر باشد، بود که در این زمینه ما اعلام آمادگی کردیم و در چارچوب قانون یاری‌رسانی می‌کنیم.

تویسرکانی با بیان اینکه سازمان ثبت از دستگاه‌هایی است که مردم بیشترین ارتباط را با آن دارند، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 92 در جهت تحول در ارائه خدمات از روش‌های نوین استفاده کرده است که هدف از این کار عمدتا کاهش مراجعات حضوری مردم و ارتقای سلامت اداری بوده است.

وی اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال 92، 17 میلیون و 641 هزار و 507 خدمت به مردم ارائه شده که 34 درصد از مجموعه این خدمات یعنی معادل 5 میلیون و 943 هزار و 251 خدمت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه شده است.

معاون قوه قضاییه افزود: از مجموع خدمات سازمان ثبت یک میلیون و 241 هزار و 400 سند مالکیت برای مردم در این مدت صادر شد که در مقایسه با 6 ماهه اول سال 91، 26 درصد رشد داشته‌ایم. همچنین در 6 ماهه نخست سال جاری 27 هزار و 900 شرکت تجاری ثبت شده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

تویسرکانی گفت: تعداد شرکت‌های تعاونی ثبت شده در 6 ماهه نخست سال 92، 4 هزار و 695 شرکت بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است. موسسات غیرتجاری ثبت شده در نیمه اول 92 نیز 4 هزار و 471 موسسه بوده که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در 6 ماهه نخست 92، 107 هزار و 894 مورد تغییرات شرکت‌های تجاری به ثبت رسیده است و سه هزار و 522 شرکت تجاری منحل شده داشته‌ایم که این رقم 34 درصد کاهش داشته است.

تویسرکانی گفت: شرکت‌های تعاونی منحل شده در 6 ماهه نخست 92، 417 شرکت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 18 درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدت 1552 اختراع به ثبت رسیده که این رقم نیز با کاهش 36 درصدی مواجه بوده است.

وی اظهار کرد: در این مدت 3 هزار و 454 علائم تجاری ثبت شده و این رقم با کاهش 36 درصدی مواجه بوده است. همچنین هزار و 402 علامت تجاری، ثبت بین‌المللی شد که در مقایسه با نیمه اول سال 91، 26 درصد کاهش داشته‌ایم.

تویسرکانی اظهار کرد:‌ در شش ماهه اول 92، 840 طرح صنعتی ثبت شد که در مقایسه با نیمه اول 91، 16 درصد رشد داشت.

وی با اشاره به افزایش 7 درصدی نرخ طلاق در مقایسه با 6 ماهه اول 91 گفت: از مجموع این طلاق‌ها، 7/7 درصد به علت ترک زندگی توسط یکی از زوجین، 6/5 درصد اعتیاد، 14/8 درصد عدم تحقق شرط ضمن عقد، 4/1 درصد استنکاف شوهر از دادن نفقه، 1/3 درصد اختلالات روانی، 4 درصد فقر مالی، 15/4 درصد دخالت خانواده‌ها، 3/2 درصد ضرب و شتم و سوء رفتار و یک درصد هم به علت محکومیت حبس یکی از زوجین بوده است.

تویسرکانی با اشاره به اقدام سازمان ثبت در جهت وصول مطالبات معوق بانک‌ها گفت: ظرف 6 ماه نخست سال 92، 15 هزار و 265 میلیارد ریال از مطالبات معوق بانک‌ها وصول شده که این رقم در مقایسه با نیمه اول 91، 67 درصد رشد داشته است.

معاون قوه قضاییه اظهار کرد: همچنین در این مدت هزار و 656 نفر از بدهکاران مالی ممنوع‌الخروج شدند که 618 نفر از این افراد به علت پرداخت بدهی ممنوعیت خروج از کشورشان رفع شده است.

تویسرکانی با اشاره به صدور یک میلیون و 650 هزار و 208 سند الکترونیکی از 26 شهریور تا روز گذشته گفت: متوسط تعداد اسناد صادره توسط هر دفترخانه در کشور 207 و در تهران 185 سند بوده است و از مجموع این اسناد در دو هزار و 614 سند، یکی از افراد سند تبعه خارج بوده است و همچنین در 304 هزار و 704 سند یکی از اطراف سند شخص حقوقی بوده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: از مجموع اسناد صادره الکترونیکی در این مدت، 25/2 درصد مربوط به بیع، یک درصد قرارداد صلح، 44/8 درصد وکالت، 5/8 درصد قرارداد رهنی، 1/3 اجاره و دو دهم درصد مربوط به تقسیم‌نامه رسمی بوده است.

