iran flag

معاون معماری شهرداری مشهد مقدس: سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی در برنامه ششم توسعه گنجانده شود/ ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در مشهد مقدس

حسین نژاد/ معاون معماری شهرداری مشهد

خبرگزاری تسنیم: معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد مقدس گفت: از اعضای کمیسیون عمران مجلس درخواست کرده‌ایم نسبت به سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

محمد رضا حسین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: بافت فرسوده در انواع مختلفی تقسیم بندی شده اما آنچه را که قانون تقسیم بندی کرده و شناسایی آن برعهده شهرداری براساس کمیسیون ماده 5 است براساس سه پارامتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به این سه فاکتور گفت: ریزدانه بودن، نفوذناپذیری و مستحکم نبودن سه فاکتور اصلی شناسایی بافت فرسوده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد مقدس بیان کرد: ریزدانه بودن یعنی قطعات، ریز است و نفوذناپذیری یعنی امکان خدمت رسانی ندارند و مستحکم نبودن یعنی مقاومت لازم را ندارد.

حسین نژاد بیان کرد: در مشهد بافت‌های فرسوده در نقاط مختلف شناسایی شده و مشغول احیا هستیم، از جمله مجموعه 30 هکتاری آبکوه و مجموعه حر عاملی.

حسین نژاد تاکید کرد: اعتقاد ما این است که کلیه سکونتگاه‌های غیررسمی نیز که داخل محدوده شهری هستند باید وارد بافت فرسوده شوند و جزو این محدوده محسوب شوند.

وی گفت: زیرا این مناطق براساس طراحی شهری ساخته نشدند و برای جمعیت با فشردگی بالا طراحی شده است، بنابراین درصدی از سکونتگاه‌های غیررسمی هم وارد بافت فرسوده هستند.

حسین نژاد تاکید کرد: در مجموع در مشهد مقدس مساحت بالایی در حدود سه تا چهار هزار هکتار ممکن است بافت فرسوده داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هشتم شورای اسلامی افزود: وقتی لکه‌ای به عنوان بافت فرسوده شناسایی می‌شود سبک‌های مختلفی برای احیا وجود دارد، یکی از این سبک‌ها احیای بافت فرسوده بدون توجه به ساکنان آنها است که البته این به نظر بنده احیا نیست بلکه انتقال جمعیت از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد مقدس گفت: باید خود مردم را وارد ماجرای احیای بافت فرسوده کرد و از مهاجرت جلوگیری یعنی قطعه به خود مردم واگذار شود.

حسین نژاد افزود: اخیرا رویکرد ما در منطقه آبکوه مشهد مقدس به این سمت رفته که پروژه‌ها را به ریز پروژه تبدیل کنیم و آنها را به افراد خود آن محله واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: نباید جمعیت این مناطق را به نقطه‌ای دیگر سوق دهیم که مشابه این مسئله در میدان شهدای مشهد مقدس اتفاق افتاده است.

حسین نژاد افزود: با توجه به وضعیت خاص مشهد و شرایطی که جمعیت روستایی و شهری دارد یعنی حدود 70 درصد جمعیت شهرنشین هستند، بیش از یک میلیون نفر در حاشیه شهر به جمعیت شهری اضافه شده که نیازهای متنوعی دارند.

وی افزود: اگر نیازهای جمعیت این مناطق را صرفا نیازهای کالبدی ببینیم و به دنبال باز کردن و احداث چند خیابان باشیم، نیاز ساکنان این مناطق برطرف نمی‌شود و ما در این زمینه کار کارشناسی انجام داده‌ایم.

وی گفت: به دنبال آن هستیم که در کنار مسائل کالبدی از سایر دستگاه‌ها نیز کمک بگیریم، مثلا در مباحث فرهنگی، اقتصادی و امنیتی  سایر سازمانها به کمک بیایند زیرا مبنای کار توانمندسازی است و باید شرایطی ایجاد شود که ساکنان این مناطق دغدغه اشتغال نداشته باشند و حالت عدالت را در کل مشهد به آن نزدیک شویم.

وی با اشاره به اهمیت شهرداری مشهد در رسیدگی به مسائل بافت فرسوده مشهد مقدس عنوان کرد: چند بازدید بعد از انتصاب آقای مرتضوی به عنوان شهردار مشهد مقدس انجام شد و این موضوع را ایشان در محافل مختلف مطرح کردند و جلسه‌ای نیز با حضور وزیر کشور برگزار شد و در سفر رئیس جمهور هم بحث سکونتگاه‌های غیرررسمی به عنوان یک اولویت اصلی مطرح شد.

حسین نژاد تاکید کرد: شهرداری با اعتبارات محدود نمی‌تواند، البته اکثر این نقاط شناسایی و پروژه‌های پیشگام شناسایی شده و سالی هزار میلیارد تومان و فقط در یک پایلوت برای این طرح‌های پیشگام نیاز داریم.

وی گفت: بافت فرسوده مشهد مقدس در 8 پهنه شناسایی شده که هر کدام 64 محله دارد. چیزی نزدیک چهار هزار هکتار محدوده این بافت است.

حسین نژاد با اشاره به تصمیمات لازم در زمینه بافت فرسوده مشهد مقدس گفت: تصمیمات زیادی گرفته شده، برخی پیشنهاد دادند که یک سازمان اجرایی غیر از شهرداری با ردیف مستقل ایجاد شود تا در خارج از محدوده شهری هم خدمت رسانی کند.

وی گفت: ساخت و سازها در حاشیه شهر مشهد مقدس باید از قوت و استحکام لازم برخوردار باشد، البته در این هدفگذاری قسمت عمده مسئله، اعتبارات و بودجه است که باید دولت هم در این زمینه به شهرداری مشهد مقدس کمک کند.

وی با اشاره به مسئله تعدد مسکن قولنامه‌ای در بافت فرسوده مشهد مقدس اظهار کرد: اصرار ما بر این بوده است که قدرت اداره ثبت اسناد در این مناطق بیشتر شود و خود شهرداری هم تسهیلاتی را برای مناطق بافت فرسوده قائل شود.

حسین نژاد گفت: می‌توانیم اسناد مسکن در این مناطق را مشروط صادر کنیم تا با هویت شوند و اگر این اتفاق بیفتد سرمایه گذار راحت تر وارد این مناطق می‌شود.

وی افزود: این یک ضرورت است و در سفر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به مشهد مقدس نیز این مسئله را مطرح کردیم.

حسین نژاد بیان کرد: از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم حکمی در برنامه ششم ایجاد شود تا به سکونتگاه‌های غیررسمی توجه بیشتری شود و سکونتگاه‌های غیررسمی دارای سند شوند.

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/538367

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.