iran flag

همایش بزرگداشت روز سردفتردر ساری: ارائه خدمات قضایی در دفاتر اسناد

ساری – خبرگزاری مهر: همایش بزرگداشت روز سردفتر با حضور فعالان این بخش در دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی ساری برگزار شد.
 

به گزارش خبرنگار مهر، عادل روحی  بخشدار بخش رودپی ساری شامگاه جمعه در دومین همایش بزرگداشت روز سر دفتر، بخشدار بخش رودپی ساری، نقش و اهمیت سر دفتر در جامعه را سبب  آرامش و امنیت قضایی دانست.

وی اظهارداشت: در جامعه کنونی افراد فرهیخته ای چون سردفتران نقش ممتازی در تنظیم روابط و معاملات اجتماعی را بازی می کنند و با نگارش و متون صحیح آرامش و عدالت قضایی را به جامعه به ارمغان می دهند.

وی بیان کرد: جایگاه و خاستگاه سر دفتر به عظمتی است که امروز رئیس جمهور یک سردفتر را بعنوان معاون خود انتخاب می کند.
این مسئول با بیان اینکه اهمیت و نقش سردفتر در تنظیم معاملات بر کسی پوشیده نیست، افزود: در تفسیر آیه 282 سوره بقره به ایمان و خاستگاه حقیقی سند، به وجوب شرط عقلی و عملی سردفتر و وجوب نویسندگی سند اشاره می کند.

روحی خاطرنشان کرد: در تنظیم یک سند شرایط خاصی را رعایت می کنید که همه اینها برگرفته از تفسیر آیه 282 سوره بقره است و همچنین در سوره قلم خداوند به آن سوگند می خورد.

بخشدار بخش رودپی ساری بیان کرد: نویسندگی شان و حاکمیتی دارد که امروز جامعه اسلامی به حاکمیت اسناد رسمی بعنوان یک شغل حاکمیتی نگاه می کند.

عادل روحی با اشاره به اینکه هر قاعده کلی دارای یک مسئولیتی است و سردفتران در حیطه کاری خود مسئولیت دارند، اذعان داشت: وقتی طرفین برای تنظیم سند به دفترخانه مراجعه می کنند ، خوشحالند و با اینکار آرامش و نشاط و پیشگیری از جرم را به جامعه هدیه می کنید.

وی خاطرنشان کرد: شان و جایگاه حاکمیتی سند در کل زندگی اجتماعی انسانها نمود پیدا می کند.

این مسئول با بیان اینکه در سوره قلم و تفسیر المیزان اشارات بسیاری به نویسندگی و کتابت می کنند، افزود: با این تفاسیر آنچه برای مسئولین و مردم مهم است سردفتران شرط و وجوب مراعات در اسناد رسمی ارائه دهند.

الکترونیکی کردن دفاتر اسناد رسمی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران با اشاره به اینکه امیدواریم با پذیرش نهایی، روز 6 دی در تقویم رسمی ثبت شود، گفت: یکی از موضوعاتی که امروز مطرح است بحث الکترونیکی کردن دفاتر اسناد رسمی است که با جدیت از سازمان ثبت اسناد و املاک در حال پیگیری است.

ولی عبدی کمیشانی اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک برنامه های مختلفی را برای تحقق امر الکترونیکی و مکانیزه کردن دفاتر اسناد رسمی تدوین کرده، بخش هایی را اجرا و بخشی در حال پیگیری و اجراست.

وی با بیان اینکه همگام، همسو و موازات سایر دستگاههای اجرایی و ادارات الزاما باید بسمت تغییرات حرکت کنیم، افزود: باید از وضعیت سنتی و مکتوب به سمت الکترونیکی و نوین باید تغییر کنیم.

این مسئول با اعلام اینکه دفاتر اسناد رسمی ارتباط تنگاتنگی با ادارات، نهادها و فعالیت های مختلف جامعه دارد، اذعان داشت: اسناد رسمی در فعالیت های اقتصادی، اداری، اجتماعی اسناد رسمی جزء موارد تاثیرگذار است که الزاما باید این دفاتر با آنها همکاری کنند.

عبدی همچنین بیان کرد: اگر دفاتر اسناد رسمی در بحث الکترونیکی، عدم همکاری لازم و یا قصور در کار موجب ایجاد اختلال در فعالیت های اقتصادی، قضایی، اداری و اجتماعی جامعه می شود که باید همکاری جدی را با دستگاههای دیگر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به اصل موضوع تبدیل سنتی به مکانیزه دفاتر اسناد رسمی  مشکلی نیست بلکه در شیوه و اجرای آن اختلافاتی ایجاد شده است.

