iran flag

رییس‌جمهور در پی مختومه شدن پرونده PMD اعلام کرد تحریم‌های ایران دی‌ماه برداشته می‌شود

رییس‌جمهور در پی مختومه شدن پرونده PMD اعلام کرد
تحریم‌های ایران دی‌ماه برداشته می‌شود

پس از مختومه اعلام شدن پرونده PMD ایران در شورای حکام، رییس‌جمهور در سخنانی با اعلام اینکه تحریم‌ها دی ماه برداشته می‌شود، گفت: صداقت حرف‌های ایران در دنیا ثابت شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان، روز گذشته در پی مختومه اعلام شدن پرونده PMD ایران توسط
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نحوه اجرایی شدن برجام با مردم سخن گفت.
وی در سخنان خود با تشکر از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، از مردم هم به دلیل صبر و شکیبایی بر تحریم‌های ظالمانه،
اظهار داشت: اتفاقی که توسط شورای حکام افتاد یک پیروزی اخلاقی، سیاسی و حقوقی بود.
روحانی ادامه داد: با بسته شدن این پرونده زمینه برای اجرایی شده برجام آغاز شد و در دی‌ماه تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود. وی با اعلام اینکه در زمینه برجام دیگر جایی برای انتقاد وجود ندارد، گفت: همه باید در فضای ایجاد شده پس از برجام همکاری و همدلی داشته باشند.علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هم روزگذشته با اشاره به اینکه ملت ایران با مصوبه شورای حکام از گردنه‌ای عبور کرد، اظهار داشت: این پیروزی‌ای بود که شرارت 10 ساله غرب را علیه ایران را پایان داد. وی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا که سبب ایجاد مشکل برای سفر به ایران توسط اتباع 38 کشور و اتباع ایرانی با تابعیت مضاعف می‌شود، گفت: این اقدام آمریکا خلاف است، اگر این اقدام دنبال شود، مسیر طی شده را با دستان خود خراب کرده و خلاف برجام است. همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری،‌ در خصوص وضعیت پرونده ایران در آژانس، اظهار داشت: پرونده ایران از این به بعد با عنوان پایش برنامه هسته‌ای در چارچوب برجام ادامه خواهد یافت.  صالحی اضافه کرد: می‌خواهیم با بهترین و کارآمدترین روش تولیدات خود را انجام دهیم. 300 کیلو اورانیوم غنی شده را نگه می‌داریم و 700 کیلو را یا باید رقیق کنیم یا بفروشیم که این بار هم رقیق نکردیم و من تأکید کردم که باید بفروشیم که پول غنی سازی آن را بگیریم.
وی اعلام کرد: متعاقب بسته شدن پرونده PMD ایران فرآیند جمع‌آوری سانتریفیوژ‌های فعال آغاز شده است.

اورانیوم غنی شده بار کشتی روسی می‌شود
صالحی همچنین روز گذشته در حاشیه سخنرانی خود در دانشکده خبر در خصوص انتقال سوخت به روسیه، در جمع خبرنگاران گفت: قرار بود که اورانیوم غنی شده ایران که 9 تن است به روس‌ها داده شود و در ازای کیک زرد دریافت کنیم که محموله کیک زرد وارد شده و در اصفهان است و ظرف‌ روز‌های آینده اورانیوم غنی شده ایران از بوشهر بار کشتی روسیه شده و به این کشور منتقل خواهد شد.
وی در ادامه گفت: روحانی، لاریجانی، جلیلی، شمخانی و ظریف هر کدام خشتی روی خشت گذاشتند و اینکه در مذاکرات با عزتمندی از چالش هسته‌ای بیرون آمدیم جز با قرار گرفتن بر روی شانه‌های یکدیگر امکان‌پذیر نبود.
همچنین حمید بعیدی‌نژاد از اعضای تیم مذاکره کنده هسته‌ای کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به تنها رأی منفی رژیبم صهیونیستی به خاتمه یافتن پرونده PMD ایران در شورای حکام، عنوان داشت: پس از سال‌ها، کانادا از مواضع قبلی خود فاصله گرفت و به روشنی از برجام حمایت کرد و فقط آنکه تنها و منزوی بود رژیم اسرائیل بود که گفت نمی‌داند چه بگوید، اما می‌داند که نباید پرونده بسته شود. «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه، درخصوص تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 در
شورای حکام، این تصمیم را «سیاسی» و ناشی از فشار کشورهایی دانست که در امضای سند برجام میان ایران و 1+5 نقش داشتند.
نتایج اجرای برجام سا‌ل‌ها طول می کشد
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم با اشاره به آثار مثبت برجام در کشور، گفت: اینکه گفته شود، اکنون پرونده PMD بسته و برجام اجرایی شد، پس چرا نتایج آن را مشاهده نمی‌کنیم؛ باید بگوییم اجرایی شدن برجام ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد. البته مختومه اعلام شدن مسائل گذشته ایران در نشست شورای حکام از سوی مقامات دیگر کشورها هم با واکنش‌هایی همراه بود؛ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بعد از تصویب قطعنامه پیشنهادی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بستن پرونده PMD به هیچ وجه مانعی در برابر این نخواهد بود که آژانس، در صورت وجود مستنداتی از فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه ایران، همانند اقدامات گذشته این کشور، در این باره تحقیقات نکند.» وی افزود: «این قطعنامه، صراحت دارد که شورای حکام، به دقت پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تحت نظر خواهد داشت.»«ولادیمیر وارونکوف» نماینده دائم روسیه در آژانس نیز  اعلام کرد: متخصصان ایرانی آماده‌اند طی دو سه هفته کار بازطراحی قلب رآکتور اراک را به پایان برسانند و متخصصان چینی و آمریکایی کارهای مربوطه را کنترل می‌کنند. به گزارش فارس، وارونکوف خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم قطعنامه شورای حکام در تسریع این کار کمک خواهد کرد.

نقل از حمایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.