iran flag

اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با 18 سامانه الکترونیکی در نمایشگاه فنآوری اطلاعات مشهد شرکت کرد

 

اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با

18 سامانه الکترونیکی در نمایشگاه فنآوری اطلاعات مشهد شرکت کرد

 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در جریان بازدید از نمایشگاه فنآوری اطلاعات در محل نمایشگاه بین المللی مشهد به خبرنگار ما گفت :  در اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور و قوانین ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و مدیریت خدمات کشوری ، 18 سامانه ارائه خدمات الکترونیکی مرتبط با وظایف ذاتی در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک ، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی اجرایی شده است . رحمتی زاده افزود توسعه خدمات در محیط مجازی و بر خط از برنامه های راهبردی ثبت اسناد و املاک در شفاف سازی عملکرد ، سرعت بخشی در امور و کاهش زمان انتظار دریافت خدمات و هزینه های مادی و معنوی وارده به مراجعه کنندگان و ارتقای رضایتمندی ارباب رجوع از عملکرد را در پی دارد .

وی 18 سامانه ارائه خدمات ثبتی بصورت الکترونیکی را تشریح کرد و گفت اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با 24  واحد ثبتی ، 508 دفترخانه اسناد رسمی، 209 دفترخانه ازدواج و 62 دفترخانه طلاق در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، سیاست های بلند مدت قوه قضاییه ، برنامه های جامع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وظایف ذاتی و ابلاغی به منظور تثبیت حقوق مالکانه اشخاص حقیقی و حقوقی و فراهم آمدن نظم عمومی جامعه، امنیت قضایی، توسعه اقتصادی و کسب درآمد برای دولت در چهار بخش مهم ثبت املاک، ثبت اسناد، ثبت شرکت ها و مؤسسات و اجرائیات و نیز اجرای طرح های کاداستر و جامع املاک برای تحقق ثبت نوین به مردم شریف استان خراسان رضوی خدمت رسانی می نماید.

فناوری های نوین

ادارات ثبت اسناد و املاک در اجرای بند «و» ماده ۴۶، بند «ب» ماده ۴۸ و بند «م» ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند «ج» ماده ۱۲ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف به اجرایی نمودن ثبت نوین و کاهش مراجعه حضوری مردم در دریافت خدمات ثبتی می باشند و از این رو تا کنون 18 سامانه الکترونیکی در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک ، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی اجرایی شده است.

 الف) بخش املاک

این بخش یکی از مهمترین بخش های مربوط به وظایف ادارات ثبت اسناد و املاک است . قنوات ،اراضی ،باغات و مستحدثات مربوط به اشخاص به ثبت می رسد تا مالکیت آنها و حقوق ذوی الحقوق رسما معین و محفوظ بماند. در اجرای این وظیفه ی مهم و در طی جریان عملیات ثبتی اقداماتی از قبیل تقسیم حوزه ثبتی،شماره گذاری و پلاک کوبی ،توزیع اظهار نامه و قبول درخواست ثبت ، رسیدگی به اختلافات در پذیرش درخواست ثبت املاک ، انتشار آگهی های نوبتی و تحدیدی ،تحدید حدود املاک ، وصول اعتراض بر اصل و حدود و حقوق ارتفاقی ملک ،ثبت ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت ، اصلاح سند مالکیت و تغییراتی که در وضعیت املاک به وجود می آید ، رسیدگی به اسناد مالکیت معارض و اشکالات و اشتباهات در حین عملیات ثبتی ، تفکیک ،افراز و تجمیع صورت می گیرد .

در این بخش با ثبت ملک، مالکیت تثبیت می شود تا دولت به معنای عام یعنی حاکمیت از این حقی که طی تشریفات قانونی تثبیت شده حمایت نماید یعنی با ثبت ملک حقی ایجاد می شود که رسمیت دارد و همه باید آن را رعایت نمایند و قانون از این حق حمایت و پشتیبانی می کند که ماده 22 قانون ثبت به رسمیت این حق و حمایت حاکمیت از آن تاکید دارد .

