iran flag

به بهانه فرارسیدن موعد پرداخت مالیات (تفاهم مالیاتی کانون ، بنام سردفتران ، بکام سازمان امور مالیاتی !!!)

     

    

 

 

توضیحات مدیر سایت :

با توجه به نزدیک شدن زمان تسلیم اظهارنامه مالیات مشاغل و اینکه از کانون ، عملکرد بهتری نسبت به سنوات گذشته مورد انتظار میباشد لذا مقاله همکار ارجمند جناب آقای مشهدی  به صفحه اول سایت منتقل میشود امید که مورد توجه واقع شود.(جامعه سردفتران و دفتریاران استان آذربایجان شرقی)

بسم الله الرحمن الرحیم

تفاهم مالیاتی کانون ، بنام سردفتران ، بکام سازمان امور مالیاتی !!!

به قلم  جناب آقای مرتضی مشهدی

سردفتر دفتر اسناد رسمی 46 تبریز

چندین سال است که سازمان امور مالیاتی کشور شیوه ای بنام تفاهم یا توافق مالیاتی ابداع کرده است ، در مرکز خود سازمان، و در استانها ادارات کل امور مالیاتی ، با گروههای مختلف مؤدی مالیات و اصناف ، جهت رهایی از درد سر تشخیص مالیات ، و وصول آسان آن ، به تفاهم رسیده و توافق نامه ای امضا می نمایند.هرچند قبول این تفاهم و پرداخت مالیات در چهار چوب آن برای تک تک مؤدیان اختیاری است ،ولی سازمان امور مالیاتی در قالب این تفاهمات، قواعدی را می گنجاند که این قواعد رفته رفته می تواند به عرف مالیاتی بدل شده و تکالیفی مافوق مقررات و یا عرف جاری را بر مؤدیان تحمیل نماید.

چون در آمد و گردش مالی بیشتر اصناف و گروههایی که شغلهای آزاد دارند و حقوق بگیر محسوب نمی گردند ،جایی ثبت نمی شود و برای ادارات امور مالیاتی روشن نمی باشد و تشخیص مالیات آنها کار طاقت فرسایی را می طلبد و در بسیاری از موارد هم دقیق و عادلانه از آب در نمی آید و اکثر مودیان را از سازمان امور مالیاتی ناراضی می کند،لذا انجام تفاهم با اصناف تیری است که همزمان دو هدف را شکار می نماید ،هم کار ادارات امور مالیاتی را کم می کند و هم مؤدیان را راضی می نماید .

اولین تفاهم نامه ای که در شش، هفت سال پیش ما بین ادارات امور مالیاتی و اصناف و گروههای شغلی از حمله نظام پزشکی و کانونهای وکلا از جمله کانون سردفتران و جوامع سردفتری در تهران و استانها امضا شد ،بدین شکل بود که مؤدیان من جمله،دفاتر اسناد رسمی مکلف می شدند در صورت قبول تفاهم 10 الی 15 درصد بیشتر از سال ماقبل مالیات پرداخت کنند .این شیوه مورد قبول دفاتر تازه کار قرارگرقت زیرا ،دفاتر مذکور کم کار بودند و یا در سال قبل در اواسط سال شروع بکار کرده بودند و درآمد کمتری داشته اند ،ولی به زیان دفاتر با سابقه بود، زیرا درآمد دفاتر باسابقه نه تنها رشدی نداشت ،بعضاکمتر از سال قبل هم شده بود ،پس دلیلی نداشت که مالیات بیشتری پرداخت کنند. در مقابل سازمان امور مالیاتی آنچنانکه سابقه ذهنی من یاری می کند، و یا حداقل بعضی از ادارات امور مالیاتی وقتی در عمل متوجه موضوع شدند زیر توافق خود با دفاتر اسناد رسمی زدند و به افزایش 10 الی 15 درصد مالیات رضایت ندادند و اعلام کردند که چون عملکرد دفاتر اسناد رسمی کاملا مشخص بوده و ثبت می گردد ،لذا تفاهم مالیاتی در خصوص دفاتر اسناد رسمی مفهومی ندارد.

