iran flag

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان «خراسان جنوبی» -امتیازهای قانونی سند رسمی

 

مهدیه محمدیان- نقشه شهرهای خراسان جنوبی با تکمیل طرح کاداستر شهری تهیه شده و در دست کارشناسان است تا مقدمه بسیاری از برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مدون و توسعه ای استان باشد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان در گفت و گو با «خراسان جنوبی» با اشاره به اجرای طرح کاداستر شهری برای 28 شهر استان از ارایه و الحاق نقشه های این شهرها به بانک جامع املاک استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح نقشه شهرهای استان به روز شده و در حال بهره برداری است.

«قدرت حاجی پور» با بیان این که در گذشته یعنی حدود یک صد سال قبل اسناد مالکیت املاک به صورت دفترچه ای در انواع 8 ، 16 و 32 برگ به صورت دست نویس تهیه و صادر می شد افزود: این شیوه سنتی مشکلاتی مثل جعل ، اشتباه ثبتی ، تعدی اشخاص به حریم های مجاور و… را به دنبال داشت و نیاز به یک بازنگری بسیار ضروری بود.

به گفته وی بر این اساس سازمان ثبت اسناد و املاک از سال 73 طرح کاداستر اراضی شهری را آغاز کرد و در حال حاضر با تکمیل طرح و تشکیل بانک جامع املاک و کاداستر و همچنین راه اندازی سامانه مدیریت کشوری املاک ، بیشتر اسناد مالکیت در این سیستم به صورت کاداستری صادر می شود.

شفاف سازی و حذف زمین خواری

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان از ویژگی های این گونه اسناد به ایجاد قابلیت چاپ سند به صورت ماشینی از طریق سیستم الکترونیکی و به صورت صحیح و بدون خدشه ، درج مختصات جهانی موقعیت ملک در سند ، ذخیره سازی اطلاعات ملک در بانک جامع املاک و کاداستر ، ضمیمه بودن نقشه کاداستر و نقشه ثبتی در سند ، نصب هولوگرام امنیتی روی سند ، شفاف سازی و مرقوم کردن اقلام اطلاعاتی سند ، صرفه جویی در مصرف کاغذ ، حذف زمین خواری ، تعارض ، تجاوز به اراضی دولتی و ملی و پیشگیری از ارتکاب جرم و جعل اسناد دولتی ، جلوگیری از تعارض اسناد مالکیت و تقلیل مشکلات حقوقی و قضایی ناشی از دعاوی ملکی و … اشاره کرد. «حاجی پور» با بیان این که در ادامه سیاست گذاریها ، سازمان ثبت اسناد و املاک به دو موضوع جدی توجه ویژه دارد، اولین مسئله را اجرای کاداستر جامع کشور عنوان و اضافه کرد: تمام عرصه های کشور اعم از منابع طبیعی ،جنگل ها ، کوه ها ، اراضی ساحلی ، رودخانه ها و به طور کلی تمام عرصه های کشور باید تحت مدیریت سیستم کاداستر قرار گیرد تا اسناد مالکیت همه عرصه ها به ویژه مالکیت های دولتی در تمام کشور صادر شود.

لزوم همکاری مردم برای تعویض اسناد

وی دومین موضوع را تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای قدیمی و تبدیل شدن به اسناد جدید کاداستری عنوان و اضافه کرد: بنا به تکالیف مقرر در شق دوم بند ح ماده 211 و مواد ۴۶ و ۱۴۳ قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین خدمت رسانی بهینه به آحاد جامعه ، این طرح هم در دستور کار جدی سازمان قرار دارد که در این زمینه همیاری و همکاری بیشتر مردم و مسئولان راهگشا است. وی مجموع اسناد رسمی تنظیم شده و نقل و انتقال در دفترخانه های ثبت اسناد و املاک استان اعم از منقول و غیرمنقول شامل شرط،بیع،اجاره،وکالت نامه ،صلح و … را در 10 ماه اول امسال 95 هزار و 798 مورد اعلام کرد.

وی با بیان این که در 9 ماه اول امسال 17 هزار و 656 جلد سند مالکیت کاداستر در استان صادر شده است،از رشد 4 درصدی صدور این اسناد نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و افزود: میزان پذیرش ثبت ملک هم در این مدت 10 درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

رشد 36 درصدی درآمدهای وصولی

وی ادامه داد: در این مدت تعداد پذیرش ثبت ملک، ثبت خلاصه معامله ها، استعلام های الکترونیک، تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی ، پرونده های اجرایی و مختومه شدن این پرونده ها به ترتیب نسبت به 9 ماه سال گذشته 10، 4 ، 2 ،یک ، 13 و 29 درصد رشد داشته است.

