iran flag

کارت ملی هوشمند دروازه ورود به دنیای دیجیتال (وجود عکس و اثر انگشت الکترونیکی صاحب کارت، ثبت اطلاعات محرمانه با ضریب اطمینان بالا، شناسایی شخص، تصدیق هویت و امضای دیجیتال از مزایای کارت هوشمند ملی است.)

کارت ملی هوشمند دروازه ورود به دنیای دیجیتال/صدور ۲۰ هزار کارت

                                                                                                                                     اراک-۲۰ هزار و ۷۸۴ کارت هوشمند ملی از ابتدای طرح صدور کارت هوشمند ملی از دهه فجر ۹۲ تا پایان بهمن ماه ۹۳ در استان مرکزی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کارت ملی هوشمند نوعی کارت دیجیتالی است که جایگزین کارت های ملی شده و در واقع یک کامپیوتر ساده و کوچک است، که با اتصال به یک کارتخوان، می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد.

با اجرای طرح کارت ملی هوشمند امکان خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم فراهم می شود و می تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی و بالا بردن سطح رضایت افراد از خدمت رسانی شود.

اطلاعات درون کارت ملی هوشمند به صورت رمزنگاری شده نگهداری می شود و کارت را از دسترسی های غیرمجاز ایمن می کند.

وجود عکس و اثر انگشت الکترونیکی صاحب کارت، ثبت اطلاعات محرمانه با ضریب اطمینان بالا، شناسایی شخص، تصدیق هویت و امضای دیجیتال از مزایای کارت هوشمند ملی است.

جامعه الکترونیک نیازمند ابزاری پیشرفته

یک کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه کارت هوشمند ملی گامی به سوی جامعه پیشرفته در سطح جهانی است، گفت: کارت هوشمند ملی علاوه بر کاربردهای قبلی کارت ملی، کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی است.

ریحانه سرمدی با تاکید بر اینکه این فرصت طلایی شیوه ای امن برای ورود افراد به فضای دیجیتالی است، اضافه کرد: این مقدمه‌ می‌تواند سبب توزیع عادلانه فرصت ها و کاهش بسیاری از هزینه های دولت و مردم شود.

وی با بیان اینکه کارت ملی هوشمند مثل همه اسناد هویتی مهمترین وظیفه را در شناسایی افراد دارد، اضافه کرد: کارت هوشمند ملی می تواند نقش بسیاری در پویایی اقتصاد داشته باشد.

این کارشناس ارتباطات با اشاره به اینکه هنگام ثبت نام، اطلاعات صاحب کارت روی آن قرار می گیرد، افزود: مشخصات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد و مواردی از این قبیل در کارت ملی هوشمند ثبت می شود.

سرمدی تصریح کرد: هر زمان که نیاز به اطلاعات هویتی صاحب کارت باشد، می‌تواند کارت خود را ارائه و به صورت دیجیتالی شناسایی شود.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی الکترونیکی موجب کاهش تقلب می شود، گفت: در کارت های سنتی، به کمک عکس صاحب کارت و یک مهر مخصوص روی آن، عمل تصدیق هویت انجام می شد.

این کارشناس ارتباطات با بیان اینکه در کارت ملی هوشمند تشخیص هویت تنها به عکس محدود نمی شود، اضافه کرد: علاوه بر عکس، اطلاعاتی مانند اثر انگشت روی کارت قرار گیرد.

ملایی یکی دیگر از کاربردهای مهم کارت هوشمند ملی را امضای دیجیتال عنوان کرد و گفت: با این امکان صاحب کارت می تواند اسناد الکترونیکی را در فضای دیجیتال امضا کند.

وی تصریح کرد: کارت ملی هوشمند برای فرستنده و گیرنده نامه این امکان را فراهم کرده است، که متن به همراه امضای دیجیتال در پایان آن، به گیرنده ارسال می شود.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه به کمک کارت ملی هوشمند کاربردهای مختلف در کنار هم و روی یک کارت قرار می گیرد، اظهار کرد: استفاده از کارت هوشمند ملی سبب تسهیل در کارهای افراد مختلف جامعه و کاهش هزینه های دولت شده و بسیاری از فعالیت ها را آسان می کند.

