iran flag

آنچه در خصوص نقل وانتقال وسایل نقلیه موتوری باید بدانید (دکتر سید محسن پنجتنی)

نقل وانتقال وسایل نقلیه موتوری

                                             مقد مه

هر چند ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی  تکلیف  دفاتر اسناد رسمی و راهنمایی و رانندگی  را در خصوص انتقال وسایل نقلیه موتوری   بنحو شفافی روشن نموده با این حال هنوز در عمل اختلا لات  مختلفی در نقل و انتقال  این وسایل  مشاهده می شود  شاید علت این امر  علاوه بر اختلاف دیدگا ههای موجود  بین دو تشکیلات فوق الاشاره  عدم تبیین مبانی حقوقی  انتقال  وسایل نقلیه  است  لذا در این مقاله تلاش میشود  توضیحاتی  راجع  به نکات حقوقی مبهم در این خصوص  ارایه گردد  در مبحث اول  طریقه  انتقال  وسایل نقلیه مورد بحث  قرار می گیرد.

مبحث دوم  به شناسنامه  مالکیت وشایل نقلیه می پردازد و مبحث سوم  گواهی نامه های  نقل وانتقال را  مورد بحث قرار می دهد

مبحث اول:طریقه نقل و انتقال وسایل نقلیه موتوری

طبق ماده 29 قانون ورسیدگی به تخلفات رانندگی( نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود .دارندگان وسایل نقلیه مکلفندقبل از هر گونه نقل و انتقال وسایل مذ کور در دفاتر اسناد رسمی  . ابتدا به ادارات راهنمای و رانند گی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی  برای اصالت وسیله نقلیه.هویت مالکو پرداخت جریمه ها دیون معوق و تعویض  پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند .

بنابر این اولین سوال در این زمینه این است  که نقش قرارداد رسمی انتقال  وسایل نقلیه موتوری چیست ودومین سوال این است که جایگاه قرارداد عادی انتقال خودرو  کدام است به این دو سوال در دو گفتار پاسخ می گوییم

گفتار اول:سند رسمی انتقال خودرو

ماده 29 دو شرط برای انتقال وسایل نقلیه موتوری مقرر نموده است

اول: انتقال مالکیت خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود

دوم:اصالت وسیله نقلیه و هویت مالک و پرداختجریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک در راهنمایی رانندگی و یا مراکز تعیین شده از سوی آن اداره انجام شود  در این خصوص قسمتی از ماده 20 آیین نامه راهنمایی رانندگی مصوب 1384 مقرر می دارد:کارت خودرو از سوی راهنمایی رانندگی بعد از تا یید مراتب تنظیم سند در دفتر خا نه اسناد رسمی که به وسیله پست سفارشی با رایانه ای به سیستم راهنمایی ورانندگی منعکس می شود به خریدار تحویل می گردد.

شرط  اول : تنظیم سند رسمی

 1- در مورد ضرورت تنظیم سند رسمی برای انتقال اتومبیل در حوزه قانونگذاری در ایران سوابق مختلفی دیده شده که تنظیم سند شرط اعتبار عمل حقوقی قرار داده شده است . بعنوان مثال 1- تبصره 2 ماده 19 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 مقرر می دارد ..(( انتقال حق کسب و پیشه و تجارت به مستاجر جدید فقط با سند رسمی معتبر خواهد بود )) 2- طبق ماده 294 قانون امور حسبی وصیت نامه های رسمی پس از انقضاء سه ماه از تاریخ آگهی که برای اداره یا تصفیه یا تصدیق حصر وراثت معتبر است ولی وصیت نامههای عادی که در این مدت به دادگاه بخش ارائه نشده باشد از درجه اعتبار ساقط است .3- ماده 22 قانن ثبت انتقال ارادی املا ک ثبت شده به موجب سند رسمی معتبر میداند.

