iran flag

رئیس اتحادیه مشاور املاک تهران گفت: اتحادیه املاک با الزامی شدن ثبت پیش‌فروش مسکن در دفاتر ثبت اسناد مخالف است.

خبرگزاری فارس: شرط اتحادیه املاک برای اجرای قانون پیش‌فروش مسکن/ با تنظیم قرارداد در دفاتر ثبت مخالفیم
 


رئیس اتحادیه مشاور املاک تهران در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد


شرط اتحادیه املاک برای اجرای قانون پیش‌فروش مسکن/ با تنظیم قرارداد در دفاتر ثبت مخالفیم


رئیس اتحادیه مشاور املاک تهران گفت: اتحادیه املاک با الزامی شدن ثبت پیش‌فروش مسکن در دفاتر ثبت اسناد مخالف است.

 


حسام عقبایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا اتحادیه املاک با ثبت پیش فروش در دفاتر اسناد موافق است؟ گفت: ما اعلام کرده‌ایم که اگر در آئین نامه پیش فروش مسکن تنظیم قرارداد پیش‌نویس برای مشاوران املاک دیده شده باشد مانعی ندارد ولی اگر پیش‌بینی تنظیم پیش‌نویس برای مشاوران املاک نشده باشد ما با آن مخالف هستیم و قابلیت اجرایی هم پیدا نمی‌کند.


*هنوز آئین نامه را ندیده ایم


عقبایی در پاسخ به این سئوال که یعنی اگر اتحادیه املاک مخالف این قانون باشد، قانون اجرا نمی‌شود، افزود: ما که مخالف قانون نمی‌توانیم باشیم، آئین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران رسیده است را ندیده‌ایم و طبق آخرین مذاکراتی که با آنها داشتیم اگر بحثی از تنظیم قراردادهای پیش‌نویس توسط مشاوران املاک باشد مانعی نیست، اما اگر پیش‌بینی تنظیم پیش‌نویس برای مشاوران املاک نشده باشد قاعدتاً مورد انتقاد ما است و ما نسبت به آن مصوبه نقد داریم.


رئیس اتحادیه مشاور املاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این مصوبه و ثبت پیش‌فروش مسکن در دفاتر اسناد رسمی تخلفات کاهش می‌یابد، گفت: ما باید قوانینی را تصویب کنیم که هم قابلیت اجرا و هم قابلیت پذیرش داشته باشند،بنابراین فکر می‌کنم باید از نکاتی که در جهت حفظ منافع مردم است و معاملات را تسهیل می‌کند حمایت کرد اما ما هنوز آئین‌نامه اجرایی که به تصویب هیأت وزیران رسیده را ندیده‌ایم.


وی ادامه داد: اگر نقطه نظراتی که ما داشتیم در این قانون و آئین نامه لحاظ شده باشد قاعدتاً می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و اگر هم این نقطه نظرات دیده نشده باشد و مشکلات رفع نشده باشد، قاعدتاً اجرای آن قانون سخت و مشکل خواهد بود.


*در تنظیم قرارداد پیش‌فروش فرمت‌هایی برای مشاوران املاک طراحی می شود


عقبایی در پاسخ به این سوال که به هرحال باید پذیرفت برخی از مشاوران املاک هنوز سنتی هستند و در تنظیم قرارداد پیش‌فروش مسکن مشکل دارند آیا اتحادیه املاک برای اعضا در خصوص کاهش هرچه بیشتر مشکلات پیش فروش مسکن آموزش و اطلاع‌رسانی مناسب را خواهد کرد، اظهار داشت: ما که مشکل آموزش داریم، اما به هر حال بحث تنظیم پیش‌نویس است که اگر در آئین نامه آن را لحاظ کنند ما مشکل نخواهیم داشت.


وی ادامه داد: قاعدتاً در تنظیم قرارداد ما فرمت‌های خاصی طراحی خواهیم کرد که مشکل خاصی رخ ندهد.


به گزارش خبرگزاری فارس،هفته گذشته هیات دولت آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان و آپارتمان را پس از گذشت حدود چهار سال از ابلاغ قانون اصلی تصویب کرد تا ساماندهی این آشفته‌بازار آغاز شود.


12 دی ماه 89 بود که مجلس قانون پیش‌فروش ساختمان و آپارتمان را مشتمل بر 25 ماده و 4 تبصره از تصویب نهایی گذراند و 17 روز بعد نیز شورای نگهبان آن را تائید کرد. با این حال از آن زمان تاکنون آیین‌نامه اجرایی این قانون که قرار بود سه ماه پس از ابلاغ تهیه و اجرایی شود، تهیه نشد و همین امر اجرای اصل این قانون را معطل نگاه داشت. ضرورت تهیه و تصویب قانون پیش‌فروش ساختمان و آپارتمان را برای نخستین بار قوه قضاییه تشخیص داد، چراکه کشور تا پیش‌از تهیه این قانون فاقد هرگونه مقررات شفاف و روشن قانونی برای برخورد با جرایم ناشی از پیش‌فروش ساختمان و مسکن بود و لذا قضات دادگستری نمی‌توانستند احکام قاطعانه و شفافی برای متخلفان این حوزه صادر کنند.