در سالهای بعد سازمان امور مالیاتی کشور تفاهم نامه خود اظهاری ویژه دفاتر اسناد رسمی را ابداع نمود. چند سال متن این تفاهم نامه تغییرات چندانی نداشت و در 14 بند تهیه می شد ولی از عملکردسال 89 بندهای آن رو به فزونی نهاده است

محورهای تفاهم مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با کانون عبارتند از:

1- اختیار ی بودن تقدیم اظهار نامه برای هریک از مودیان در قالب تفاهم نامه .

2- شرط استفاده از تسهیلات تفاهم نامه تقدیم اظهار نامه و جدول حق التحریر و درآمد با شرایط اعلامی در تفاهم نامه.

3-کسورات قانونی بصورت 40درصد.

4- دریافت مالیات با ضریب 39 درصد (متاسفانه در تفاهم اخیر به 40% افزایش یافته)

5- بررسی 5 درصد دفاتر توسط سازمان امور مالیاتی و در صورت کشف خلاف دریافت مالیات بهمراه جرایم.

6- قطعی شدن مالیات سایر دفاتری که مشمول بررسی نشده اند.

7- پرداخت بخش اعظمی از مالیات بهمراه اظهار نامه و مابقی در اقساط محدود ماههای بعد از آن.

8- چنانچه سازمان امور مالیاتی از راههای دیگر کشف نماید درآمد دفاتر بیش از میزان ابرازی آنها بوده است در این صورت مابقی مالیات قابل وصول بوده و مشمول تبصره ماده 192 خواهد بود.

9- شمول جریمه غیر قابل بخشش در صورت عدم پرداخت مالیات در سررسید.

10- حق مراجعه مامورین مالیاتی به دفاتر اسناد رسمی جهت رسیدگی به سایر مالیاتهای تکلیفی ازجمله مالیات بر حقوق کارکنان.

و برابر تفاهم نامه اخیر:

11- لزوم الکترونیکی بودن اظهارنامه.

12- اجباری شدن تنظیم دفتر درآمد و هزینه.

13- ثبت نام و تسلیم اظهار نامه در نظام مالیات ارزش افزوده.

14- دفاتری که در 5 سال اخیر مالیاتشان بدون رسیدگی قطعی شده در سال 91 رسیدگی مالیات آنها حتما با رسیدگی تعیین و وصول خواهد شد. 

 15- مکلف شدن کانون سردفتران و دفتریاران جهت ارائه فهرست دریافتی های هر یک از دفاتر اسناد رسمی تا 15/6/92.

16 – تعهد کانون مبنی بر تلاش کامل جهت جلب مشارکت دفاتراسناد رسمی.

بندها و تعهدات تفاهم نامه از سال 90 ( تفاهم نامه عملکرد سال 89) رو به فزونی نهاده و آخرین آن در 20 بند تنظیم شده است گویا روحیه تسلیم پذیری کانون در این ماجرا هر سال سازمان امور مالیاتی را سرسخت تر نموده و آنها را بر امتیاز گیری بیشتر مصمم نموده است.

این تفاهم نامه مالیاتی را فقط از این حیث که به امضای دو طرف رسیده است می توان تفاهم نامه نامید ،ولی از حیث مفاد و تعهدات آن باید آن را بمانند قراردادهای یکطرفه و تحمیلی قلمداد کرد. دلایل این مدعی بشرح زیر می باشد:

1- مفهوم تفاهم نامه این است که طرفین تعهداتی را پذیرفته و امتیازات وتسهیلاتی دریافت نمایند در حالیکه در این متن کانون فقط تعهداتی را پذیرفته و به دفاتر تحمیل نموده است و امتیازی بنظر نمی رسد که برای دفاتر اسناد رسمی گرفته باشد.

2- کانون با این تفاهم نامه ،مالیات پرداختی دفاتر را نه تنها کاهش نداده بلکه افزایش داده است .برای روشن شدن موضوع مالیات یک میلیارد ریال حق التحریر را در هر دو قالب محاسبه می نمائیم .