2- دلایل مختلفی برای وضع ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را میتوان بر شمرد :

1- جلوگیری از نزاع و اختلاف در مالکیت و شفاف سازی آن

2- جلوگیری از سرقت اتومبیل و حفظ مالکیت افراد

3- اجرای مقررات ایمنی به منظور جلوگیری از ورود خسارات بدنی و مالی

4- دریافت مالیات بر نقل و انتقالات

در هر نظام ثبتی انتقال اموال دو هدف اساسی تعقیب می شود :1- شناسائی اموال با اختصاص شناسه یکتا برای آنها  2- احراز و شناسائی مالکان این اموال ،در هنگام  انتقال سند رسمی این اموال مالکان  جدید نیز شناسائی می شوند و نام آنها به عنوان مالک ثبت می شود .[1]

این وظیفه طبق ماده 29 به عهده دفاتر اسناد رسمی واگذار شده است .

نکته ای که در خصوص ضرورت انتقالات وسایط نقلیه موتوری قابل توجه می باشد این است که این کالا در کشور ما کالای سرمایه محسوب می شود ( capital goods) حال آنکه همین کالا در بعضی کشورهای توسعه یافته با توجه به در آمد ماهانه آنها کالای مصرفی بوده و ضرورتی به ثبت انتقال آن وجود ندارد لذا بر قراری هرگونه قیاسی در خصوص ثبت انتقالات اتومبیل در ایران با کشورهای توسعه یافته قیاس مع الفارغ خواهد بود و ما را به کشور های توسعه یافته تبدیل نخواهد کرد لذا ضرورت تنظیم سند رسمی که مورد حکم قانونگزار است کاملا منطقی و منطبق  با شرایط کشور ماست.

 

 

شرط دوم : تعویض پلاک

بررسی اصالت وسیله نقلیه و تعویض پلاک  توسط راهنمایی ورانندگی یا مراکز تعیین شده از طرف آن اداره انجام میشود واگذاری این وظیفه با توجه به تخصص و امکاناتی که د راختیار راهنمایی و رانندگی است مناسب و صحیح است . با این حال نعویض پلاک اتومبیل و اعطای پلاک جدید به کسی که مایل به خرید اتومبیل است را نباید با انتقال مالکیت مخلوط نمود تعیین پلا ک در ماده 29 به عنوان مقدمه برای انتقال رسمی اتومبیل ضروری تشخیص داده  شده است مفهوم این  اقدام صرفا به اختصاص پلاک جدید برای کسی که قصد خرید اتومبیل را دارد محدود می شود و ممکن است بعد از تعویض پلاک طرفین از معامله اتومبیل پشیمان شوند و انتقالی صورت نگیرد بنابراین نصب پلاک جدید بر روی اتومبیل قبل از تنظیم سند رسمی انتقال ممکن است  در روابط طرفین اختلال ایجاد کند .لذا پیشنهاد می شود که نصب پلاک پس از انتقال رسمی اتومبیل انجام شود .

گفتار دوم : قرارداد عادی برای انتقال اتومبیل

در صورتی که وسایط نقلیه با سند رسمی قابل انتقال باشد این سوال مطرح می شود که پس نقش و اعتبار سند عادی در انتقال این وسایل چیست ؟لازم به تاکید است که قرارداد عادی در خصوص انتقال وسایط نقلیه موتوری بر اساس  ماده 10  قانون مدنی نافذ ومعتبر است و فقط در قسمت مغایر با ماده 29قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که جنبه امری دارد اعتبار ونفوذ آن مخدوش  میگردد ، چون ماده 29 انتقال وسایط نقلیه موتوری را منحصرا با سند رسمی ممکن می داند لذا در قراردادهای عادی که دو شرط مذکور در گفتار اول موجود نیست انتقال مالکیت انجام نمیشود اما طرف قرارداد عادی مربوط به انتقال وسایل نقلیه موتوری حق الزام طرف مقابل را به اجرای انتقال و فراهم نمودن شرایط انتقال یعنی تعویض پلاک و تنظیم سند رسمی را دارد . بعبارت دیگر باید گفت قرارداد عادی مربوط به انتقال وسایط نقلیه موتوری تعهد به انتقال است نه خود انتقال و این تعهد از طریق مراجع قضائی قابل مطالبه و اجرا است .

مبحث دوم : شناسنامه مالکیت وسایط نقلیه موتوری

برای تشخیص اعتبار شناسنامه مالکیت خودرو که اداره محترم راهنمایی و رانندگی صادر می کند  باید دو نوع مختلف این شناسنامه را از هم متمایز کرد . اول شناسنامه هایی که پس از شماره گذاری وسایط نقلیه در هنگام تولید آنها صادر میشود .

