iran flag

تدبیر شورای نگهبان برای نامزدهای خبرگان رهبری که آزمون نداده‌اند

ابراهیمیان امروز در پاسخ به اینکه آیا شرکت نکردن در آزمون خبرگان به معنی رد صلاحیت است یا خیر، گفت: «بنا بر اعلام نظر آیت الله مؤمن، عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری، ممکن است در ادامه بررسی صلاحیت ها، داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده است، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد».

تازه‌ترین موضع گیری سخنگوی شورای نگهبان در خصوص کاندیداهایی که موفق به حضور در آزمون اجتهاد شورای نگهبان نشدند، این پرسش را پیش آورده که آیا مسیر تازه‌ای برای بررسی اجتهاد 131 کاندیدایی که از مجموع 531 کاندیدای غایب آزمون خبرگان در نظر گرفته شده است؟

به گزارش «تابناک»، آزمون مکتوب اجتهاد برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری با حضور 400 تن از 531 چهره ثبت نام کننده در انتخابات و در غیاب برخی چهره‌های شناخته شده برگزار شد؛ چهره‌هایی که تأکید داشتند به آنها برای حضور در این آزمون اطلاع داده نشده، ولی در مقابل، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان تاکید داشت که روش اصلی اطلاع رسانی، اطلاعیه عمومی شورای نگهبان و در کنار این اطلاعیه عمومی، به شماره همه داوطلبان پیامک ارسال شده است.

با وجود این و در شرایطی که همچنان برخی کاندیداها تأکید داشتند پیامکی دریافت نکرده‌اند، امروز سخن از پیامک‌های تازه‌ای به میان آمد که از سوی منبعی که شورای نگهبان معرفی شده بود، به برخی داوطلبان شرکت در انتخابات خبرگان رهبری ارسال که در متن آن پیامک، عدم حضور ایشان در آزمون اجتهاد را به منزله انصراف از شرکت در انتخابات خبرگان تلقی شده بود.

این خبرها با واکنش سریع سخنگوی شورای نگهبان همراه شد و ابراهیمیان گفت: «پیامکی برای غایبان آزمون خبرگان رهبری مبنی بر انصراف از داوطلبی ارسال نشده است. داوطلبانی که چنین پیامکی را دریافت کرده اند، می توانند شماره ارسال کننده این پیامک را برای پیگیری های بعدی در اختیار شورای نگهبان قرار دهند».

وی تأکید کرد: «انصراف از داوطلبی مقررات خاص خود را دارد؛ بر اساس تبصره دو ماده 23 آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری، داوطلبانی که قصد انصراف دارند، باید درخواست کتبی خود را شخصا یا از طریق نماینده قانونی به فرمانداری های حوزه ثبت نامی اعلام کنند».

با این حال مهم‌ترین بخش سخنان سخنگوی شورای نگهبان به وضعیت چهره‌هایی مرتبط می‌شود که نتوانستند در آزمون مکتوب اجتهاد شورای نگهبان حضور یابند. ابراهیمیان پیش از این گفته بود: «ممکن است داوطلبی بگوید، «بنده بدون نیاز به شرکت در آزمون علمی، مجتهدم»، اما اگر داوطلبی آزمون نداده باشد، در واقع در این شرایط ابزاری برای تأیید شرط علمی آنها در اختیار فقهای شورای نگهبان نیست و ممکن است منتهی به عدم احراز صلاحیت آن داوطلب شود».

او امروز موضع گیری تازه‌ای داشته که نشان می‌دهد راه برای بررسی صلاحیت علمی آن گروه از چهره‌ها که امکان حضور در آزمون مکتوب را نیافته‌اند، بسته نشده است و این امکان وجود دارد که با تدبیر شورای نگهبان، برخی از چهره‌هایی که موفق به حضور در آزمون نشدند، صلاحیت علمی و فقهی‌شان از سوی فقهای شورای نگهبان برای حضور در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان تأیید شود.

ابراهیمیان امروز در پاسخ به اینکه آیا شرکت نکردن در آزمون خبرگان به معنی رد صلاحیت است یا خیر، گفت: «بنا بر اعلام نظر آیت الله مومن عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری، ممکن است در ادامه بررسی صلاحیت ها، داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده است، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد».

پیش از این آیت الله مومن عضو فقهای شورای نگهبان درباره شرط آزمون و نحوه تأیید صلاحیت علمی داوطلبان گفته بود: «آزمون اجتهاد در قانون تعیین شرایط اعضای خبرگان نیامده است. مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق فقهای شورای نگهبان هستند؛ یعنی فقهای شورای نگهبان باید تشخیص بدهند که فرد این شرایط را دارد یا خیر. گاهی کسی که ثبت‌نام می‌کند از ما هم فاضل‌تر بوده است و ما نیز او را می‌شناسیم، بنابراین این فرد نیازی به امتحان ندارد. یا کسی است که ما آشنایی با او نداریم اما در حوزه تدریس می‌کند، نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، خوب هم درس می‌دهد، ملا است و در مسائل سیاسی هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ این فرد هم نیازی به امتحان اجتهاد ندارد».

این عضو شورای نگهبان تأکید کرده بود: «وقتی فقهای شورای نگهبان تشخیص بدهند که یک فرد علمیت و همه شرایط را دارد یعنی یک ارتباط علمی با او داشته باشند و برایشان اجتهاد و صلاحیت فرد ثابت شود دیگر نیازی به آزمون اجتهاد نیست. تاکنون همینطور بوده است و در دوره اخیر مجلس خبرگان هم مواردی را داشتیم که لازم نبوده امتحان گرفته شود».

آیت الله مومن که مسئولیت امتحان از داوطلبان را در ادوار اخیر داشته، درباره تأثیر مجوز اجتهاد مراجع به عنوان سند اثبات اجتهاد نیز تاکید داشت: «یکی از جهاتی که تصمیم گرفته شد اجازه اجتهاد فایده ای نداشته باشد این بود که اعتبار داشتن اجازه اجتهاد موجب می‌شد، عده ای برای گرفتن اجازه اجتهاد به مراجع عظام تقلید اصرار کرده و باعث آزار و  اذیت ایشان شود و حتی بعضی از مراجع فرمودند که به اجازه اجتهاد ما ترتیب اثر ندهید».

با همه اینها باید تا نشست روز شنبه، نوزدهم دی ماه سخنگوی شورای نگهبان صبر کرد و منتظر ماند و موضع شفاف تر درباره نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان غایب آزمون اجتهاد  را از ابراهیمیان جویا شد.

 نقل از تابناک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.