iran flag

گزارش روزنامه خراسان: در عین شلوغی دفاتر املاک رضایت مراجعین از کارمندان ثبت همچنین نیاز مشهد به تشکیل 8 ناحیه ثبتی

چندی قبل شهروندی با روزنامه تماس گرفت و از معطلی در اداره ثبت اسناد و املاک مشهد گلایه کرد. او زمان دریافت یک سند را بیش از یک ماه عنوان و از شلوغی و معطلی مردم در این اداره اظهار نارضایتی کرد.برای تهیه گزارش به اداره ثبت ناحیه ۲ مشهد می رویم؛ اداره ای که در طبقات بالایی آن اداره کل ثبت اسناد استان قرار دارد و مدیرکل حتی اگر از دیگر ادارات تابعه بازدید نکند، هر روز هنگام ورود یا خروج می تواند فعالیت کارکنان، رفت و آمد مردم و میزان شلوغی را ببیند. وارد اداره که می شویم، کنار آسانسورها راهنمای طبقات قرار دارد؛ در طبقه همکف راهروی سمت راست به اتاق معاونان، دفتر املاک و بازداشتی و دبیرخانه ختم می شود و در راهروی سمت چپ اتاق رئیس اداره، تلفنخانه، باجه بانک ملی، ثبت شرکت ها، حسابداری و… قرار دارد. با چند دقیقه توقف مشخص می شود که بیشتر افراد به طرف راهروی سمت راست حرکت می کنند.داخل اتاق معاونان چند معاون حضور دارند که درخواست ها را ارجاع می دهند یا نامه ها را امضا می کنند. تقریباً در این اتاق ارباب رجوع معطل نمی شود چون اگر یکی از معاونان حضور نداشته باشد، معاون دیگری به جای او امضا می کند.

 

شلوغی در دفتر املاک

به دفتر املاک که بیشترین رفت و آمد این اداره را به خود اختصاص داده است، مراجعه می کنم. این دفتر بسیار شلوغ است. البته برخی کارکنان 3-2 ارباب رجوع دارند اما در یک طرف این اتاق بزرگ، بیش از ۱۵ نفر از شهروندان ایستاده اند و هر از گاهی یک نفر که دفتر بزرگ ثبتی در دست دارد، دفتر را بالای سر می گیرد تا از میان انبوه جمعیت خود را به جلوی میز برساند البته به نظر می رسد فردی که حامل این دفتر است، این اجازه را دارد که از لابه لای جمعیت خود را به پیشخوان برساند چون افرادی که ایستاده اند، به او اعتراضی نمی کنند.مردی میانسال که در کنار این جمعیت ایستاده است، می گوید: اسفند ماه سال گذشته برای دریافت سند مراجعه کردم و برای بعد از تعطیلات نوبت دریافت سند را اعلام کردند البته باز هم مانند قبل از عید، این اداره شلوغ است.این شهروند که برای دریافت سند تفکیکی ۸ آپارتمان مراجعه کرده است، یادآور می شود: برخی افراد که نوبت دریافت سندشان امروز بوده، از ساعت 8:30 صبح مراجعه کرده اند اما هنوز جواب نگرفته اند.وی که بازنشسته یکی از ادارات است، می گوید: برخی از ادارات دولتی پاسخگویی مناسبی ندارند و ارباب رجوع را برای یک امضا چند روز معطل می کنند.

 

معطلی مردم در اداره ثبت با سیستمی شدن کارها

همچنین مرد کهنسالی که از معطل شدن در اداره ثبت ناراحت است، می گوید: برای دریافت سند یک آپارتمان ۱۵ روز قبل از عید مراجعه کردم و مدارک لازم را تحویل دادم که اعلام شد بعد از سیزدهم فروردین مراجعه کنم از شانزدهم فروردین هر روز مراجعه می کنم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

این شهروند به اسناد منگوله دار قدیمی اشاره می کند و می گوید: قبلاً نقل و انتقال اسناد منگوله دار قدیمی در دفاتر اسناد رسمی و محضرها انجام می شد و نیازی نبود به اداره ثبت مراجعه شود ولی با سیستمی شدن و الزام برای تعویض سند در هنگام فروش، باید فرد به اداره ثبت مراجعه کند که گاه حدود یک ماه معطل می شود.او که خود را در و پنجره ساز معرفی می کند، می افزاید: وقتی به فردی قول می دهم که ساعت ۸ صبح در محل کارم باشم یا کارش را به او تحویل دهم دیگر آن را به زمان دیگری موکول نمی کنم یا او را چند روز معطل نمی کنم اما به نظرم در این اداره معطلی چند روزه و انجام نشدن کار ارباب رجوع در زمان مقرر عادی شده است.خانمی که در کنار ما ایستاده است و به حرف های این شهروند گوش می دهد نیز می گوید: ما هم همین مشکل را داشتیم، ۲۸ اسفند برای دریافت سند مراجعه کردیم که اعلام شد نیمه دوم فروردین مراجعه کنیم ولی تا امروز موفق به دریافت سند نشده ایم.«سید مجتبی» جوانی است که برای دریافت استعلام از این اداره با مشکل مواجه شده است، او می گوید: محضر ثبت اسناد رسمی آذرماه سال گذشته برای ثبت سند از اداره ثبت استعلام کرد اما ثبت اسناد استعلام را تأیید نکرد. به اداره ثبت مراجعه کردم که اعلام شد مشکلی وجود داشته که برطرف شده است، محضر دوباره استعلام بگیرد اما دوباره این استعلام با مشکل مواجه بود. وی مدعی می شود: این چند ماه بین اداره ثبت و محضر در رفت و آمد بوده است.

