iran flag

کانون مرکز به نیابت از کانونهای سراسر کشور میبایست پاسخ این سخنان را بدهد

باز هم «سیدجلال الدین دری» دست به کار شده و دوربینش را با اهداف ارزشمندی به سمت حقایقی گرفته است که کم و بیش همه اقشار جامعه ناگزیر با آن سرو کار دارند.

 


گروه فرهنگ "رویکرد"*: در این یادداشت سعی شده است علاوه بر نکات هنری، به نقد تخصصی محتوای سریال «برابر اصل» به کارگردانی «سید جلال الدین دری» که از شبکه یک سیما پخش شد پرداخته شود.

باز هم «سیدجلال الدین دری» دست به کار شده و دوربینش را با اهداف ارزشمندی به سمت حقایقی گرفته است که کم و بیش همه اقشار جامعه ناگزیر با آن سرو کار دارند.

سریال «برابر اصل» داغ ترین اثر این کارگردان نام آشنا، از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

این بار هم «دری» همانند آثار قبلی خود یک داستان هدفمند با پیامی مشخص را دنبال میکند. با این تفاوت که بعد از دیدن حتی یک قسمت از این سریال به روشنی دریافت خواهید کرد که رویکرد سریال «برابر اصل» آموزشی است. آموزش نه چندان زیر پوستی مسایل حقوقی مربوط به دفتر خانه های اسناد رسمی.

با نگاه به کارنامه «سید جلال الدین دری» و برخورد با سریال هایی چون «سراب» و مخصوصا «پول کثیف» که مستقیما به مسایل اجتماعی و فساد اقتصادی می پردازد، رویکرد سریال برابر اصل را می توان یک تجربه جدید برای کارگردان دانست؛ زیرا فرا تر از آسیب شناسی قدم برداشته و وارد عرصه آموزش و ارسال پیام مستقیم به بیننده شده است.
داستان این سریال درباره زندگی یک سردفتر اسناد رسمی است که علاوه بر مشکلات و مسایل روزمره خود درگیر دشمنی و کینه توزی شخصی می شود که قصد دارد از دفترخانه وی کلاهبرداری کند.

نویسنده ی این سریال که خود «جلال الدین دری» است در فرازهایی از فیلم نامه به آموزش مسایل حقوقی مبتلا به، در دفتر خانه ها هم می پردازد که این مطلب خوشایند ترین بخش این اثر است. مسایلی که شاید هیچ وقت فرصت آموزش آن برای عموم جامعه به وجود نیاید. این پیام های آموزشی غالبا از جانب حسن جوهر چی (سردفتر) بیان می شود که زبان فصیح وی به این ویژگی مثبت سریال، لباس اثر بخشی می پوشاند.

اتفاقا به نظر می آید تمام لطف این پیام ها و آموزش ها به مستقیم بودن آن باشد، زیرا مخاطب به سادگی هدف مقدس سریال را دریافت می کند و از اینکه با دیدن آن چند نکته حقوقی پرکاربرد را فرا می گیرد از تیم سازنده راضی می شود.

از دیگر خصوصیات این سریال می توان به استفاده از نام مناسب و در خور موضوع اشاره کرد.

دیگر اینکه می شود به عنوان اثری پیشتاز در انعکاس سختی های فراوان سردفتران از این سریال یاد کرد. سختی هایی که معمولا عموم جامعه از آن بی خبرند. بنا بر این سردفتران و دفتر یاران باید از خالق این اثر متشکر باشند.

فیلمنامه جذاب با اتفاقات روتین و جاری، بازی خوب بازیگران و معرفی و تبیین مشاغل حقوقی برای بینندگان از دیگر ویژگی های این سریال به شمار می آید. به طور خاص انتخاب حسن جوهرچی به عنوان سردفتر و حسام نواب صفوی به دلیل تحصیلات حقوقی و تسلط به این امور، در نقش بازپرس، بهترین انتخاب کارگردان هستند.
اما در نقد این اثر می شود به نکات زیر اشاره کرد:

اگر به چند دفتر خانه در تهران مراجعه کرده و بعد «برابر اصل» را دیده باشید، قطعا متوجه می شوید که چقدر کارگردان تلاش کرده است تا تصویری زیباتر و مرتب تر از واقع را در لوکیشن های دفترخانه در دید بینندگان قرار دهد. معمولا سردفتران، زیباسازی محیط کار خود را جز هزینه های غیر ضروری می دانند زیرا معتقدند در جلب مشتری بیشتر تاثیر چندانی ندارد. و یا مثلا زندگی شخصی سردفتر سریال «برابر اصل» و یک شغله بودن صاحب چنین دفتر خانه ی درست و حسابی، انسان را به مقایسه با حقیقت بر می انگیزد زیرا باز هم معمولا سردفتران به درآمد بخور و نمیر دفترخانه اکتفا نکرده و به فعالیت های اقتصادی دیگری نظیر ساخت و ساز و از این قبیل روی می آورند. بنا براین غالبا مراجعان دفترخانه ها از عدم حضور سردفتر در محل کار خود متعجب نمی شوند.