موضوع پیش‌فروش ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها به بحث جدی در محاکم و دادگاه‌ها تبدیل شده است. در واقع فردی که آپارتمانی را پیش خرید می‌کند گاهی این موضوع به دلیل عدم تعهد فروشنده و سازنده منجر به درگیری می‌شود.


دولت سعی می‌کند این آیین نامه را به سرعت اجرایی کند تا با ثبت در دفاتر رسمی، وضع آپارتمان‌های پیش‌فروش شده ساماندهی شود.


تعهدات ثبت شده باید توسط فروشنده و سازنده اجرا شود و طبق این آیین‌نامه تکالیف فروشنده، خریدار و داور مشخص می‌شود.

بدون نظر
  1. سردفتر خوب می گوید

    بسیار جالب انگیز ناک است .که اینقدر بی کس وکار وبی پشتوانه ایم . تا به همین جایگاه هم که رسیده ایم باید روزی هزاران مرتبه شاکر باشیم.اتحادیه مشاورین املاک با اعتماد به نفس تمام اعلام می کند که فلان آئین نامه را نمی پذیرد. اما کانون سردفتران و دفتریاران با تمام ابهت خود و به عنوان وزنه سنگینی در نظام حقوقی کشور فقط نظاره می کند تا هر قانونی و هر تفاهم نامه ای حتی ننگین تر از عهدنامه ترکمنچای برایمان مصوب کنند و ما فقط با اندکی غرلند و بالاجبار محکوم به انجامش می شویم. تاسف بار است نه ؟

  2. سردفتر می گوید

    بنام خدا

    آب که سر بالا بره قورباغه هفت تیر کش میشه حکایت امروز ما

  3. ناشناس می گوید

    با حق الزحمه های میلیونی که از دو طرف می گیرند باید هم معترض باشند اگر غیر از این بود جای تعجب داشت سردفتر که نستند که حق اعتراض نداشته باشند

  4. دیدبان می گوید

    توتک که نشست کل عراقی برخواست ! قلی رفت عقبایی آمد . کانون محترم باید این سخنان را بی پاسخ نگذارد.

  5. دفتریار می گوید

    با سلام اکثر مشاورین املاک فقط به فکر کمسیون نجومی وخارج ازنرخ میباشند وسواد کافی خواندن ونوشتن ندارنداصلا مشخص نیست این اتحادیه چکونه جواز می دهد وچه دستگاهی نظارت برایشان دارد وبه تابلوهای پر رنگشان چه کسی اعتبار می دهدتنظیم متن قولنامه باانشائی غلط وپر درد سرتنظیم می گرددوتعدادشان هر روز در هر کوچه وخیابان در حال افزایش است وبه قول معروف کار راحت ومزدبالاوبه نوعی کاری کاذب ودلالی وچنان دستگاه نظارتی قوی است که هر کس از جائی مانده است جذب این سیستم میشودلازم است این اتحادیه از نظر انضباط وروش کار ومزدشان باز نگری گردند واز سوی دستگاه نظارتی سر جایشان بشینند

  6. ناشناس می گوید

    تمامی مسولیت نوشتن یک سند ملک و استعلام و دردسرهابر دوش دفترخانه است و پنجاه هزار تومان تحریر یه سند در حالیکه مشاور املاک راحت و بدون مسولیت میلیونی از مردم پول میگیردو این طور از حقوق خود دفاع میکند ولی کانون سردفتران فقط نظاره گر است از ماست که بر ماست!!!!!!!!!!!!!!۱

  7. سردفترکوشا می گوید

    هر چه این قشر سردفتر و دفترخانه ها میکشند از بله قربان گوییشان به این بنگاهدار جماعت ماشین و املاک است تاوقتیکه هر چه آنها بگویند، بگویید چشم ، وضع به همین منوال پیش خواهد رفت و بس ، پس اینقدر خودتان را برای این دلال ها کوچک نکنید و به خواسته های غیر قانونی آنها تن ندهید بیجهت نیست که در دین اسلام هم این شغل را دارای کراهت دانسته!

  8. فرود رفعتی کانون کرمان می گوید

    باسلام. این اظهارات و نتیجه عملی آن نشان دهنده فساد اداری و رانت خواری در دستگاههای تصمیم گیری است و باید چاره اساسی اندیشیده شود.وگرنه مبارزه موردی با پلیس +۱۰ و اتحادیه املاک و …بی حاصل و موقتی می باشد. چون اگر از در بیرون رانده شوند بلافاصله با کمک مسئولین از پنجره وارد می شوند.لذا باید کانون سردفتران و با پشتیبانی تک تک سردفتران و قابلیتهای فردی و گروهی آنان کارگروهی قوی تشکیل داده و با هماهنگی قوه قضائیه ،دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور بدون ترس از فشارهای حاکمیتی تمام همت خود را بکار ببندد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.