iran flag

همایش مشترک اوقاف، ‌منابع طبیعی و سازمان اسناد و املاک برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: در راستای رسیدگی به مشکلات کارگروه‌های مشترک استان‌های جنوب کشور همایش منطقه‌ای منابع طبیعی، ثبت اسناد و اوقاف 6 استان جنوب کشور در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، در نشست خبری با حضور خبرنگاران در شیراز از برگزاری همایش مشترک اوقاف، منابع طبیعی و اسناد خبر داد و گفت: در راستای رسیدگی به مشکلات کارگروه‌های مشترک استان‌های جنوب کشور همایش منطقه‌ای منابع طبیعی، ثبت اسناد و اوقاف 6 استان جنوب کشور در شیراز برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: این همایش فردا سه‌شنبه، 18 آذرماه از ساعت 8:30 به میزبانی اداره‌کل اوقاف فارس و با حضور استان‌های هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

 

حضور مدیران 6 استان در استان فارس و بررسی مشکلات فراروی

 

حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم با بیان اینکه در این همایش معاونان سازمان‌های مرکزی اوقاف، ثبت اسناد کل کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور حضور پیدا خواهند کرد، گفت: مدیران کل، معاونان و اعضای کارگروه 6 استان مشکلات فراروی تفاهم‌نامه‌های فی مابین را مورد بررسی قرار داده و برای رفع مشکلات اتخاذ تصمیم خواهند گرفت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش بررسی منطقه‌ای مشکلات کارگروه‌های مشترک سه دستگاه است تا به یاری خدا هرچه سریعتر موارد اختلافی مرتفع شده و مالکیت منابع طبیعی و اوقاف بر اراضی مورد اختلافی تثبیت شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهت رسیدگی به مشکلات مربوط به امور ثبتی و اختلافات اراضی وقفی و منابع طبیعی کارگروه‌های مشترکی در سطح استان فارس تشکیل شده است که نزدیک به 380 جلسه کارگروه مشترک با منابع طبیعی در سطح شهرستان‌ها و مرکز استان و 18 جلسه کارگروه ثبتی تا به حال برگزار شده است.

 

کارشناسی 377 هزار هکتار اراضی اختلافی

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اینکه دستاورد این دو کارگروه از اساسی‌ترین اقدامات انجام شده برای حفاظت از موقوفات و اراضی مورد اختلاف منابع طبیعی بوده است، افزود: در این جلسات تاکنون 377 هزار هکتار از اراضی اختلافی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم ادامه داد: بخش بزرگی از این اراضی که مربوط به منابع طبیعی بوده، در اختیار آن‌ها قرار داده شده است و بالغ 377 هزار هکتار سهم منابع طبیعی و موقوفات در این جلسات تعیین شده است و کارگروه استانی نیز حسب نیاز به شهرستان‌ها اعزام شده است و از موارد اختلافی بازدید از نزدیک داشته و نقشه‌برداری‌های جامعی صورت گرفته و پس از بررسی در کارگروه‌های شهرستانی در مراکز استان موارد بررسی قرار گرفته است.

 

صدور 2500 سند ملکی برای موقوفات استان فارس

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار کرد: همچنین، در کارگروه ثبتی سال گذشته حدود هزار و 500 جلد سند مالکیت برای موقوفات استان صادر شده است که نسبت به سال قبل خود معادل پنج برابر رشد داشته است یعنی 500 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه این کارگروه در سال جاری نیز فعالیت خود را ادامه داده و انتظار می‌رود که تا پایان سال تعداد اسناد صادره پیرامون موقوفات به دو هزار جلد سند در سال جاری برسد، گفت: مساحت اسناد اخذ شده‌ای که در سال جاری به دست ما رسیده است بیش از 2 برابر مساحت کل اسنادی است که در سال گذشته اخذ کردیم  یعنی تا پایان سال این رشد ادامه خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم بیان کرد: از اراضی اختلافی و مستثنیات جمعاً 160 هزار هکتار سهم موقوفات بوده و بیش از 210 هزار هکتار نیز در اختیار منابع طبیعی قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 500 هزار هکتار اراضی اختلافی بین سه دستگاه در استان فارس وجود دارد، گفت: این مشکلات بیش از 30 سال  همواره فرصتی را برای زمین خواران فراهم می‌کرد و اختلاف این دستگاه‌ها هم زمینه سوء‌استفاده فرصت‌طلبان و زمین‌خواران را مهیا می‌کرد از این‌رو حقوق منابع طبیعی و موقوفات را ادا نمی‌کردند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در ادامه با اشاره به تعداد موقوفات فارس از وجود 13 هزار موقوفه منفعتی و انتفاعی در فارس خبر داد و گفت: موقوفات منفعتی به موقوفاتی اطلاق می‌شود که دارای درآمد هستند و درآمد آن‌ها در مسیر اجرای نیت واقف هزینه می‌شود.

 

وی ادامه داد: موقوفات انتفاعی آنهایی هستند که به طور مستقیم مورد بهره‌برداری برای نیت واقف قرار گیرند مانند حسینیه‌ها، مساجد، بیمارستان‌ها و مانند آن که درآمد ندارند و در کل استان تقریباً بالغ بر 8 هزار مورد موقوفه منفعتی داریم و طبیعتاً بیش از پنج هزار موقوفه انتفاعی نیز وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.