االف – خارج از تفاهم :

000/000/158=000/000/66(معافیت سالانه) 000/000/224=32%*000/000/700=70%*000/000/000/1

مالیات پرداختی       000/000/33  =000/500/14+ 000/000/14   +000/500/4   ضریبهای ماده 131

البته این محاسبه بافرضی است که کسورات قانونی سردفتران 30% فرض شود ،در حالیکه کسورات واقعی سردفتران 40% است که خود سازمان امور مالیاتی کشور در تفاهم نامه بدان اذعان کرده است و در این صورت مالیات در خارج ار قالب تفاهم نامه 000/000/25 ریال خواهد شد .

 

ب- در قالب تفاهم عملکرد 91:

 

000/000/174=000/000/66(معافیت سالانه) -000/000/240=40%*000/000/600=60%*000/000/000/1

مالیات پرداختی            000/000/37 =000/500/18+ 000/000/14   +000/500/4   ضریبهای ماده 131

 

3- اگر تنها امتیاز داده شده سازمان امور مالیاتی به کانون و دفاتر اسناد رسمی را ، قطعیت یافتن مالیات اکثریت دفاتر بدون رسیدگی بدانیم این امتیاز و تسهیلات در بندهای مختلف تفاهم نامه نقض شده و از حیز انتفاع خارج شده است .

موارد نقض عبارتند از:

1- بررسی 5 درصد دفاتر جهت کشف صحت و سقم درآمد اظهاری آنها که در تفاهم نامه جدید متاسفانه به 15 درصد افزایش یافته و هیچ کنترل و تضمینی نیست که این بررسی به 5 یا 15 درصد خلاصه شود ، پس دست سازمان امور مالیاتی در بررسی دفاتر کاملا باز است.

2- اختیار سازمان بر کشف درآمد دفاتر از راههای دیگر.

3- حق مراجعه ماموران مالیاتی جهت تشخیص سایر مالیاتهای تکلیفی از جمله مالیات حقوق کارکنان دفاتر اسناد رسمی که خود این وسیله ایست برای کشف درآمد دفاتر.

4- دفاتری که در 5 سال اخیر بدون رسیدگی مالیاتشان قطعی شده در سال ششم مالیات آنها حتما بایستی از طریق رسیدگی تعیین شود پس اکثر دفاتری که در سالهای گذشته از تفاهم استفاده کرده اند ، هم باید مالیات اضافی پرداخت کنند و هم از تنها مزیت تفاهم نامه محروم باشند.

6- مکلف شدن کانون به ارائه فهرست دریافتی های هریک از دفاتر تا تاریخ 15/6/92 .

7- در خواست اطلاعات درآمدی دفاتر از طریق ادارات ثبت ،که در عمل اتفاق می افتد.

ملاحظه می فرمایید که با این همه موارد نقض تفاهم نامه که در متن آن پیش بینی شده دیگر مفهومی برای آن باقی نمی ماند و نفعی در عمل به آن متصور نیست.

وظیفه کانون سردفتران و دفتریاران چیست ؟

کانون سردفتران و دفتریاران تهران علاوه بر وظایف قانونی که دارد در موضوع مورد بحث و امثال آن وظیفه دفاع از حقوق دفاتر اسناد رسمی و دریافت امتیازات و تسهیلات برای آنها را عهده دار است و قطعا از همین منظر و شان نیز وارد موضوع تفاهم مالیاتی شده است ، ولی آیا به وظیفه صنفی خود عمل نموده است ؟

عملکرد کانون در این خصوص آنچنان که در بالا نشان داده شد نا مطلوب بوده است . کانون نه تنها نتوانسته خدمتی بر اعضای خود بکند بلکه نضییقات و هزینه هایی هم بر آنها تحمیل نموده است عملکرد کانون در این مورد بسیار تعجب آور و دور از شان یک تشکل حقوقدان می باشد .کانون نه تنها در حد خود در این موضوع نتوانسته ظاهر شود بلکه در حد شورای اصناف کشور هم که مجموعه ای کاملا غیر حقوقی هستند نتوانسته ایفای وظیفه نماید . آنچنان که اعلام شده امسال شورای اصناف کشور تفاهم مالیاتی امضا نکرده است و دلایل آن اینگونه اعلام شده است :

رئیس شورای اصناف کشور گفت: در حال حاضر 3 مشکل با سازمان امور مالیاتی داریم،

اول اینکه سازمان امور مالیاتی وضعیت اقتصادی اصناف در خصوص رکود بازار و نوسان قیمت را در نظر نمی‌گیرد و فقط به دنبال آن است، تا رقم لحاظ شده در بودجه را برای درآمد مالیاتی تحقق ببخشد و هیچ توجهی به شرایط اصناف ندارد،

