iran flag

در آستانه هفته قوه قضاییه تشریح شد تحقق خدمات الکترونیکی برای شفاف سازی و سرعت بخشی در انجام امور ثبتی در ادارات ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی

ثبت اسناد و املاک از جمله دستگاه هایی است که همه آحاد مردم به نوعی با آن ارتباط رسمی و تنگاتنگی دارند و از قدیمی ترین دستگاه هایی است که در کشور ایجاد شده است و با بیش از یکصد سال فعالیت به منظور اعتبار بخشی و تثبیت مالکیت مشروع و قانونی اشخاص ، از طریق صدور اسناد مالکیت ، ثبت مالکیت های معنوی ، اجرای مفاد اسناد رسمی ، ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ،

 

ثبت اسناد و املاک از جمله دستگاه هایی است که همه آحاد مردم به نوعی با آن ارتباط رسمی و تنگاتنگی دارند و از قدیمی ترین دستگاه هایی است که در کشور ایجاد شده است  و با بیش از یکصد سال فعالیت به منظور اعتبار بخشی و تثبیت مالکیت مشروع و قانونی اشخاص ، از طریق صدور اسناد مالکیت ، ثبت مالکیت های معنوی ، اجرای مفاد اسناد رسمی ، ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ، ثبت رسمی معاملات و وقایع ازدواج و طلاق ، اجرای طرح کاداستر و … در راستای انجام رسالت ذاتی خود گام برداشته است .


غلامرضا رحمتی زاده مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت تنوع و حجم عظیم خدمات ثبتی که تمامی افراد جامعه با آن سر و کار دارند سبب مراجعات گسترده متقاضیان به ادارات ثبت اسناد و املاک می باشد به همین دلیل با اتخاذ سیاست ها و تدوین برنامه های کارآمد با محوریت فناوری اطلاعات نسبت به اصلاح فرآیند ها و به کار گیری فناوری های نوین به منظور مکانیزه نمودن امور از طریق سامانه های الکترونیکی ، ساماندهی بانک های اطلاعاتی و فراهم نمودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب در جهت استقرار ثبت نوین گام های اساسی برداشته شده است .


غلامرضا رحمتی زاده با اعلام اجرایی شدن کلیه سامانه­های الکترونیکی سازمانی در سطح واحدهای ثبت اسناد و املاک استان گفت: ادارات ثبت اسناد و املاک در اجرای بند «و» ماده ۴۶، بند «ب» ماده ۴۸ و بند «م» ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند ج ماده ۱۲ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف به اجرایی نمودن ثبت نوین و کاهش مراجعه حضوری مردم در دریافت خدمات است و از این رو تا کنون 18 سامانه الکترونیکی در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی اجرایی شده است .


·         اجرایی شدن ثبت آنی معاملات و ثبت 636 هزار  514 سند الکترونیکی در سطح استان خراسان رضوی 

وی گفت در بیست و ششم شهریور 1392 و همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) با تنظیم اولین سند رسمی الکترونیکی در یکی از دفاتر اسناد رسمی مشهد،  ثبت آنی معاملات در سطح استان خراسان رضوی و کشور اجرایی شد و تا پایان سال 1392  تعداد 636 هزار و 514  سند الکترونیکی در دفاتر استان ثبت شده است. بطوری که معاون اول محترم قوه قضاییه در همایش مدیران ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد از اجرای طرح ثبت آنی بعنوان اقدام و کار عظیم یاد کرد .

 

کسب بیش از 616 میلیارد ریال درآمد در سال گذشته توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی

رحمتی زاده عملکرد اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در سال گذشته را تشریع و بیان داشت در اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در سال 1392،  616 میلیارد و 162 میلیون ریال درآمد حاصل ، که با 48/36 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 1391 به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شده است.