دوم شناسنامه های مالکیت وسایط نقلیه موتوری که در هنگام  تعویض پلاک صادر می شود .

گفتار اول : شناسنامه های مالکیت صادره پس از شماره گذاری

شناسنامه های وسایط نقلیه موتوری که هنگام شماره گذاری صادر می شوند در واقع با اختصاص شناسه یکتا [2] به وسایل نقلیه هویت کالا را ثبت می کند درمورد تولیدات داخل مالکیت شخصی که کالا را از شرکت تولید کننده خریداری نمود ه است را احراز  می نماید.ودر مورد خودروهای وارداتی مالکیت شخصی که خودرو را از گمرکات قانونی وارد نموده احراز می نماید

بنابراین اختصاص شناسه یکتا  vin د رموارد فوق بشرح مواد 2 الی 25 آیین نامه راهنمائی و رانندگی مصوب 1384 از نظر فنی فاقد هر گونه اشکال است و صدور شناسنامه مالکیت در هنگام شماره گذاری دارای اعتبار است و این شناسنامه ها به همراه سند عادی فروش شرکت تولید کننده داخل و یا برگه گمرکی د رمورد وسایط نقلیه وارداتی  دلیل رسمی بر مالکیت بر وسایط نقلیه موتوری محسوب می شود .

گفتار دوم : شناسنامه های مالکیت  وسایط نقلیه موتوری صادره از تعویض پلاک

شناسنامه های مالکیت وسایط نقلیه که راهنمایی و رانندگی پس از تعویض پلاک صادر می کند فاقد هرگونه اعتباری برای اثبات مالکیت است زیرا اولا راهنمایی و رانندگی انها را پس از تعویض پلاک و قبل از انتقال رسمی مالکیت صادر می کند در حالی که قبل از تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت  اتومبیل به خریدار منتقل نشده است پس نمی توان شناسنامه های صادره را دلیل مالکیت دانست .

دوما : موارد زیادی وجود دارد که متقاضی خرید و فروش پس  از تعویض پلاک از خریداری وسیله نقلیه منصرف می شود و اصولا انتقال مالکیت صورت نمی پذیرد پس صدور شناسنامه در این حالت بلا وجه است .

سوما : در مواردی که متقاصی خرید به وکالت از طرف مالک اقدام میکند و او تنها وکالت جهت تعویض پلاک دارد و حق فروش وسیله نقلیه به وی اعطا  نشده باز هم اداره راهنمائی و رانندگی با کمال تاسف شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه را صادر می نماید که این خطائی غیر قابل اغماض است و صدمه به اعتبار رسمی این تشکیلات می باشد .

مبحث سوم : گواهی نامه نقل و انتقالات وسایط نقلیه موتوری

همانگونه که در گفتار اول از مبحث اول بیان شد گواهی نامه نقل و انتقال  وسایط نقلیه موتوری که بهتر است گواهی تعویض پلاک نامیده   شود، یک شرط مقدماتی برای انتقل رسمی وسایط نقلیه موتوری است و حکابت از اختصاص پلاک جدید به متقاضی خرید و بررسی اصالت وسیله نقلیه و غیره توسط راهنمائی و رانندگی است . این گواهی دلیل تملیک وسیله نقلیه موتوری از متقاضی فروش به متقاضی خرید نیست زیرا تملیک وسیله نقلیه موتوری طبق  ماده 29قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی  صرفا با سند رسمی وبموجب  قرارد یا انتقال قهری ممکن است . خصوصا در موارد فراوانی که متقاضی خرید به وکالت از طرف مالک اقدام می نماید و حق فروش ندارد.وضوح مسئله برای افراد غیر آشنا به حقوق هم مبرهن است . سوالی که در اینجا مطرح میشود و محل اختلاف و شاید نزاع است این که در صورتی که اداره راهنمائی و رانندگی چندین گواهی تعویض پلاک وسیله نقلیه را صادر ولی سند رسمی انتقال در مورد آن گواهی تنظیم نشده باشد نحوه انتقال رسمی این وسایط چگونه خواهد بود همچنین انتقال رسمی وسایط نقلیه موتوری بدون اخذ گواهی نقل و انتقال چه حکمی دارد و نهایتا اینکه احراز مالکیت خودرو چگونه بعمل  خواهد آمد .

