iran flag

اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس/ انجام انتخابات به صورت غیرالکترونیکی در صورت اختلال در رأی‌گیری الکترونیکی

جهت تامین نظر شورای نگهبان صورت گرفت؛

اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس/ انجام انتخابات به صورت غیرالکترونیکی در صورت اختلال در رأی‌گیری الکترونیکی

اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس/ انجام انتخابات به صورت غیرالکترونیکی در صورت اختلال در رأی‌گیری الکترونیکی
نمایندگان مردم در خانه ملت با طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی (دوشنبه 30 آذرماه) مجلس شورای اسلامی با اصلاح موادی از طرح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

اخذ رأی در زندان‌ها، پادگان‌ها و بیمارستان‌ها فقط با ارائه شناسنامه و کارت ملی

براین اساس، ماده 4 این طرح مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با 151 رأی موافق، 8 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند و اصلاحیه صورت گرفته به شرح زیر است:

در ماده 10 قانون و تبصره یک آن و در اجزای 6 و 8 بند ب ماده 19 قانون عبارت «و کارت ملی» بعد از کلمه «شناسنامه» اضافه شود، همچنین یک تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره 6 به ماده 10 قانون اضافه می‌شود که براساس آن اصلاح این بند به این صورت خواهد بود:

در تبصره 1 ماده 10آمده است: اخذ رأی در زندان ها ، پادگان ها و بیمارستان ها نیز فقط با ارائه شناسنامه و کارت ملی می‌باشد.

کدام برگه‌های رأی، باطله محسوب می‌شود؟

همچنین بر اساس ماده 19، در موارد ذیل با تأیید هیأت نظارت حوزه انتخابیه مربوطه، برگ های رأی باطل و مراتب در صورت‌جلسه ‌قید و آراء مذکور ضمیمه صورتجلسه خواهد شد:

ب) در موارد ذیل برگه های رأی باطل و جزء آراء مأخوذه محسوب نمی گردد:

6) آرائی که با شناسنامه و کارت ملی غیر یا جعلی اخذ شده باشد.

8) آرائی که با شناسنامه و کارت ملی کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد.

گفتنی است براساس رأی نمایندگان تبصره 6 ماده 10 قانون موضوع ماده 4 نیز به شرح زیر اصلاح شد که نمایندگان با 145 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در مجلس با آن موافقت کردند.

در انتخابات الکترونیکی، شناسنامه بعد از ثبت شماره ملی رأی دهنده در سامانه ممهور می‌شود

بر اساس ‌ماده 10، در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط فقط می‌تواند یک بار با ارائه شناسنامه رأی دهد.

در ‌تبصره 6 آن آمده است: در انتخابات الکترونیکی ملاک اخذ رأی دهندگان احراز عدم ثبت شماره ملی رأی دهنده در سامانه انتخاباتی است. بعد از ثبت شماره ملی رأی دهنده در سامانه، شناسنامه وی ممهور می‌گردد.

هیات‌های اجرایی برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان در شهرستان‌ها یکسان شد

به گزارش خانه ملت همچنین تبصره 1 ماده 31 قانون موضوع ماده 7 نیز به شرح زیر اصلاح شد که نمایندگان با 136 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در مجلس با آن موافقت کردند که براساس آن در دوره‌هایی که انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود، هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه فرعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در صورت عدم مخالفت مجلس خبرگان رهبری، حسب مورد همان هیات‌های اجرایی همان شهرستان و بخش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری می‌باشد.

کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، حذف شد

گفتنی است تبصره 2 ماده 31 قانون موضوع ماده 7 نیز حذف شد که در آن آمده بود در شهرستان و بخش‌هایی که شورای اسلامی شهرستان یا بخش تشکیل گردیده است، یک نفر از اعضای شورا و به انتخاب شورای اسلامی شهرستان یا بخش یکی از 8 نفر معتمدان مذکور در تبصره 1 این ماده می‌باشد.

همچنین نمایندگان مجلس با حذف ماده 11 این قانون با 119 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

گفتنی است در ماده 11 این قانون آمده بود:

ماده 57 قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 57- به منظور نظارت و کنترل نحوه تبلیغات نامزدها و هزینه آن، در هر استان کمیسیونی به نام «کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی» زیر نظر رئیس ستاد انتخابات استان در محل استانداری مرکز حوزه انتخابیه با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

1- نماینده هیات نظارت استان

2- نماینده رئیس دادگستری استان

3- نماینده صدا و سیمای مرکز استان

4- نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

5- نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

تبصره 1- کمیسیون بازرسی تبلیغات موظف است پیش از شروع تبلیغات راهنمایی‌ها و ارشادات لازم را در چارچوب قوانین و مقررات در خصوص نحوه تبلیغات به نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارائه و بر نحوه اجرای قانون توسط کاندیداها در طول دوره انتخابات نظارت کند. نامزدها و ستادهای انتخاباتی موظفند براساس راهنمایی‌های کمیسیون مذکور عمل کنند و از انجام هزینه‌های غیر متعارف خودداری نمایند.