وی افزود در طی سال گذشته تعداد 674 شرکت تعاونی و 4189 شرکت تجاری به ترتیب با 99/31 درصد کاهش  و92/13درصد افزایش نسبت به سال 1391 به ثبت رسیده است و همچنین در این مدت  1265  اجراییه چک بلامحل در شعب اجرای ادارات ثبت اسنادواملاک خراسان رضوی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال 1391 ، 06/14 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی گفت با توجه به اهمیت شعبه اجرا در ادارات ثبت اسناد و املاک که از آن می توان به عنوان یک دادگستری کوچک درون ثبت نام برد و به دلیل سهولت و سرعت بیشتر  در امر رسیدگی به اجراییات در ثبت با راه اندازی سامانه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا  امکان ثبت تقاضانامه، تشکیل پرونده، صدور اجرائیه و اخطاریه و غیره به صورت الکترونیکی فراهم گردیده است که در سال گذشته تعداد 4 هزار و 290 پرونده در دوایر اجرای استان تشکیل و
2 هزار864  پرونده نیز مختومه گردیده است و افزود
در دوازده ماهه سال 1392 دراجرای وظایف شعبه اجرای ادارات ثبت اسناد و املاک استان 1105 میلیارد 322 میلیون ریال از مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی که بخش عمده آن مربوط به بانک های دولتی و خصوصی می باشد وصول و در این رابطه بیش از 79میلیارد و 394  میلیون ریال حقوق دولتی حاصل و به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز گردیده است.

·         صدور 173هزار و 231 سند مالکیت کاداستری در استان خراسان رضوی

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی خاطر نشان کرد داده آمایی 15211 دفتر املاک موجود در واحدهای ثبتی تابع استان با 250 میلیون فیلد اطلاعاتی به طور کامل داده آمایی شده است و بانک جامع اطلاعات دفاتر املاک استان تهیه و در حال ارائه اطلاعات و صدور سند مالکیت تک برگ کاداستری  دریافت و پاسخ استعلام و بازداشت و رفع بازداشت الکترونیکی می باشد و  گفت با اجرایی شدن کامل کاداستر شهری و روستایی در مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی شفاف سازی و هر چه دایره کاداستر وسیع تر می شود دایره زمین خواری محدود تر و اختلاف ملکی به حداقل کاهش می یابد و افزود در اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک استان تا پایان سال 1392 ، تعداد 173هزار و 231 سند مالکیت کاداستری برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوق در سطح خراسان رضوی صـادر شده است که نسبت به سال قبل آن ، 54/3 درصد رشد داشته است و گفت در سال قبل 198 سند مالکیت برای  اراضی و املاک ملی و منابع طبیعی استان  به نام دولت و 1440 سند  مالکیت برای اراضی و املاک وقفی تحت مسؤولیت ادارات اوقاف و امور خیریه استان صادر شده است .

وی یادآور شد که در این مدت 255774  مورد از معاملات اموال منقول و غیر منقول و 488814 مورد وکالت اشخاص در 509 دفتر خانه اسناد رسمی فعال استان به ثبت رسیده است که با توجه به رکود ساخت و ساز و معاملات که هم اکنون هم این رکود بر جامعه حاکم است نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 11/13 و 31/10 کاهش داشته است .

رحمتی زاده در خصوص سیستم کاداستر گفت اصولاً اجرای کاداستر مزایا و اهدافی را تأمین خواهد کرد که برای پیشرفت هر کشور در تمام زمینه ها لازم و ضروری است.هدف کاداستر ایجاد نظامی ساده،روان،دقیق،مطمئن و با قابلیت بروز رسانی سریع و آسان برای کلیه املاک و مستحدثات هر کشور است. کاداستر سیستمی است که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت میگردد تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک(تثبیت املاک) و عملیات ثبتی نظیر تحدید حدود،تفکیک،تجمیع،افراز و…و نیز رفع اختلافات ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور در حال حاضر دو نرم افزار upbuild , upparcel  جهت تهیه نقشه عرصه و اعیان و استفاده در سامانه جامع کشوری املاک به منظور صدور سند تک برگی جدید مورد استفاده قرار می گیرد . و تا کنون و در این رابطه  نقشه 72 شهر استان با استاندارد کاداستر تهیه و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

·         سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت موضوع قانون تعیین تکلیف و ضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی

رحمتی زاده گفت در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سندرسمی وآئین نامه اجرایی آن تمهیدات لازم به منظور پذیرش تقاضای الکترونیکی ازطریق سامانه مذکور به آدرس http://www.sabtemelk.ir صورت گرفته و سامانه مدیریت اینترنتی در خواست صدور سند موضوع قانون فوق الذکر، طراحی و پیاده سازی و در این رابطه تا کنون در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی تا پایان سال گذشته تعداد  63 هزار و 949 تقاضا از طریق سامانه پذیرش شده که بیشترین آن مربوط به حوزه ثبتی ناحیه یک ثبت مشهد با 11638 تقاضا و کمترین به حوزه ثبتی شهرستان سرخس با 93 تقاضا می باشد و افزود از این تعداد پرونده تشکیلی  47062 تایید شده  و برای 13980 پرونده قرار کارشناسی صادر و 5215 تقاضا منجر به صدور رای گردیده است .

