iran flag

پاسخهای سازمان به برخی سوالات همکاران در خصوص سامانه ثبت آنی


1-    در مواردی که شناسه یکتا اخذ شده ولی سند به امضای متعاقدین نرسیده است آیا انجام تغییرات یا اصلاحات در سند امکان پذیر است یا خیر؟ 

پاسخ :در این حالت سردفتر می تواند با بی اثر کردن شناسه یکتا و تهیه کپی الکترونیک همان سند تغییرات و اصلاحات لازم را در سامانه انجام دهد و در ثبت دفتر نیز مطابق آخرین وضعیت سند الکترونیک ،توضیحات مورد نظر را درج کند و شناسه یکتای جدید اخذ نماید . در این صورت نیاز به ابطال یا مسدود کردن ثبت سند در دفتر جاری نیست و دفتر با اضافه کردن توضیحات لازم به امضای متعاقدین می رسد و نسخه چاپ شده سند الکترونیک نیز با مندرجات و شناسه جدید ،هم زمان با دفتر امضاء خواهد شد . در هر حال طبق تبصره ماده 2دستورالعمل ،ویرایش سند الکترونیک دارای شناسه ،از نظر مقررات ممنوع است .


2-    در رابطه با امور تبعی موضوع ماده (1)دستورالعمل سامانه ثبت الکترونیک اسناد و تبصره ذیل آن :

الف : آیا بایستی برای امور مذکور صفحه و شماره جداگانه ای در دفتر در نظر گرفت یا در ستون ملاحظات سند قبلی قید نمود؟

پاسخ : امور تبعی در ملاحظات دفتر درج میشود و به امضای اصحاب سند می رسد و در سامانه ،در قسمت سایر امور تبعی ثبت می گردد و پس از تصدیق ، پرینت نهائی اخذ و به اصحاب سند تحویل می گردد .

ب :آیا می توان اسنادی را که قبل از اجرائی شدن ثبت آنی توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت گردیده ،امور تبعی آنرا به روش سابق عمل نمود؟

پاسخ : با توجه به ماده یک دستورالعمل ثبت آنی و به منظور ارائه یکسان امور تبعی تمام موارد بایستی از طریق سامانه عمل شود.

ج : با توجه به این که در حال حاضر امور تبعی در سامانه وارد می گردد آیا نسبت به آن حق الثبت اخذ می گردد؟

پاسخ : در مواردی که نسبت به امور تبعی سند تنظیم میشود ،حق الثبت اخذ می گردد.


3-    با توجه به این که دفتر اتومبیل دفتر چاپی است و امکان درج سند عینا" در دفتر مذکور امکانپذیر نیست ،دفاتر اسناد رسمی بایستی اسناد اتومبیل را در دفتر جاری ثبت نمایند یا خیر؟

پاسخ : در صورتیکه دفتر چاپی با سند صادره منطبق نباشد ،سردفتر مکلف است آنرا در دفتر جاری ثبت نماید.

4-    در صورتی که اسامی برخی خودروها در لیست خودروهای موجود در سامانه تعریف نشده باشد تکلیف و نحوه اقدام دفاتر چگونه است ؟

پاسخ : در صورتی که خودرو در لیست مذکور نباشد دفاتر اسناد رسمی می توانند مشخصات خودرو یاد شده را در سامانه وارد و هزینه قانونی مربوط را طبق ضوابط تعیین و در محل مربوطه درج نمایند.

5-    سند انتقال اجرائی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به چه نحو تنظیم می گردد ؟

پاسخ : سردفتر ابتدا نوع سند (بیع ،صلح و ….)را تعیین و سپس در پاسخ به پرسش سامانه ،انتقال اجرایی بودن سند را انتخاب می نماید و اقلام اطلاعات سند مذکور را مطابق فرم های موجد در سامانه تکمیل و نسبت به تنظیم سند اقدام می نماید .

