iran flag

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ رضوی در گفت‌وگو با «حمایت» خبرداد؛ تهیه نقشه 74 شهر با استاندارد کاداستر

گروه قضایی- مدیرکل ثبت اسناد واملاک خراسان‌ رضوی گفت: با راه‌اندازی سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیک، ارتباط بین 508 دفتر خانه اسناد رسمی و 24 واحد ثبت اسناد و املاک استان به صورت برخط برقرار شده است.

غلامرضا رحمتی‌زاده درگفت‌وگو با «حمایت» افزود: با راه‌اندازی این سامانه نیازی به مراجعه مستقیم ارباب رجوع و نمایندگان دفاتر اسناد رسمی برای ارایه استعلام و دریافت پاسخ آن نیست. همچنین با اجرای این سامانه ضمن ایجاد نظم در فرآیند استعلام و افزایش دقت و سرعت، در پاسخگویی به مراجعان تسهیل و در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
وی تصریح کرد:استفاده از این فناوری به دلیل انجام فرآیند به صورت مکانیزه موجب کاهش احتمال بروز خطا و ارتقای امنیت نسبت به حالت سنتی و دستی نیز شده است. وی به‌کارگیری سامانه ارسال و دریافت خلاصه معاملات را نیز اقدامی در راستای اجرای قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد عنوان کرد و افزود: این سامانه موجب تسریع و تسهیل در ارایه خدمات ثبتی به مراجعان می‌شود. دفاتر اسناد رسمی موظف هستند خلاصه معاملات را به صورت الکترونیکی ثبت و از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک به واحد ثبتی مربوط ارسال کنند که با این اقدام نیازی به مراجعه حضوری مالکان یا نمایندگان دفاتر نیست. این مقام مسئول اجرای سامانه ثبت آنی را از دیگر اقدام‌هایی دانست که پیاده‌سازی آن موجب شفاف‌سازی و بالا رفتن امنیت اطلاعات اسناد شده است.
به گفته رحمتی‌زاده، از زمان راه‌اندازی تاکنون 385 هزار انواع سند بیع، صلح، وکالت‌، رهنی‌، اجاره‌، تقسیم‌نامه‌، اقاله، اقرار، تعهدنامه‌، رضایت‌نامه‌، خدمات ثبتی و سایر توسط 508 دفترخانه اسناد رسمی استان ثبت الکترونیکی شده است.
وی ادامه داد: این سامانه در تمامی دفاتر اسناد رسمی استان راه‌اندازی شده است و تمامی مراحل ثبت اسناد و محاسبه هزینه‌های پرداختی توسط مراجعان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.
مدیرکل ثبت خراسان رضوی با بیان اینکه در راستای اجرای قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز اجرای ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تا‌کنون 18 سامانه الکترونیکی در ادارات ثبت اسناد و املاک‌، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق این استان اجرایی شده است، گفت: ثبت الکترونیک اسناد رسمی، آثار ملی و بسیار ارزشمندی را برای خدمت‌رسانی شفاف و سالم به مردم ایفا می‌کند، بنابراین ضروری است فرهنگ‌سازی در راستای افزایش بهره‌وری انجام شود.

صدور 127 هزار سند تک‌برگ
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اجرای طرح کاداستر (اسناد تک‌برگ) در این استان اظهار کرد: اکنون با استفاده از دو نرم‌افزار «تفکیک آپارتمان و تفکیک عرصه» و سامانه جامع کشوری املاک برای صدور سند تک برگی جدید تاکنون نقشه 74 شهر استان با استاندارد کاداستر تهیه و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. وی یادآور شد: در 9 ماه اول امسال 127 هزار و 981 فقره سند مالکیت کاداستر برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح استان صادر شده که رشد 78/6 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. رحمتی‌زاده راه‌‌اندازی سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق را از دیگر فعالیت‌های این اداره‌ کل برشمرد و افزود: با اجرایی شدن این سامانه، ضمن ثبت الکترونیکی وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق ارتباط با ثبت احوال برقرار می‌شود تا مشخصات افراد برای اطمینان از صحت آن کنترل شود، همچنین دسترسی به آمار لحظه‌ای ازدواج و طلاق به عنوان یکی از موارد مهم اجتماعی در تعیین سیاست‌های کلان کشور فراهم شده است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت اعلام اسامی افراد ممنوع‌الخروج یا رفع ممنوع‌الخروج‌شده به سازمان‌های مربوط تصریح کرد: سامانه اشخاص ممنوع‌الخروج با هدف جلوگیری یا عدم جلوگیری افراد برای خروج از کشور اقدام اجرا شده است تا اطلاعات افراد مذکور به سرعت و پس از اقدام توسط ارباب رجوع و تکمیل مراحل اداری، از طریق پورتال سازمان در این سامانه ثبت شود و در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار گیرد. وی پیاده‌سازی سامانه بخشنامه‌های ثبتی و اشخاص ممنوع‌المعامله را هم با توجه به ضرورت اعلام اسامی افراد ممنوع‌المعامله به دفاتر اسناد رسمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن عنوان و تصریح کرد: این سامانه از انجام معاملات غیرقانونی جلوگیری و از تضییع حقوق دیگران پیشگیری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.