دوم اینکه سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه‌های خود را به صورت کامل پرکنند و میزان سود و زیاد و درآمد را در آن مشخص کنند که در چنین شرایطی دیگر تفاهم معنا ندارد  

سوم آنکه علیرغم تفاهم صورت گرفته در سال گذشته نمونه‌گیری توسط سازمان امور مالیاتی اعمال نشد و هنوز 70 درصد اصناف برگ قطعی پرداخت مالیات دریافت نکرده‌اند و این به معنای آن است که مالیات آنها هنوز مشکل دارد.

دلایل اعلامی رئیس شورای اصناف در مورد دفاتر اسناد رسمی هم صدق می کند . چه شده است که آنها مقاومت می کنند ولی کانون سردفتران ودفتریاران با آن همه ادعا نه تنها مقاومتی نمی کند ،بلکه در تفاهم جدید تعهدات و تضییقات بیشتری نسبت به سالهای گذشته بر گرده خویش و دفاتر اسناد رسمی بار می کند ،ضریب را از 39 در صد به 40 درصد اقزایش می دهد ،دفاتر قابل بررسی را از 5 درصد به 15 درصد افزایش می دهد ، تعهد ارائه اطلاعات درآمدی دفاتر را به سازمان امور مالیاتی کشور به گردن می گیرد ……….

مالیات دادن نه تنها عیب نیست بلکه دفاتراسناد رسمی آن را برای خود افتخار می دانند.موضوع این نیست که چرا مالیات میدهیم .پرداخت مالیات وظیفه قانونی و ملی و اجتماعی هر ایرانی است .مشکل این است که کمتر صنفی به اندازه دفاتر اسناد رسمی مالیات پرداخت می کنند با این حال چرا هر سال سخت گیریها بر این صنف وظیفه شناس باید بیشتر شود ؟ صنفی که خود بازوی سازمان امور مالیاتی در وصول مالیات می باشد .

و عجیب تر اینکه چرا راس هرم صنف سردفتران باید وارد معامله ای دو سر باخت برای اعضای صنف خویش شوند؟ سازمان امور مالیاتی کشور و کانون سردفتران و دفتریاران جهت اثبات حسن نیت خویش به دفاتر اسنادرسمی کشور ،بهتر است کسورات قانونی را بشکل واقعی آن 40% و ضریب مالیاتی را همان ضریب سالهای گذشته (30  یا 32% ) توافق و اعلام نمایند.

http://www.eaz-notary.com/Content.aspx?Id=TmV3c09waW4%3d-kgJk04ahhuE%3d&val=MTM3MA%3d%3d-%2fIbNjwjvbwc%3d

 
بدون نظر
  1. همکار می گوید

    سلام دوست عزیرجناب آقای مشهدی خیلی از شما متشکر که بسیار موشکافانه به موضوع پرداخته ای اما بدان که کانون خراسان هم دست کمی از کانون مرکز در بستن تفاهم نامه های تحمیلی نداردنمونه آن هم تفاهم نامه سه جانبه با پست و ثبت اسناد است که عملا” دفاتر اسناد رسمی نوکر بی چون و چرای پست و ثبت اسناد در صدور سند مالکیت شده اند ؛ بر ماست که در انتخابات آینده کانون استان خود مهره های حامی دفاتر را انتخاب کنیم نه اشخاص بله قربان گو !!!

  2. شاکی می گوید

    با سلام.چه خوب است که هنوز همکارانی هستند که دغدغه و غم صنفی!دارند و هنوز دچار روزمرگی تنظیم سند نگردیده اند.راه حل این مشکل و سایر مشکلات مانند اجبار به واریزی ۱۰درصد به حساب کانون و عدم ارائه بیمه و خدمات مطلوب و در شأن، تنها و تنها همبستگی و همراهی و همصدایی تمامی همکاران است و بس.موفق باشید.

  3. ناشناس می گوید

    دل بسی خون بکف آورد ولی دیده بریخت الله الله که تلف کرد و که اندوخته بود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.