iran flag

صدور سند رسمی برای 95 درصد املاک دولتی/ حذف 6 هزار برگ کاغذ در استعلامات ثبتی/حداقل مراجعه و حداکثر خدمات در ادارات ثبت

خبرگزاری میزان: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: امروزه در سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران برای بالغ بر۹۵ درصد املاک دولتی سند صادر شده است.

سید صادق سعادتیان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی میزان در حاشیه بازدید از خبرگزاری میزان، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، یاد و خاطره همه فجرآفرینان و شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه امروزه همه سازمان‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی از روش سنتی به سمت روش‌های الکترونیکی می‌روند، افزود: امروزه با توجه به توسعه خدمات، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و ماشینی بودن زندگی، خدمات رسانی سنتی دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

سعادتیان با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات بهتر و امن ترو توسعه ارائه خدمات ضرورت دارد که خدمت به صورت الکترونیکی به مردم داده شود، خاطر نشان کرد: خدمات الکترونیکی باعث آرامش جامعه، حفظ سوابق و اطلاعات موجود و اشغال حداقل فضای اداری می‌شود و حداکثر خدمات با کمترین میزان حضور انجام شده و بدون نیاز به حضور خدمت به درب منزل مردم ارسال می‌شود.

وی اذعان داشت: مراجعه الکترونیکی و پاسخ‌ها الکترونیکی شده تا از تردد‌ها ومراجعات بیهوده جلوگیری شود چرا که این اقدام از ضرورت‌های زندگی ماشینی امروز است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: در ثبت اسناد استان تهران، تحولاتی عمده‌ای در سازمان ثبتی انجام شده و یکی از دستگاه‌های پیشتاز در زمینه تبدیل خدمات سنتی به الکترونیکی است.

وی به اهمیت و مزایای طرح کاداستر اشاره کرد و افزود: اجرای طرح کاداستر درشهرهای کشور، ثبت آنی، استعلامات ثبتی به صورت الکترونیکی و همچنین صدور اسناد مالکیت کاداستری از مهم‌ترین خدمات ثبتی است که در جامعه انجام می‌شود.

سعادتیان ادامه داد: خدمات از حالت کاغذی و سنتی خارج شده و تمامی مکاتبات فیزیکی و کاغذی در این بخش‌ها از بین رفته و ساز مان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از موثر‌ترین دستگاه‌ها در حفظ محیط زیست با روش حذف کاغذ و سفرهای درون شهری شده است.

وی اضافه کرد: ثبت اسناد و املاک به صورت الکترونیکی موجب پیشگیری از سفرهای زائد درون شهری شده است و توانسته در کمترین زمان ممکن مطلوب‌ترین خدمات را ارائه دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران اظهار کرد: روزانه بالغ بر سه هزار سفر به ادارات ثبت صورت می گرفت تا هر متقاضی بتواند استعلام ثبتی را گرفته و بتواند معامله را انجام دهد و همچنین سه هزار مراجعه نیز به دفترهای اسناد انجام می‌شد تا استعلامات را برگرداند.

وی با بیان اینکه برای اقدامات ثبت اسناد و املاک، روزانه ۶ هزار برگ کاغذ برای استعلامات در تهران مبادله می‌شد، افزود: با الکترونیکی شدن خدمات، روزانه یک تُن کاغذ از گردونه حذف شده و همچنین روزانه بالغ بر ۶ هزار سفر درون شهری حذف شده است.

سعادتیان با اشاره به اینکه سردفتر با روش سیستم الکترونیکی اطلاعات را به سازمان ثبت اسناد ارائه می‌دهد، گفت: امروزه اسناد مالکیتی که به صورت کاداستری صادر شده حداکثر زمان برای فاصله استعلام ۳ الی ۴ روز کاری است و پاسخ استعلام مالکیت اسناد کاداستری در حوزه ثبتی تهران برای معاملات در دفا‌تر اسناد رسمی حداکثر ۴ روز کاری است.

وی در ادامه این مطلب خاطر نشان کرد: مردم نباید از این بخش گرفتار افراد سوجو و فرصت طلب شوند تا مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود و مردم دیگر نیاز به حضور فیزیکی ندارند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران اظهار کرد: ثبت اسناد با حداقل مراجعه امروزه حداکثر خدمات را به مردم ارائه می‌دهد و استفاده از روش الکترونیکی در ثبت اسناد و املاک درحقیقت کمک موثری برای محیط زیست و حذف کاغذهای مصرفی کرده است.

وی تصریح کرد: تمام املاکی که ثبت شده به صورت آماری کارهای آن انجام گرفته و در بانک جامع املاک کشوری خدمات ارائه می‌شود و تمام استعلامات ثبتی بدون استثناء الکترونیکی بوده و امروزه استعلام ثبتی به روش سنتی، دستی و فیزیکی وجود ندارد روزانه بالغ بر ۳ هزار استعلام در شهر تهران انجام می‌گیرد.

سعادتیان با اشاره به کارکردهای کاداستر در مقابله با زمین خواری، تخلفات و فروش مال غیر، گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده که همه دستگاه‌ها موظف به نگهداری و مراقبت از اموال و املاک دولتی هستند.

وی اذعان داشت: زمین خواری در پلاک‌های شخصی رخ نمی‌دهد چرا که مردم به خوبی از اموال خود مراقبت می‌کنند اما متولیان باید مراقب اموال دولتی باشند تا موجب سوء استفاده قرار نگیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران خاطر نشان کرد: امروزه در سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران برای بالغ بر۹۵ درصد املاک دولتی سند صادر شده است.

وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی، منابع طبیعی، سازمان آب منطقه‌ای از بخش‌های دولتی هستند و بیشترین اراضی و املاک در دست دولت است و سرمایه و زیر ساخت پیشرفت جامعه زمین است.

سعادتیان افزود: متولیان املاک دولتی در خارج از شهر‌ها، سازمان جنگل‌ها بوده و باید برای گرفتن اسناد مالکیت اقدام کند.

وی ادامه داد: در طرح کاداستر با صدور اسناد مالکیت الکترونیکی و کاداستری علاوه بر اینکه مالکیت دولتی تثبیت می‌شود و در سامانه کاداستر وارد شده و هر کسی تحت هر عنوانی بخواهد در آن سند مالکیت بگیرد سیستم به او اجازه نمی‌دهد چون سیستم آن را تثبیت کرده است که مال دولت است و جلوی کلاهبرداری و زمین خواری و سوء استفاده را می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.