iran flag

برنامه ششم توسعه یکشنبه در مجلس

نوبخت در نشست خبری:

برنامه ششم یکشنبه در مجلس/خبرهای خوش منطقه‌ای در راه است

سخنگوی دولت گفت: برنامه ششم توسعه با قید یک فوریت، در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی (یکشنبه آینده) تقدیم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود خبر از تمام شدن بررسی برنامه ششم توسعه در دولت خبر داد و گفت: برنامه ششم متشکل از سیاست های ابلاغی رهبری در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی برای سال های ۱۳۹۵- ۱۳۹۹ در دولت تهیه شده و در اولین جلسه آینده مجلس (روز یکشنبه) با قید یک فوریت تقدیم مجلس می شود.

وی همچین درخصوص بودجه ۹۵ گفت: بودجه ۹۵ در جهت قانونی با روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در حال تهیه و تنظیم است و آن هم در موعد قانونی به مجلس ارائه خواهد شد.

در فضای بی اعتمادی، باید در اجرای برجام احتیاط کافی و مراقبت شود

وی در ادامه با اشاره به اجرای برجام گفت: اعلام رفع تحریم ها در چارچوب توافقات صورت گرفت و اقداماتی که از سوی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا شده، نشان داده می‌شود؛ هرچند در این فضای بی اعتمادی باید احتیاط کافی و دقت مراقبت از سوی مسئولان در امر اجرای برجام صورت گیرد، ولی می توان امیدوار بود که این توافق به نحو کاملی تا به انتها به فرجام مطلوب برسد.

نوبخت تاکید کرد: از این رو دولت موظف است برای شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد.

وی ادامه داد: برای ماه های باقی مانده تا پایان سال نیز دولت بسته سیاستی متناسبی را برای سرعت بخشی به خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی که همراه با مهار تورم است، اجرا می کند.

سخنگوی دولت گفت: در جلسه ای که با حضور همکاران اقتصادی ام با اصحاب رسانه داشتیم، چگونگی اجرای اهداف و روش این بسته سیاستی و مبانی نظری توضیح داده شد.

افزایش پرداختی دولت به پیمانکاران

وی همچنین در ادامه خبر از افزایش پرداختی دولت به پیمانکاران داد و گفت: با توجه به اینکه زمانی زیادی برای اجرای این بسته کوتاه مدت اقتصادی نداریم، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی کار خود را آغاز کرده‌اند.

نوبخت افزود: طبق برنامه، رئیس جمهور دستور داد که ۷۵۰۰ میلیارد تومان از آغاز این هفته برای سرعت‌بخشی و تکمیل طرح های عمرانی پرداخت شود که این کار آغاز شده است.

وی گفت: دیشب طی جلسه ای که با معاون خزانه‌داری کل کشور داشتیم، آخرین پرداخت به طرح های عمرانی را که یکی از عوامل خروج از رکود است، گرفتیم.

پرداختهای عمرانی تا امروز به ۹۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است

نوبخت در ادامه با اشاره به آخرین گزارش خزانه داری کل کشور گفت: ۱۳۸۰ میلیارد تومان به بودجه های تخصیصی طرح های عمرانی اضافه شده و این پرداخت‌ها به ۹۶۸۰ میلیارد تومان رسید.

وی همچنین با اشاره به پرداختی بدهی پیمانکاران گفت: ۸۹۴ میلیارد تومانی پرداخت پیمانکاران نیز به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و تاکنون ۲۱۵۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران تأدیه شده است.

نوبخت با بیان اینکه با وجود محدودیت ها در منابع مالی پرداختهای عمرانی دولت افزایش یافته است، گفت: باید به پرداختهای عمرانی دولت رقم ۵۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اضافه کنیم که خزانه در حال پرداخت است.

وی گفت: این عدد در حال اولویت‌بندی برای طرح هایی است که دستگاه های اجرایی اعلام کرده اند؛ هم اکنون ۲۹۰۰ طرح وجود دارد و طرح های دارای اولویت و مناطق سردسیر بیشترین بودجه را خواهند گرفت.

هر ۹۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت های عمرانی، یک درصد رشد اقتصادی به همراه دارد

نوبخت با بیان اینکه تا چند هفته آینده این ۵۵۰۰ میلیارد تومان توزیع می شود، گفت: مطالعات اقتصادسنجی و مدلهای ما نشان می‌دهد که هر ۹۷۰۰ میلیارد تومانی که دولت برای طرح های عمرانی پرداخت می کند یک درصد رشد اقتصادی به همراه دارد؛ یعنی تا پایان سال که مصمم هستیم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم، میزان رشد اقتصادی به بیش از ۳ درصد افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: این اقدامات از بخش مالی در حال انجام است. در بخش پولی نیز آقایان دکتر سیف و دکتر طیب نیا، مشغول هستند و امیدواریم برآیند مولفه های ابزارهای پولی و مالی منجر به رشد اقتصادی شوند. ما وارث این شرایط بودیم. این که یک اقتصادی به دولت تدبیر و امید واسپاری شد که تورمش بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی آن منفی ۶.۸ درصد بود. اگر شرایط به گونه ای نیست که رفاه شایسته مردم را ایجاد کنیم، از مردم عذرخواهی می کنیم.