تویسرکانی در پاسخ به سوالی درباره نحوه کمک سازمان ثبت به دولت در مورد حذف سه دهک از یارانه‌بگیرها گفت: ما در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ایم که در چارچوب قانون کمک کنیم و با توجه به اینکه اقدامات به صورت الکترونیکی است و بانک‌ها قابل رصد هستند می‌توانیم کمک کنیم که شیوه‌های این امر در جلسات کارشناسی بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار نیست ریز اموال منقول و غیرمنقول اشخاص را برای این کار داشته باشیم، گفت: در این زمینه یکی از بحث‌های مورد نظر بحث شرکت‌های تجاری و دیگری بحث بانک جامع اطلاعات املاک است. البته سازمان ثبت هیچ وقت اطلاعات افراد را منتشر نمی‌کند که یک فرد چه میزان املاک و دارایی دارد؛ زیرا اطلاعات افراد محرمانه است مگر اینکه مرجع قضایی یا مقامات ذی‌صلاح این اطلاعات را بخواهند.

وی ادامه داد: مثلا آنچه که ما در رابطه با بحث مسکن مهر ارائه کردیم این بود که وزارت راه و شهرسازی از ما خواسته بود بررسی کنید که آیا متقاضیان مسکن مهر، مسکن دارند و ما هم راستی‌آزمایی کردیم و در آن زمان متوجه شدیم که در آن زمان حدود 15 درصد متقاضیان مسکن مهر اطلاعات نادرست ارائه کرده بودند.

تویسرکانی گفت: ممکن است در این زمینه ما راستی‌آزمایی کنیم و بخشی از افراد مرفه شناسایی شود، هرچند شاید برخی از افراد به طور داوطلبانه از دریافت مبلغ یارانه منصرف شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره امنیت سیستم الکترونیکی ثبت آنی، گفت: این سیستم از امنیت بسیار مناسبی برخوردار است و مکانیزم‌های لازم برای امنیت آن پیش‌بینی شده است و ما اعتقاد داریم که این سیستم از بسیاری سیستم‌های کلان کشور امنیت بهتری دارد و اظهارنظرهای کارشناسی در این زمینه صورت گرفته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تکالیف قانونی ما در رابطه با برنامه پنجم توسعه و قانون ارتقای سلامت اداری انجام شده و افرادی هم که نگاه کارشناسی دارند تایید می‌کنند ما امروز نیازمند خدمت‌رسانی شفاف به مردم هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از اجرای طرح ثبت آنی تحت سیطره درآوردن دفاتر اسناد رسمی است،‌ گفت: مجموعه دفاتر اسناد رسمی خارج از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعریف نشده بلکه یک سردفتر با امضای رییس سازمان ثبت مشغول به کار می‌شود؛ بنابراین نباید تصور شود که ماهیت سردفتری یک ماهیت غیرحاکمیتی است.

تویسرکانی در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح کاداستر گفت: در جلسه هیات دولت بر ضرورت اجرای کامل طرح کاداستر تاکید شد و به حمدالله با توجهی که دولت و مجلس دارند امیدواریم در بودجه 93 ردیف کاداستر جامع کشور برقرار شود. متاسفانه در بودجه 92 این ردیف حذف شده بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نارضایتی برخی از سردفتران از اجرای ثبت آنی گفت: همیشه در مقابل تغییرات مقاومت وجود دارد. به نظر ما تدابیری که برای این امر لازم بود قبل از شروع طرح انجام شد و کار کارشناسی و کار آموزشی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه مخالفت‌ها برای ما در این زمینه قابل پیش‌بینی بود، افزود: بعضی از کسانی که جلوی دوربین رسانه ملی حاضر شدند و گفتند سندی ثبت نکردند در حال حاضر دفترخانه‌شان یکی از پرکارترین دفترخانه‌هاست. ما شاهد بودیم که فردی در رسانه ملی اعلام کرد سندی ثبت نکرده است در حالی که طبق اطلاعات به دست آمده از سیستم تا همان لحظه 80 سند ثبت کرده بود؛ بنابراین قضاوت را باید به عهده مردم گذاشت.

