iran flag

رییس سازمان ثبت اسناد: دفاتر اسناد رسمی در سطح کشور اشباع شده است

به گزارش خبرنگار کانون سردفتران ودفتریاران خراسان احمد تویسرکانی روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در کرمان پیرامون برگزار نشدن آزمون سردفتری افزود: ارزیابی در مورد 'دفاتر ثبت اسناد رسمی' این است که این دفاتر از نظر تعداد در سطح کشور اشباع شده اند ولی در خصوص 'دفاتر ازدواج' کمبود داریم.
وی ادامه داد: در صدد هستیم دفاتر ازدواج را در همه مناطق کشور توسعه دهیم تا مردم راحتتر به این دفاتر دسترسی یابند لذا در این خصوص بعد از ارزیابیهای انجام شده تا پایان سال نیازها را اعلام نموده و به افرا متقاضی فراخوان داده می شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک اظهار داشت: در مورد ساماندهی دفاتر ازدواج و طلاق حرکت کرده ایم لذا باید عملکرد دفاتر ازدواج و طلاق از روش سنتی خارج و تمام سوابق در مکانهای مجازی ثبت شود تا در زمان نیاز دسترسی به این سوابق و اطلاعات راحتتر شود.
وی همچنین 'صدور اسناد معارض، جعل اسناد، اختلافات در مالکیتها و به روز نبودن بعضی از اطلاعات در اسناد مالکیت' را از مشکلات اسناد مالکیت سابق عنوان کرد و بیان کرد: این مهم ما را بر آن داشت تا فرایندهای مختلفی را برای اصلاح آن طی کنیم که در حوزه املاک اصلاح و ساماندهی بانک جامع املاک از جمله این اقدامات است.
وی ادامه داد: در گذشته اطلاعات سازمان ثبت در دفاتر و پرونده های کاغذی ثبت می شد که در معرض آسیب بودند و سلامت اداره را نیز تهدید می کرند لذا در صدد هستیم این موضوع از شکل دستی به شکل ماشینی تبدیل شود.
او گفت: ماشینی شدن اطلاعات سازمان ثبت و اسناد باعث از بین رفتن اختلاف مالکیتی شده و از طرف دیگر صدور اسناد معارض و جعل اسناد را در جامعه شاهد نخواهیم بود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک همچنین در نشست شورای قضایی کرمان به ظرفیت و استعدادهای ناشناخته این استان اشاره و بیان کرد: به فعل رسانی این ظرفیتها زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات می تواند باشد.
وی گفت: در استان کرمان حدود 20 هزار پرونده از مطالبات معوق بانکها در ادارات ثبت اسناد و املاک وجود دارد.
رییس کل دادگستری کرمان نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه جدی به بهداشت قضایی گفت: بسیاری از روزنه های مبدا وقوع جرم و یا تشکیل پرونده قابل انسداد هستند و هر چه مرکز به این مهم توجه بیشتری داشته باشد بار محاکم کمتر خواهد شد.
حجت الاسلام علی توکلی افزود: با توجه به آمارهای موجود در چهار ماه نخست امسال ورودیها به دادگستری کرمان در تمامی زمینه ها نسبت به سال قبل افزایش داشته است، وی گفت: با توجه به اینکه مبادی و عوامل وقوع جرم و دعاوی و اختلافات مالی بیرون از دادگستری است و تاکنون نیز اقدام برای پیشگیری از وقوع این نوع مسایل پررنگ نبوده، شاهد نابسامانیهایی در این زمینه هستیم که در بیرون از دادگستری اتفاق می افتد.
او همچنین گفت: بانکها به دلیل یکسری ندانم کاریها و اقدامات نپخته با معضلی روبرو شده اند که ما باید آنها را برطرف کنیم.
رییس کل دادگستری کرمان افزود: دادگستری اکنون تاوان سهل انگاری برخی بخشها را پس می دهد.
وی تاکید کرد: برای کاهش ورودی به دادگستریها باید در مرکز و در تصمیم گیریهای کلان با توجه به تعداد کم قاضی و کادر اداری، اقدامات بیشتری انجام شود.
حجت الاسلام توکلی بر افزایش امکانات و منابع دستگاه قضایی تاکید و بیان کرد: نتیجه اقدامات گسترده دادگستریها در بازه زمانی کوتاه بروز پیدا نمی کند.
وی تاکید کرد: کار و تلاش همکاران ما در همه بخشهای زیر مجموعه دستگاه قضایی قابل تقدیر و توجه است.ک/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.