نوبخت گفت: تلاش می کنیم با افزایش منابع و رشد اقتصادی، مردم تلاشهای دولت را در سفره خود احساس کنند. تمام وقت ما در ایام هفته برای مراقب، رصدکردن اقتصاد و کمک کردن صرف می شود. هر کسی نیز حرف مناسبی برای کمک به اقتصاد داشته باشد، با تواضع از او می شنویم. از اقتصاد دانانی که به دولت کمک می کنند نیز خواهش می کنیم مطالب را به خود ما منعکس کنند و آنچه مطالب علمی بیان می شود را می فهمیم. به جای برداشت کلی، اظهارنظرها را به ما منعکس کنند.

سخنگوی دولت گفت: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۱۰۰۰ نفر رئیس سازمان را کمک می کنند ولی باز هم خود را مستغنی از راهنمایی فعالان اقتصادی و مسئولان بخشهای علمی و پژوهشی نمی دانیم.

بخش خودرو فعال شود، صنعت کشور فعال می‌شود

نوبخت در ادامه این نشست خبری با اشاره به بسته جدید اقتصادی دولت و تسهیلاتی که برای خرید خودرو و کالا داده می شود، گفت: صنعت در رشد اقتصادی سهم قابل توجهی دارد و بخش خودرو در صنعت محرک و اثرآفرین است؛ بنابراین اگر بخش خودرو بخواهد فعال شود، صنعت نیز فعال می شود.

وی با بیان اینکه دولت انتظارات و مطالبات مردم نسبت به صنعت خودرو را مورد توجه قرار خواهد داد، گفت: مردم انتظار دارند خودرو با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر عرضه شود. چند هفته پیش نیز در بازدید از ایران خودرو، مطالبات مردم را بیان کردیم و سخن خودروسازان را هم شنیدیم. الان نیز این مطالبات را از آنها داریم که قطعا نسبت به افزایش کیفیت خودروها باید اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: البته این را هم باید مدنظر داشت که ضمن افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای تورم نیز باید چاره‌اندیشی کرد.

نوبخت با اشاره به مشکلات صنعت خودرو ادامه داد: شاید این صنعت بتواند چندماه رکود را تحمل کند تا منجر به بیکاری نشود اما کارخانه های کوچک تولید قطعه نمی توانند این رکود را تحمل کنند و دوام بیاورند. لذا منجر به بیکاری می شود.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ژاپن با جمعی از مدیران شرکتهای بزرگ این کشور مانند مزدا، میتسوبیشی و فوجی گفت: ما به آنها گفتیم که قصد نداریم شما فقط از بازار ما استفاده کنید، باید خودروی هیبریدی با مصرف کم بیاورید، اینجا سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کنید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما نیروی تحصیل کرده فراوان در کشور داریم که می توانند در دوره های کوتاه مدت در خارج یا داخل به روز شوند، گفت: ما می توانیم تولیداتمان را به روز و حتی به صادرات برسانیم و ما با صراحت سیاست های تعیین شده از سوی دولت را به آنان (هیئت ژاپنی) ابلاغ کردیم و آنان نیز استقبال کردند و به سایر هیئت های اقتصادی هم این موضوع را می گوییم.

نوبخت با بیان اینکه صنعت خودرو و لوازم خانگی باید به افزایش کیفیت توجه کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی که انبارهای این صنایع انباشته از کالا است، اگر تقاضا زیاد شود روندهای افزایش تولید و عرضه در ماه های آینده راه می افتد و موجب رونق میشود.

کنترل واردات روغن پالم به کشور

وی همچنین در خصوص روغن پالم نیز گفت: در جلسه روز گذشته شورای اقتصاد درباره روغن پالم بحث شد.

نوبخت افزود: مصرف این روغن اساساً مضر نیست بلکه مقدارش باید محدود باشد؛ برای همین وزارت بهداشت سقفی را برای واردات روغن پالم تعیین کرد و آمار واردات آن نیز به شدت تقلیل یافته است.

دارایی مسئولان باید تحت مراقبت باشد

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر دولت اعلام دارایی های مسئولان چگونه است،گفت: باید همه دارایی مسئولان مشخص و اعلام به دستگاه قضاییه شود و همه باید تحت مراقب شوند. ولی اینکه در رسانه ها عنوان شود مسئولان چند کفش یا خانه دارند، این مقتضی نیست.

نوبخت افزود: بنده نیز مانند همه مسئولان، هر چه مربوط به شخص خود، همسر، فرزندان و خانواده بود، اعلام کردیم و انتظار است که موقع خارج شدن از خدمت، دارایی های ما نیز بررسی شود تا به غیر حق زیاد نشده باشد.

نحوه تعطیلی راکتورهای هسته ای

سخنگوی دولت در ادامه در مورد نحوه تعطیلی راکتورهای هسته ای گفت: تسریع در اجرای برجام باعث آسیب به زیرساختها نمی شود؟ گفت: به گونه ای عمل می کنیم که قطعات آسیب نبیند. قطعه به قطعه تجهیزات هسته ای، شماره گذاری می شود و پس از انبارش مناسب در شرایط خاص، مونتاژ می شود.