وی با بیان این که میزان درآمدهای وصولی این اداره کل در 9 ماه اول امسال 36 درصد رشد داشته است افزود: درآمد حاصل از فروش اسناد مالکیت تک برگ نیز 110، فروش نقشه های کاداستر 16 و خدمات ثبتی هم در این مدت 24 درصد افزایش یافته است.

امتیازهای قانونی سند رسمی

وی اجرای مفاد اسناد رسمی را از دیگر حوزه های فعالیت ثبت اسناد و املاک عنوان و اضافه کرد: اجرا از لحاظ موضوع به اجرای قانون ، اجرای احکام و اجرای اسناد رسمی تقسیم می‌شود شعبه اجرای ثبت در میان دوایر اداره ثبت اسناد واملاک عهده دار ثبت موضوعی نیست وظیفه این شعبه ، اجرای مفاد اسناد رسمی است و منظور از آن اجرای اسناد تنظیم شده به وسیله ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی و دیگر ماموران دولت در حدود صلاحیت و بر وفق مقررات است.

وی از امتیازهای قانونی سند رسمی به قابلیت اجرای آن بدون مراجعه به محاکم اشاره کرد و گفت: با سند رسمی بدون حضور در دادگاه می توان به طورمستقیم به اجرای ثبت مراجعه کرد و خواستار اجرای مفاد سند رسمی شد.

به گفته وی به همین منظور سامانه خدمات الکترونیکی حوزه اجرای مفاد اسناد رسمی برای استانداردسازی و اصلاح فرآیند اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا ،طراحی و ایجاد شده و در همه واحدهای ثبتی استقرار یافته است از تاریخ راه اندازی این سامانه هم فرآیندهای اجرا به صورت مکانیزه انجام می شود.

وی ادامه داد: در این سیستم با ورود اطلاعات و گردش فرآیند اقدامات اجرایی ، دفاتر کاغذی جمع آوری و دفاتر الکترونیک جایگزین و ارتباط واحدهای اجرا در سراسر کشور با یکدیگر و با ستاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برقرار شده و با تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذی نفعان و کاهش مراجعه حضوری ، ارتقای سلامت اداری در حوزه پرونده های اجرا و امکان تبادل الکترونیک اطلاعات با مراجع ذیربط در خصوص پرونده های اجرا نیز فراهم شده است.

فعالیت 8 واحد ثبتی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به فعالیت 8 واحد ثبتی در استان گفت: این واحدها در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، زیرکوه، نیم بلوک ،طبس، فردوس و سرایان مستقر است و سازمان ثبت اسناد و املاک سیاست های متعددی برای اجرا به استان ها ابلاغ کرده است که خراسان جنوبی هم از آن مستثنی نیست از آن جمله امور برون سپاری ،تهیه و ترسیم نقشه تفکیک طبقاتی آپارتمان است.

وی با بیان این که در گذشته این اقدام توسط نقشه برداران ثبت اسناد انجام می شد افزود: به دنبال انعقاد تفاهم نامه کشوری بین سازمان های ثبت اسناد و املاک و نظام مهندسی این امر در حال حاضر توسط نقشه برداران نظام مهندسی انجام می شود و مرجع صدور سند آن هم ثبت اسناد است. وی تسهیل و تسریع امور به منظور جلب رضایت ارباب رجوع را از مهم ترین اهداف اجرای این طرح برشمرد و افزود: در قالب این طرح در 9 ماه اول امسال تعداد نقشه های تهیه و ترسیم شده تفکیک طبقاتی آپارتمان در استان نسبت به مدت مشابه پارسال 18 درصد رشد داشت.

شفاف سازی اطلاعات با روش های جدید

وی با اشاره به اهمیت اقدامات مربوط به ثبت شرکت ها و موسسه های غیر تجاری داخلی و خارجی توسط این اداره کل گفت: در روال سنتی ثبت شرکت ها و موسسه های غیرتجاری که به موجب قانون تجارت صورت می گرفت آسیبهایی مثل شکل گیری شبکه های دلالی و ایجاد فساد در حوزه های اقتصادی از جمله ثبت و تغییرات شرکتها و پلمب دفاتر شرکتهای تجاری ، متاثر از شیوه های سنتی گذشته وجود داشت.

