iran flag

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت :از سال 89 تاکنون حدود 7 میلیون سند کاداستر در سراسر کشور صادر شده است.

ˈمحمد حسین بکاییانˈ روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حقوقی قضایی گروه اجتماعی ایرنا، افزود:از مجموع این سندهای صادره 2 میلیون و 551 هزار و 918 سند در سال گذشته صادر شده است که بیش از یک میلیون سند شهری و حدود یک میلیون و 691 هزار سند مناطق مسکونی روستایی و زراعی است.

وی همچنین از تهیه 18 میلیون قطعه نقشه کاداستر در سراسر کشور خبر داد.

وی افزود:حدود 400هزار سند کاداستر در دو ماه نخست امسال صادر شده است.

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: کاداستر یک واژه یونانی است ولی فرهنگستان زبان فارسی آن را ˈحدنگارˈ معادل سازی کرده است و در قانون نیز طرح جامع حدنگاری (کاداستر) قید شده است.

وی در تعریف کاداستر ادامه داد: کاداستر مجموعه فعالیتهای فنی، مهندسی و حقوقی در رابطه با املاک است بدین صورت که کلیه ملکها نقشه برداری ومشخصات جغرافیایی و اطلاعات حقوقی و ثبتی در آن گذاشته می شود.

وی اضافه کرد: هر ملکی شناسه خاص خود را دارد و چون این املاک اطلاعات شناسه جغرافیایی دارند، از این رو یک مکان نمی تواند در دو جا باشد و منحصر به فرد است.

**کاداستر از هرگونه تداخل، صدور سند معارض و تجاوز به املاک یکدیگر جلوگیری می کند

بکاییان درمورد مزیت این طرح گفت: طرح کاداستر از هر گونه تداخل، صدور سند معارض، تعدی و تجاوز افراد به املاک یکدیگر جلوگیری می کند.

به گفته بکاییان در ماده 156 قانون کاداستر که در سال 51 مصوب شده است به سازمان ثبت اسناد و املاک تکلیف شده تا کاداستر شهری را معین کند.

وی اضافه کرد: نقشه کاداستر املاک شهری به پایان رسیده و بیش از 1 میلیون و 200 هزار هکتار از املاک شهری و علاوه بر این حدود 2 میلیون و 500هزار هکتار از املاکی که به شهر متصل است نیز کاداستر شده است.

**جانمایی 60 میلیون هکتار املاک طبیعی و منابع ملی در طرح کاداستر

بکاییان از کاداستر املاک ملی و منابع طبیعی خبر داد و گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حدود 60 میلیون هکتار از زمینهای ملی و طبیعی در طرح حدنگار ˈکاداسترˈ جانمایی شده است.

معاون اموراملاک سازمان ثبت اسناد واملاک کشور ادامه داد: در تعامل با دستگاههایی مانند وزارت نیرو، راه و شهرسازی و همچنین محیط زیست از آنها خواستیم تا با این سازمان همکاری کرده و حریم خود را برای تهیه نقشه حدنگار مشخص نمایند.

وی از تهیه نقشه حدنگار بیش از 2 میلیون هکتار از زمینهای محیط زیست خبر داد و گفت: البته اکثر این زمینها با منابع طبیعی تداخل دارد.

** کلیه املاک ظرف 5 سال باید حدنگاری شود

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه قبلا حدود و مشخصات املاک بصورت توصیفی انجام می شد، گفت: در طرح کاداستر نقشه ها با مختصات جغرافیایی و کروکی محل ملک معین می شوند و برای این املاک سند مکانیزه صادر شده و این اطلاعات در بانک جامع اطلاعات املاک بصورت مکانیزه موجود است.

وی افزود: این املاک هولوگرام امنیتی دارد و لذا از سندهای معارض جلوگیری می شود.

بکاییان درمورد قانون کاداستر یا همان حدنگار گفت: قانون کاداستر قانون جمعی است که سازمان ثبت اسناد واملاک کشور را متولی این امر نموده و این سازمان باید نقشه های املاک را بصورت حدنگار تهیه کند.

وی ادامه داد: طبق این قانون همه دستگاههای دولتی متولی املاک موظفند تا مدت دوسال همه اطلاعات املاکشان را در اختیار اداره ثبت قرار دهند و سازمان ثبت نیز موظف است ظرف مدت 5 سال نقشه های این املاک را به صورت حدنگار تهیه کند.

بکاییان با اشاره به اینکه سازمان ثبت برای اجرای نقشه حدنگار هم با مشکلات قانونی و هم ساختاری و کمبود بودجه مواجه است، تاکید کرد که با اجرایی شدن این قانون مشکلات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه به حداقل خواهد رسید.

http://www.irna.ir/fa/News/81219255/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.