نرخ سود بانکی کاهش می یابد

نوبخت از جلسه امروز شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود سپرده ها بحث می کند. سه دستگاه اقتصادی دولت در این باره اشتراک نظر برای کاهش داریم. باید ساز و کارها به گونه ای فراهم شود که هزینه تمام شده پول کم شود. انشاالله نرخ سود نیز کاهش می یابد. سوابقی نیز داریم که اگر دقت نکنیم هر تصمیم سنجیده ای با اجرای نادرست، دچار مشکل شود.

برنامه ریزی دولت برای زمستان سخت

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه زمستان سختی در پیش است، گفت: درباره زمستان سخت خاورمیانه، اتفاقا وزیر نیرو اطلاعیه ای را صادر کرده است و با توجه به اطلاعات تکمیلی، مراقبت های لازم را خواهیم داشت. ماده ۱۰ قانون تنظیم اجازه می دهد درصدی از اعتبارات کشور را برای پیشگیری حوادث استفاده کنیم.

دولت در تایید صلاحیتها از طریق هیات های اجرایی نهایت دقت را خواهد کرد

نوبخت در مورد تائید صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی گفت: تایید صلاحیت نامزدهای مجلس نیز از وظایف شورای نگهبان است. البته وزارت کشور وظایفی نیز درباره این مسایل دارد که اجازه نمی دهیم حق مردم ضایع شود و به هر دلیلی برای مردم و نامزدها تضییع حقی صورت نگیرد.

وی درباره تلاش دولت برای افزایش تایید صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی گفت: دولت تدبیر و امید خواهان استیفای حقوق مردم است و با اطمینان می گویم درباره تایید صلاحیتها در وزارت کشور از طریق هیات های اجرایی، نهایت دقت را خواهیم کرد چون معتقدیم نباید تضییع حقی صورت گیرد.

عاملان حادثه دزفول دستگیر شدند

سخنگوی دولت همچنین در خصوص حمله به عزاداران حسینی در دزفول گفت: به حسب اعلام مسئولان قضایی، این حادثه امنیتی بوده و با فراست و دقت، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جانیان را دستگیر کردند و جزئیات بیشتر در آینده اعلام خواهد شد.

نوبخت تصریح کرد: اینکه برخی گروه های تکفیری و تروریستی ایران را تهدید کنند، موضوع جدیدی نیست. گروه هایی که برای فعالیت های تروریستی اعزام شده اند، به جا و به وقت دستگیر شدند و همچنان مرزهای ما با دقت کنترل می شود و سیستم اطلاعاتی و امنیتی کشور وظایف خود را برای امنیت بخشی به مردم به خوبی انجام می دهند.

وی همچنین در خصوص نوع حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: ایران در سوریه فعالیت مستشاری دارد.

به زودی خبرهای امیدبخشی برای مقابله با تروریسم در منطقه خواهید شنید

سخنگوی دولت درباره این سوال که فعالیت روسیه در سوریه برای مقابله با تروریست های داعش با ایران همپوشانی یا هم‌افزایی دارد، گفت: همانطور که گفتم ما در حد مستشاری کمک می کنیم. در آینده نزدیک هم اخبار امیدبخشی برای مقابله با تروریسم در منطقه و نقش موثر ایران خواهید شنید.

قیمت خوراک پالایشگاه ها را مجلس تعیین کرد

نوبخت در ادامه در مورد قیمت خوراک پالایشگاه ها اظهار داشت: قیمت خوراک پالایشگاه ها در حد ۱۳ سنت است؛ این نرخگذاری بر اساس قانون و مصوبه مجلس است.

وی افزود: از دی ماه سال ۹۲، اولین شوک به بورس برای همین مسئله وارد شد، دولت با پیشنهادهای مختلف قیمتی که در مجلس بیان می‌شد، کاملا مخالفت کرد که با وجود مخالفت دولت، نمایندگان ۱۳ سنت را تعیین کردند. لذا این موضوع قانوناً با شرایطی به شرکت نفت واسپاری شد و الان کمتر از ۱۳ سنت است.

برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام حجاج، با توجه به ضعف میزبان انجام می‌شود

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص پیگیری حادثه منا نیز گفت: دولت حقوق مفقودین، جانبازان و بازماندگان فاجعه منا را تعقیب می‌کند.

نوبخت افزود: از طریق سازمان حج تا شناسایی آخرین مفقود کار خود را ادامه می‌دهیم؛ همچنین از همه ابزارهای دیپلماسی و ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از تضییع حقوق کسانی که در این حادثه رنج و آسیب دیده‌اند، استفاده می‌کنیم.

وی گفت: در کنار اقدامات دولت، قوه قضاییه نیز کانالی را برای پیگیری شکایات افراد مرتبط با این حادثه در نظر گرفته است که در حال انجام است.

