iran flag

حدیث هفته :مفاهیمی که شناخت آنها موجب بهتر فهمیدن جایگاه و منزلت نماز می شود «1- قنوت»

 

به نام خدا

مفاهیمی که شناخت آنها موجب بهتر فهمیدن جایگاه و منزلت نماز می شود.

1-قنوت

در این فراز به بررسی مفهوم برخی از عناصر نماز یعنی «قنوت» و «رکوع»و «سجده» می پردازیم؛ مفاهیمی که شناخت آنها موجب بهتر فهمیدن جایگاه و منزلت نماز می شود.

معناشناسی واژه «قنوت»

ملائکه بارگاه ربوبی راه و روش شکر خداوند سبحان را به حضرت مریم (ع)این چنین می آموزند:

(یَا مَرْیَمُ اقْنُتی لِرَبِّکِ وَاسْجُدی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکعینَ)1

ای مریم، به شکرانۀ این نعمت برای پروردگار خود خضوع کن و سجده به جا آور و با رکوع کنندگان رکوع کن.

درواژه قنوت سه احتمالی معنایی وجود دارد: اول «الدعاء قیاما"»2

به انسان نمازگزار که در حالتی شاداب ، گوش به فرمان خدا می ایستد و اورا می خواند، «قانت» می گویند.به همین علت است که به دعای دست در رکعت دوم نماز که در حالت ایستاده خوانده می شود، یعنی حالتی که نماد پابرجایی و استقامت در راه حق است ، «قنوت»می گویند.قنوت از چنان اهمیتی برخوردار است که عالم جلیل القدر شیعی ، شیخ صدوق ،انجام آن را واجب می داند.3

احتمال دومی که از لحاظ مفهومی اولویت و ارجحیت بیشتری نسبت به معنای اول دارد ، خضوع و خشوع است . در فرازی از قرآن کریم ، خداوند سبحان به زنان پیامبر چنین می فرماید:

(وَ مَنْ یَقْنُتْ مِنْکُنْ لِله وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَالِحا" نُوتِها اَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَ اَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقاً کَریماً)4

و هر کس از شما برای خدا و پیامبرش خضوع کند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دوچندان خواهیم ساخت و روزی پرارزشی برای او آماده کرده ایم.

همان طور که ملاحظه می شود، رستگاری و نیک بختی همسران پیامبر، تنها به دلیل انتساب ایشان به رسول خدا نیست ؛ بلکه رعایت اصول ایمانی و انسانی و نیز خضوع در برابر خدا و رسول اوست .

خشوع و خضوع و قنوت حقیقی در جان گروهی از عارفان بالله چنان است که اگر دستور الهی بر خواندن آیۀ شریفه (ایاک نعبد و ایاک نستعین)5 (پروردگارا، تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم) نبود، هرگز آن را اینگونه بر زربان جاری نمی کردند و دم از مایی و منی در پیشگاه حضرت دوست نمی زدند؛ زیر اینان خاضعانه معترف اند که :

من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

لطف ها می کنی ای خاک درت تاج سرم 6

سومین معنای ذکر شده برای واژه قنوت ،«لُزُومُ الطّاعَه»7یعنی التزام و اطاعت همه جانبه است. گاه دین داران در اطاعت از دستورات الهی گزینشی عمل می کنند و سلایق عبادی خویش را عامل رضایتمندی خدا می دانند .گروهی به بهانۀ خدمت به خلق ، از عبادات خاص مانند نماز و روزی دست می کشند و گروهی به دلیل اهتمام به این عبادات از پذیرفتن مسئولیت های اجتماعی شانه خالی می کنند.این گونه دین ورزی ، از نوع دین داری فرمان بردارانه و از سرتسلیم نیست ؛ زیرا از توازن برخوردار نبوده و آدمی را از نتایج دین کامیاب و بهره مند نمی کند.8

1-آل عمران،43

2-خلیل بن احمد فراهیدی ،العین،ج5،ص129

3-محمدبن علی بن بابویه قمی(شیخ صدوق)،کتاب من لایحضره الفقیه ،ج1،ص316

4-احزاب ،31

5-فاتحه،5

6-حافظ شیرازی ،دیوان حافظ شیرازی ،غزل 328،ص252.

7-حسین بن محمد بن مفضل (راغب اصفهانی)،المفردات ،ص684

8- دکترمحمدعلی انصاری ،شکوه وصال ،صفحات 62 به بعد

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    به یک کارمند خانم مسلط به سیستم ثبت انی نیاز داریم .مشخصات را پیامک کنید ۰۹۰۱۳۹۰۴۸۳

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.