iran flag

هیاهویی بنام تعویض پلاک و تحمیل هزینه‌ایی ملی


سلام و عرض ادب خدمت دوستان ، همکاران 


در خصوص موضوع مناظره جمعه نکته ذیل بنظر میآید


اصولا چرا مراجعه به مراکز تعویض پلاک ؟!

 اصولا چرا تعویض پلاک باید در مراکز معدودی بخصوص در کلان ‌شهرها و خیلی از شهرها هم که اصلا مرکز تعویض پلاک وجود ندارد تمام اموری که در مرکز پلاک انجام میشود در عمل ظرفیت اجرای آن در دفاتر اسناد رسمی به بهترین نحو موجود است و ظرفیت قانونی این موضوع هم وجود دارد .

ماده29ـ نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکوردر دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.

 

ماده ۲۹ آمده ( … یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه ، هویت مالک ، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند )

تمام این امور در دفاتر اسناد رسمی با توجه به صلاحیت حاکمیتی و ذاتی ، گستره جغرافیایی و امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری و شبکه‌ایی دفاتر اسناد رسمی مقدور است و بجای روانه و آواره کردن و اتلاف وقت و هزینه همه این امور به مردم و روانه کردن ایشان به مراکز محدود و دور از محدوده شهری در دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد احیانا موارد مشکوک و تخصصی نقل و انتقال خودروها یا وسائط نقلیه به مراکز راهنمایی جهت خاص کارشناسی حواله داده شوند و از تحمیل هزینه گزاف مادی و معنوی به مردم خودداری کنند به بهانه درصد خیلی کمی از تخلف احتمالی در نقل و انتقال خودرو چنین هزینه گزاف ملی به مردم تحمیل نشود .

موضوع نصب پلاک یا پرچ ساده آن به تبعیت و الگو برداری کشورهای دیگر توسط ذینفع – یا صاحبان دستگاه پرچ صورت پذیرد ! – و نیازی نیست که با جنجال تعویض پلاک و نصب آن مردم را آواره و دربدر مراکز تعویض پلاک نماییم که کلی هزینه معنوی و مادی به ایشان تحمیل نماییم

درخصوص متقاضیان جدید پلاک که قبلا دریافت نکرده‌اند یا متقاضی پلاک دوم به بعد هستند یا احیانا مفقودی و مستعملی پلاک اتفاق افتاده است نیز از طریق دفاتر اسناد رسمی توسط ارسال بصورت پیک صورت پذیرد و چنانچه راهنمایی رانندگی یا راهور محق به اخذ هزینه صدور پلاک باشد توسط خود دفاتر اسناد رسمی وصول شود و بحساب ایشان واریز گردد که دغدغه – نیت خیر و عاری از سودجویی !- ایشان نسبت به مردم نیز برآورده شود

 ahmadali sirous

بدون نظر
  1. سردفتر می گوید

    باسلام-باید هم اینگونه جواب بدهد نیروی انتظامی -وقتی متاسفانه عده ای ازهمکاران با تنظیم هرنوع وکالتی برروی برگ سبزها بنحوی همکارنیروی انتظامی یاهمان رهگشاشدندچرا باید کوتاه بیایند.وقتی خودمان برای کارخودمان ارزش قائل نیستیم وهمه چیزرا پول می بینیم باید هم اینگونه ضربه بخوریم

  2. سردفتر می گوید

    حال که مرکز رهگشا برای درآمد بیشتر خود از بعضی موارد که در رانندگی ضروری ومهم است مثل بیمه نامه ومعاینه فنی چشم پوشی میکند چرا کانون یا اداره ثبت برای دفاتر که دراصل درآمد سازمان را بیشتر میکند تسهیلاتی را درنظر نمیگیرد مثلا قبل از تعویض پلاک سند قطعی تنظیم گردد

  3. حسین فتاحی سردفتر 14 تربت حیدریه می گوید

    باسلام واقعا” چه منع قانونی برای تنظیم سند قبل از تعویض پلاک وجود دارد . تکلیف مقرر در ماده ۲۹ متوجه مالکین خودرو است و چنانچه مالک به این وظیفه خود عمل ننماید نیز هیچ جرمی مرتکب نشده و عدم اجرای تکلیف مذکور ضمانت اجرایی هم ندارد ؛ پس بهتر سازمان محترم ثبت اسناد از سلاح مقابله بمثل استفاده نموده و دست دفاتر اسنادرسمی را در این موضوع ( تنظیم سند قبل از تعویض پلاک ) طی بخشنامه ای باز نماید .

  4. تقی زاده 94 مشهد می گوید

    بنده به برنامه مناظره شبکه یک پیشنهاد کردم ضرورت تعویض پلاک را در برنامه مطرح کنند و بررسی شود که چرا باید پلاک خودرو ها تغییر کند ؟ حذف تعویض پلاک را مطرح کنند تا قانون اصلاح شود و پلاکها به خودرو اختصاص یابدو راهنمایی رانندگی برای تشخیص مالک از سامانه ثبت استفاده کند . این موضوع باید به مطالبه مردمی تبدیل شود تا همه از شر مشکلات مراکز تعویض پلاک رها شوند و فقط کسانی که تمایل دارند برای کنترل وضعیت خودرو به مراکز مراجعه کنند

  5. محمد می گوید

    همکار عزیز بنده هم مثل شما علاقمندم قبل از تعویض پلاک سند قطعی تنظیم شود ولی چگونه میتوان ماده ۲۹ را که مقرر داشته ابتدا باید پلاک تعویض شود نقض نمود ؟! کانون یا اداره ثبت که نمیتواند واضع قانون جدید یا ناسخ آن باشد!

  6. دفتریار می گوید

    در واقع معضل اصلی از آنجایی شروع شد که پلاک انتظامی در کشور شخصی گردید . به راستی دلیل شخصی شدن پلاک انتظامی چه بود و چه خاصیتی دارد ؟ پلاکی که متکی به خودروست و در صورت خارج شدن خودرو از مالکیت شخص باید فک و در انبار نیروی انتظامی نگهداری شود ، چرا باید شخصی باشد . چرا باید چندین برابر خودرو موجود در کشور پلاک صادر شود تا حدی که شماره گذاری را با مشکل مواجه کرده است؟ اگر سیستم ارتباط صحیحی بین دفاتر اسناد رسمی و پلیس وجود داشته باشد که هنگام تنظیم سند رسمی همانند کنترل ممنوع المعاملات و بررسی هویت اشخاص توسط ثبت احوال ، اطلاعات شکایات و موارد سرقت و جعل و غیره با درج پلاک خودرو در سیستم ثبت اسناد چک شده و پس از تنظیم سند نیز تغییر مالکیت خودرو در بانک اطلاعاتی راهنمایی و رانندگی وارد شود ، چه نیازی به مراجعه مردم به مراکز تعویض پلاک و انتظار در صف های طولانی آن خواهد بود ؟ شاید این امکان در گذشته وجود نداشت اما اکنون با ایجاد دولت الکترونیک این خواسته دست یافتنی شده است. نظر شما چیست ؟

  7. وطن زاده سردفتر 14 تربت جام می گوید

    سلام . اینکه مراکز تعویض پلاک با وکالت تعویض پلاک مدعی است که مالکیت خودرو به به دیگری واگذار نموده است جایی بسی تاسف است .حال تو به این قصه بی در و پیکر رو….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.