iran flag

فرهنگ سازی وقف باید از درون خانواده‌ها آغاز شود

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نقش دستگاه‌های دولتی در نهادینه کردن امر وقف در جامعه گفت: فرهنگ سازی وقف باید از درون خانواد‌ها آغاز شود.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت الاسلام سید رضا اکرمی، درباره اهمیت سنت حسنه در آموزه‌های اسلامی با اشاره به آیه 90 سوره نحل گفت: این آیه از آیات محکمات و کلیدی قرآن است که برخی از مفسرین می‌گویند این آیه به تنهایی برای عظمت قرآن کافی است و خداوند در این آیه شریفه فرمان به عدالت، احسان و رسیدگی به خویشاوندان و تهی دستان را می‌دهد که وقف یکی از دستوران محکمه قرآن است، چرا که جامعه اسلامی چه در دوران حیات و چه بعد از حیات به احسان کردن توصیه بسیار می‌کند و وقف یک نوع از احساس است.

 وی با بیان اینکه فرهنگ وقف در جامعه آنگونه که باید جلوه پیدا نکرده است، ادامه داد: در زمینه وقف باید طوری در جامعه  فرهنگ سازی شود که هر انسانی تا حدی توانایی مالی دارد یک سوم اموال خود را برای پس از مرگ در زمینه مورد نظر نیاز جامعه وقف کند.

اکرمی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به اقداماتی که با وجود شرایط حاضر انجام داده است، کارنامه مقبولی دارد، اما مطلوب نیست چرا که اگر دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی بدهی خود را به وقف پرداخت کنند، اقدامات شایسته تری در این زمینه می‌توان انجام داد.

رئیس شورای فرهنگی نهد ریاست جمهوری با بیان اینکه در فرهنگ اسلام باید به باقیات و صالحات بهای بیشتر داده شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه اسلام این شرایط را فراهم کره که هر مسلمانی بتواند برای پس از مرگ یک سوم اموال خود را وقف کند، نشانگر این است که مسلمان باید هم در زمان حیات و هم پس از فوت، گره گشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی با متخلفان در زمینه وقف باید برخورد کنند و نظارت داشته باشند، علاوه بر آن فرهنگ سازی وقف باید از درون خانواده‌ها صورت بگیرد، به این معنی که هر خانواده‌ای باید وقف و موقوفه و آثار و برکات آن را بشناسد تا هر فرد بر اساس توانایی‌اش در این موضوع سهم بایسته‌ای را ایفا کند.

بدون نظر
  1. معرز از شر می گوید

    وقف امری بسیار پسنده است البته فقط تا زمانی که خود واقف در قید حیات است بعد از آن معمولا میشود دکان متولیان کاسب که هیچ اعتنائی به نظر واقف و مفاد وقفنامه ندارند برای اثبات ادعا سری به موقوفه های اولادی سطح شهر بزنید رقمهای نجومی جهت تجدید اجاره یا موافقت با انتقال مثبت ادعا است و اما اداره اوقاف :روزی احدی از مدیران ارشد اوقاف با لبخندی غیر قابل وصف در گزارشی اعلام کرد که ما موقوفه های بسیاری داریم که جا و مکان آنرا نمیدانیم !! واقعا نظر واقفین این بوده است ؟ این رسم امانتداری و تولیت است …
    این را از باب تخریب بعرض نرساندم بلکه صرفا خطری است که مردم را به سمت صلح املاک به خیریه ها ترغیب میکند تا وقف آن. و اخطاری است به اغلب متولیان محترم که در رفتار خود تجدید نظر کنند .و من الله توفیق .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.