·         اجرایی شدن سامانه ثبت آنی وقایع ازدواج و طلاق در خراسان رضوی

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان گفت با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی ازدواج و طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق خراسان رضوی و برقراری ارتباط با ثبت احوال ضمن کنترل  مشخصات هویتی افراد و اطمینان از صحت آن ضمن دسترسی به آمار لحظه ای ازدواج و طلاق از آن می توان به عنوان یکی از موارد مهم اجتماعی در تعیین سیاست های کلان و تصمیم گیری های لازم استانی و ملی یاد کرد .

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی خاطر نشان کرد در سال گذشته، 71هزار و 981 واقعه ازدواج در دفاتر ازدواج و 17 هزار و 86 واقعه طلاق دردفاتر طلاق استان خراسان رضوی ثبت شده است که ازدواج نسبت به مدت مشابه سال قبل 81/3 درصد کاهش و طلاق 8/15 در صد افزایش داشته است .

برگزاری دوره های آموزشی کارکنان

وی باتاکید بر ضرورت ارتقای سطح علمی ،کیفی و کمی کارکنان در انجام امور تخصصی و خدمت رسانی دقیق و آسان به ارباب رجوع گفت اجرای آموزش های شغلی و تخصصی در بخش های مختلف ، دوره آموزشی ICDL  برای کارکنان درواحد های ثبت اسناد و املاک استان برای آشنایی و بروز شدن سطح تخصص منابع انسانی در اجرای وظایف ذاتی برگزار گردیده است و در پایان هر دوره با برگزاری آزمون ، گواهینامه دوره برای شرکت کنندگان صادر شده است.

 

رحمتی زاده در خصوص  سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی گفت  با افتتاح سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی ، ارتباط الکترونیکی بین 509 دفتر خانه اسناد رسمی و 24 واحد ثبت اسناد و املاک استان  به صورت لحظه ای و بر خط برقرار گردیده است . با  راه اندازی این سیستم دیگر نیاز به مراجعه مستقیم ارباب رجوع و نمایندگان دفاتر اسناد رسمی جهت ارائه استعلام و دریافت پاسخ آن نمی باشد . همچنین با اجرای این سامانه ضمن ایجاد نظم در فرآیند استعلام و افزایش دقت و  سرعت  در پاسخگویی به مراجعین تسهیل و در وقت و هزینه هم صرفه جویی می گردد و به دلیل انجام فرآیند به صورت سیستمی نسبت به حالت دستی احتمال بروز خطا کاهش یافته و باعث ارتقای امنیت پاسخ ها می گردد .که در سال 1392 تعداد  209 هزار و 788 استعلام و پاسخ استعلام به صورت الکترونیکی پاسخ داده شده است و همچنین با راه اندازی سامانه ارسال و در یافت خلاصه معاملات جهت ارائه خدمات ثبتی به مراجعین، دفاتر اسناد رسمی موظفند خلاصه معاملات را به صورت الکترونیکی ثبت و از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک به واحد ثبتی مربوط جهت تایید ارسال نمایند و نیاز به مراجعه حضوری مالکین یا نمایندگان دفاتر نمی باشد . تا پایان سال گذشته تعداد  177 هزار 233 خلاصه معامله به صورت الکترونیکی دریافت و در بانک اطلاعات املاک قرار گرفته است .

·         تقدیر از آمرین به معروف و ناهیان از منکر ادارات ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی

رحمتی زاده گفت به منظور ترویج ارزش های اسلامی بخصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر در ادارات ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی و به منظور تشویق و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر درسال گذشته از خدمات ارزشمند  تعدادی از کارکنان نواحی ثبت مشهد و اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی که در اجرای فریضه ی مهم  امر به معروف و نهی از منکرنقش موثری داشتند با اهدای لوح و جوایز قدردانی گردید. همچنین سرکار خانم حق بین دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر این اداره کل موفق به کسب عنوان دبیر نمونه شورای امر به معروف و نهی از منکر در سطح استان گردیده است .