1- سامانه جامع کشوری املاک:  

این سامانه با هدف ایجاد تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذینفعان و کاهش مراجعات حضوری  همچنین شفاف سازی و تثبیت حدود و اطلاعات املاک  و مالکیت ها  در نقل و انتقالات و معاملات رسمی توسعه کیفی همچنین پاسخگویی سریع به ارباب رجوع و نیز بازنگری و اصلاح قوانین، مقررات و استاندارد سازی رویه ها پس از گذشت سال ها با ایجاد تحول در ثبت سنتی سامانه جامع کشوری املاک طراحی و پیاده سازی شده  است و سند تک برگ جدید یکی از مهمترین دستاورد های سامانه فوق الذکر می باشد .

2- طرح کاداستر :

 اصولاً اجرای کاداستر مزایا و اهدافی را تأمین خواهد کرد که برای پیشرفت هر کشور در تمام زمینه ها لازم و ضروری است. هدف کاداستر ایجاد نظامی ساده،روان،دقیق،مطمئن و با قابلیت بروز رسانی سریع و آسان برای کلیه املاک و مستحدثات هر کشور است. کاداستر سیستمی است که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت میگردد تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک(تثبیت املاک) و عملیات ثبتی نظیر تحدید حدود،تفکیک،تجمیع،افراز و…و نیز رفع اختلافات ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور در حال حاضر دو نرم افزارتفکیک آپارتمان( upbuild )  وتفکیک عرصه ( upparcel ) جهت تهیه نقشه عرصه و اعیان و استفاده در سامانه جامع کشوری املاک به منظور صدور سند تک برگی جدید مورد استفاده قرار می گیرد و تا کنون نقشه 74 شهر استان با استاندارد کاداستر تهیه و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

3- ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست سند مالکیت موضوع اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی:

در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سندرسمی وآئین نامه اجرایی آن تمهیدات لازم به منظور پذیرش تقاضای الکترونیکی ازطریق سامانه مذکور صورت گرفته و سامانه مدیریت اینترنتی در خواست صدور سند موضوع قانون فوق الذکر طراحی و یاده سازی شده است.

4- سامانه مدیریت اطلاعات و مستند سازی املاک دولتی (ماد) :

نظر به اینکه برابر تکالیف برنامه توسعه پنج ساله پنجم کشور ثبت معاملات آنی در دستور کار این سازمان قرار گرفته لذا در راستای سیاستهای ریاست محترم سازمان مبنی بر بهره گیری از فن آوری های نوین در تحقق تکالیف قانونی ، مبادرت به طراحی و تولید سامانه مدیریت اطلاعات و مستندسازی املاک دولتی به آدرس (WWW.maad-ssaa.ir) شده است که براساس آن، مستندات قانونی بصورت برخط ثبت و امکان ابلاغ به کلیه واحدهای ثبتی و پیگیری نتایج آن را خواهد داشت.

ب) بخش اسناد

اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات و عقود و ایقاعات و تنظیم هر نوع سند رسمی مستقیما به دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق که تحت ضوابطی تشکیل و تابع ادارات ثبت اسناد و املاک حوزه ثبتی خود می باشند ،مراجعه می نمایند . اسناد آنها با رعایت مقررات و تشریفات لازم در دفاتر مربوط ( دفتر اسناد رسمی ،دفتر ازدواج ، دفتر طلاق ) ثبت و سوابق آنها در دفترخانه نگهداری می شود و در خصوص معاملات املاک غیر منقول علاوه بر ثبت در دفتر اسناد رسمی و حفظ سابقه خلاصه معامله آنها نیز به ادارات ثبت ارسال می گردد تا انتقال مزبور در ذیل ثبت اولیه در دفتر ثبت و هر گونه تغییر و نقل و انتقال در آن در دفتر املاک و پرونده ثبتی نیز منعکس گردد. نظارت بر امور دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق را ادارات ثبت اسناد و املاک به عهده دارند.

5- سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی :

 با افتتاح سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی ، ارتباط الکترونیکی بین 508 دفتر خانه اسناد رسمی و 24 واحد ثبت اسناد و املاک استان  به صورت لحظه ای و بر خط برقرار گردیده است . با  راه اندازی این سیستم دیگر نیاز به مراجعه مستقیم ارباب رجوع و نمایندگان دفاتر اسناد رسمی جهت ارائه استعلام و دریافت پاسخ آن نمی باشد . همچنین با اجرای این سامانه ضمن ایجاد نظم در فرآیند استعلام و افزایش دقت و  سرعت ، در پاسخگویی به مراجعین تسهیل و در وقت و هزینه صرفه جویی می شود و به دلیل انجام فرآیند به صورت مکانیزه نسبت به حالت سنتی و دستی احتمال بروز خطا کاهش یافته و باعث ارتقای امنیت پاسخ به استعلام ها می گردد.

