iran flag

رئیس قوه قضاییه در همایش نقش توسعه ثبت و سند رسمی در نظم حقوقی و کاهش دعاوی در مجتمع فرهنگی و رفاهی قوه قضائیه در ساری: مسیر شوراهای حل و اختلاف عوض‌ شده است

رئیس قوه قضاییه:

مسیر شوراهای حل و اختلاف عوض‌ شده است

ساری – رئیس قوه قضاییه صلح و سازش را اصل شورای حل و اختلاف برشمرد و گفت: شوراهای حل و اختلاف برای صلح و سازش ایجاد شدند ولی در عمل تا حدودی مسیر این شوراها عوض‌شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی عصر چهارشنبه در همایش نقش توسعه ثبت و سند رسمی در نظم حقوقی و کاهش دعاوی در مجتمع فرهنگی و رفاهی قوه قضائیه در ساری با تأکید بر اینکه روش‌های نوین مردم باید با سازمان ثبت آشنا شوند، فرهنگ‌سازی در این بخش را لازم برشمرد و گفت: ترویج اسناد اسلامی در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم موردتوجه قرارگرفته است.

وی با عنوان اینکه، سازمان ثبت‌اسناد یکی از نقاط قوت قوه قضاییه به شمار می‌رود، بیان داشت: اقتدار قوه قضاییه در سفرهای هیئت‌های قضایی سایر کشورها سبب شگفتی شده است.

آیت‌الله لاریجانی آملی، با اظهار اینکه در بسیاری از شرایط اختلافات اولیه قضایی در سامان ثبت اسناد حل می‌شود، عنوان کرد: در هیچ نقطه‌ای از جهان، دستگاه قضایی مستقل از دولت و مجلس وجود ندارد.

رئیس قوه قضاییه، دستگاه قضایی را در ساختار نظام جمهوری اسلامی منفک از سایر قوا برشمرد و گفت: این دستگاه مستقل و زیر نظر مقام معظم رهبری به ایفای نقش می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه برخی از روسای قوای قضایی یا دیوان عالی سایر کشورها در سفر به ایران از میزان اقتدار قوه قضاییه در جمهوری اسلامی ایران تعجب می‌کنند و سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند تمام دستگاه اجرایی را بازرسی کند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: سازمان پر سابقه و از سازمان‌های خدمات دهنده است و دفاتر اسناد تحت نظارت این سازمان از دیگر نقاط قوت به شمار می‌رود که همه مردم با آن سروکار دارند.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به مشکلات و کاستی‌هایی که دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: سازمان ثبت و اسناد با همه مشکلات به وظایف خود ادامه می‌دهد.

وی بازگشت به روش‌های نوین را در سازمان ثبت‌اسناد امری ضروری برشمرد و گفت: این سازمان گام های شجاعانه‌ای در اجرای امور در کشور برداشته است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به اینکه برخی الزامات و زیرساخت‌ها مهیا نیست، گفت: انشاء الله با تلاش مضاعف، سازمان ثبت در راستای اجرای امور گام برمی‌دارد.

وی با اشاره به اینکه با حجم گسترده دعاوی پرونده‌های قضایی و کیفری مواجه هستیم، گفت: قریب به ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی موجود است و اخیراً در معاونت فناوری اطلاعات قوه قضاییه برنامه‌ای در دست طراحی است تا بتوانیم شمار پرونده‌ها و تکثر پرونده‌ها را کم کنیم زیرا در هرماه بین پنج‌ تا شش میلیون پرونده در دستگاه قضایی چرخش دارد و شرعاً و قانونا نمی‌توانیم کسی را از طرح دعوا در دستگاه قضایی منع کنیم.

وی صلح و سازش را اصل شورای حل و اختلاف برشمرد و گفت: شوراهای حل و اختلاف برای صلح و سازش ایجاد شدند ولی در عمل تا حدودی مسیر این شوراها عوض‌شده است.

آیت‌الله لاریجانی با تأکید بر اینکه باید ریشه دعواها را منتفی کنیم ،گفت: ریشه بسیاری از دعواهای خرد و کلان ناشی از عدم دقت در قراردادهاست و باید به این مهم توجه اساسی شود.

رئیس قوه قضاییه بابیان اینکه برخی از اهل‌فن و فضل راهی برای اعتباربخشی اسناد غیررسمی برابر اسناد رسمی مطرح می‌کنند، عنوان کرد: اقراء موجود در سند و شهادت سردفتر و دفتر یار ذیل اسناد موضوع مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی ترویج فرهنگ اسناد رسمی را امری ضروری برشمرد و گفت: برای نظم حقوقی کشور، بهترین راه آن است که اسناد به صورت رسمی باشد و در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز به ترویج اسناد اسلامی توجه شده است و همه باید اسناد رسمی را ترویج کنیم.

آیت الله لاریجانی افزود: در برنامه ششم مقرر شده تا ارائه خدمات رسمی منوط به ارائه اسناد رسمی باشد و به عنوان نمونه اگر قرار است سرانه ای به کسی داده شود یا وام اعطاء شود باید سند رسمی موجود باشد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ثبت آنی و فوری گفت: اجرای این طرح از بسیاری از ورودهای ناصحیح به اسناد رسمی جلوگیری خواهد کرد و بحث استعلام ها نیز به صورت آنی و فراگیر اجرا شود، از بسیاری از مشکلات جلوگیری می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.