تبصره 2- کمیسیون بازرسی تبلیغات در صورت مشاهده هرگونه تخلف در انجام تبلیغات توسط نامزدها و یا ستادهای انتخاباتی موظف است مراتب را به نامزدها و مسئولان ستادهای مزبور تذکر دهد. در صورت تکرار کمیسیون مزبور پس از بررسی تخلف موضوع را به هیات نظارت استان اعلام می‌کند.

همچنین ماده 14 این قانون با 118 رأی موافق، 2 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در مجلس با موافقت نمایندگان روبرو شد.

در ماده 14 این طرح آمده است:

ماده 61 قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تاسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی (اشخاص ذی حق) در سراسر کشور ممنوع می‌باشد.

جرائم انتخاباتی چیست؟

به گزارش خانه ملت، همچنین نمایندگان با اصلاحاتی در بند 1 ماده 66 قانون با 114 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 119 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

در ماده 66 اصلاحیه صورت گرفته آمده است:

ماده 66- علاوه بر جرائم مندرج در این قانون ارتکاب امور ذیل جرم محسوب می‌شود.

1- خرید و فروش رأی از قبیل هرگونه اقدام به خرید و فروش مستقیم و غیر مستقیم رأی، توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت کننده جنبه انتفاعی داشته باشند و همچنین کمک‌های نقدی و غیر نقدی به اشخاص، اماکن عمومی و مذهبی و هیات ها و امور خیریه بعد از ثبت نام در انتخابات.

در انتخابات الکترونیکی، نیاز به اخذ اثر انگشت از رأی‌دهنده در تعرفه نیست

به گزارش خانه ملت، همچنین نمایندگان با ماده الحاقی 4 این قانون با 139 رأی موافق، یک رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

ماده الحاقی 4- در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رأی‌دهنده و بعد از تایید نماینده هیات نظارت، تعرفه رأی کارت الکترونیکی مورد تایید نماینده فرماندار و ناظر صادر و تحویل رأی‌دهنده می‌شود.

تبصره- با توجه به انجام کلیه کنترل‌ها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور تعرفه به صورت کارت الکترونیکی، نیاز به اخذ اثر انگشت از رأی‌دهنده در تعرفه نمی‌باشد و پرینت رأی الکترونیکی از صندوق در حکم برگه رأی می‌باشد.

همچنین نمایندگان با ماده الحاقی 5 این قانون با 105 رأی موافق، 0 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

ماده الحاقی 5- در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رأی‌گیری، شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیات نظارت با امضای الکترونیکی آنها توسط صندوق الکترونیکی انجام می‌شود.

همچنین نمایندگان با ماده الحاقی 6 این قانون با 131 رأی موافق، یک رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

ماده الحاقی 6- پس از پایان انتخابات، بلافاصله صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیات نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه می‌گردد و نسخه چاپی آن در 5 نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه نزد هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه می‌ماند و بقیه برای هیات نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (دو نسخه) و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.

در صورت اختلال رأی‌گیری الکترونیکی، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود

همچنین نمایندگان با ماده الحاقی 7 این قانون با 132 رأی موافق، یک رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

ماده الحاقی 7- پس از شمارش آرا، صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین پلمپ شده و همراه نسخه چاپی صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌گردد.

همچنین نمایندگان با ماده الحاقی 8 این قانون با 112 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

ماده الحاقی 8- در صورت اختلال رأی‌گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رأی یا یک صندوق، با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیات نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود.

همچنین نمایندگان با ماده الحاقی 9 این قانون با 123 رأی موافق، یک رأی مخاالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

ماده الحاقی 9- در انتخابات الکترونیکی کلیه فرآیندهای انتخابات شامل فرآیندهای قبل از روز اخذ رأی و فرآیندهای روز اخذ رأی و فرآیندهای بعد از روز اخذ رأی از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به صورت الکترونیک انجام می‌گردد./

نقل از خانه ملتmajles3

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.