iran flag

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی خبر داد : 18 سامانه ارائه خدمات الکترونیکی در ادارات ثبت اسناد و املاک استان اجرایی شد

غلامرضا رحمتی زاده با اعلام اجرایی شدن کلیه سامانه­های الکترونیکی سازمانی در سطح واحدهای ثبت اسناد و املاک استان گفت: ادارات ثبت اسناد و املاک در اجرای بند «و» ماده ۴۶، بند «ب» ماده ۴۸ و بند «م» ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند ج ماده ۱۲ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف به اجرایی نمودن ثبت نوین و کاهش مراجعه حضوری مردم در دریافت خدمات است و از این رو تا کنون 18 سامانه الکترونیکی در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی اجرایی شده است:

1- سامانه جامع کشوری املاک: با هدف ایجاد تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذینفعان و کاهش مراجعات  حضوری  همچنین شفاف سازی و تثبیت حدود و اطلاعات مالکیت ها  در نقل و انتقالات و معاملات رسمی توسعه کیفی و ارتقای سطح برخورداری های منابع انسانی  و همچنین پاسخگویی سریع به ارباب رجوع و نیز بازنگری و اصلاح قوانین، مقررات و استانداردسازی رویه ها پس از گذشت سال ها با ایجاد تحول در ثبت سنتی سامانه مذکور طراحی و پیاده سازی گردید است و سند تک برگ جدید یکی از مهمترین دستاورد های سامانه فوق الذکر می باشد . و با اجرایی شدن آن تا کنون 442365سند تک برگ صادر شده است.

2-سیستم کاداستر: اصولاً اجرای کاداستر مزایا و اهدافی را تأمین خواهد کرد که برای پیشرفت هر کشور در تمام زمینه ها لازم و ضروری است.هدف کاداستر ایجاد نظامی ساده،روان،دقیق،مطمئن و با قابلیت بروز رسانی سریع و آسان برای کلیه املاک و مستحدثات هر کشور است. کاداستر سیستمی است که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت میگردد تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک(تثبیت املاک) و عملیات ثبتی نظیر تحدید حدود،تفکیک،تجمیع،افراز و…و نیز رفع اختلافات ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور در حال حاضر دو نرم افزار upbuild , upparcel  جهت تهیه نقشه عرصه و اعیان و استفاده در سامانه جامع کشوری املاک به منظور صدور سند تک برگی جدید مورد استفاده قرار می گیرد . و تا کنون و در این رابطه 72 نقشه شهرهای استان با استاندارد کاداستر تهیه و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

3-ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست سند مالکیت موضوع اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی: در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سندرسمی وآئین نامه اجرایی آن تمهیدات لازم به منظور پذیرش تقاضای الکترونیکی ازطریق سامانه مذکور صورت گرفته و سامانه مدیریت اینترنتی در خواست صدور سند موضوع قانون فوق الذکر، طراحی و پیاده سازی و در این رابطه تا کنون 57803 تقاضا پذیرفته شده است .

4-سامانه ثبت آنی: ثبت آنی سند که طرحی برای بالا بردن امنیت اطلاعات اسناد است در تمامی دفاتر اسناد رسمی استان اجرایی گردیده است و تمامی مراحل ثبت اسناد و محاسبه هزینه های پرداختی توسط مراجعین به صورت سیستمی انجام می گیرد و تا کنون 336552 سند رسمی در سامانه ثبت شده است.

5-سامانه ثبت شرکت ها: با توجه به ضرورت طبقه‌بندی مدیریتی اطلاعاتی برای حضور کلیه شرکت‌های ایرانی در تجارت جهانی و ایجاد یک مرجع ملی قابل اتکا سامانه ثبت شرکت‌ها مبتنی بر کارتابل الکترونیکی با هدف انجام مراحل ثبت شرکت ، ایجاد شناسنامه الکترونیکی برای شرکت‌ها، کاهش مراجعه حضوری ارباب‌ رجوع، اطلاع‌رسانی به مراجع ذی‌صلاح و غیره راه‌اندازی گردیده است .

