iran flag

مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری کشور در گفت و گو با میزان دلالان و موسسات غیرمجاز متقاضیان ثبت شرکت را دچار مشکلات غیرقابل جبران می کنند

 
 

خبرگزاری میزان: مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری کشور گفت: در هر کشوری ثبت رسمی اشخاص حقوقی از اهمیت و جایگاه خطیری برخوردار است و از دو جهت صحت ثبت و تولید اشخاص حقوقی و همچنین سرعت ارائه خدمات به این اشخاص سازو کارهای متنوعی برابر قوانین و اصول آن کشور پیش بینی و از طریق بانک جهانی این فرآیند ها سالانه بررسی و رتبه بندی می شود.

مرتضی ادب در گفت و گو با خبرنگار حقوقی میزان، با بیان این مطلب افزود: اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری یکی از ادارات زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که وظیفه ثبت اشخاص حقوقی را به عهده دارد.

وی ادامه داد: در کشورمان ثبت اشخاص حقوقی در دو گروه شرکت ها و موسسات غیر تجاری حاکم بر قوانین ریشه دار و قدیمی در یک صد سال اخیر است و همچنین با توجه به تخصصی بودن فعالیت ها و تولید دستگاه های متعدد بر هر گروه از فعالیت ها قوانین تخصصی آن دستگاه نیز در کنار قوانین تجارت و قوانین تشکیلات موسسات غیرتجاری موجب ایجاد فرآیند نسبتا پیچیده در تنظیم صورت جلسات و اخذ مجوزات شده است.
مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری کشور تصریح کرد: حوزه ثبت شرکتها در ایران در اجرای تکالیف اسناد فرادستی و بهبود فضای کسب و کار نسبت به ایجاد پنجره واحد در ارائه خدمات اقدام کرده است در این خصوص سه پایگاه به ترتیب در حوزه اطلاع رسانی و مقررات و ارائه اطلاعات هر شخصیت حقوقی و همچنین ثبت درخواست ها در تاسیس و تغییرات راه اندازی گردیده است و دسترسی به تمام این پایگاه ها رایگان و بدون محدودیت است و بر این اساس متقاضیان بدون هیچ گونه پرداختی می توانند هم از مقررات مطلع گردند هم نسبت به ثبت درخواست اقدام نمایند.
ادب یادآور شد: بخشی از متقاضیان نسبت به ابعاد حقوقی درخواست اشرافیت کامل را نداشته و همین امر موجب ثبت ناقص درخواست و در بعضی از موارد ثبت غیر قانونی درخواست مانند درخواست تاسیس شرکت هایی در حوزه فعالیت های حاکمیتی می نماید که در برخی از موارد این معضل با مراجعه متقاضیان به برخی از واسطه ها و دلالان غیرمجاز چالش ها را دو چندان کرده و واسطه ها یا دفاتر ارائه خدمات ثبتی (غیرمجاز) با اخذ هزینه های سنگین و عدم پیگیری کار متقاضی موجب بروز مشکلاتی متعدد و غیر قابل جبران می گردد.
وی بیان داشت: بنابراین برابر سوابق اگر درخواست صحیح و قانونی باشد حداکثر در شهری مانند تهران با گردش بالای تقاضاها طی مدت 7 روز کاری تعیین تکلیف می شود و دررابطه با سایر تقاضاها با توجه به اهم موارد یاد شده مشکلات جدی کماکان پیش رو است . البته برگزاری دوره های آموزشی برای متولیان ، تهیه بروشور ، ارتقاء بخش راهنمای پایگاه ، تخصصی سازی و … از راهبرد هایی است که تاکنون اقدام گردیده و با برگزاری جلسات باسایر متولیان ، سایر نیازها در دست بررسی و اصلاح فرآیند در دست اقدام خواهد بود.
وی افزود: از آنجایی که اقدامات و عملکرد این اداره موجب جلوگیری از اختلافات و بهداشت حقوقی می شود می توان گفت علاوه بر وظیفه ذاتی ثبت انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری داخلی و خارجی، وظیفه خطیر دیگری بر عهده این اداره کل است که در صورت بروز اختلاف کمک قابل توجهی از لحاظ دقت و سرعت به مراجع قضایی می کند.
ادب ادامه داد: عملکرد کارکنان این اداره، پاسخگوی حجم روز افزون درخواست های متقاضیان در خصوص تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات غیر تجاری است و در جهت بهبود فرایندهای تکالیف اسناد فرادستی از طریق بکارگیری فناوری های نوین اقداماتی در این اداره کل براساس نیازهای روز جامعه و اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری و تکالیف قانونی صورت پذیرفته است.
به گفته وی سه محور کاهش زمان، هزینه و تعداد مراحل کار از مهمترین اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.
مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری کشور، درخصوص وظایف اصلی اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری خبرداد و بیان داشت:ثبت شرکت های تجارتی و موسسات غیر تجارتی ایرانی و تغییرات بعدی آن، ثبت دفتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه تهران، ثبت دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه تهران، ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی در ایران و تغییرات بعدی آن، تعیین نام شرکت های داخلی وخارجی و موسسات غیرتجاری، نمونه ای از این وظایف است.


