iran flag

خبر روزنامه شهرآرا مورخ 1393/04/31 رحمتی زاده مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار شهرآرا روزنامه مردم مشهد در خصوص علت ثبت شرکت ها و موسسات حقوقی گفت : ثبت شرکتها و موسسات این اداره کل در این خصوص به تکالیف قانونی و ذاتی خود عمل می کند

رویه‌های کانون وکلا‌ مبنای قانونی ندارد

ما وقتی سراغ غلامرضا رحمتی‌زاده، مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی می‌رویم، او در پاسخ به همه نقدهای عنوان شده، بیان می‌کند: هر چند ملاحظاتی که کانون وکلا و برخی مسئولان قضایی دارند، درخور‌توجه است؛ اما مکلف کردن متقاضیان ثبت شرکت یا مؤسسه به دریافت مجوز از هر سازمان و دستگاهی مستلزم دریافت حکم از مراجع قانونی است.
او این را هم می‌گوید درخصوص ثبت مؤسسه حقوقی؛ مصوبه الزام‌آوری مبنی بر ضرورت دریافت مجوز یا داشتن و ارائه پروانه وکالت و مشاور حقوقی ملاحظه نشده است‌،از‌این‌رو شعبه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ادارات ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی به تکلیف ذاتی و قانونی خود در این خصوص عمل می‌کند.
او اضافه می‌کند: که رویه‌هایی که کانون وکلا بر آن به‌عنوان ساختار مورد تایید خود پا می‌فشارد، مغایر ماده‌62 قانون برنامه پنجم توسعه کشور است.
رحمتی‌زاده توضیح می‌دهد: در‌صورتی‌که کانون وکلا یا هر مرجع دیگر خواسته‌ای مبنی بر ثبت نشدن مؤسسه حقوقی یا سایر مؤسسات دارد یا به دنبال صدور مجوز از ناحیه خود برای متقاضیان ثبت مؤسسه است؛ باید مطابق ماده‌62 قانون برنامه پنجم توسعه کشور عمل کند. این قانون می‌گوید که دستگاه‌های مدعی در مدت سه ماه پس از ابلاغ قانون یاد شده باید خواسته خود را رسماً به کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، وزرای امور اقتصادی و دارایی، کارگروه امور اجتماعی و دادگستری، همچنین سه ‌نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اصل نود (به‌عنوان ناظر) اعلام کنند تا سازوکار خواسته شده ‌ بررسی
شود.
مکاتبه کردیم، گفتند مانع ندارد که ثبت شود
اما وقتی ابهامات و گلایه‌های وکلا را با رحمتی‌زاده در مقام مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان‌رضوی مطرح می‌کنیم، او این‌گونه پاسخ می‌دهد: این موضوع که شما مطرح می‌کنید از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیزدر حال پیگیری است. ما هم مکاتباتی با مقامات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشتیم که گفتند در حال حاضر مانعی وجود ندارد پس اقدام به ثبت کنید.
اما ضرورت نظارت‌ بر موسسات حقوقی که با ثبت از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک، قانونی می‌شوند را نیز از این مقام مسئول جویا می‌شویم که دراین ارتباط عنوان می‌کند: سازمان به استناد قانون فقط موظف است کار ثبت را انجام دهد.

لینک خبر در روزنامه شهرآرا

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    باسلام متاسفانه امروزه بعضی از افراد که بدنبال کلاهبرداری هستند از طریق ثبت شرکتها و به ثبت رساندن شرکت این کار را انجام میدهند و باید در این کار خیلی دقت کردو تمهیدات لازم برای مقابله با این نوع کلاهبرداری اندیشید که باید این امر در بدو ثبت شرکت انجام شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.