می شود تصور کرد که عدم حضور مرتب و نبود نظارت صد در صدی یک سر دفتر در تنظیم اسناد رسمی چه مشکلاتی را می تواند به وجود آورد.

در این سریال به خوبی سیستم پیشرفته تحت شبکه دفترخانه ها معرفی شد ولی حقیقت این است که این شبکه ایمن و کارآمد با مشکلات ریز و درشت خود بعضا حوصله سردفتران را سر می برد و آنان را دچار مشکلاتی میکند که ما هم انتظار نمایش این مشکلات را از کارگردانی سفارشی ساز نداشتیم.

در این جا لازم است اشاره شود که کلاهبرداری در یک دفترخانه اسناد رسمی به شکلی که در سریال «برابر اصل» دیدیم نادر است. اصلا برای سندسازی و کارهای غیرقانونی از این قبیل نیازی به کلاهبرداری و استفاده از شیوه های متقلبانه برای منحرف کردن سردفتر وجود ندارد. بلکه کافی است با سردفتری آشنا باشید که بر خلاف قانون، در دفتر بزرگ ثبت اسناد خود صفحه هایی را خالی گذاشته باشد. علی ای حال امید است سیستم شبکه ی سراسری و نظارت دقیق کانون سردفتران از این قبیل اقدات ممانعت به عمل آورد تا سردفتران آبرومند، بدنامی همکاران متخلف خود را به دوش نکشند.

تعرفه های ارایه خدمات در دفتر خانه ها، مصوب و مشخص است. اما آیا همه دفتر خانه ها از این مصوبه ها پیروی مکنند؟ آیا نظارتی بر پایبندی به تعرفه های مصوب در کانون سردفتران وجود دارد؟

برای دریافت پاسخ این سوالات کافی است به صورت اتفاقی به چند دفتر خانه سر بزنید و قیمت خدمات را جویا شوید.

با همه ی این تفاسیر سریال «برابر اصل» که به سفارش شبکه یک سیما و با همکاری کانون سردفتران به دست «سید جلال الدین دری» ساخته و پخش شد و با تمام قوت و ضعف خود ظاهرا اثر موفقی از دید بینندگان بوده است.

از ساختار هنری سریال که عبور کنیم در عرصه نشان دادن حقایق موضوع فیلمنامه نمی شود از آرمان گرایی مشهود در آن چشم پوشی کرد. به هرحال تنها توجیهی که به ذهن یک منتقد می آید، سفارشی ساز بودن اثر خواهد بود.
علی حضرتی -کارشناس ارشد حقوقی


 این خبر عینأ در سایت تسنیم  با این آدرس منتشر گردیده


http://www.tasnimnews.com/Home/Single/565962

 

بدون نظر
  1. سردفتر دلسوز می گوید

    با عرض سلام خدمت تمامی همکاران حفظ شونات دفاتر اسناد رسمی بر عهده کانونها علی الخصوص کانون مرکز میباشد و اگر برخورد صریح و محکمی با این رسانهایی که به این شکل بی حرمتی مینمایند نشود عاقبت همه امور ختم به شر خواهد شد تا ختم به خیر

  2. ناشناس می گوید

    با ادعا که ره بجایی نمیبریم میبایست کانون مرکز برخورد قاطعی کند

  3. یوسفی دفتریار دفتر ۱۰۵ مشهد می گوید

    با سلام خدمت همکاران محترم باید برای این منتقد به ظاهر تحصیل کرده متاسف شد که به بهانه تفسیر قلم به گزاف گشوده و نمیدانم اب به اسیاب که ریخته و یا در این گل اب چه ماهی میجوید فقط امیدوارم بخواند این جواب را که برادر بی هنر . ماهیت و تشکل دفاتر اسناد رسمی نهال امروزی نیست و شان و ارزش ان نزد تمامی مردم مشخص و محرز است . و همکاران من نان ابرو و صداقت خویش را میخورند و از دیرینه باز امین مردم در جامعه بوده اند و هستند . متاسفم

  4. همکار می گوید

    باعرض سلام اخه با این همه دفترخانه که از صبح تا شب بیکارندومتاسفانه تعدادی هم به بعضی بنگاه داران و بانکها پیشنهاد تنظیم سند زیر تعرفه میدن اونوقت کدوم دفتر مصوبه رو رعایت نمیکنه وقیمت خدماتش زیاده در ضمن هزینه ها تنظیم سند ذیل سند به وضوح نوشته شده وکافیه شما وامثال شما فقط اعداد ریاضی رو بلد باشیددرضمن حق باشماست فقط یه سر به دفاترشهرستانها بزنید نه ۱دقترنزدیک محل دفتر شما

  5. آقاداداشي می گوید

    با سلام احیانا این آقا جز اون گروهی نبودند که در برنامه مناظره برای سرهنگ های راهنمایی و رانندگی کف میزدن اخه اونهام خبرنگار بودن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.