گفتار اول : احراز مالکیت خودرو

احراز مالکیت خودرو د رمورد وسایط نقلیه موتوری که از خارج از کشور وارد شده است از طریق برگه های گمرکی و به همراه شناسنامه مالکیت خودرو که از سوی اداره راهنمائی و رانندگی صادر شده است انجام می شود  و در مورد وسایط نقلیه موتوری تولید داخل احراز مالکیت خودرو از طریق برگ فروش شرکت تولید کننده به همراه شناسنامه مالکیت یا در صورتی که  انتقالی انجام شده باشد بشرط اینکه وسیله نقلیه بصورت رسمی نقل و انتقال شده باشد . در این صورت احراز مالکیت به موجب سند رسمی به همراه شناسنامه مالکیت خودرو که طبق قانون و طبق ماده 20 آیین نامه راهنمائی و رانندگی باید پس از انتقال رسمی وسیله نقلیه صادر شود انجام خواهد شد .

همانگونه که درگفتار دوم در مبحث دوم اشاره گردید متاسفانه اداره راهنمائی قبل از انتقال رسمی وسیله نقلیه وصرفا پس از تعویض پلاک اقدام به صدور شناسنامه مالکیت میکند که این امر ایجاد هرج و مرج نموده و مخالف ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده 20 آیین نامه راهنمائی و رانندگی است بنابر این اگر دادگاهی از راهنمائی و رانندگی استعلام مالکیت کند و اداره مزبور بدون در نظر گرفتن ماده 29 فوق الذکر فردی را که فقط پلاک وسیله نقلیه به او اختصاص داده شده را بعنوان مالک اعلام نماید در این صورت اداره مزبور به وظیفه خود عمل نکرده و مسئول خسارات وارده به اشخاص خواهد بود . نکته دیگر این است که سند رسمی هرچند تنها شیوه انتقال مالکیت خودرو است اما صرفا تحقق معامله و انتقال خودرو را ثابت کند و نمی تواند احرار مالکیت نماید زیرا ممکن است پس از انتقال اولیه انتقالات دیگری هم ایجاد شده باشد که درجای خاصی ثبت نشده است این امر توجه همکاران سردفتر را به اهمیت مهر انتقال دفاتر بر روی سند وسیله نقلیه می طلبد .لذا ضرورت دارد راهنمائی و رانندگی از اصرار بر رویه خلاف موجد  دست برداشته و اولا : پس از انتقال رسمی اتومبیل پلاک را بر روی اتومبیل نصب کند و دوما : شناسنامه مالکیت خودرو را در مورد نقل و انتقالات پس از انتقال رسمی صادر نماید .

گفتار دوم : انتقال وسیله نقلیه بدون صدور گواهی تعویض پلاک

شکی نیست ضرورت دارد انتقال رسمی وسایل نقلیه موتوری پس از صدور گواهی نقل و انتقالات یا به  تعبیر بنده گواهی تعویض پلاک صورت پذیرد این تکلیف در ماده 20  آیین نامه راهنمائی رانندگی و ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تصریح شده است اینک این سوال مطرح است که چنانچه انتقال رسمی بدون اخذ گواهی نقل وانتقال از راهنمائی و رانندگی صورت پذیرد آیا انتقال صحیح است یا خیر ؟ و مسئولیت دفاتر اسناد رسمی انتقال دهنده چه جنبه هایی دارد ؟ در  پاسخ می توان گفت اولا انتقال اجرائی وسایط نقلیه  بدون تعویض پلاک امکان پذیر است زیرا دادگاه به نمایندگی از جانب متعهد مستنکف سند رسمی را امضاء می نماید و اخذ پلاک جدید و نصب آن بر روی خودرو به دلالت صریح یا ضمنی  دادنامه و طبق توافق متعهد و متعهد له بلا مانع است . ثانیا : در صورت انتقال ارادی وسایط نقلیه موتوریبدون صدور گواهی تعویض پلاک در صورتی که مالکیت انتقال دهنده محرز باشد موجب ابطال سند رسمی تنظیمی  نخواهد شد .زیرا صدور گواهی تعویض پلاک و یا عدم آن تاثیری در ماهیت حقوقی عقد موضوع سند رسمی ندارد ولی از آنجا که انتقال وسیله نقلیه بدون گواهی نامه نقل و انتقال تخلف انتظامی محسوب می شود لذا در صورت وجود هر گونه اشکالی در اصالت وسیله نقلیه ، موتور، شاسی واتاق و غیره سردفتر علاوه بر مسئولیت انتظامی از نظر مدنی وجزائی به عنوان سببیت یا معاونت مسئول خواهد بود .