6-سامانه ارسال و دریافت خلاصه معاملات :

جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی به مراجعین، دفاتر اسناد رسمی موظفند خلاصه معاملات را به صورت الکترونیکی ثبت و از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک به واحد ثبتی مربوط ارسال نمایند و نیاز به مراجعه حضوری مالکین یا نمایندگان دفاتر نمی باشد.

7-   سامانه ثبت آنی :

سامانه ثبت آنی سند که طرحی برای شفاف سازی و بالا بردن امنیت اطلاعات اسناد است در تمامی دفاتر اسناد رسمی استان اجرایی گردیده است و تمامی مراحل ثبت اسناد و محاسبه هزینه های پرداختی توسط مراجعین به صورت مکانیزه انجام می گیرد.

8-  سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق :

با اجرایی شدن سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق خراسان رضوی و برقراری ارتباط با ثبت احوال ضمن کنترل  مشخصات افراد و اطمینان از صحت آن، دسترسی به آمار لحظه ای ازدواج و طلاق به عنوان یکی از موارد مهم اجتماعی در تعیین سیاست های کلان کشور فراهم شده است.

9-  سامانه اشخاص ممنوع الخروج  :

 با توجه به اهمیت اعلام اسامی افراد ممنوع الخروج یا رفع ممنوع الخروج شده به سازمان های مربوطه جهت جلوگیری یا عدم جلوگیری افراد برای خروج از کشور اقدام به ایجاد سامانه فوق گردیده است که اطلاعات افراد مذکور به سرعت و پس از اقدام توسط ارباب رجوع و تکمیل مراحل اداری توسط واحد اجرای ثبت، از طریق پورتال سازمان در سامانه ثبت و در اختیار ارگان های مربوطه قرار می گیرد.

10- سامانه بخش نامه های ثبتی و اشخاص ممنوع المعامله :

 با توجه به ضرورت اعلام اسامی افراد ممنوع المعامله به دفاتر اسناد رسمی در کوتاه ترین زمان ممکن به منظور جلوگیری از انجام معاملات غیر قانونی و پیشگیری از  تضییع حقوق دیگران ،سامانه مذکور به صورت یکپارچه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده است. 

11-   گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی :

با ثبت گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی استان مراجعین بدون اینکه از طرف مقابل شناخت قبلی داشته باشند می تواند با او ارتباط برقرار و با اعتماد به اینکه دفاتر اسناد رسمی تصدیق امضای الکترونیکی را نموده است به وجود واقعی یکدیگر پی برده و با اطمینان خاطر و استفاده از کلید رمز خصوصی و عمومی اختصاصی با همدیگر معامله اینترنتی نمایند.

12-   سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی :

با نصب سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در 508 دفترخانه اسناد رسمی استان، حقوق دولت در انتقال به موقع درآمدها حفظ، در وقت و هزینه ارباب رجوع و بانکها صرفه جویی ، در ارائه خدمات به مراجعین تسریع و تسهیل، مسافرتهای بین شهری را کاهش ، از تراکم مستقیم مراجعان بانکی می کاهد و باعث سرعت ، دقت و کیفیت در ارائه خدمات به ارباب رجوع می شود .

 ج) بخش اجرائیات

یکی از مهمترین مزایای اسناد رسمی لازم الاجرا بودن آنهاست که برای اجرای آنها نیازی به مراجعه به محاکم دادگستری نیست. این اقدام توسط اداره ثبت اسناد و املاک در شعبه ای بنام شعبه اجراء صورت می گیرد و به همین دلیل شعبه اجرا در ثبت اسناد و املاک را می توان به عنوان یک دادگستری کوچک درون ثبت نام برد. به این نحو که با درخواست بستانکار و ذینفع در دفترخانه تنظیم کننده سند اجرائیه صادر و برای اجراء به اداره ثبت ارسال می گردد. در اداره ثبت با صدور دستور اجراء توسط رئیس ثبت به شعبه اجراء ارجاع می گردد ، در شعبه مزبور با تشکیل پرونده و ابلاغ به بدهکار یا کسی که اجرائیه بر علیه او صادر گردید برابر آئین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و سایر مقررات مربوط به موقع اجراء گذاشته می شود.