صدور بیش از ۲۰ هزار کارت هوشمند ملی در استان مرکزی 

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان اینکه کارت هوشمند ملی یکی از طرح های بزرگ فناوری اطلاعات در کشور و مقدمه ای برای ورود به دولت الکترونیک بوده و صدور آن از دهه فجر سال گذشته در استان مرکزی آغاز شده است، گفت: ۲۰ هزار و ۷۸۴ کارت هوشمند ملی از ابتدای طرح صدور کارت هوشمند ملی تا پایان بهمن ماه ۹۳ در استان مرکزی صادر شده است.

یزدان خسروی با بیان اینکه کارت هوشمند ملی زمینه لازم برای کاهش هزینه ها، تسریع در اجرای امور مردم و ارتقای ضریب امنیت کارها را فراهم می کند، اضافه کرد: کارت هوشمند ملی سبب توزیع عادلانه فرصت ها شده و این امور در نهایت نقش بسیاری در پویایی اقتصاد خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کارت هوشمند ملی یک کارت چند منظور است، افزود: کارت هوشمند ملی با ارائه سه کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چند کاره بدون جعل، استفاده شود.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: اطلاعات روی کارت هوشمند ملی اطلاعات هویتی است، که روی کارت‌ های فعلی موجود است، اما اطلاعات درون حافظه کارت برخی اطلاعات مانند اطلاعات شناسنامه ای، گروه خونی یا تغییرات درون شناسنامه است.

خسروی با بیان اینکه همه اطلاعات درون شناسنامه در کارت هوشمند ملی وجود دارد، اضافه کرد: اکنون کارت هوشمند ملی برای افرادی که به سن۱۵سال(کارت اولی ها) رسیده و افرادی که تاکنون کارت ملی دریافت نکردند، صادر می شود.

واجدین شرایط طی ۶ مرحله کارت هوشمند ملی دریافت می کنند

وی با اشاره به شش مرحله ثبت نام و دریافت کارت هوشمند ملی، افزود: واجدین شرایط ابتدا پیش ثبت نام کرده، استعلام اطلاعات هویتی، نوبت گیری، تکمیل ثبت نام قطعی، صدور کارت و تحویل و فعال سازی کارت از دیگر مراحل دریافت این کارت است.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: افرادی که جزء جامعه هدف بوده و شرایط درخواست کارت هوشمند ملی را دارند، می توانند به سایت ثبت احوال استان مرکزی مراجعه و در قسمت پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی وارد و ثبت نام کنند.

خسروی تصریح کرد: پس از ثبت درخواست توسط متقاضی، صحت اقلام هویتی وی به صورت خودکار با استعلام از پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال بررسی شده و فرآیند استعلام از پایگاه، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تکمیل ثبت نام انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله بعد متقاضیانی که صحت نتیجه استعلام آنان مثبت بوده، قادرند با مراجعه به بخش «نوبت گیری» نسبت به انتخاب مکان و زمان مناسب برای تکمیل فرآیند ثبت نام خود اقدام کنند، افزود: بعد از این مرحله، تکمیل ثبت نام قطعی شامل دریافت اطلاعات پستی و تماس، اثر انگشتان، تصویر چهره و دریافت مدارک هویتی فرد متقاضی است .

 مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی تصریح کرد: صدور کارت هوشمند ملی در ادارات ثبت احوال، برخی دفاتر پستی(شهرهای خمین و ساوه) و دفاتر پیشخوان منتخب معرفی شده (اراک) توسط  ثبت احوال انجام می شود.

خسروی با بیان اینکه فرآیند صدور کارت بطور متوسط حدود ۳۰ روز به طول می انجامد، اظهار کرد: در صورتی که فرآیند صدور کارت متقاضی انجام شده و کارت درخواست کننده آماده تحویل باشد، متقاضی می تواند با ارائه رسید و با حضور خود در اداره ثبت احوال کارت هوشمند ملی خود را فعال و دریافت کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.