گفتار سوم : انتقال وسیله نقلیه با وجود گواهی نامه های متعدد نقل و انتقال

در صورتی که گواهی نامه های متعدد نقل و انتقال از سوی اداره راهنمائی و رانندگی صادر شده باشد دو رویه در دفاتر اسنادرسمی نسبت به انتقال وسایط نقلیه موتوری مشاهده می شود. رویه اول : دفترخانه طرفین نقل و انتقال را تشویق بلکه وادار به انجام نقل و انتقالات رسمی متعدد به تعداد گواهی های نقل و انتقالمی کند . رویه دوم : مالک رسمی یعنی کسی که مالکیت او احراز شده است بعنوان فروشنده و کسی که پلاک او بر روری اتومبیل نصب شده و یا متقاضی خرید در آخرین گواهی گواهی نقل و انتقال است بعنوان خریدار سند را امضاء نمایند .

اشکالات وارده بر رویه اول :

1- دفاتر افراد را وادار به نقل و انتقالات بی مورد در تنظیم سند رسمی نموده و هزینه هایی را بلا جهت بر متعاملین تحمیل  می نماید .

2- گواهی نقل و انتقالات صادره از سوی راهنمائی رانندگی چنانکه بعضی می اندیشند دلیل انتقال رسمی خودرو نیست و دفاتر اسناد رسمی تکلیفی به انتقال رسمی خودرو به تبعیت از گواهی های صادره ندارند بلکه صرفا اطمینان از اینکه ،اصالت خودرو توسط راهنمائی و رانندگی بررسی و کارشناسی شده جریمه ها و دیون معوق پرداخت و پلاک جدید به خریدار اختصاص داده شده است، وظیفه دفاتر اسناد رسمی است که با ارائه گواهی های متعدد هم امکان پذیر است .

3- این کار باب سوء استفاده افراد را فراهم می نماید زیرا وقتی دفاتر افراد را وادار به انتقال خودرو به کسی می نمایند که هیچ علقه مالکانه نسبت به خودرو ندارد و ما بازاء آن  را نیز  نپرداخته است ممکن است پس از انتقال بی مورد  سند به او از این ابزار برای براورده کردن بعضی مطامع خود استفاده نماید .

 اشکالات وارد بر رویه دوم :

1- حقوق دولتی شامل مالیات و حق الثبت و حق التحریر و عوارض وصول نمی شود و از این طریق حقوق دولتی تضعییع می شود .

پاسخ : طبق ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده [3]حقوق دولتی مربوط به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت و یا اعطای وکالت رسمی به انتقال و فروش وسیله نقلیه موتوری است این ماده برای تنظیم گواهی نقل و انتقال توسط راهنمائی و رانندگی حقوق دولت وضع  ننموده است و انتقال مالکیت وسایط نقلیه موتوری با سند رسمی امکان پذیر است که در هنگام تنظیم سند اخذ می گردد . باید توجه داشت همانگونه که تضییع حقوق دولتی منع شده وصول وجوه اضافی غیر قانونی به نفع دولت هم مسئولیت کیفری بدنبال دارد .

2- ممکن است افرادی که تعویض پلاک به نام آنها انجام شده است ادعای حقی نسبت به خودرو داشته باشند

پاسخ : اولا این ادعا پس از حضور در مراکز تعویض پلاک و تعویض پلاک قابل طرح نیست . ثانیا : در صورتی که این افراد حقوق احتمالی مربوط به خود را از خود سلب نمایند دیگر طرح مجدد آن بدون اعتبار است .