نوبخت همچنین در خصوص تدابیر دولت برای مناسک حج در سال‌های آینده، اظهارداشت: در سال آینده نیز برای زیارت خانه خدا زائر اعزام می‌کنیم و چون حجاج باید امنیت داشته باشند، لذا در آینده با در نظر گرفتن ضعف میزبان برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما نهایت تلاش خود را برای پیگیری‌ها در جهت جبران خسارت، پیشگیری‌ از رخدادهای آینده و عقوبت مقصرین به تأسی از نظر مُطاع مقام معظم رهبری انجام خواهیم داد و ضمن همدردی با همه کسانی که در این حادثه آسیب دیده‌اند از هیچ کاری دریغ نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره شکایت دولت گذشته از برخی از رسانه‌ها، گفت: شکایت‌های دولت قبل از اصحاب رسانه را جمع‌بندی کرده‌ایم و معاونت حقوقی ما جهت انصراف از پیگیری این شکایات در حال اقدام است که تصور می‌کنم این کار انجام شده است.

علت شکایت معاون اول از برخی رسانه‌ها

نوبخت همچنین در خصوص شکایت معاون اول رئیس‌جمهور نیز از برخی از رسانه‌ها، توضیح داد: درست است که شکایاتی شده اما انتخاب برخی کلمات نامناسب باعث شده است این مسائل به وجود آید، اما ما همواره به منتقد حق می‌دهیم همچنان که حضرت امام(ره) فرموده است ما نباید طوری خود را آماده کنیم که هیچ کس حق تخطئه ما را نداشته باشند. منتقدان می‌توانند ایراد بگیرند، ولی حق ندارند تهمت و افترا بزنند.

وی افزود: نسبت به آقای جهانگیری مطالبی نوشته شد که قابل تعقیب است و این موضوع نیز فرصتی برای رسانه مقابل است که اسنادش را به دادگاه بدهد و قوه قضاییه نیز با دقت و عدالت رسیدگی می‌کند.

سخنگوی دولت گفت: برای قوه قضاییه فرقی نمی‌کند که چه کسی مقابلش باشد، چه بسا خیلی از صاحبان قدرت با برخورد قانونی قوه قضاییه مواجه شدند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سئوال که برنامه دولت برای جلوگیری از تورم در کنار اجرایی کردن بسته جدید اقتصادی چیست؟ گفت: دولت مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد تا با افزایش تقاضا، تورم افزایش نیابد.

وی افزود: پولی که در جیب ماست، سهمی از ارزش کل دارایی‌ها یا پایه پولی کشور است هر چه این گسترش ‌یابد، ارزش پول کمتر می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نفسِ افزایشِ نقدینگی در کشور مشکل‌آفرینی است، گفت: اگر به تناسب افزایش نقدینگی که منجر به افزایش تقاضا می‌شود، ما رشد عرضه را داشته باشیم، منجر به رشد اقتصادی و رونق خواهد شد.

نوبخت، افزایش هزینه تولید را عامل دیگری برای افزایش تورم دانست و گفت: ما تاکنون چقدر دقت کرده‌ایم که بی‌جهت افزایش‌های مختلف در فرآیند تولید نداشته باشیم. رشد اقتصادی ما چند درصد است، ولی رشد نقدینگی ما بالای ۲۰ درصد است که فاصله اینها می‌شود تورم.

وی افزود: همه این مواد همراه با انتظارات تورمی باعث تورم می‌شود. تورم انتظاری باعث شده فضایی که می‌گویند قرار است در آن قیمت‌ها گران شود، باعث تورم شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردهای دولت، کاهش تورم است گفت: ما نمی‌خواهیم دستاورد خود را از بین ببریم و رئیس‌جمهور نیز نسبت به رشد تورم به شدت حساسیت دارد.

نوبخت گفت: یکی از عوامل مقاومت در افزایش تورم، آقای رئیس‌جمهور هستند و قانع کردن ایشان برای افزایش نرخ‌ها به شدت مشکل است.

مهار تورم دستاورد دولت بوده است/نمی‌خواهیم این دستاورد را از بین ببریم

وی در ادامه با توضیح این مطلب که برنامه اقتصادی ما فقط عمرانی نیست بلکه به توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز توجه دارد، گفت: ما همه آسیب‌های برنامه‌های پیش‌رو پس از پیروزی انقلاب را مطالعه کردیم و ضعف‌های آن را شناختیم که چرا ۱۰ برنامه اجرا کردیم، ولی به مرزتوسعه‌یافتگی نرسیدیم.

سخنگوی دولت افزود: همه این آسیب‌ها مورد توجه ما قرار گرفت و برنامه ششم با امعان نظر با همه نقاط قوت و ضعف برنامه‌های قبل تدوین شد.

نوبخت تصریح کرد: هر برنامه‌ای به یک دولت منتسب است. قطعاً برنامه ششم منتسب به دولت تدبیر و امید است و علاقه‌مندیم که پایان کار ما به گونه‌ای شود که بیشترین، صادقانه‌ترین و عالمانه‌ترین خدمت را داشته باشیم.

برنامه ویژه دولت برای بازنشستگان

نوبخت در ادامه خبر از برنامه ویژه دولت برای بازنشستگان داد و گفت: این کار ویژه به دستور رییس جمهور در سازمان مدیریت در حال برنامه ریزی است و داریم نظام پرداخت را مطالعه می کنیم تا حقوق و دستمزد عادلانه پرداخت شود که به زودی اطلاع رسانی لازم در این زمینه خواهد شد.

