iran flag

مونی‌راه استاد حقوق بین الملل مطرح کرد سیطره قدرت و سیاست در حقوق، مانع تحقق حقوق بین‌الملل

یک استاد حقوق بین الملل با بیان اینکه حقوق بین الملل دچار مشکلات عظیمی است گفت: فقدان بنیاد فکری و نظری صحیح و سیطره قدرت و ثروت و سیاست بر حقوق و تبعیض در اجرا از موانع تحقق حقوق بین الملل است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری میزان، مومنی‌راد استاد حقوق بین الملل پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هم اندیشی حقوق و اعتدال که به همت معاونت حقوقی ریاست جمهوری برگزار شد طی سخنانی به ارزیابی عملکرد سازمان ملل و دیگر سازمانهای جهانی در رعایت حقوق بین الملل پرداخت.
وی گفت: اگر یک ارزیابی منصفانه از رعایت حقوق بین الملل داشته باشیم آن در نقطه اعتدال نمی بینیم در واقع حقوق بین الملل از فقدان یک بنیاد فکری و نظری صحیح و همچنین سیطره سیاست، قدرت و ثروت و عدم هماهنگی و انسجام در بخش هایش رنج می برد.
مومنی راد با یادآوری حمله عراق به ایران در سال 59 و عکس العمل سازمان ملل و دیگر سازمانهای بین المللی گفت: صدام پس از جنگ با ایران به کویت حمله کرد و سازمان مللی که در سال 59 و 8 سال پس از آن عکس العمل مناسبی نسبت به حمله عراق به ایران نداشت در حمله عراق به کویت با بسیج دیگر کشورهای جلوی صدام را گرفتند.
وی گفت: مورد دیگر حمله آمریکا به سکوی های نفتی ایران بود که ایران طرح دعوی کرد و 4 سال این شکایت طول کشید در نهایت اعلام کردند صلاحیت بررسی این شکایت را ندارند و رای صادر شد که تعجب همه حقوقدانان را برانگیخت.
مومنی راد همچنین با یادآوری اتفاقات و نسل کشی در رواندا و میانمار گفت: اساسا سازمان ملل در این موارد به استناد به اصل عدم مداخله در امور کشورها ورود پیدا نکرد این در حالی است که در کوچکترین امور دخالت می کنند مگر سازمان ملل وظیفه نظم و امنیت جهانی را عهده دار نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حقوق بین الملل متاسفانه دچار چنین وضعیتی است و از نقطه اعتدال فاصله گرفته است قرار است بدون توسل به زور اختلافات حل و فصل شود اما حقوق بین الملل در این عرصه چه میزان موفق بوده است اگر سازمان ملل اصل عدم مداخله در امور کشورها را تصویب کرد مداخله بشر دوستانه را چرا کنار گذاشته است؟
مومنی راد با انتقاد از در اختیار داشتن حق وتو در دست 5 کشور قدرتمند دنیا گفت: با این وضع عدالت در حاشیه است حقوق بین الملل دچار مشکلات عظیمی است که فقدان بنیاد فکری و نظری صحیح و سیطره امور غیرحقوقی بر امور حقوقی و عدم انسجام و تبعیض در اجرا از موانع تحقق حقوق بین الملل است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه باید به سمت اعتدال برویم ابراز امیدواری کرد روزی برسد که حضرت حجت (عج) بیاید و اعتدال واقعی را در همه امور عالم حاکم گرداند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.