iran flag

در گردهمایی روز جهانی معلولان وعده داده شد برنامه ریزی تامین 11 هزار مسکن برای معلولان

در گردهمایی روز جهانی معلولان وعده داده شد
برنامه ریزی تامین 11 هزار مسکن برای معلولان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: رییس‌جمهوری دستور داده برای رفع نیاز معلولان از وسایل توانبخشی در حوزه پیشگیری و غربالگری، برآوردهای لازم انجام شود.

گردهمایی روز جهانی معلولان روز گذشته درحالی در سالن 17شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که وزیر رفاه در این برنامه حامل خبرهایی خوش برای این قشر از جامعه بود. در این مراسم، از اقدامات انجام شده صحبت شد تا برنامه‌های آتی برای ارتقای زندگی معلولان. نخستین خبر علی ربیعی، دستور رییس‌جمهوری مبنی بر اینکه نباید هیچ معلول و کم توانی از وسایل توانبخشی محروم باشد، بر این اساس در این زمینه هفته جاری خبرهای خوبی خواهیم داشت. از سوی دیگر، از رییس سازمان بهزیستی درخواست شده تا هفت استان محروم کشور را در چند سال اخیر با بودجه موجود تحت پوشش این طرح ببرد.
اما در ادامه برنامه، وی از معلولان کشور به علت کارهای انجام نشده برای این جمعیت هم عذرخواهی کرد. به گفته ربیعی، باید بیش از این تلاش می‌کردیم اما اطمینان می‌دهم که در فهم مسئله، درک آن و اینکه اشکال کار کجاست از نظر فکری و ذهنی به معلولان نزدیک هستیم. اگر هم به آرمان‌هایمان نرسیده‌ایم به علت کوتاهی و سستی نبوده بلکه به علت فقدان انسجام ساختاری است. هرچند معتقدم پول همه چیز نیست اما با مشکلات و منابع مالی هم روبرو هستیم و کمبود منابع در این مسیر کند بی‌اثر نبوده است. به گفته وزیر رفاه، این مجموعه از سال گذشته تاکنون در حوزه معلولان اقدامات خوبی انجام داده‌ است؛ از جمله مهمترین آنها مصوبه هیئت وزیران در خصوص حمایت از حقوق معلولان است تا بخشی از نیازمندی‌ها را بتوانیم از این طریق رفع کنیم.

فعالیت شورای کنوانسیون حقوق معلولان
از سوی دیگر، شورای پیگیری کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت نیز در کشور فعال شده است. وی در این‌باره تصریح کرد: انسجام ساختاری را به شدت دنبال کرده‌ایم و در خصوص تامین مسکن توانسته‌ایم اقدامات قابل قبولی انجام دهیم. در این میان، برای تامین 11هزار مسکن جهت‌گیری کرده‌ایم که تاکنون بخشی از آنها تحویل داده شده است و امیدواریم در سال 96 هیچ خانواده‌ دارای دو معلول به بالا بدون مسکن نباشد. برای مابقی خانواده‌ها نیز در 45هزار مسکنی که در دست آماده‌سازی داریم، جایابی خواهیم کرد.

ایجاد 16هزار فرصت شغلی
اما یکی از مشکلات مهم جامعه معلولان اشتغال است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت اشتغال این افراد عنوان کرد: اشتغال مشکل عمومی کشور است. سازمان فنی و حرفه‌ای مکلف به برنامه‌ریزی آموزشی شده و استانداردها را تعریف کرده است. در سال93، 24هزار شغل مستقیم ایجاد کردیم و در سال94 تاکنون موفق به ایجاد 16هزار و 100شغل شده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال به 2برابر افزایش پیدا کند و در سال آینده نیز 2برابر مجموع مشاغلی که در این 2سال ایجاد کرده‌ایم را راه‌اندازی کنیم.
نکته‌ای که از سوی ربیعی عنوان می‌شود این است که در بحث اشتغال سهم کم‌توانان را بیشتر در نظر گرفته‌ایم و در حال تلاش هستیم تا از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی در بودجه سال آینده سهم مناسبی برای معلولان بگیریم. البته به صندوق کارآفرینی امید توصیه کردیم تا برای کسانی که بخواهند خودشان شغلی ایجاد کنند وام‌های گروهی اعطا شود.
وضعیت مناسب‌سازی فضای شهری هم از دیگر دغدغه‌های معلولان است. وزیر رفاه در این زمینه اظهار تاسف کرد و گفت: مناسب‌سازی محیط وضعیت خوبی ندارد و حتی در مواردی که خودمان فضاهایی را اصلاح کردیم بازهم استانداردها رعایت نشده است. در نظر داریم این کار را با سخت‌گیری بیشتر در آینده به‌ویژه در کلان‌شهرها دنبال کنیم.