نکته : هرچند به نظر حقیر رویه دوم مرجح است ولی اجرای رویه اول  نیز خلاف قانون نیست و عمل انتقال خودرو به خود متعاملین منتسب می شود با این حال وادار کردن متعاملین به انجام اعمال حقوقی بیهوده و صرف هزینه بی ثمر و قراردادن آنها در مسیر های نامطمئن و خطرناک از نظر حرفه ای کاری غلط می باشد هرچند با منافع شخصی دفاتر هماهنگ نباشد .

نتیجه گیری

1- نصب پلاک متقاضی خرید اتومبیل  قبل از تنظیم سند رسمی بر روی اتومبیل توسط راهنمائی و رانندگی نادرست است .

2- با قراردادعادی انتقال اتومبیل انتقال مالکیت انجام نمی شود و این قرارداها تعهد به انتقال محسوب می شود ..

3- شناسنامه های مالکیت خودرو که راهنمائی و رانندگی پس از شماره گذاری اتومبیل صادر می کنند به همراه اسناد گمرکی و یا اسناد خریداری از شرکت تولید کننده دلیل مالکیت   نقلیه  محسوب می شود .

4- شناسنامه های مالکیت خودرو که اداره راهنمائی و رانندگی پس از تعویض پلاک و قبل از تنظیم سند رسمی انتقال برای وسایط نقلیه موتوری صادر می کنند فاقد اعتبار به عنوان دلیل مالکیت است و ضرورت دارد این اقدام از سوی راهنمائی و رانندگی متوقف شود .

5- انتقال وسایط نقلیه بدون گواهی نقل و انتقال اتومبیل سند رسمی انتقال اتومبیل را باطل نمی کندولی تنظیم سند بدون گواهی یادشده تخلف محسوب می گردد.

6- تنظیم سند رسمی انتقال اتومبیل به استناد گواهی های نقل و انتقال متعدد تخلف انتظامی محسوب نمی شود

7- الزام متعاملین به انجام نقل و انتقالات بیهوده اتومبیل در صورت صدور گواهی های متعدد نقل و انتقال کاری عبث و بیهوده خطرناک و غیر حرفه ای است

                                                                               دکتر سید محسن پنجتنی

 

منابع و ماخذ:

1- مجله کانون سر دفتران و دفتر یاران شماره 134 به بعد تالیف نگارنده .

2-مبانی تحلیل اقتصادی حقوق استیون شاول ترجمه محسن  اسماعیلی – مرکز پژو هشهای مجلس – 1388

3- مجموعه قوانین و مقررات کاربردی راهنمائی و رانندگی – تدوین سرهنگ قضائی عطاء الله فتحعلی پور – نشر روشنی – چاپ اول 1391.

http://sabtehoghogh.alvandblog.com/1/نقل_و_انتقال_وسایل_نقلیه_موتوری/

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    درود بر جناب پنجتنی . استاد تقسیم اسناد کل اسناد چه شد؟

  2. سردفتر می گوید

    سلام جناب پنج تنی خوشحالم از این که بازهم مقالات مفید شما درسایت قرارگرفت فقط امیدوارم نطارت بیشتری بر تایپ مقالات بعدی داشته باشید.

  3. امیر لعل نوری می گوید

    سلام سپاسگذارم بسیار مفید

  4. سردفتر می گوید

    تنظیم یک سند باستناد گواهیهای متعدد خود دلیلی بر تائید کار خلاف راهنمایی و رانندگی و تشویق بنگاه داران به عدم تنظیم سند و تضییع حقوقات دولتی میگردد و از این به بعد دلایلشان نیز گفته های جنابعالی میباشد.