13-   سامانه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا  :

به منظور سهولت و سرعت بیشتر  در رسیدگی به تقاضاهای اجرایی با راه اندازی سامانه مذکور امکان ثبت تقاضانامه، تشکیل پرونده، صدور اجرائیه و اخطاریه و غیره به صورت الکترونیکی فراهم گردیده است.

د) بخش ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری و پلمپ دفاتر روزنامه و کل نیز به عهده ادارات ثبت محول گردیده که این اقدام در قسمتی به نام شعبه ثبت شرکت ها با رعایت مقررات و عمدتاَ قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و آئین نامه های اجرایی و اصلاحی آنها و سایر مقررات مربوط صورت می گیرد، علائم و اختراعات و شرکت های خارجی در مرکز و در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسد.

در قانون هفت نوع شرکت شامل شرکت های سهامی عام و خاص، با مسئولیت محدود ، تضامنی، نسبی ، مختلط سهامی و غیر سهامی تعاونی و نیز شرکت های تجاری و موسسات ، ثبت اسم تجاری و پلمپ دفاتر پیش بینی شده که امور آنها از جهت ایجاد هویت و شخصیت ، نه نظارت بر عملکرد آنها بر عهده ثبت شرکت ها و موسسات ادارات ثبت اسناد و املاک می باشد.

14- سامانه ثبت شرکت ها :

با توجه به ضرورت طبقه‌بندی مدیریتی اطلاعاتی برای حضور کلیه شرکت‌های ایرانی در تجارت جهانی و ایجاد یک مرجع ملی قابل اتکا سامانه ثبت شرکت‌ها مبتنی بر کارتابل الکترونیکی با هدف انجام مراحل ثبت شرکت ، ایجاد شناسنامه الکترونیکی و شناسه یکتا برای شرکت‌ها، کاهش مراجعه حضوری ارباب‌ رجوع، اطلاع‌رسانی به مراجع ذی‌صلاح و غیره راه‌اندازی گردیده است .

سامانه های اداری

15-  سامانه مکاتبات مکانیزه :

جهت تسریع در امور و ایجاد امنیت در تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی  بین واحدهای ثبتی  و برون سازمانی، بین دادگستری و ادارات ثبت برقرار گردیده است و موارد مورد نیاز مرتبط با ثبت توسط دادگاه ها از واحدهای ثبتی استعلام و پاسخ خود را دریافت می دارند .

16- اتوماسیون اداری:

با حذف مکاتبات کاغذی از سیستم اداری  و راه اندازی اتوماسیون اداری علاوه بر سرعت و دقت در امر رسیدگی ، باعث تسریع در پیگیری امور و نامه های ارجاعی در اداره و عدم نیاز به مراجعه به قسمت های مختلف گردیده است .

 

17- سامانه های دولت ، سامد و بازرسی :

در راستای تحقق دولت الکترونیک و جلوگیری از اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به امر رسیدگی نامه های بین سازمانی، این اداره کل با 120 ارگان متصل به این شبکه بدون نیاز به ارسال فیزیک نامه در ارتباط می باشد . 

18-  پورتال و پایگاه ارتباطی استانی :

 در راستای اطلاع رسانی سریع  و آسان و دسترسی بر خط مراجعین به آخرین اخبار و اطلاعیه های مرتبط با فعالیت دستگاه و دسترسی به خدمات مجازی ارایه شده ، پورتال اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی  با آدرس( kh.ssaa.ir ) در دسترس می باشد .

به منظور تکریم ارباب رجوع در پورتال ارتباطی اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی امکان برقراری ارتباط سریع و آسان جهت طرح مسایل و پیشنهادات به طور مستقیم با مدیر کل وجود دارد که با دریافت کد پیگیری در هنگام ارسال پیام از طریق سامانه امکان رهگیری و دریافت پاسخ از قسمت پیگیری نامه ارسالی برای شخص فراهم است.


