iran flag

لزوم تهیه دفتر مشاغل برای عملکرد سال 93 تا پایان سال جاری

سردفتران اسناد رسمی تا پیش از انقضای مهلت قانونی (پایان سال)، دفتر مشاغل را تهیه و جهت مُهر و امضا مسئولین مربوط به حوزه مالیاتی ذیربط ارسال کنند.

 به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، از آنجا که دفاتر اسناد رسمی برابر بند (ب) ماده 95قانون مالیات های مستقیم مصوب بهمن ماه 1380 و ماده 96، کلیه قانون دفاتر اسنادرسمی مکلف به نگهداری دفاتر مشاغل مالیاتی هستند، بنابراین سردفتران اسنادرسمی موظف هستند قبل از انقضای اسفندماه سال 1392 دفاتر مربوط به عملکرد سال 1393 را تهیه و به تایید ادارات امور مالیاتی برسانند.

 متن ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1380 به این شرح است:

 "صاحبان مشاغل موضوع این فصل مکلف‌اند اسناد و مدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود نگاهداری کنند. صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  الف – صاحبان مشاغلی که به موجب این قانون مکلف به ثبت فعالیت‌های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگهداری کنند.

ب – صاحبان مشاغلی که برحسب این قانون مکلف به ثبت فعالیت‌های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه می‌باشند. نمونه‌های دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌گردد و در دسترس قرار می‌گیرد.

ج- صاحبان مشاغلی که مشمول مقررات بندهای (الف) و (ب) فوق نیستند ملکف‌اند صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را طبق ضوابط و نمونه‌های تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور نگاهداری کنند."

بدون نظر
  1. حق تلخ می گوید

    وقتی دفاتر اسناد رسمی دفتر تمر دارند که دقیقا تمام هزینه های مربوط به اسناد در ان درج شده از طرفی دارایی بدون در نظر گرفتن سایر هزینه های هر دفتر به صورت خاص و موردی ،بلکه به تعمیم دادن یک قانون عام مثلا برای سردفتر مستاجر و مالک با یک فرمول تعیین مالیات میکند خریدن و کنار گذاردن دفتر تمر کار لغو و بیهوده ایست که باید فکری به حال تغییر این قانون کرد!

  2. نصيري می گوید

    سلام ما که هر سال خریدیم و پول بی زبان را بعد ازکلی معطلی همکار بابت خرید و غیره و ذالک دفتر به حساب های مشخصه واریز کردیم و اکنون دارای مجموعه دفاتر از این دست هستیم اما سفید فایده اش چیست نمی دانم

  3. ناشناس می گوید

    همکار عزیز فایده اش دریافت این مبلغ از هشت هزار سردفتر بی زبان در سراسر کشور است

  4. دفترفروش می گوید

    دوستان گرامی نداشتن دفتر درآمد و هزینه ۲۰ درصد جریمه دارد اما داشتن دفتر هرچند سفید باشد(یا رد شود) ۱۰ درصد جریمه دارد. قانون هم از سال ۱۳۵۴ تغییر کرده و دفتر تمبر از دفترخانه حذف شده است اما دردی از دفترخانه دوا نشده است به هر حال بد نیست که کم کم با دفتر درآمد و هزینه آشنا شوید چون سازمان ثبت با همه سرسختیش بزودی دفتر درآمد را نیز حذف خواهد کرد اما دارایی به این راحتی ها چیزی را حذف نخواهد کرد….

  5. علیرضا دیداریان می گوید

    به نام خدا-با سلام به تمامی همکاران کانون سردفتران ودفتریاران خراسان رضوی همانطوریکه همکاران عزیز فرمودند دفتر هزینه چه معنی دارد درجایی که تمام دخل وخرج دفاتر در دفتر درآمد ثبت وضبط میگردد حال آنکه ننوشتن آن موجبات پرداخت جرایم برای سران دفاتررا به همراه دارد درکجای دنیا مطرح است که شخصی از جیب خود هزینه کند وپرای ننوشتن آن هزینه جریمه گردد.عدم دریافت آن جریمه ِ- ننوشتن آن جریمه-آیا نوشتن هزینه ها از مالیات دفاتر کسر میگردد؟ حال آنکه هیچکدام مطرح نیست این نوع دفتر هزینه مخصوص شرکتها میباشد که دفتر مخصوصی ندارند چراباید فقط ملابنویس بود و حرکتی نکرد تقاضا دارم اقدامات لازم به منظور حذف دفتر هزینه بهر طریق مقتضی مبذول فرمایند.با تجدید احترام سردفتر اسنادرسمی شماره ۵ نیشابور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.