iran flag

استاندارد سازی چک‌ها تا سه ماه آینده/ممنوعیت انتقال وجه با تلفن همراه

در بهمن و اوایل اسفند سامانه انتشار اوراق مشارکت الکترونیک به صورت موقت راه اندازی کنیم، که ارزش کاغذی اسناد کنار گذاشته می‌شود و همه اطلاعات در سامانه مالکیت اوراق به نام اشخاص ثبت می‌شود.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی از استاندارد سازی چک‌ها به منظور کاهش معضل چک برگشتی تا سه ماه آینده خبر داد.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان این‌که دور جدید انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود از راه‌اندازی سامانه سپاس و یا کیف پول الکترونیکی تا پایان نیمه اول سال 93 خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر حکیمی مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی در نشست خبری بانک مرکزی با اشاره به وضعیت تراکنش‌های انجام شده در شبکه شتاب و شاپرک اظهار داشت: تعداد تراکنش‌های انجام شده در شبکه شتاب 37 الی 42 میلیون و در شاپرک 39 الی 44 میلیون بوده است و در مقایسه با سال گذشته افزایش 2.5 برابری را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: از ابتدای اسفند سقف تراکنش‌های موفق در شاپرک 99.5 درصد و در مرکز شتاب 98.2 درصد بوده است که نسبت به سطح کیفی استاندارد که حدود 95 درصد است رقم مناسبی برای بانک محسوب می‌شود.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: برای سال آینده سطح کیفی عملکردی بانک‌ها را در تراکنش‌های موفق از 95 درصد فعلی به 97.5 درصد رساندیم و بانک‌ها برای اینکه هزینه تراکنش های ناموفق را نپردازند باید سطح تراکنش‌های موفق خود را به 97.5 درصد برسانند.

وی در خصوص انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی گفت: در بهمن و اوایل اسفند سامانه انتشار اوراق مشارکت الکترونیک به صورت موقت راه اندازی کنیم، که ارزش کاغذی اسناد کنار گذاشته می‌شود و همه اطلاعات در سامانه مالکیت اوراق به نام اشخاص ثبت می شود.

وی پرداخت سود اوراق و اصل سررسید به صورت خودکار به آخرین مالک اوراق را از ویژگی انتشار اوراق مشارکت الکترونیک بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه مالکیت اوراق به نام اشخاص ثبت می شود مردم از بابت نگهداری اوراق دغدغه ای ندارند.
حکیمی با اشاره به اینکه انتقال کارت به کارت با تلفن همراه ممنوع است، اظهار داشت: این امر به دلیل ناامنی بستر تلفن همراه ناامن و ممنوع شده است همچنین بستر تلفن همراه برای مانده گیری و پرداخت قبوض می توان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی در ادامه افزود:‌ به دنبال توسعه استفاده از ابزارها و گوشی‌های هوشمند در شبکه بانکی هستیم که نیازمند آماده سازی زیرساخت است.

حکیمی با اعلام راه‌اندازی سامانه موقت استعلام در ساتنا و پایا افزود: این طرح به‌منظور شناسایی صاحب حساب قبل از انتقال وجهه صورت گرفت و پیش از این در صورت اشتباه برای بازگرداندن پول واریزی با مشکلات زیادی روبرو بود.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد:پس ازهماهنگی های صورت گرفته با بخش اعتباری بانک مرکزی سایر اوراق مشارکت این بانک تا پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود و در ازای خرید اوراق به افراد گواهی اوراق الکترونیکی داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح چکاوک از بهمن ماه سال جاری در 10 بانک منتخب به صورت آزمایشی را‌ه‌اندازی شده است اذعان داشت:‌ در تلاش هستیم در سه ماهه ابتدایی سال 93 این طرح را در تمامی بانک‌ها و شعب آ‌ن‌ها صرف نظر از مکان و موقعیت جغرافیایی آن‌ها راه‌اندازی کنیم.

حکیمی در خصوص استانداردسازی چک‌ها گفت: در صدد هستیم ظرف دو الی سه ماه این کار انجام شود: با اجرایی شدن آن رمزی بر روی چک درج می‌شود که این امکان را به فرد میدهد که صاحب حساب چک برگشتی داشته یا نه و وضعیت چک‌های قبلی او را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: این امکان معظل چک برگشتی را حل نمی کند اما تا حدودی می تواند آن را کاهش دهد.

حکیمی با اشاره از راه‌اندازی سامانه سپاس که مربوط به پرداخت‌های خرد است، افزود: مقررات عمومی سپاس مصوب شده است و از اوایل سال ‌آینده آغاز به کار خواهد کرد و امیدواریم تا پایان نیمه اول سال 93 راه اندازی شود.

حکیمی راه اندازی سامانه سپاس را اقدامی در راستای ایجاد کیف پول الکترونیکی عنوان و خاطرنشان کرد: در پی راه اندازی این سامانه مبادلات خرد مردم روی شبکه اینترنت و یا موبایل از طریق سپاس انجام می‌شود و در نتیجه مخاطراتی که در استفاده از کارت بانکی در شبکه اینترنت و موبایل برای پرداخت‌های خرد وجود دارد از بین می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.