بدون نظر
  1. کاتب می گوید

    سلام جناب حسین زاده خسته نباشید لطفا در رابطه با سامانه پرداخت الترونیکی هزینه سند کاری بکنید . مدتی است دستگاه کارتخوان خیلی اذیت می کند و مدام قطع است

  2. همکار می گوید

    جانا سخن از زبان ما می گویی ثبت آنی کم گیر و گرفتاری داره که این سامانه پرداخت الکترونیکی هم اضافه شده واسه پرداخت یه سند ده بار باید وصل شی شاید دوازدهمی یه جوابی بده .الحمدالله کانون هم بی خیال همه چی .بابا والله ثواب داره شما هم یه صدایی یه ندایی تا مردم بفهمن مشهد هم کانون داره .

  3. همکار می گوید

    سلام جناب حسین زاده
    آیا در حال حاضر نیازی به ارسال آمار قطعی غیر منقول به دارایی هست یا خیر؟ لطفاً جواب بدید

  4. فرهاد حسین زاده : مدیر سایت می گوید

    باسلام در پاسخ همکار بی نام نشان در خصوص سوال از ارسال آمار لطفا” به خبر شماره ۱۰۲۸ مراجعه فرایند.

  5. همکار می گوید

    جناب حسین زاده سلام
    ما پی اون خبررو باز بگیریم همونو بگو آره یاه نه دیگه چرا اینقد می پیچونی

  6. حامد مهجور می گوید

    با سلام،ضمن عرض خسته نباشید خواهشمند است در سامانه ترتیبی اتخاذ گردد تا بتوان شماره ملی افراد را در دفعات بعدی مراجعه به دفترخانه ، جستجو کرد.

  7. ناشناس می گوید

    از حضور بازرسین محترم متشکریم.ممنونیم که تعدادی از همکارنماها رو انفصال کردند. خواهشمندیم در خصوص مسائلی که بین همکاران اختلاف نظر وجود داردوسوالات رو مطرح میکنن از طریق سایت کانون یا به طرقی که مقدور هست اطلاع رسانی بفرمایند .فعلا که هرکسی به تفسیر و رای خود عمل میکنه بدون اینکه سوء نیتی داشته باشه .مثل دفتر آستان دفتر سند رهنی و اتومبیل بین همکاران اختلاف نظر هست.که ظاهرا باید در دفتر جاری ثبت شود .

  8. همکار می گوید

    اگه ثبت سند اتومبیل تو دفتر اتومبیل این قدر مهم بود.کاش یه اطلاع رسانی می شد تانود درصد دفاتر تو اتومبیل ثبت نکنن.

  9. همکار می گوید

    کانون محترم در خصوص دفتر اتومبیل دیر به فکرتون رسید. حالا که بازرسین محترم امدنو واسه همه نوشتن رو رفتن

  10. سردفتر خوب می گوید

    با سلام . آمار منقول و غیرمنقول دفترخانه را از سامانه ثبت آنی پرینت گرفته و جهت ارائه به اداره امور مالیاتی محترم ارسال نمودم . آقایان بزرگوار فرمودند چون فرم های ارسالی با فرم های قبلی متفاوت بوده و ثبت اسناد در رابطه با فرم جدید با اداره محترم مذکور هماهنگی بعمل نیاورده است لذا از تحویل گرفتن آمار خودداری نموده و به دفترخانه عودت دادند. لطفا با آقایان هماهنگی بعمل آورید تا در سال حماسه اقتصادی دو باره کاری و اسراف صورت نگیرد . منتظر خبر عزیزان هستیم ….

  11. همکار می گوید

    از چه راهی خبر ۱۰۲۸ رو باید ببینیم ؟

  12. ناشناس می گوید

    همکار محترم پیگیر خبر ۱۰۲۸ با سلام بله باید آمار واسه کلیه ارگانها مثل قبل ارسال شود. اسمش ثبت آنیه برادر.متاسفانه نه تنها قانونی برای برداشتن مسئولیت و کارای اضافی از دفتر خونه تصویب نمیشه که هرروز هم یه چیز اضافه میشه.اسمش دولت الکترونیکه ولی فکر کنم از این آمار چند سری تو قبرمون هم باید ببریم شاید اونجا هم سرو کله یکی از این آقایون پیدا شه و یه سری آمار ازمون بخوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.