 

وی در ادامه به بخشی از عملکرد ثبت استان در 9 ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود : در نه ماهه ابتدای سال 1392 دراجرای وظایف شعبه اجرای ادارات ثبت اسناد و املاک استان 774 میلیارد 169 میلیون ریال از مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی که بخش عمده آن مربوط به بانک های دولتی و خصوصی می باشد وصول و در این رابطه بیش از 56 میلیارد و 174  میلیون ریال حقوق دولتی و ادارات اوقاف حاصل و به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز گردیده است.

  رحمتی زاده گفت با اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در نه ماه اول سال جاری ،  412 میلیارد و 369 میلیون ریال درآمد حاصل ، که با 07/34درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 1391 به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شده است.

 غلامرضا رحمتی زاده افزود : تا پایان آذر ماه امسال ، تعداد 3062 شرکت تجاری و 516 شرکت تعاونی به ترتیب با 31/33درصد رشد  و46/30درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است و اظهار داشت در این مدت987 اجراییه چک بلامحل در شعب اجرای ادارات ثبت اسنادواملاک خراسان رضوی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال 1391 ، 71/3درصد افزایش را نشان می دهد.

 مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت در نه ماه اول سال 1392 ، 128 هزار و 447 جلد سند مالکیت برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوق در سطح استان صـادر گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال 1391 ، 25/7 درصد رشد داشته است .

وی افزود در این مدت  4030 سند به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر که نسبت به مدت مشابه درسال 91 ، 86/36درصد رشد داشته که از این تعداد 100 سند برای  اراضی و املاک ملی و منابع طبیعی استان و نیز 1256 سند برای اراضی و املاک وقفی استان صادر گردیده است.

 مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت در 9 ماه اول امسال نیز 127 هزار و 981  فقره  سند مالکیت کاداستری(تک برگی جدید) برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوق درسطح استان صادرکه رشدی 78/6 درصدی نسبت به سال 1391 داشته است. وی یادآور شد که در این مدت 190هزار و547 مورد از معاملات اموال منقول و غیر منقول و 320هزار و 447 مورد وکالت مردم در 508 دفتر خانه اسناد رسمی فعال استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 17/8 و 65/1 درصد کاهش داشته است

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی گفت : از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه از هر 42 ازدواج رسمی در استان خراسان رضوی 10 مورد به طلاق منجر گردیده است وی با اشاره به گزارش سامانه ثبت آنی ازدواج و طلاق  که در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق استان فعال است افزود از ابتدای سال تا کنون  52 هزار و 599 واقعه ازدواج و 12 هزار و 291 واقعه طلاق در سطح در سامانه به ثبت رسیده است که بر این اساس میزان ازدواج نسبت به مدت مشابه سال قبل69/7 درصد کاهش و طلاق 85/13 در صد افزایش داشته است

  وی گفت از ابتدای سال تا کنون به بیش از 254 هزار و 237 هزار استعلام ملکی پاسخ داده شده است که از این تعداد 169 هزار و 497 استعلام پس از راه اندازی سامانه استعلام الکترونیکی در سطح استان از طریق دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیکی دریافت و توسط واحد های ثبت اسناد و املاک استان به صورت الکترونیکی پاسخ داده شده است.

رحمتی زاده گفت در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی از ابتدا تاکنون تعداد 58859 تقاضا از طریق سامانه پذیرش شده که بیشترین آن مربوط به حوزه ثبتی ناحیه یک ثبت مشهد با 10380 تقاضا و کمترین به حوزه ثبتی شهرستان جغتای با 81 تقاضامی باشد و افزود از این تعداد پرونده تشکیلی 41597پرونده در هیأت های رسیدگی کننده مطرح شده و برای 8493 مورد قرار کارشناسی صادر و 2239  تقاضا منجر به صدور رای گردیده است

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی اسناد تاکنون 385 هزار انواع سند بیع، صلح، وکالت ، رهنی ، اجاره ، تقسیم نامه ، اقاله، اقرار، تعهدنامه ، رضایت نامه ، خدمات ثبتی و سایر بوسیله 508 دفترخانه اسناد رسمی استان ثبت الکترونیکی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.