iran flag

تشریح اقدامات ایران در نشست مجمع عمومی سازمان مالکیت معنوی توسط آقای دکتر تویسرکانی

خبرگزاری میزان – رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پنجاه و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی(وایپو) اقدامات ایران در زمینه توسعه و ارتقاء حقوق مالکیت معنوی را تشریح کرد.

تشریح اقدامات ایران در نشست مجمع عمومی سازمان مالکیت معنویبه گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، «احمد تویسرکانی» معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی(وایپو) در ژنو شرکت کرده است، اقدامات ایران در زمینه توسعه و ارتقاء حقوق مالکیت معنوی را تشریح کرد.

وی در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد که استمرار موفقیت آمیز فعالیت های هنجارسازی در تمام کمیته های وایپو بویژه کمیته های دائمی حقوق اختراع (scp)، علائم تجاری، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی (sct)، استانداردها وایپو(cws)و…. منوط به تعریف و تعیین دستور کار متعادل متضمن تامین منافع تمامی کشورهای عضو است و تنها در این صورت است که می توان از بن بست کنونی ایجاد شده در برخی از حوزه ها خارج شد.

تویسرکانی همچنین تاکید کرد: در ارتباط با موضوع دفاتر خارجی وایپو، جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد تصمیم گیری در خصوص تاسیس این دفاتر باید بدون هیچگونه تبعیض و براساس عدالت و تقسیمات جغرافیایی و با رعایت اصل شفافیت صورت پذیرد.

متن کامل سخنرانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدین شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحیم

مایلم خرسندی هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را از ریاست نشست جاری مجمع عمومی ابراز نمایم، همچنین تقدیرو تشکر خود را از  جناب آقای گری مدیر کل سازمان جهانی مالکیت معنوی و دبیرخانه بخاطر تلاشی که در طی سال گذشته در جهت پیشبرد اهداف سازمان و ارتقاء حقوق مالکیت معنوی داشتند اعلام می دارم.

احترام به حقوق مالکیت معنوی به عنوان یک حقوق فردی و خصوصی و نقشی که این دارایی ها می توانند در توسعه اقتصادی اجتماعی جوامع بشری ایفاء کنند اقتضاء دارد که بویژه در عصر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند. از سوی دیگر این حمایت باید به گونه ای تعریف شود که تعادل لازم را بین حقوق صاحبان این دارایی ها و حقوق جامعه برقرار کند چرا که حقوق مالکیت معنوی فی نفسه هدف نیست بلکه ابزاری است برای توسعه جوامع و در نهایت  ایجاد رفاه اجتماعی و اقتصادی در آنها و در این راستا است که اصل تعادل بین حقوق فرد و جامعه و همچنین اصل توازن بین تعهدات و حقوق در موافقت نامه تریپس و نیز در دستور کار توسعه وایپو به نحو روشنی مورد تاکید قرار گرفته و ضرورت دارد که جلوه های عملی آن نیز در کلیه فعالیت های وایپو نمود بیشتری داشته باشد.

در این راستا ما معتقدیم که دستورکار توسعه، نباید به عنوان یک پروژه محدود به زمان تلقی شود بلکه باید به عنوان یک پروسه مستمر و در راستای منافع کلیه کشورهای عضو در جریان تمامی فعالیت ها و کمیته های وایپو بویژه در هنجاری سازی ها مورد توجه قرار گیرد. در نتیجه ما هنوز راه طولانی را در اجرای توصیه های توسعه ای وایپو در پیش رو داریم.

وایپو در سال گذشته در  بخش ارائه خدمات موفق عمل نمود و بویژه با برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس دیپلماتیک، پایه های کنوانسیون جدیدی را بنا نهاد که برای کشورهای در حال توسعه از اهمیت فراوانی برخوردار است لکن باید اذعان داشت که این سازمان به لحاظ عدم هماهنگی و تعامل کشورهای عضو در برخی از حوزه های هنجارسازی در مقایسه با سالهای قبل از توفیق چندانی برخوردار نبوده است.

کمیته بین الدولی مالکیت فکری و منابع ژنتیک، دانش سنتی و فلکلور(IGC)،  که پیشرفت دستورکارهای آن از الویت های کشورهای در حال توسعه محسوب می شود در طی یکسال گذشته و علیرغم 14 سال صرف وقت و هزینه به لحاظ عدم هماهنگی و تعامل کشورهای عضو در مجمع عمومی سال گذشته عملا به تعطیلی کشانده شد که این اقدام این باور را ایجاد می کند که فعالیت های هنجارسازی وایپو را به راحتی می توان متوقف کرد که این باور به نفع هیچ کدام از کشورهای عضو اعم از توسعه یافته و در حال توسعه نخواهد بود. به منظور جلوگیری از بروز چنین مواردی اقتضاء دارد که بلحاظ اهمیت مقولات فوق بویژه برای کشورهای در حال توسعه، وایپو کمیته یاد شده را به کمیته دائمی تبدیل تا بدینوسیله این تبعیض ساختاری در بدنه هنجارسازی وایپو مرتفع شود.

برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس دیپلماتیک در خصوص اصلاح موافقتنامه لیسبون حاکی از آن است که همبستگی، درک متقابل و اراده اعضای یک اتحادیه در وایپو می تواند در اصلاح و بهبود کاستیهای مشترک و نتیجتا تقویت منافع اقتصادی اعضا اتحادیه کمک شایانی کند و به تقویت منافع اقتصادی و حقوقی اعضا اتحادیه بیانجامد. امروز به لطف این دیدگاه مشترک موافقتنامه لیسبون کارآمدتر و به روز شده و با تغییرات اعمال شده بیشتر از گذشته منافع اتحادیه لیسبون را تامین می نماید. امیدواریم این نگاه مشترک در اجرای دستور کارهای دیگر وایپو نیز حاکم شود تا این سازمان بتواند در جهت پاسخ به چالش های مشترک اعضا راههای جامع و موثر پیشنهاد نماید.

جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد که استمرار موفقیت آمیز فعالیت های هنجارسازی در تمام کمیته های وایپو بویژه کمیته های دائمی حقوق اختراع (scp)، علائم تجاری، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی (sct)، استانداردها وایپو(cws)و…. منوط به تعریف و تعیین دستور کار متعادل متضمن تامین منافع تمامی کشورهای عضو است و تنها در این صورت است که می توان از بن بست کنونی ایجاد شده در برخی از حوزه ها خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران در طی سال گذشته  اقدامات موثری در زمینه توسعه و ارتقاء حقوق مالکیت معنوی  درکشور انجام داده است که به اهم آنها به شرح زیر اشاره می گردد:

1-  اصلاح و بازنگری  قوانین و مقررات مرتبط با حقوق مالکیت معنوی

2- تهیه پیش نویس لایحه قانون ملی حمایت از نمودهای فرهنگ عامه (فلکلور) که در اینجا لازم است از کمک های فنی و حقوقی وایپو وهمچنین جناب آقای وند ونلند رئیس بخش دانش سنتی و کارشناسان این بخش تشکر و قدردانی نمایم.

3- برگزاری گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی (IP DAY) و آغاز اجرای پروژه دو سالانه تاسیس مراکز انتقال فناوری و حمایت از نوآوری (TISC)

4- برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت حقوق مالکیت فکری در کسب و کار شرکت های کوچک و متوسط با همکاری وایپو و پارک های علم و فناوری کشور

5- برگزاری سومین نشست کمیته هماهنگی کشورهای عضو اکو در خصوص مالکیت صنعتی در تهران

6- امضای پروتکل همکاری با موسسه ثبت اختراع کشور ترکیه و یادداشت تفاهم با اداره مالکیت معنوی کشور چین

7- برگزاری سمینارها و کارگاههای ملی متعدد آموزشی در حوزه های مختلف حقوق مالکیت معنوی با همکاری مراجع مرتبط در کشور

در ارتباط با موضوع دفاتر خارجی وایپو، جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد تصمیم گیری در خصوص تاسیس این دفاتر باید بدون هیچگونه تبعیض و براساس عدالت و تقسیمات جغرافیایی و با رعایت اصل شفافیت صورت پذیرد. علاوه بر این، موضوع تاسیس دفاتر خارجی وایپو را باید به عنوان یک رویکرد جدید در سازمان برای حرکت به سمت جهانشمولی و ارتقاء کارایی و اثربخشی این سازمان مد نظر قرار داد و از تنزل آن به یک موضوع صرفا بودجه ای و مالی احتراز کرد.در این راستا، ضروری است اصول راهنمای تاسیس این دفاتر، در پرتو ملاحظات و پیشنهادهای کشورهای عضو نهایی گردد. همان گونه که سال گذشته اعلام کردم با عنایت به ظرفیت های مناسب موجود در حوزه مالکیت معنوی، جمهوری اسلامی ایران تاسیس این دفتر در تهران را به وایپو پیشنهاد نموده است.

در خاتمه، ضمن آرزوی موفقیت برای این اجلاس و دست یافتن به نتایجی پربار، خاطر نشان می گردد که هیأت جمهوری اسلامی ایران، در بحث های مختلف مربوط به دستور کار مجمع عمومی مشارکت موثر و فعالی خواهد داشت. هیات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دستورکارهای مجمع کنونی نیز  نظرات و دیدگاههایی دارد که در دستورکارهای مربوطه به تفصیل خواهد آمد».

گفتنی است پنجاه و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی(وایپو) از 13 الی 22 مهرماه 1394 در ژنو برگزار می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.