  5. معدل می گوید

    با سلام
    چنانچه با تائیدیه های متعدد نقل و انتقال و به صرف احراز مالکیت آفروشنده و خریدار، با چشم پوشی از تسلسل و تعقب ایادی تصرفی و مالکانه ای که نامشان در سیستم راهنمایی و رانندگی ثبت شده و مورد استعلام مراجع قضایی نیز واقع میشود زمینه سردرگمی و مشکلات ایادی بعدی در نزاعات فراهم میشود
    از آنجا که اتومبیل مال منقول بوده و یک ماشین دائما” این دست و آن دست میشود چنانچه تنظیم اسناد متعدد با تائیدیه های متعدد نادیده گرفته شود زمینه امکان عدم حضور مالک قبلی که در شهر دیگری شاید ساکن باشد و خدای ناکرده وسوسه شدن و اغفال همکاران به تنظیم سند بدون حضور مالک قبلی فراهم میشود عمل زشتی که هم اکنون نیز عده ای قلیل از همکاران باستناد اطلاعات رسیده و موثق اقدام به آن مینمایند
    اجبار افراد به تنظیم سند متعدد در قبال تائیدیه های متعدد آرامش روانی و اطمینان خریدار را نسبت به تسلسل و تعقب ایادی رسمی و نیز اعتماد به سند رسمی را افزایش میدهد و این گلی است که به سر خودمان و آینده خودمان و اصالت سند رسمی میریزیم
    شایسته است که با تنظیم اسناد رسمی به همراه تائیدیه های متعدد اولا ایجاد آرامش و اطمینان برای خریدار فراهم میشود دوما” حقوق دولتی زیر پا نهاده نمیشود ثالثا” سند رسمی از استحکام بیشتری برخورذار میشود رابعا” راه تنظیم سند چعلی بسته میشود

  6. غلام حسن بادوام می گوید

    با تشکر و تقدیر از زحمات استاد ارجمند جناب دکتر پنجتنی لازم می دانم نکته ای را به استحضار همکاران گرامی برسانم .
    روال و حجم کار در مرکز تعویض پلاک به گونه ای است که هیچ دقتی در احراز هویت افراد صورت نمی گیرد و بنده ازافراد زیادی شنیده ام که مواقعی بوده که شخصی با همراه داشتن مدارک هویتی صاحب پلاک مبادرت به امضا تاییدیه نقل و انتقال نموده است .ونیز باتوجه به لینک نبودن مرکز تعویض پلاک با ثبت احوال بعضاً اتباعی که بااستفاده از شناسنامه های افراد فوت شده خود را صاحب مال و اموالی (منقول یا غیر منقول)نموده اند که امکان رهگیری آنها درمرکز تعویض پلاک وجود نداردو بعضاًموجب تضیعع حقوق افراد می شود.

  7. پنجتنی سردفتر 49 می گوید

    سلام
    دوستان اگر یک تشکیلاتی فرضا راهنمای ورانندگی نظامات قانونی وملزومات اداری را رعایت نمی کند بین اینکه قواعد حقوق وقانون را مانند ان اداره ندیده بگیریم واینکه ان اداره یا تشکیلات را قانع یا وادار به رعایت مقررات کنیم کدام مرجح است؟ بیاد داشته باشیدکه سوگند پایبندی به قانون خوردهایم

  8. ناشناس می گوید

    بنظر میرسد تنظیم سند باستناد تاییدیه های متعددخلاف نیست به شرطیکه خریدار وفروشنده ضمن سند انتقال تعهد نمایند از عهده غرامات وارده به ایادی قبلی درصورت ادعای ضرر وزیان برآیند دراین صورت عمل سردفتر موجب مسئولیت انتظامی ومدنی نخواهد بود باستناد ماده ۱۰قانون مدنی در هر حال چنانچه همکاران نظر دیگری دارند اعلام فرمایند

  9. معدل می گوید

    مضافا اینکه از فهوای بخشنامه ردیف ۲۲۱ مجموعه بخشنامه های ثبتی چنین استنباطی را میتوان کرد که تمامی معیارهای تنظیم سند اعم از احراز مالکیت و اثبات قاعده ید بوسیله سند رسمی است که این امر فقط با حفظ و پاسبانی از تسلسل ایادی مالکانه رسمی فراهم میشود .

  10. همکار می گوید

    با تشکر از جناب پنچتنی اما دوست و همکار عزیر با استدلالهای جنابعالی از تنظیم یک سند در تاییدیهای متعدد نقل و انتقال اولا” آب به آسیاب دشمن ریخته ایم ثانیا” حقوق دولتی را تضییع نموده ایم و ثالثا” فروشنده و خریدار را متعهد نموده ایم که جوابگوی کار غلط ما باشند چون کسی که پلاک خودرو بنامش شده مسلما” دارای حق و حقوقی است بنابر این وقتی که پلاک را بنام خریدار جدید عوض مینماید و قصد دارد پس از تنظیم سند یا در هنگام تنظیم سند در دفترخانه مابقی پول خود را دریافت نماید و ما بدون حضور وی و با حضور کسی که سند بنام وی است سند را انتقال دهیم حق وی ضایع میشود