 رحمتی زاده افزود پرتال و پایگاه ارتباطی استانی  اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در راستای اطلاع رسانی سریع  و آسان و دسترسی بر خط مراجعین به آخرین اخبار و اطلاعیه های مرتبط با فعالیت دستگاه و دسترسی به خدمات مجازی ارایه شده ، پورتال اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی  با آدرس kh.ssaa.ir در دسترس می باشد .

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در ادامه به توضیح مختصری در خصوص سایر سامانه های الکترونیکی فعال در ادارات ثبت اسناد و املاک پرداخت و گفت : سامانه اتوماسیون اداری با حذف مکاتبات کاغذی از سیستم اداری  و راه اندازی اتوماسیون اداری علاوه بر سرعت و دقت در امر رسیدگی ، باعث تسریع در پیگیری امور و نامه های ارجاعی در اداره و عدم نیاز به مراجعه به قسمت های مختلف گردیده است .

سامانه بخش نامه های ثبتی و اشخاص ممنوع المعامله : با توجه به ضرورت اعلام اسامی افراد ممنوع المعامله به دفاتر اسناد رسمی در کوتاه ترین زمان ممکن به منظور جلوگیری از انجام معاملات غیر قانونی و پیشگیری از  تضییع حقوق دیگران ،سامانه مذکور به صورت یکپارچه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی گردیده است .

سامانه اشخاص ممنوع الخروج  : با توجه به اهمیت اعلام اسامی افراد ممنوع الخروج یا رفع ممنوع الخروج شده به سازمان های مربوطه جهت جلوگیری یا عدم جلوگیری افراد برای خروج از کشور اقدام به ایجاد سامانه فوق گردیده است که اطلاعات افراد مذکور به سرعت و پس از اقدام توسط ارباب رجوع و تکمیل مراحل اداری توسط واحد اجرا ،از طریق پرتال سازمان در سامانه ثبت و در اختیار ارگان های مربوطه قرار می گیرد.که در سال 1392 ،   690 مورد توسط سامانه مذکور انجام گردیده است .

سامانه مدیریت اطلاعات و مستند سازی املاک دولتی (ماد) : نظر به اینکه برابر تکالیف برنامه توسعه پنج ساله پنجم کشور ثبت معاملات آنی در دستور کار این سازمان قرار گرفته لذا در راستای سیاستهای ریاست محترم سازمان مبنی بر بهره گیری از فن آوری های نوین در تحقق تکالیف مرقوم ، مبادرت به طراحی و تولید سامانه مدیریت اطلاعات و مستندسازی املاک دولتی به آدرس (WWW.maad-ssaa.ir) نموده است که براساس آن، مستندات قانونی بصورت برخط ثبت و امکان ابلاغ به کلیه واحدهای ثبتی و پیگیری نتایج آن را خواهد داشت.

سامانه مکاتبات مکانیزه : در جهت تسریع در امور و ایجاد امنیت در تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی  بین واحدهای ثبتی  و برون سازمانی بین دادگستری و ادارات ثبت برقرار گردیده است و موارد مورد نیاز مرتبط با ثبت توسط دادگاه ها از واحدهای ثبتی استعلام و پاسخ خود را دریافت می دارند.

سامانه دولت  در راستای تحقق دولت الکترونیک و جلوگیری از اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به امر رسیدگی نامه های بین سازمانی ، این اداره کل با 120 ارگان متصل به این شبکه بدون نیاز به ارسال فیزیک نامه در ارتباط می باشد . 

گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی : با ثبت گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی استان مراجعین بدون اینکه از طرف مقابل شناخت قبلی داشته باشند می تواند با او ارتباط برقرار و با اعتماد به اینکه دفاتر اسناد رسمی تصدیق امضای الکترونیکی را نموده است به وجود واقعی یکدیگر پی برده و با اطمینان خاطر و استفاده از کلید رمز خصوصی و عمومی اختصاصی با همدیگر معامله اینترنتی نمایند

سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی : با نصب سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در 509 دفترخانه اسناد رسمی استان حقوق دولت در انتقال به موقع درآمدها حفظ، در وقت و هزینه ارباب رجوع و بانکها صرفه جویی ، در ارائه خدمات به مراجعین تسریع و تسهیل ، مسافرتهای بین شهری را کاهش ، از تراکم مستقیم مراجعان بانکی می کاهد و باعث سرعت ، دقت و کیفیت در ارائه خدمات به ارباب رجوع می شود .

http://kh.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4080&ctl=Edit&mid=10841&Code=7741

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.