ایجاد سایت اطلاع رسانی ثبت شرکت ها
ادب با اشاره به اقدامات انجام شده از ایجاد سایت اطلاع رسانی ثبت شرکت ها اظهار داشت: سایت اطلاع رسانی به آدرس http://sherkat.ssaa.ir با هدف شفاف سازی فرایندها و خدمات مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری در اختیار ذینفعان و متقاضیان آن قرار دارد. این سایت می تواند مورد استفاده کلیه متقاضیان ثبت شرکت ها تجار و فعالان اقتصادی به منظور آشنایی با تعاریف ، ویژگی ها ، روش ها قرار گیرد.
وی بیان داشت: کارآفرینانی که تصمیم به رسمی نمودن کسب و کار خود می کنند می توانند با توجه به نوع فعالیت و نحوۀ شراکت خود ، نوع شرکت یا موسسه ای را که می خواهند تاسیس کنند انتخاب نمایند . لذا تمامی روش های ممیزی و مدارک مورد نیاز به متقاضی از طریق سامانه اطلاع رسانی در بخش های مختلف و قسمت بخشنامه موجود است.
ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی اشخاص حقوقی
ادب تصریح کرد: با توجه به نیاز ضروری وزارتخانه ها ، سازمانها ، شبکه بانکی و امور مالیاتی و سایردستگاه های اجرائی ونظارتی به داشتن یک شناسه واحد برای اشخاص حقوقی کشورکه امکان شناسایی و رهگیری ، اختصاص منابع مالی و همچنین پیگیریهای قضایی را تسهیل نموده و در اجرای آئین نامه اختصاص شناسه ملی مصوب هیات وزیران و بند 6 و7 از ماده یک آئین نامه مستندسازی جریان وجوه درکشور و به استناد قانون الزام اختصاص شماره ملی وکدپستی برای کلیه اتباع ایرانی، سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به عنوان متولی صدور شناسه ملی برای کلیه اشخاص حقوقی کشور ، با هدف تسهیل تبادل اطلاعات اشخاص حقوقی مابین دستگاههای اجرایی ، اقدام به طراحی وپیاده سازی این پایگاه برای کلیه اشخاص حقوقی نموده است و بیش از 000/500/1 شناسه ملی از سوی این سازمان تولید و اختصاص داده شده است و سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی به آدرس www.ilenc.ir است.
ایجاد سامانه پذیرش ثبت تاسیس و صورتجلسات تغییرات
مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری کشور خاطرنشان کرد: در جهت اجرای تکالیف متعدد فوق ، لاجرم ، تمامی فرایند های حوزه ثبت شرکت ها از جمله ثبت تاسیس و تغییرات انواع شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری ، ثبت هیات مدیره و بازرسان شرکت ها بررسی سرمایه شرکت ، تغییر اساسنامه و موضوع فعالیت و سایر موارد از درگاه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir بصورت غیر حضوری پذیرش و منجر به آگهی ثبتی شده است. سامانه الکترونیکی ثبت شرکت ها از دو بخش برون و درون سازمانی تشکیل شده که در سامانه برون سازمانی ، پیش بینی پذیرش تاسیس، تغییرات و پیگیری قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.