  11. پنجتنی سردفتر 49 می گوید

    سلام
    در پاسخ به مطلب (همکار)۱۶/۸/۹۲
    ۱- کسانی که درقسمتهای دیگری از سیستم انجام وظیفه میکنند دوستان عزیزو بعضا جان بر کفی هستند که ممکن است بنده با انها اختلاف نظر داشته باشم
    ۲-عزیزم انتقال اتومبیل بموجب سند رسمی انجام میشودونباید ان را با اختصاص پلاک اشتباه کنید حقوق دولتی به انتقال اتومبیل تعلق دارد نه اختصاص پلاک

    ۳-قولنامه تعهد به انتقال است نه خود انتقال لطفا دقت کنید و مقاله را بیطرفانه دوباره بخوانید

  12. یک سردفتر می گوید

    من که سر در نیاوردم. فقط میدونم بعضیها با نفوذی که دارن به هیچ عنوان نمیگذارن تقسیم اسناد انجام بشه ((خیال همه راحت))

  13. ناشناس می گوید

    معروض میدارم انتقال خودرو بین متعاملینی که قصد واقعی بیع بین آنها نبوده است ایرادی ندارد زیرا ما مسئول احراز یاعدم احراز قصد واقعی نیستیم بنابراین منع قانونی ندارد از طرفی ما مسئول اخذ مالیات وحقوق دولتی سند تنظیمی حال هستیم نه آنچه در گذشته طرفین بدان وقعی ننهاده اند از طرفی چنانچه فرد صاحب حقی وجود داشته باشد در این بین باید به مراجع قضایی مراجعه کند زیرا دفتر خانه مسئول ایادی قبلی تاییدیه نیست همچنانکه در نقل وانتقال قولنامه ای هم مسئول نیست زیرا قولنامه سند عادیست تاییدیه نقل وانتقال هم یک سند عادی که صرفا مشخصات صاحب پلاک را اعلام میکند نه مالکیت فردی را برخودرو

  14. جمشید می گوید

    سلام من یه خودروداشتم که پلاکش بتپنام خودم است وتاحالاکه دوماه ازفروش خودروگذشته فک پلاک نکردم.دراین فاصله یک خودروی صفرکیلومترخریدم که راهنمایی ورانندگی یک شماره پلاک دیگری به من اختصاص داده است.حالاباتوجه به اینکه بنده تمایل دارم همان پلاک قدیمی رابرروی خودروی جدیدم نصب کنم چه کاری بایدانجام بدم؟خیلی ممنون میشم جواب منوزودتربدین.

  15. سردفتر می گوید

    با سلام همکار محترم نظریه شما درمورد تعدد تاییدیه نقل وانتقال که با یک سند انجام می گیرد تایید کار دایره شماره گذاری می باشد که بدون سند اقدام به تعویض پلاک می نماید و ضایع کردن واز بین بردن کلیه زحمات وپافشاری و فعالیت ها وتلاشهای سردفتران محترم وسازمان ثبت اسناد ورئیس محترم سازمان ثبت اسناد جهت تنظیم سند دردفاتر اسناد رسمی می باشد. متمنی است جهت اعلام نظر واظهارنظر راجع به موضوعی ابتدا موضوع به مشورت گذاشته شود وسپس درسایت منعکس گردد تا این نظرات دسیسه نشود ودیگران از آن سوء استفاده نکنند .

  16. سردفتر می گوید

    جناب پنجتنی بااین مقاله تلویحا= مهرتایید به کارخلاف راهنمائی ورانندگی زده وآنچه راکه همکاران قبلا=رشته بودند پنبه کردوبهانه دست همکاران متخلف داده است.امید که ایشان اینقدر اصرار به درستی نظرخود نداشته باشند.

  17. احمد می گوید

    باسلام من خودرویی خریداری کردم بافولنامه با پلاکی که روش بود تمام پول خودرو را دادم الان فروشنده رفته به پلاک شکایت کرده و سند را هم نمیدهد به دلیل دعوایی که قبلا به خاطر قیمت باهاش داشتم الان چطور میتوانم باقولنامه برای خودم پلاک بگیرم خواهشمندم راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.