6-گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی: با ثبت گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی استان مراجعین بدون اینکه از طرف مقابل شناخت قبلی داشته باشند می تواند با او ارتباط برقرار و با اعتماد به اینکه دفاتر اسناد رسمی تصدیق امضای الکترونیکی را نموده است به وجود واقعی یکدیگر پی برده و با اطمینان خاطر و استفاده از کلید رمز خصوصی و عمومی اختصاصی با همدیگر معامله اینترنتی نمایند.

7-سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی: با نصب سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در 510 دفترخانه اسناد رسمی استان حقوق دولت در انتقال به موقع درآمدها حفظ، در وقت و هزینه ارباب رجوع و بانکها صرفه جویی ، در ارائه خدمات به مراجعین تسریع و تسهیل ، مسافرتهای بین شهری را کاهش ، از تراکم مستقیم مراجعان بانکی می کاهد و باعث سرعت ، دقت و کیفیت در ارائه خدمات به ارباب رجوع می شود .

8- سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی: با افتتاح سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی ، ارتباط الکترونیکی بین 510 دفتر خانه اسناد رسمی و 24 واحد ثبت اسناد و املاک استان  به صورت لحظه ای و بر خط برقرار گردیده است . با  راه اندازی این سیستم دیگر نیاز به مراجعه مستقیم ارباب رجوع و نمایندگان دفاتر اسناد رسمی جهت ارائه استعلام و دریافت پاسخ آن نمی باشد . همچنین با اجرای این سامانه ضمن ایجاد نظم در فرآیند استعلام و افزایش دقت و  سرعت ، در پاسخگویی به مراجعین تسهیل و در وقت و هزینه هم صرفه جویی می گردد و به دلیل انجام فرآیند به صورت سیستمی نسبت به حالت دستی احتمال بروز خطا کاهش یافته و باعث ارتقای امنیت پاسخ ها می گردد .و تا کنون 402155 استعلام و پاسخ استعلام به صورت الکترونیکی پاسخ داده شده است.

9-ارسال و در یافت خلاصه معاملات: جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی به مراجعین، دفاتر اسناد رسمی موظفند خلاصه معاملات را به صورت الکترونیکی ثبت و از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک به واحد ثبتی مربوط جهت تایید ارسال نمایند و نیاز به مراجعه حضوری مالکین یا نمایندگان دفاتر نمی باشد . تا کنون 180430 خلاصه معامله به صورت الکترونیکی دریافت و در بانک اطلاعات املاک قرار گرفته است .

10-سامانه ثبت آنی وقایع ازدواج و طلاق: با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی ازدواج و طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق خراسان رضوی و برقراری ارتباط با ثبت احوال ضمن کنترل  مشخصات افراد و اطمینان از صحت آن ضمن دسترسی به آمار لحظه ای ازدواج و طلاق در کشور به عنوان یکی از موارد مهم اجتماعی در تعیین سیاست های کلان کشور از بسیاری از تخلفات صورت گرفته در این زمینه پیشگیری گردیده است .تا کنون 66012 ازدواج و 15082 طلاق ثبت سامانه شده است .

11-پرتال و پایگاه ارتباطی استانی: در راستای اطلاع رسانی سریع  و آسان و دسترسی بر خط مراجعین به آخرین اخبار و اطلاعیه های مرتبط با فعالیت دستگاه و دسترسی به خدمات مجازی ارایه شده ، پورتال اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی  با آدرس kh.ssaa.ir )  ) در دسترس می باشد.

12-اتوماسیون اداری: با حذف مکاتبات کاغذی از سیستم اداری  و راه اندازی اتوماسیون اداری علاوه بر سرعت و دقت در امر رسیدگی ، باعث تسریع در پیگیری امور و نامه های ارجاعی در اداره و عدم نیاز به مراجعه به قسمت های مختلف گردیده است.

13- سامانه دولت: در راستای تحقق دولت الکترونیک و جلوگیری از اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به امر رسیدگی نامه های بین سازمانی ، این اداره کل با 120 ارگان متصل به این شبکه بدون نیاز به ارسال فیزیک نامه در ارتیاط می باشد.