پیشرفت در اقتصاد مقاومتی، دولت را هم راضی نکرده است

در ادامه خبرنگار مهر پرسید مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان جوان نسبت به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تذکر داده‌اند و بیان داشتند که از پیشرفت‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی راضی نیستم. با توجه به اینکه دولت موظف به تشکیل ستاد احیای اقتصاد مقاومتی بود، چه اقدامی در این زمینه شده است و این ستاد چه برنامه‌ها و اقدام جدی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی انجام داده است؟.

سخنگوی دولت در پاسخ گفت: ما نیز به این موضوع اذعان داریم و پیشرفت‌ها در سیاست اقتصاد مقاومتی نیز ما را هم راضی نمی‌کند.

وی افزود: واقعیت این است که ما ۱.۵ سال است که تغییر در اقتصاد را شروع کردیم ولی باید ساختارها و ارکان اقتصاد متحول شود.

نوبخت تصریح کرد: در فاصله کوتاهی که کار را در دولت تحویل گرفتیم، در تحریم بودیم و حجم عظیمی از پول هزینه‌های جاری و ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه می‌پردازیم که البته بخشی از این یارانه نیز از خزانه دولت پرداخت می‌شود و قانون اجازه داده که ۶۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه دولت برداریم و به پرداخت نقدی کمک کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا نمی‌شد، ما ۵۰ هزار میلیارد تومان پول از خزانه برنمی‌داشتیم در جامعه توزیع کنیم.

نوبخت با بیان اینکه روز گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر در بین خانوارها توزیع شد، گفت: اگر این پول صرف کارهای عمرانی می‌شد، بهتر نبود؟

وی توضیح داد: پس از مطالبه، مقام معظم رهبری درباره تسریع در امور اقتصادی، ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و امروز نیز این ستاد جلسه دارد.

کسی که بگوید دولت با اقتصاد مقاومتی موافق نیست، اقتصاد مقاومتی را نمی‌شناسد

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر کسی بگوید دولت با سیاست مقاومتی موافق نیست، مطمئن باشید اقتصاد مقاومتی را نمی‌داند، گفت: تمام سخنان ما تجهیز منابع، ایجاد دانش روز و محدود کردن مصرف و هزینه‌ها در داخل و بردن آن به سمت صادرات غیرنفتی است.

نوبخت ادامه داد: برای صادرات باید روابط خود را با دنیا بهتر کنیم و از همه ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم که این سخنان عین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و ما جز این راه دیگری هم نداریم.

استقبال از رئیس‌جمهور در مازندران پرشور بود

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که گفته شده است استقبال از رئیس‌جمهور در مازندران پرشور نبود، گفت: وقتی آقای رئیس‌جمهور وارد اجتماع مردم می‌شود، به عنوان صحنه‌ به یادماندنی به خاطر داریم گاهی به شدت تحت تاثیر عواطف مردم قرار می‌گیریم و می‌گوییم که این از فضل خداوند است که به دولتمردان ایران چنین مردم با محبتی عنایت کرده است.

سخنگوی دولت افزود: همه عکس‌ها و تصاویری که از سفر رئیس‌جمهور دیدید گویای همین مطلب بود.

نوبخت تصریح کرد: عکسی که منتشر شد از ساعت هفت و نیم یا هشت صبح بود طبیعی است که استادیوم دفعتاً پر نمی‌شود و این خیلی سخیف است که برخی مخالفین دولت به چنین روش‌هایی متوسل می‌شوند و آن چیزی که در مردم می‌گذرد را در انتخابات دیدید.

وی خاطر نشان کرد: اگر چنین مسائلی باعث آرامش گروهی می‌شود، ما نیز خوشحالیم ولی استقبال مردم از رئیس‌جمهور در مازندران پرشور بود. دولت هم بخشی از نظام است، اگر مردم هم به دولت علاقه‌مند نشان دهند، ما این را عشق و علاقه مردم به نظام می‌دانیم. لذا دوستان نیز اگر منافع ملی و نظام برایشان مهم است، به این مساله توجه کنند.