 

رضایت از کارمندان

به سراغ ۲ نفر از خانم های میانسال که روی صندلی انتظار دفتر املاک نشسته اند، می روم. آن ها برای رفع بازداشت سند به اداره ثبت مراجعه کرده اند، یکی از آن ها می گوید: کارکنان، کار ما را به خوبی انجام داده اند البته شلوغی و ازدحام جمعیت وجود دارد اما کارمندان، کار ارباب رجوع را طبق نوبت انجام می دهند.محمد شهروند دیگری که برای ثبت آگهی تغییرات شرکت به این اداره مراجعه کرده است، می گوید: در گذشته به آگهی ثبت تغییرات ۱۰ روزه پاسخگویی می شد اما اکنون این کار یک ماه به طول می انجامد که دلیل آن استفاده از سامانه متمرکز جدید است که از اسفند ماه سال گذشته از آن استفاده می شود.وی می افزاید: برخورد کارکنان خوب است اما برخی فرآیندهای کاری این اداره به گونه ای است که پاس کاری ارباب رجوع زیاد است.

عقربه های ساعت ۱۱ و ۴۲ دقیقه را نشان می دهد اما اتاق دفتر املاک و بایگانی اداره ثبت همچنان شلوغ است و هر یک از کارمندان چند ارباب رجوع دارند و برخی از آن ها حتی فرصت نوشیدن یک فنجان چای را هم ندارند.به دیگر واحدهای این اداره از جمله نقشه برداری سری می زنم. در این اتاق فقط یک کارمند حضور دارد که او می گوید: نمایندگان و نقشه برداران از حدود ساعت ۹ صبح برای بازدید از اداره خارج شده اند.

 

تأیید شلوغی و معطلی یک ماهه مردم

به سراغ «محمداسماعیل ذاکری» رئیس اداره ثبت اسناد و املاک ناحیه ۲ می رویم؛ او شلوغی و معطلی یک ماهه شهروندان برای دریافت سند را تأیید می کند و می گوید: حجم کار در این اداره بالاست و همیشه تا آخرین لحظه ساعت کاری، کارمندان این اداره ارباب رجوع دارند.وی به کمبود نیروی انسانی در این اداره اشاره می کند و می افزاید: با توجه به حجم کار و شلوغی اداره ثبت مشهد، ایجاد ۸ ناحیه ثبتی در زمان صلاحی استاندار اسبق (حدود ۲ سال قبل) مطرح شد که در هیئت دولت و سازمان ثبت کشور نیز به تصویب رسید اما با وجود گذشت ۲ سال هنوز اقدامی نشده است.ذاکری یادآور می شود: شهرهای مشابه مشهد مانند اصفهان و شیراز ۸ ناحیه ثبتی و تهران ۱۵ ناحیه ثبتی دارد اما افزایش نواحی ثبتی در مشهد مغفول مانده است.وی می گوید: محل استقرار ناحیه ۳ ثبت اسناد و املاک مشهد در بولوار سرافرازان مشخص شده ولی هنوز این ناحیه ثبتی تأسیس نشده است.ذاکری از مذاکره با اداره پست برای دریافت درخواست های دریافت سند خبر می دهد و در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی وجود دارد که اداره ثبت درخواست را دریافت کند یا اداره پست، می گوید: کاهش مراجعه مردمی باعث می شود که همکاران ما کار بیشتری انجام دهند و تحویل سند به مردم در زمان کمتری انجام شود.وی اظهار می کند: اسنادی که به سند تک برگی (طلقی) تبدیل شده باشد ۵ روزه تعویض می شود اما تعویض سندهای قدیمی منگوله دار زمان بیشتری می برد چون باید نقشه برداری از محل با بازدید و جانمایی انجام شود که این فرآیند حدود ۲۰ روز طول می کشد.رئیس اداره ثبت اسناد و املاک ناحیه ۲ مشهد یادآور می شود: در گذشته سندهای منگوله دار صفحه ای برای نقل و انتقالات داشت و در محضر اسناد رسمی این نقل و انتقال ثبت می شد اما اکنون باید برای هر بار نقل و انتقال به اداره ثبت مراجعه و سند تعویض شود.

او به واگذاری تهیه نقشه های تفکیکی به سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره می کند و می گوید: اگرچه حجم کار اداره ثبت کاهش یافته اما ارباب رجوع دائم بین ثبت و نظام مهندسی در رفت و آمد است، حاضریم این اداره شلوغ باشد و ما هم حجم کار بیشتری انجام دهیم ولی ارباب رجوع بین این دو اداره سرگردان نباشد.

ذاکری به تأخیر افتادن برخی امور ثبت شرکت ها را ناشی از تغییر سیستم عنوان می کند و می گوید: در اسفند ماه که حجم کارها افزایش یافت، تغییر سیستم هم انجام شد البته این مشکلات تا آخر فروردین ماه جاری بر طرف می شود

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=2&year=1393&month=1&day=26&id=5832494.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.