به گفته وی در این شرایط شفاف سازی اطلاعات اشخاص حقوقی ، فعالان اقتصادی و متقاضیان ثبت، تغییرات شرکتها و پلمب دفاتر تجاری در پایگاه اطلاعاتی متمرکز از طریق اصلاح و بهبود فرآیندها و ارایه خدمات در محیط مجازی ضروری به نظر می رسید. وی ادامه داد: همچنین در راستای تحقق تکالیف قانونی در جزء 3 بند «و» ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه و بند «ب» ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد مبنی بر راه اندازی و ارایه خدمات الکترونیکی یکپارچه در پایگاه اطلاعات شرکت ها و موسسه های غیرتجاری ، سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسه های غیرتجاری طراحی و تیرماه پارسال راه اندازی شد.

ثبت شرکت بدون مراجعه حضوری

وی با اشاره به استقرار این سامانه در مراکز استان های کشور گفت: راه اندازی این سیستم به صورت الکترونیکی بوده و بدون مراجعه حضوری با تقاضای ثبت شرکت و موسسه ها و ثبت تغییرات ، موافقت می شود و متقاضی از تمام فرآیند ثبت شرکت از طریق پیام کوتاه و پیگیری مستقیم از پرتال سازمان با استفاده از کد پیگیری مطلع می شود.

وی مزایا و دستاوردهای راه اندازی این سامانه را ایجاد بانک اطلاعاتی کامل شرکت ها و موسسه های غیرتجاری ، حذف مراجعه های حضوری و کاهش بروکراسی اداری، مدیریت یکپارچه سیستم ثبت شرکت ها ، پیشگیری از جعل و تخلفات در ارتباط با ثبت شرکت ها و افزایش سلامت اداری و امکان تبادل الکترونیک اطلاعات با مراجع ذیربط در خصوص ثبت شرکت برشمرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس مصوبه هیئت وزیران و به استناد اصل 138 قانون اساسی مقررشد هر شخص یا تشکلی که به موجب قوانین و مقررات ، شخص حقوقی تلقی می شود دارای یک شناسه یکتا باشد شناسه ملی عددی است یکتا که به همه اشخاص حقوقی اعم از دولتی یا غیردولتی داخلی اختصاص می یابد.

به گفته وی با توجه به این که سازمان ثبت اسناد و املاک مرجع اصلی ثبت شخصیت حقوقی در کشور به شمار می رود و تعداد شخصیت های حقوقی ثبت شده توسط سازمان ثبت شامل شرکتها و موسسه های غیرتجاری بیش از 90 درصد است، مسئولیت سامان دهی اطلاعات اشخاص حقوقی ، بر اساس این مصوبه به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک سپرده شد و طراحی و تولید پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی در دستور کار سازمان ثبت قرارگرفت و این سامانه شهریور 90 به منظور اختصاص شناسه ملی به اشخاص حقوقی کشور راه اندازی شد.

ثبت 220 شرکت در 10 ماه

وی ادامه داد: دیگر سازمان های مجوزدهنده و ثبت کننده از جمله معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری (متولی دستگاه های دولتی) ، وزارت کشور (مجوزدهنده و ثبت کننده احزاب، شهرداری ها و تشکل های مردم نهاد)، سازمان اوقاف (مجوزدهنده و ثبت کننده موارد وقفی)، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی (مجوزدهنده و ثبت کننده موسسه های آموزشی و دانشگاه ها) و … نیز ملزم شدند که پس از ایجاد پرتال شناسه ملی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به ورود و به روزرسانی اطلاعات در پایگاه اقدام کنند از تاریخ راه اندازی سامانه ، رویه های درخواست ، اختصاص و نگهداری اقلام اطلاعاتی شناسه ملی به صورت مکانیزه انجام می شود و اقلام اطلاعاتی به صورت یکپارچه در پایگاه داده مرکزی سازمان نگهداری می شود تا ارایه هرگونه خدمات با سرعت و به صورت برخط انجام شود. به گفته وی بر این اساس در 10 ماه اول امسال 219 شرکت تجاری و تعاونی در استان ثبت شد که از این تعداد 138 شرکت تجاری و بقیه تعاونی است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.