iran flag

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در گفت‌وگو با «حمایت» خبر داد ثبت بیش از یک میلیون سند در سامانه ثبت آنی خراسان‌رضوی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی از ثبت بیش از یک میلیون و 332 هزار و 54 مورد سند در سامانه ثبت آنی خبر داد و گفت: این تعداد اسناد از شهریور سال گذشته تا پایان 6 ماه نخست امسال صادر شده‌است.

غلامرضا رحمتی‌زاده در گفت‌وگو با «حمایت» افزود: از این میزان سند صادره 628 هزار و 88  سند در 6 ماهه نخست امسال تنظیم شده و شناسه یکتا دریافت کرده‌اند .همچنین در 6 ماه نخست سال جاری 33 هزار و 68 مورد از معاملات غیرمنقول اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز 97 هزار و 193 مورد از معاملات منقول به ترتیب با 08/16 درصد کاهش و 7/12 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۵08 دفترخانه اسناد رسمی استان به ثبت رسیده‌است. وی ادامه داد: در همین مدت 221 هزار و 444 وکالت رسمی در دفاتر اسناد رسمی استان تنظیم شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37/2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این مقام مسئول تاکید کرد: با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی علاوه‌بر شفاف و آسان‌سازی تنظیم اسناد رسمی‌، اطلاعات اسناد تنظیمی به صورت آنی از طریق شبکه‌های LAN و  WANاین دستگاه در بانک‌های اطلاعات اداره‌های ثبت اسناد و املاک شهرستان‌ها، اداره‌کل ثبت استان و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار می‌گیرد و ضمن به‌روزرسانی ثبت اطلاعات ملک و مالک، امکان دسترسی مالک به اصالت و اطلاعات مرتبط با ملک در فضای الکترونیکی ایجاد شده و نظارت بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و اسناد تنظیمی همچنین استقرار برخط اطلاعات در دفاتر املاک اداره‌های ثبت اسناد رسمی به شکل لحظه‌ای فراهم شده‌است.
 
  ثبت آنی از سرقت اوراق بهادار جلوگیری می‌کند
وی در ادامه اجرایی شدن سامانه ثبت آنی را جمع‌آوری اوراق بهاداری دانست که پیش از این در قطع‌های مختلف استفاده می‌شدند، در مواردی هم مورد سرقت قرار می‌گرفتند و البته به وسیله جاعلان اسنادی که فاقد اصالت بود تحریر می‌شد و اکنون اسناد به صورت یکسان با بهره‌مندی از بانک‌های اطلاعات ثبتی تنظیم و با ثبت نهایی سند، چاپ مکانیزه اخذ و تحویل ذی‌نفعان می‌شود.رحمتی‌زاده با بیان مزایای ثبت سند رسمی الکترونیکی و اطلاع‌رسانی پیامکی اظهار کرد: اسناد ثبت شده در سامانه ثبتی آنی علاوه‌بر حفظ الکترونیکی اطلاعات طرف‌های سند و نوع سند، شناسه یکتا، بارکد رمز سند، شماره و تاریخ ثبت دفتر و اطلاعات سردفتر و دفترخانه‌، شرایط و متون حقوقی، هزینه‌های قانونی و مورد معامله قسمتی از بخش‌های اطلاعاتی موجود در اسناد رسمی، مالک می‌تواند در فضای اینترنتی با بهره‌مندی از بانک اطلاعاتی مرتبط در اداره‌های ثبت اسناد و املاک اصالت سند خود را بررسی کند. همچنین با توجه به ثبت شماره تلفن همراه مراجعان در سامانه  موضوع سند از طریق پیامک نیز به اطلاع اصحاب معامله می‌رسد.
 
   صدور 89 هزار سند مالکیت کاداستری
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی در بخشی دیگر از سخنان خود از صدور 89 هزار و 36 سند مالکیت کاداستری در 6 ماه منتهی به شهریور امسال خبر داد و افزود: این اسناد برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی به وسیله واحدهای ثبت اسناد و املاک تابع استان خراسان‌رضوی صادر شده‌است. رحمتی‌زاده گفت: در اسناد مالکیت تک برگ کاداستری حداقل ۸۰ بخش اطلاعاتی نهفته است و امکان جعل اطلاعات این اسناد حداقل و وجود تعارض ملکی در فضای آن به عدد صفر نزدیک است. وی در ادامه تشریح عملکرد این اداره‌کل در 6 ماه نخست سال 93 تصریح کرد: همچنین تا پایان شهریور سال جاری 351 میلیارد ریال مطالبه‌های بانک‌های دولتی و موسسه‌های مالی و اعتباری استان از سوی این نهاد وصول شده‌است. از این مبلغ 152 میلیارد ریال مطالبات معوقه بانک‌های دولتی و 9/198‌ میلیارد ریال مطالبات معوقه بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری خصوصی استان بوده که توسط شعبه‌های اجرای واحدهای ثبت اسناد و املاک استان وصول شده‌است. بیش از 59/33 میلیارد ریال نیم عشر دولتی هم حاصل و به حساب درآمدهای عمومی دولت واریز شده‌است.  وی همچنین خاطرنشان کرد: در این مدت 387 میلیارد و 18 میلیون ریال درآمد حاصل از عملکرد واحدهای ثبت اسناد و املاک استان نیز با 48 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به حساب درآمدهای عمومی دولت واریز شده است.  مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی اظهار کرد: در این بازه زمانی 693 اجراییه چک بلامحل هم در شعبه‌های اجرای واحدهای ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی با بیش از 32/5 درصد افزایش نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته صادر شده‌است.
 
  پاسخ الکترونیکی به 100 هزار استعلام
رحمتی‌زاده افزود: علاوه بر اینکه اسناد مالکیت جدید کاداستری بر اساس اطلاعات بانک عظیم جامع املاک استان صادر می‌شود، در 6 ماهه نخست امسال با بهره‌مندی از این اطلاعات به 100 هزار و 830 استعلام دفاتر اسناد رسمی و مراجع قضایی پاسخ الکترونیکی داده شده‌است و در این مدت با این روش اطلاعات 73 هزار و 18 خلاصه معامله دریافت و در بانک اطلاعات کاداستری قرار گرفته‌است.این مقام مسئول در ادامه این گفت‌وگو درباره تعداد شرکت‌ها و موسسه‌های غیرتجاری ثبت شده در نیمه نخست سال جاری تصریح کرد: 2 هزار و 372 شرکت و موسسه در دفاتر ثبت شرکت‌های واحدهای ثبت اسناد و املاک استان به ثبت رسیده‌است. وی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17/6 درصد کاهش یافته‌است، عنوان کرد: در این مدت هزار و 849 شرکت تجاری و 218 شرکت تعاونی و 305 موسسه غیرتجاری  در دفاتر به ثبت رسیده‌است.  رحمتی‌زاده افزود: همچنین 75 شرکت تجاری و تعاونی و 4 موسسه غیرتجاری در سطح استان منحل شده و در این مدت تغییرات 7 هزار و 261 شرکت ثبت و 254 اظهارنامه کارت بازرگانی صادر شده‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.