1 نظر
  1. حبیب اله صالحی می گوید

    نقدی بر  ماده ۳۱ برنامه توسعه پنجم وبخشنامه شماره ۶۰مستمری تامین اجتماعی و تفسیر ماده۷۷ قانون تامین اجتماعی
    محاسبه میانگین در علم آمار:
    •داده هایی که قصد محاسبه میانگین ساده از آنها را داریم باید دارای ویژگی یا صفت مشترک بوده و همچنین از ارزش های یکسانی برخوردار باشند. چنانچه داده های آماری از ارزش های متفاوتی برخوردار باشند میبایستی به هرداده آماری وزنی اختصاص یابد و سپس داده های  وزن دار شده را میانگین گیری نماییم که مورد اخیر را میانگین وزنی مینامند
    •در مدل به کار گرفته شده توسط صندوق تامین اجتماعی  ارزش اسمی حق بیمه پرداخت شده درپنج سال آخر  به روش میانگین ساده است نه میانگین وزنی
    •علت کاهش شدید مستمری بازنشستگان  با دستمزد غیر متعارف بیشتر ناشی ازعدم استفاده از میانگین وزنی است ونه نرخ رشد دستمزد
    •هر بیمه شده ای که تفاوت نرخ رشد افزایش دستمزد دوسال آخر با ۵سال آخر بیش از ۵ درصد  (۵ در صد حداقل دستمزد مربوط به آن سال مبلغ اندکی است )باشد این نرخ رشد دستمزد غیر متعارف تلقی میگردد و احتمال وقوع این حالت برای بیمه شدگان خیلی زیاد است 
    ارزش زمانی پول در علم اقتصاد:
    •در ادبیات اقتصادی ارزش زمانی پول( ارزش گذشته- حال و آینده) در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد بویژه در کشور هایی که تورم دو رقمی را درچندین سا ل متوالی تجربه کرده اند به اهمیت آن افزوده میگردد. زیرا  بر اساس گزارشات اقتصادی روند شاخص بهای کالا وخدمات روندی صعودی می پیماید و روز به روز به دلیل کاهش ارزش پول قدرت خرید شاغلینی که  در مشاغلی با درآمد ثابت اشتغال به کار دارند بویژه مزد بگیران کاهش می یابد
    تعریف ارتقاء شغل:
    •ارتقاء شغل عبارت است از  احراز گروه (رده) شغلی بالاتر از گروه (رده)شغلی قبلی
    •همانگونه که از تعریف  مندرج استنباط میشود  میبایستی یک نظام طبقه بندی مشاغل وجود داشته باشد که بر اساس آن مشاغل مورد سنجش قرار گیرد اگر فردی از شغلی با گروه ۱۲  به شغلی با گروه۱۴منصوب گردد نوع حکم ارتقاء نامیده میشود
    •اما اگر کارگر در کارگاهی که فاقد طرح طبقه بندی باشد  از آنجا که معیار وشاخصی برای تعیین گروه هر یک ازمشاغل وجود ندارد  مجریان هر استنباطی که به نفعشان باشد از ارتقاء مینمایند
    مقایسه نرخ رشد دستمزد مدیران و متخصصین با نرخ رشد در الگوی مورد نظر تامین اجتماعی:
    •بر اساس تبصره ذیل ماده ۶ دستور العمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل متصدیان مشاغل مدیر و متخصصین همطراز از شمول جدول مزدخارج وتیین حقوق و مزایای آنان بر اساس طرح طبقه بندی صورت نمیگیرد حال تکلیف مقایسه نرخ رشددستمزد  انان با الگوریتم مورد عمل سازمان تامین اجتماعی  چیست
    مقایسه نرخ رشد دستمزد کارگران شاغل در کارگاههای متفاوت:
    •بر اساس دستور العمل شماره ۱۲۰۹۶مورخ ۲۰/۰۴/۱۳۷۴معاونت تنظیم روابط کار وزارت کار وامور اجتماعی در صورتی که تعداد کارگران کارگاه کمتر از ۵۰ نفر باشد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی نمی باشد و بعضا تعدادی از کارگاههای بالای ۵۰ نفر علی رغم الزامی بودن اجرای طرح طبقه بندی بنا به دلایلی فاقد طرح طبقه بندی مشاغل  میباشند
    •متفاوت بودن ضریب ریالی جدول مزد در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل موجب تفاوت در سطح پرداخت به کارگران حتی با عناوین شغلی یکسان میشود و در کارگاههای فاقد طرح نیز تفاوت سطح پرداخت وجود دارد
    •تغییر کارگاه  کارگر  بین کارگاهای دارای طرح و فاقد طرح طبقه بندی در طی ۵ سال پایان خدمت که معمولا منجر به تغییرات در حقوق ودستمزد کارگران میشود  در روش جاری غالبا  موجب غیر متعارف شدن نرخ رشد دستمزد آنان میگردد تغییر کارگاه عمدتا ناشی از انتخاب نیست بلکه ناشی از ضرورت و اجبار  زندگی است
    محاسبه نرخ رشد دستمزد بیمه شدگانی که درسه سال ما قبل از دوسال اخربیمار یاازبیمه بیکاری استفده نموده و یا درمرخصی بدون حقوق بوده  ویاسایر موارد مشابه:
    •بر اساس قسمت آخرماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی  سازمان تامین اجتماعی درمحاسبات مربوط به مستمری ها ملاک را بیمه پردازی بیمه شده قرار میدهد لذا چنانچه نرخ رشد دستمزد غیر متعارف باشد    متناسب با  ایامی که حق بیمه پرداخت نشده از ۵سال فراتر میرود و حتی ممکن است تا ۸ سال و بیشتر هم برسد در این حالت مستمری محاسبه شده باتوجه به الگوی موردعمل ممکن است مبلغ مستمری با شدت بیشتری کاهش مییابد که حتی بعید نیست حتی در مواردی از حداقل دستمزد هم کمتر شود
     سابقه  استفاده ازارزش حال پول در کشور:
    •همانگونه که استحضار داریدارزش خسارت تاخیر تادیه- ارزش مهریه – ارزش دیه واجرت خدمات و موارد مشابه در مراجع قضایی درهنگام پرداخت دین تبدیل به ارزش حال شده حال  این سوال مطرح میشود با توجه به تغییرات زیاد ارزش حال ۵ سال آخربیمه پردازی سازمان تامین اجتماعی چرا از این روش در محاسبه مستمری بازنشستگانی که نرخ رشد دستمزد آنان غیر متعارف  میشود  استفاده نمی نماید
    بازه تغییرات نرخ رشد دستمزد:
    •تفاوت نرخ رشد دستمزد دوسال آخر  با پنج سال آخر نسبت به حداقل دستمزد سالهای مورد محاسبه در یک بازه از ۱ درصد تفاوت شروع میشود تا۳۰۰ درصد ادامه مییابد
    •تفاوت نرخ رشد ۵ درصد و کمتر متعارف شناسایی شده و مستمری بازنشستگان بر اساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در دوسال آخر محاسبه میشود
    •تفاوت نرخ رشد دستمزد بیش از ۵ درصد تا۳۰۰درصد (بیش از ۵ تا۳۰۰ درصد حداقل دستمزد مبلغ قابل توجهی است)غیر متعارف شناسایی شده و مستمری بازنشستگان براساس  میانگین ساده حق بیمه پرداختی در۵ سال آخر محاسبه میگردد
    •تفاوت نرخ رشد دستمزد۵ درصد با ۶درصد قابل تو جه نمی باشد (ا درصد حداقل دستمزد مبلغ ناچیزی است)  مستمری بازنشستگی این دو مورد تفاوت قابل توجهی دارند زیرا اختلاف ۵در صد متعارف و برمبنای حق بیمه دوسال آخر واختلاف ۶ درصدغیر متعارف بر مبنای حق بیمه۵ سال آخرمحاسبه میشود
    •تفاوت نرخ رشد ۶درصد با۳۰۰درصد  علی رغم اختلاف چشمگیر در تفاوت نرخ رشد(۲۹۴درصد تفاوت) واختلاف زیاد مبلغ(مبلغ بیش از ۵ درصد تا۳۰۰ درصد حداقل دستمزد) بر اساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در ۵ سال آخرمحاسبه میشود
    •پیشنهاد مینمایم تفاوت درصد ها ومبالغ تفاوت را از ۱ درصد تا ۳۰۰ درصد رابا مبالغ مستمری محاسبه  شده در روش جاری با هم مقایسه فرمایید  تابه کنهه روش واقف تر شوید
    •به خاطر اینکه اصل موضوع روشن تر شود فرض کنیم  نرخ رشد دستمزد یک کارگر درهر سال طی مدت سی سال خدمت ۵ باشد یک بار مستمری این کارگر را بر مبنای دو سال و بار دیگر بر مبنای ۵ سال آخر خدمت محاسبه کنید و دو مقدار بدست آمده را با هم مقایسه کنیم  تفاوت زیادی باهم دارد باوجود آنکه نرخ رشد هر سال این کارگر با هم مساوی است پس ریشه این تفاوت کجاست به نظر میرسد اشکالی در الگوریتم وجود دارد وآن اشکال برمی گردد به اینکه در این مدل تا مادامی که ارزش حال حق بیمه پرداختی در سالهای مورد محاسبه را در هنگام بازنشستگی لحاظ  ننماییم  این اشکال برطرف نمیگردد شایان ذکر است  درروش جاری هرچه مدت زمان سالهای مورد محاسبه  جهت استخراج مبلغ مستمری افزایش  یابد به همان اندازه هم مبلغ مستمری نیز کاهش بیشتری خواهد یافت پس میتوان نتیجه گرفت. کاهش مستمری بیمه شده قبل از آنکه ناشی از تغییر نرخ رشد  باشد بیشتر ناشی ازافزایش سنوات قابل محاسبه از دو سال به پنج سال است
    •باعنایت به اینکه روش محاسباتی از ابتدای سال ۱۳۹۰ تغییر کرده مستمری های دریافتی در سال۹۳ بازنشستگان هم شرایطی که قبل از سال ۹۰ و پس از سال ۹۰ بازنشسته شده اند و نرخ رشد دستمزدهر دوغیر متعارف و مشابه باشد را باهم مقایسه کنید با وجود آنکه بازنشستگان سال ۹۰ به بعد  در فاصله بین دو تاریخ بازنشستکی دریافت ننموده اند و حق بیمه هم پرداخت نموده اند نسبت به بازنشستگان قبل از سال۹۰ مستمری کمتری دریافت مینمایند
    مقایسه ماده ۳۱ برنامه توسعه پنجم وتفیسر ماده۷۷قانون تامین اجتماعی
    مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با ۲۵ سابقه بر اساس حق بیمه پرداختی در دوسال اخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی(۲۹ و ۳۰) محاسبه میگردد بااین تفسیر واجدین شرایط تفسیر ماده۷۷-( از شمول ماده ۳۱ برنامه توسعه  پنجم و بخشنامه ۶۰ مستمری تامین اجتماعی خارج – پنج سال بیمه پردازی کمتر – پنج سال هم زودتر مستمری دریافت مینمایند )  حال اگر مستمری مشمولین تفسیر ماده ۷۷ را با مستمری کسی که۳۰ سال بیمه پردازی داشته و نرخ رشد دستمزدش در دوسال آخر۶ درصد بیشتر از نرخ رشد ۵ سال اخر بوده و مستمری این فردبر اساس ۵ سال اخر محاسبه شده مقایسه کنید آیا  این غیر مستقیم تنبیهه  مستمری بگیران با بیمه پردازی بیشتر نیست آیا این از مصادیق معیار های چند گانه در باب یک موضوع مشترک تلقی نمیگردد
    حساسیت سنجی
    •به تفاوت نرخ رشد دستمزد  ۵ درصد با ۶ درصد (۱ درصداختلاف) حساسیت نشان میدهیم از دیگر سوحساسیت خود را به تفاوت نرخ رشد ۶ درصد تا ۳۰۰درصد(۲۹۴درصد اختلاف)از دست داده ایم شاید نیاز باشد  مجددا نظام باورها و ارزشهای خود را در حساسیت سنجی  بازمهندسی کنیم   ناگفته پیداست که از نظر تامین اجتماعی تفاوت ۶درصدتا ۳۰۰در صد در نرخ رشد دستمزد غیر متعارف از ارزش یکسانی برخوردار است  که اگر اینگونه نبود مستمری بیمه شدگانی که تفاوت دستمزد غیر متعارفشان در این دامنه ( بیشتر از۵ تا۳۰۰ ) درصد قرار دارند را به روش یکسان محاسبه نمیکرد
    پرسش حقوقی:
    •آیا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از طرفین مدعی قانونا و عرفا  میتواند (بویژه در موارد اختلافی) بین بیمه شده و تامین اجتماعی( به علت تعارض منافع ) اظهار نظر و رسیدگی کند یاخیر ایا عطف به ماسبق شدن قوانین بویژه هنگامی که ارفاقی مد نظر نباشد و ضرری هم متوجه مشمولین باشد جایز است یاخیر  تفسیر این دو پرسش رابه اظهار نظر علمای حقوق واگذار مینماییم
    تفسیر ماده۳۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تفسیر ماده ۷۷ تامین اجتماعی به طور هم زمان:
    •باتوجه به اینکه تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس محترم شورای اسلامی میباشد لذااستدعاداریم نمایندگان محترم مجلس با تفسیر نحوه اجرای ماده ۳۱قانون برنامه پنجم توسعه(نحوه محاسبه میانگین ساده یا وزنی و سایر موارد مبهم)  و تفسیر ماده ۷۷ به طور هم زمان اقدام و به شیوه ونتایج اجرای ماده های مذکور توسط واحد های اجرایی توجه بیشتری مبذول فرمایند و از بروز مشکلات بیشتر برای بازنشستگان وافزایش شکایت از واحد های اجرایی جلوگیری فرمایند
    پیشنهاد:
    •کوتاه مدت
    درصداختلاف نرخ رشد  دستمزد دوسال آخر  هر بیمه شده را بانرخ رشد ۵ سا ل آخر آن در حداقل دستمزدسال مورد محاسبه ضرب نموده و مبلغ حاصله را از مستمری محاسبه شده در دو سال آخر( به همین روش فعلی )کم کنید  هرچه این اختلاف در بازه (۱ درصد تا ۳۰۰ درصد)بیشتر  باشد مستمری دو سال آخر هم به همان میزان کاهش بیشتری خواهد یافت وعدالت پرداخت به روشی منطقی متناسب با شدت  افزایشات غیر متعارف تغییر خواهد کرد و ازکاهش شدید و ناگهانی مستمری هایی با درصد های کم جلوگیری میشود
    •بلند مدت
    در هنگام صدور احکام بازنشستگی بر اساس تاریخ اجرای حکم برای هر یک از ماهها یا سالهای بیمه پردازی یک ضریب  متناسب با ارزش حال حق بیمه پرداختی در سنوات گذتشته بر مبنای نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی  انتخاب گردد که این ضریب ارزش مبالغ حق بیمه پرداختی در سالهای قبل را به حال (تاریخ اجرای حکم بازنشستگی) تبدیل نموده و سپس اقدام به میانگین گیری از حق بیمه های پرداختی در سالهای مبنای محاسبه می گردد در بدو امر این روش برای سه سال آخر و سپس پس از گذشت هر سال یک سال به مبنای محاسبه سالها افزوده گردد تا در نهایت به ۳۰ یا ۳۵ سال برسد در روش پیشنهادی کارگران متمایل به پرداخت حق بیمه بیشر در کل سنوات بیمه پردازی و سازمان تامین اجتماعی از منابع  درآمدی آن در سالهای آتی بیشتر برخوردار میگردد و دیگر نیازی به این همه تفسیر  و شاخص قرار دادن عوامل فرعی همچون نرخ رشد دستمزد که خود از متغییر های  اصلی دیگری اثر میپذیرد نیست و فضای آرامشی درتعامل بین بیمه شدگان وتامین اجتماعی فراهم میگردد

    باتشکر و احترام   
    حبیب ا…صالحی 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.