مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسانرضوی در گفتوگو با «حمایت»: با اجرای سامانه ثبت آنی حتی یک مورد جعل سند گزارش نشده است
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسانرضوی گفت: تاکنون 20 سامانه ارایه خدمات ثبتی در این استان به صورت الکترونیکی و مکانیزه در سطح ادارههای ثبت و دفاتر ازدواج و طلاق راهاندازی شده است.
غلامرضا رحمتیزاده در گفتوگو با «حمایت» خاطرنشان کرد: حذف کاغذ و کاهش مراجعه حضور خدمتگیرندگان و ارایه خدمات در فضای مجازی هدف تحقق دولت الکترونیکی است. این دستگاه در اجرای تکالیف قانونی مقرر در مواد 46 ،48 و211 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، ماده 37 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، پیش از زمان مقرر به تکلیف قانونی خود عمل کرده است. وی در ادامه سخنانش درباره عناوین سامانههای اجرایی شده در سطح مراکز وابسته به این اداره کل و همچنین کارکرد آنها توضیح داد: در بخش املاک قنوات، اراضی، باغات و مستحدثات مربوط به اشخاص به ثبت میرسد تا مالکیت آنها و حقوق ذویالحقوق رسما معین و محفوظ بماند. در اجرای این وظیفه مهم و در طی جریان عملیات ثبتی اقداماتی از قبیل تقسیم حوزه ثبتی، شمارهگذاری و پلاککوبی، توزیع اظهار نامه و قبول درخواست ثبت، رسیدگی به اختلافات در پذیرش درخواست ثبت املاک و انتشار آگهیهای نوبتی و تحدیدی انجام شده است. وی ادامه داد: البته از دیگر فعالیتها میتوان به این موارد هم اشاره کرد: تحدید حدود املاک، وصول اعتراض بر اصل و حدود و حقوق ارتفاقی ملک، ثبت ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت اصلاح سند مالکیت و تغییراتی که در وضعیت املاک به وجود میآید، رسیدگی به اسناد مالکیت معارض و اشکالات و اشتباهات در حین عملیات ثبتی، تفکیک، افراز و یا تجمیع که در این بخش با ثبت ملک، مالکیت تثبیت میشود تا دولت به معنای عام یعنی حاکمیت از این حقی که طی تشریفات قانونی تثبیت شده حمایت کند یعنی با ثبت ملک، حقی ایجاد میشود که رسمیت دارد و همه باید آن را رعایت کنند و قانون از این حق حمایت و پشتیبانی میکند .
ثبت یک میلیون و 308 هزار سند رسمی
مقام ارشد ثبت اسناد واملاک استان خراسانرضوی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی اقدامهایی که در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد رسمی این استان انجام شده، پرداخت و افزود: این سامانه در 508 دفترخانه اسناد رسمی خراسانرضوی اجرایی شده و در یک سال گذشته منتهی به شهریور امسال در 12 عنوان سند، توانسته یک میلیون و 308 هزار سند رسمی به ثبت برساند.وی تصریح کرد: سامانه ثبت آنی به صورت آنلاین (برخط) به بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال متصل است و در تنظیم هر سند هویت طرفهای سند راستیآزمایی و در مواردی که مغایرتی در هویت طرفهای سند باشد یا فوتی اتفاق افتاده باشد پیشگیری لازم صورت میگیرد.این مقام مسئول شفافسازی و پیشگیری از زمینخواری را از دیگر مزایای تنظیم اسناد رسمی به وسیله سامانه ثبت الکترونیکی اسناد رسمی عنوان کرد و گفت: شفافسازی معاملات، پیشگیری از پولشویی و زمینخواری، تسهیل اخذ رونوشت سند، بررسی اصالت اسناد به وسیله مراجع قضایی و بازرسیهای تخصصی و سازمانی، تحریر شفاف هزینههای متعلقه، واریز به موقع حقوق دولتی، نظارتهای آسان مالی و بررسی عملکرد دفترخانههای اسناد رسمی هم از نقاط مثبت اینگونه تنظیم است.
جلوگیری از جعل سند رسمی با اجرای سامانه ثبت آنی
رحمتیزاده همچنین با بیان اینکه در یک سالی که اسناد رسمی به صورت الکترونیکی تنظیم شده، جعل سند هم مشاهده نشده است اظهار کرد: جلوگیری از جعل سند رسمی از پیامدهای خوب اجرای این طرح است؛ به طوری که در این مدت حتی یک مورد ادعای عدم اصالت سندی گزارش نشده است.وی ادامه داد: با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی در دفترخانه اسناد رسمی استان، استعلامهای مرتبط با مورد معامله به وسیله دفاتر اسناد رسمی در فضای الکترونیکی پرسش و به وسیله ادارههای ثبت اسناد و املاک پاسخ داده میشود و پس از تنظیم سند به وسیله دفترخانهها خلاصه معاملات به صورت آنی در اطلاعات بانک املاک ادارات ثبت اسناد و املاک مستقر میشود و با این اقدام استعلامهای کاغذی و مراجعه حضوری طرفهای سند حذف و علاوه بر کاهش هزینههای ایاب و ذهاب از اتلاف وقت جلوگیری شده است.مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسانرضوی همچنین با اشاره به استقرار سامانه پرداخت وجوه خدمات ثبتی و حذف ترددها و جلوگیری از اتلاف وقت خاطرنشان کرد: استقرار سامانه پرداخت وجوه خدمات ثبتی در دفترخانههای اسناد رسمی که در دفترخانههای اسناد رسمی استان اجرایی شده علاوهبر حذف ترددهای طرفهای سند برای پرداخت حضور وجوه در بانکها، وجوه مربوطه از طریق کارت خوانهای مستقر در دفترخانههای اسناد رسمی وصول میشود و به صورت آنی با فیلدهای حق ثبت، مالیات، حقالتحریر و … در حسابهای مربوطه واریز و فساد مالی را به صفر رسانده است.رحمتیزاده تصریح کرد: کار دیگری که به منظور تسهیل در امور طرفهای سند در دفترخانههای اسناد رسمی اجرایی شده این است که براساس تفاهمنامه سه جانبه که بین ادارههای کل ثبت اسناد و املاک، پست و کانون سردفتران و دفتریاران استان تنظیم شده پس از تنظیم سند انتقال ملک، تقاضای صدور سند مالکیت تک برگ کاداستری به وسیله سردفتر از مالک اخذ و به وسیله پست به اداره ثبت اسناد و املاک محل ملک ارسال میشود. همچنین سند مالکیت کاداستری پس از صدور به وسیله ادارات ثبت اسناد واملاک، به آدرس مالک از طریق پست ارسال و از این طریق از اتلاف وقت مالک جلوگیری میشود و هزینههای وارده به مالک هم کاهش مییابد.
مرجع رسیدگی به سند هاییکه تایید نهایی نمیشن کجاست سند رو یکسال پیش مرقوم فرمودن ودست ارباب رجوع دادن ولی هنوز تایید ناهیی نشده باز دوباره باید تماس بگیری بعداز کلی توضیح دادن اگه برسن عنایتی بکنن تایید نهایی کنن …