iran flag

حدیث هفته: اقسام سه گانه انسانها ، گروه سوم رهروان متزلزل


بسم الله الرحمن الرحیم


به نام آن خداوندی که هم ایجاد وآفرینش نعمت ها و هم بقا و دوام نعمت ها هر دو در کف با کفایت حضرت اوست

 

اقسام سه گانه انسانها

…… بطور کلی انسان ها را دربرخورد با حقایق و معارف الهی و پیمودن وادی حق و حقیقت به  سه گروه تقسیم می گردند:1-رادمردان ثابت قدم 2- معاندان لجوج 3- رهروان متزلزل

که حدیث دوهفته گذشته به گروه اول و دوم اختصاص داشت و حدیث این هفته  گروه سوم را  بررسی مینماید.

گروه سوم: رهروان متزلزل «الضالین»

سومین گروه ، مردمانی هستند که با حقیقت آشنا شده و کژی ها و راستی ها و زشتی ها و زیبایی ها را می شناسند و حق بر ایشان هویدا می شود اما به دلیل ضعف شخصیت ، پاره ای ناتوانی ها ، آگاهی نداشتن از توانایی های خویش یا برخی خودبزرگ بینی های موهوم و بی حساب ، به شکل صحیح در مسیر قرار نگرفته و گام هایی متزلزل بر می دارند . آنها با اینکه با راه آشنا هستند ، به دلیل غفلت ها ، کاستی ها، فزونی ها ، افراط ها و تفریط ها به ضلالت می افتند. این جماعت یا از راه می مانند یا براساس همان اشتباهات خود ، راه را دگرگون می پیمایندو با وجود اینکه بیراهه می روند، گمان می کنند در مسیر صلاح و حق قرار دارند . لذا خداوند این گروه را «الضالین»معرفی می کند.البته مفهوم ضلالت در قرآن گستره وسیعی دارد و از بی اعتقادان به توحید و معاد تا هواپرستا و فاسقان را در بر می گیرد.

…همان گونه که ذکر شد ، براساس آموزه های قرآن و روایات ، می توان مسیحیان را مصداق بارز و شاخص و این طرز تفکر دانست این گروه هر چند پشت سر عیسی (ع)حرکت کردند ؛ به تدریج اقانیم (ثلاثه)را با وحدت خداوندی جایگزین کرده و دچار انحراف اعتقاد به سه مبدا" (اب وابن و روح القدس)شدند:

(لَقَد کَفَرَالَّذینَ قَاُلوا انَّ اللهَ ثَالِثُ ثَلَاثَهٍ وَ مَامِن اِلِه اِلاالِهٌ وَاحِدٌ)1

کسانی که گفتند : همانا خدا سومین (شخص از)سه [خدا]است ، قطعا" کافر شده اند و هیچ معبودی جز خدای یکتا نیست .

آنها مانند گروه اول عناد نورزیدند؛ امامسیح را فرزند خدا نامیدند:

(وَ قَالَتِ النَّصَاری الْمسیحُ ابْنُ اللهِ ذلِکَ قَوْلُهُم بِاَفْوَاهِهِم یُضاُهِئُون قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللهُ اَنَّی یُوفَکُونَ)2

و نصاری گفتند: مسیح ، پسر خداست این سخنی [باطل]که به زبان می آورند و به گفتار کسانی که پیش از این کافر شده اند،مشابهت می رساند . خدا آنان را بکشد چگونه [از حق]بازگردانده می شوند؟


این جماعت به راهی منحرف رضایت دادند : دیرنشینی ترک دنیا و رهبانیت، ممنوعیت ازدواج و پیروی بی چون و چرا از احبار و راهبان ، همه و همه مصادیق ضلالت و گمراهی این جماعت است .به بیان قرآن کریم (وَ رَهْبَانِیه ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْناهَا عَلَیهِم)3(و اما ترک دنیایی که از خود درآوردند، ما آن را بر ایشان مقرر نکردیم)


…خداوند با تکرار نفی به وسیله حرف «لا»به این نکته اشاره می کند که مغضوبیت و ضلالت دو عنصر مستقل و مجزا هستند و این دو حوزه را مستقلا" خداوند نفی کرده است . البته این دو گروه نیز کاملا" از هم جدا نیستند؛ زیرا تمام کسانی که در شعاع غضب الهی واقع اند،به طور حتم گمراه نیز هستند و حتی چه بسا ضلالت یافتگانی که غضب شده خداوندند.    


1-مائه ،73


2-توبه ،30


3-حدید ،27


4-محمد علی انصاری ،تفسیرمشکاه ،ج 1 ، صفحه329

بدون نظر
  1. سردفتر محتاج دعا می گوید

    خداوندا ما را از هدایت یافتگان قرار بده نه از مغضوبین و نه از ضالین انشالله

  2. ناشناس می گوید

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ۱الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ۲الرَّحْمنِ الرَّحیمِ۳مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ۴إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ۵اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ۶صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.