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک مازندران با بیان اینکه در یک دوره ای برای تسهیل امور و سرعت در انجام کار مردم و دفاتر استفاده از کامپیوتر و مکانیزه کردن نیاز است، گفت: امروز برای تسهیل و سرعت در کار نیست بلکه اجبار و  الزام است وعدم همکاری موجب اختلال در امور کشور شود.

ارائه خدمات قضایی در دفاتر اسناد

عبدی کمیشانی با بیان اینکه خدمات قضایی بسیاری به دفاتر ارائه می شود، گفت: برای رسیدن به نقطه کامل مکانیزه و الکترونیکی شدن، خدمات قضایی و اقدامات دیگر را دفاتر اسناد رسمی واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: در خرداد ماه سال گذشته آیین نامه ای تحت عنوان ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تصویب و به تایید رئیس قوه قضائیه در 14 ماده ارائه شد و قرار بر این شد که برخی از امور قضائی به این دفاتر محول شود.

این مسئول با بیان اینکه افرادی که متقاضی ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضائی هستند و با صدور مجوز و راه اندازی دفاتر اقدام به ارائه خدمات قضائی بصورت الکترونیک کنند.

وی بیان کرد:  تعداد 40 دفتر اسناد رسمی در تهران بعنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شدند.

مسئول جامعه سردفتران و دفتریاران مازندران با اشاره  به آیه 282 که در بحث لزوم کتابت است و بنوعی سر دفتران کتابت اسناد رسمی است، گفت: بحث دفاتر رسمی طبق مقررات قانونی تنظیم و ثبت اسناد رسمی است که دایره شمول بسیار گسترده است که تقریبا همه افراد جامعه به نوعی مستقیم یا غیر مستقیم با آن سروکار دارند.

رضا شعبانی در حاشیه دومین همایش بزرگداشت روز سر دفتر در دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی ساری، اظهارداشت: بخشی از اسناد رسمی به دفاتر اسناد رسمی بر می گردد.

وی با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی نمونه بارز و مشخص اصل 44 قانون اساسی اما در عمل اینگونه نیست و این دفاتر زیر مجموعه قوه قضائیه و سازمان ثبت هستند، افزود:  متاسفانه در همه تصمیم گیری ها اساسا دفاتر اسناد رسمی و کانون ها دخالت ندارند و تمام تصمیم گیری ها یکطرفه با سازمان ثبت گرفته و به دفاتر اعمال و موظف به اجرا هستند.

فعالیت 350 دفتر اسناد رسمی در مازندران

مسئول جامعه سردفتران و دفتریاران مازندران با اشاره 350 تاکنون دفتر اسناد رسمی در مازندران، اذعان داشت: دفاتر اسناد رسمی در سن 65 سالگی بازنشست می شود.

شعبانی با بیان اینکه در 2 سال اخیر علیرغم مکاتبات با کانون سردفتران و دفتریاران مراجعه و مکاتبه، گفت: متاسفانه کانون تهران کوچکترین همکاری و مساعدت مالی را با جامعه مازندران نداشته است.

وی به تشکیل کمیته های مختلف و فراخوان همکاری جهت عضویت در آنها اشاره کرد و افزود: متاسفانه بدلیل عدم استقبال کافی همکاران و عدم تامین بودجه لازم امکان راه اندازی همه این کمیته ها میسر نشد و فقط 3 کمیته حقوقی، درمانی و روابط عمومی در حال فعالیت است.

شعبانی همچنین به پیگیری لایحه اصلاحی قانون دفاتر که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، اظهارداشت: با تصویب این قانون مشکلات دفاتر بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: ادامه حیات و عدم ادامه حیات سردفتران در اختیار جامعه سردفتران عنوان کرد.

همچنین سردفتر اسناد رسمی در بهشهر با بیان اینکه انجام نقل و انتقال ملک، ماشین و ثبت تعهدات و اسناد رسمی است، گفت: دفاتر اسناد رسمی با سازمان ثبت اسناد و املاک و ثبت احوال برای ثبت آنی و آنلاین برای هویت افراد جامعه همکاری می کنیم.

منیره ملک اظهارداشت: برای راه اندازی دفاتر اسناد رسمی باید کارشناسی رشته حقوق و الهیات گرایش به فقه و حقوق و شرکت در آزمون و مصاحبه حضوری امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه  شغل سردفتر داری تعامل با مردم است باید سعه صدر داشته باشیم، اذعان داشت: سر دفترداری به دلیل اینکه حفظ حقوق مردم جامعه است حساسیت خاص خود را دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.