معلولان جهانی می‌شوند
در ادامه این گردهمایی، رییس سازمان بهزیستی کشور تریبون را در اختیار گرفت و در همان ابتدا از برخورداری معلولان بهزیستی از کارت جهانی معلولیت تا پایان سال ۹۵ خبر داد.
انوشیروان محسنی‌بندپی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور در رابطه با مسایلی که به عنوان تکلیف و تعهد برعهده آن قرار داده شده دو استراتژی را دنبال می‌کند. استراتژی نخست، پیگیری مبتنی بر رویکردهای علمی و تخصصی است تا از بروز معلولیت‌ها جلوگیری شود. عوامل معلولیت شامل بیماری‌ها انواع حوادث و اختلالات ژنتیکی است که می‌توان با فراهم کردن شرایط و استفاده از اصول پزشکی افزایش معلولیت را به حداقل رساند.
به گفته وی، امروز سازمان بهزیستی تلاش کرده است برنامه غربالگری شنوایی را از پوشش 63درصدی در سال93 به پوشش 94درصدی در سال94 برساند. همچنین با بکارگیری ظرفیت 220مرکز مشاوره ژنتیک و تشخیص و مشاوره به‌هنگام از اختلال‌های ژنتیک جلوگیری شود.
اما استراتژی دوم استاندارد کردن خدمات است که با توجه به روش‌ها و نوآوری‌های جدید باید شرایطی فراهم شود که خدمت‌گیرندگان بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و نسبت به جامعه منزوی نشوند. استراتژی سوم نیز ورود مردم به عرصه‌های اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه آمارهای جهانی حاکی از وجود 650میلیون فرد دارای معلولیت در جهان است، افزود: 10درصد مردم جهان دارای یکی از انواع معلولیت‌ها هستند و روزانه 23هزار و 200نفر به جمعیت معلول دنیا اضافه می‌شود که بیشتر آنها مربوط به کشورهای در حال توسعه است و تا سال2025 نیز 430میلیون جمعیت معلول در کشورهای
در حال توسعه خواهند بود که یک‌سوم این جمعیت کودکان هستند. این در حالی است که می‌توان با انجام چند مشاوره ژنتیک از تولد نوزاد دارای معلولیت جلوگیری کرد.

سامانه ثبت جمعیت معلولان
در این میان، رییس سازمان بهزیستی کشور به شعار امسال اشاره کرد و گفت: شعار ما توانمندی و دسترسی همه افراد با هر نوع ناتوانی به خدمات است، در حال حاضر یک‌میلیون و 255هزار و 980فرد معلول در سامانه ما ثبت شده‌اند اما اینها همه جمعیت معلول نیستند بنابراین برقراری سامانه‌ای که بتوانیم جمعیت دقیق آنها و نیازمندی‌هایشان تشخیص دهیم اولویت ماست.
به گفته محسنی‌بندپی، از رقم مذکور 40درصد معلولان جسمی حرکتی، 26درصد معلولان ذهنی، 14درصد معلولان کم‌شنوا و ناشنوا، 10درصد معلولان کم بینا و نابینا، و 7درصد بیماران مزمن روانی هستند و یکی از اقدامات ما در طول برنامه ششم این است که سالانه 50هزار نفر فرد معلول در سامانه بهزیستی ثبت شوند.
اما توضیح این مقام مسئول درباره لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، این است که در تعامل با وزیر اقتصاد قول مساعد برای تأمین بار مالی ناشی از اجرای این قانون داده شده است. وعده رییس سازمان بهزیستی کشور این است که تا پایان سال94 معلولان 7 استان کم برخوردار کشور از لحاظ نیاز به وسایل توانبخشی تأمین خواهند شد.  در زمینه فراگیری بیمه تکمیلی معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی هم محسنی‌بندپی خبرهای خوشی دارد. به گفته وی، صدور کارت جهانی معلولیت نیز در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال 95 یک‌میلیون و 250هزار فرد معلول تحت پوشش بهزیستی از این کارت بین‌المللی برخوردار شوند.

نقل از حمایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.