تویسرکانی گفت: بیش از 7000 دفترخانه در کشور فعال هستند و اکثر دفترخانه‌ها از اجرای این سیستم راضی بوده‌اند، هر چند تعدادی هم ناراضی بوده‌اند ولی ما در زمان اجرای این طرح گفتیم باید کمی صبر کرد تا نتایج این طرح را مشاهده کرد

http://www.isna.ir/fa/news/92080502253/کاهش-ازدواج-افزایش-طلاق-و-کمک-به-دولت-در.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    صد رحمت به مدیران قبلی سایت اقلاً فقط قسمتهایی را که به مصلحت نمیدانستند حذف میکردند و بقیه نظرات و انتقادات را روی سایت میگذاشتند. مدیریت جدید که از هرکس و هرچیز خوشش نمیآید کلاً آن را حذف میکند.
    بیش از ۱۰ مورد تا کنون راهکار و نظر و انتقاد داشته ام که تماماً حذف شده اند.

  2. ناشناس می گوید

    بسمه نعالی.
    البته پرواضح است که سخنان ریاست محترم معنی تهدیدرابه دنبال دارد.آنچه که ایشان ازآن به عنوان تغییرات عنوان نموده اندوسپس انتقادات حدود۷۰۰۰دفترخانه رامقاومت نامیده انددرواقع مقاومت نبوده وبلکه دلسوزی بود.زیرادراین میان آنچه که موردبی توجهی قرارگرفته بودارباب محترم رجوع بود.بعنوان مثال چه اسنادرهنی که می بایست تاپایان شهریورماه تنظیم وبه بانک ارائه می گردیدولی متاسفانه میسرنشدوبودجه مربوطه به خزانه عودت داده شدودراین میان متقاضی مربوطه هنوزدرکش وقوس پرداخت خسارت ناشی از معامله ای است که به امیدآن تسهیلات انجام داده بود.هرچنداکنون وضعیت بهترشده است.
    امیدواریم مدیران محترم سایت رسالت امانتداری خویش رابه خوبی انجام دهند.
    به امید

  3. ناشناس می گوید

    با سلام.
    جناب آقای تویسرکانی انتقادات همکاران باتجربه رامقاومت نامیده انددرحالیکه واقعا از روی دلسوزی ودرواقع انعکاس دهنده نظرات وعکس العملهای مردم بود.چه توهین هایی که از سوی ارباب رجوع به سران دفاتروحتی پرسنل آنهانشدومتاسفانه دراین میان هیچ مسئولی دراداره ثبت پاسخگونبودوحتی سایت کانون مرکز مدتی قطع بود.اخیرا هم یکی از همکاران سردفترهرچندبه ظاهربه علت تخلف ولی در واقع به علت گزارش مشکلات بوجودآمده(واقعیات) به تهران موردبازخواست قرارگرفته وپیشنهاد۶ماه انفصال برای وی مطرح گردیده است.البته این روزهامرسوم است که پس از انتقادبلافاصله بایدمنتظرحضورعزیزان بازرسی درمحل کارسردفترمنتقدباشیم.
    ای کاش کانون محترم سردفتران فارغ از هرگونه مصلحت گرایی واقعیات رامطرح می نمود

  4. همکار می گوید

    کاملا موافقم

  5. ناشناس می گوید

    جناب مدیرسایت امیدواریم نظرات همکاران که واقعادرراستای انعکاس مشکلات مطرح می گردد والبته محترمانه،درسایت نمایش داده شودهرچندممکن است عده ای راناراحت کندولی رسالت شمابزرگواران رعایت کامل امانتداری است.

  6. ناشناس می گوید

    با اینکه بیش از یکماه گذشته هنوز آئین نامه اجرایی کاملی نداریم هر کدام از همکاران سردفتر حتی خودآقایان مستقردر ادارات ثبت تفسیر خود را در خصوص نحوه کار دارند.جناب آقای تویسرکانی ولله این انتقادباهدف بهبودسیستم ثبت آنی است ونه مقاومتی که جنابعالی ازآن یادمی کنیدوالبته توام با یادآوری تهدیدآمیزابلاغ سردفتران است.

  7. ناشناس می گوید

    احسنت به مدیرمحترم سایت که حداقل صدای این همکارمحترم رابعنوان صدای مشترک منعکس نمودند.باسپاس فراوان

  8. ناشناس می گوید

    موافقم.به امیدوحدت وهمبستگی بیشترهمکاران درجهت رفاه بیشتر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.