14-سامانه بخش نامه های ثبتی و اشخاص ممنوع المعامله: با توجه به ضرورت اعلام اسامی افراد ممنوع المعامله به دفاتر اسناد رسمی در کوتاه ترین زمان ممکن به منظور جلوگیری از انجام معاملات غیر قانونی و پیشگیری از  تضییع حقوق دیگران ،سامانه مذکور به صورت یکپارچه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی گردیده است.

 15-سامانه اشخاص ممنوع الخروج: با توجه به اهمیت اعلام اسامی افراد ممنوع الخروج یا رفع ممنوع الخروج شده به سازمان های مربوطه جهت جلوگیری یا عدم جلوگیری افراد برای خروج از کشور اقدام به ایجاد سامانه فوق گردیده است که اطلاعات افراد مذکور به سرعت و پس از اقدام توسط ارباب رجوع و تکمیل مراحل اداری توسط واحد اجرا ،از طریق پرتال سازمان در سامانه ثبت و در اختیار ارگان های مربوطه قرار می گیرد.

16-سامانه مدیریت اطلاعات و مستند سازی املاک دولتی (ماد): نظر به اینکه برابر تکالیف برنامه توسعه پنج ساله پنجم کشور ثبت معاملات آنی در دستور کار این سازمان قرار گرفته لذا در راستای سیاستهای ریاست محترم سازمان مبنی بر بهره گیری از فن آوری های نوین در تحقق تکالیف مرقوم ، مبادرت به طراحی و تولید سامانه مدیریت اطلاعات و مستندسازی املاک دولتی به آدرس (WWW.maad-ssaa.ir) نموده است که براساس آن، مستندات قانونی بصورت برخط ثبت و امکان ابلاغ به کلیه واحدهای ثبتی و پیگیری نتایج آن را خواهد داشت.

 17-سامانه مکاتبات مکانیزه: در جهت تسریع در امور و ایجاد امنیت در تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی  بین واحدهای ثبتی  و برون سازمانی بین دادگستری و ادارات ثبت برقرار گردیده است و موارد مورد نیاز مرتبط با ثبت توسط دادگاه ها از واحدهای ثبتی استعلام و پاسخ خود را دریافت می دارند.

 18-سامانه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا:  با توجه به اهمیت شعبه اجرا در ثبت اسناد و املاک که از آن می توان به عنوان یک دادگستری کوچک درون ثبت نام برد و به دلیل سهولت و سرعت بیشتر  در امر رسیدگی به اجراییات در ثبت نسبت به دادگستری با راه اندازی سامانه مذکور امکان ثبت تقاضانامه، تشکیل پرونده، صدور اجرائیه و اخطاریه و غیره به صورت الکترونیکی فراهم گردیده است .

http://kh.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4080&ctl=Edit&mid=10841&Code=6677

 

 

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    با سلام و عرض تبریک به مناسبت شش دیماه لطفا بفرمایید در مواقعی که دستگاه کارتخوان قطع است و پرداخت هزینه سند و درج شماره تراکنش در سند مقدور نیست تکلیف دفاتر چیست ؟ الان دو روز است که ( پنج شنبه ۵ دی و شنبه ۷ دی ) دستگاه پوز بانک ملی قطع است و دفاتر و ارباب رجوع سرگردان و بلاتکلیف و ناراضی .

  2. ناشناس می گوید

    کانون محترم بد که نیست البته ثواب هم دارد یک نامه ای به مسئولین مربوطه در خصوص قطع شدن وی پی ان و مزخرف تر از همه قطعی کارتخوان بزنید. یک روز همین اداره محترم ثبت تعداد کثیری از سردفتران را فراخواند و تعهدی اخذ نمود مبنی بر اینکه حق التحریر باید حتما از طریق همین سیستم کذایی پرداخت شود.یک تقاضای غیر منطقی باید ازجانب سردفتران رعایت شود.ولی هر روز دفترخانه با این مشکلات فنی حضرات علاوه بر تعطیل بودن باید حرفهای بی ربط مردم را هم بشنوی ولی کانون گویا از هیچ چیز مطلع نیست.بابا ابراز وجود کن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.